Χρ. Παπαέλληνας: Τα φάρμακα, το λιανεμπόριο και οι επεκτάσεις εν μέσω πανδημίας

Ο CEO του C.A. Papaellinas Group, Χρήστος Παπαέλληνας αναλύει πώς επηρεάστηκε ο τομέας του λιανικού εμπορίου από την πανδημία, εξηγεί πώς τα φαρμακεία αντιμετώπισαν τον νέο τους ρόλο μετά την εισαγωγή του ΓεΣΥ, ενώ μοιράζεται τις ανησυχίες του για μια μελλοντική λύση του Κυπριακού.

Σε συνέντευξή του στο GOLD τονίζει ότι τα σχέδια του Ομίλου περιλαμβάνουν τρία νέα καταστήματα Beauty Line και δύο Holland & Barrett Health Stores.

Διαβάστε ακόμα:
Τουρισμός: Στα σκαριά καμπάνια €4 εκατ για προβολή της Κύπρου
Το market share του ΧΑΚ
Λεφτά υπάρχουν… αλλά δανεικά
Ποια είναι η Ritz Carlton που έρχεται Κύπρο

Εκφράζει επίσης την εκτίμηση ότι​​​​ οι διαδικτυακές πωλήσεις θα αποτελούν σημαντικό μέρος της συνολικής αγοράς, λειτουργώντας, ωστόσο, συμπληρωματικά με τα φυσικά καταστήματα.

«Οι διαδικτυακές αγορές θα αντικαταστήσουν καταστήματα που δεν προσφέρουν τίποτα περισσότερο από ευκολία ψωνίσματος λόγω της εγγύτητάς τους», αναφέρει σχετικά.

Πώς επηρεάστηκαν οι διάφορες κατηγορίες brands που εκπροσωπείτε στην κυπριακή αγορά (ομορφιά, φαρμακευτικά προϊόντα, υγειονομική περίθαλψη) από τον COVID-19;
Σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό, κάθε τομέας έχει επηρεαστεί από τον COVID-19. Ωστόσο, ο τομέας της λιανικής έχει βιώσει τη μεγαλύτερη επίδραση. Τα καταστήματα ομορφιάς μάς παρέμειναν κλειστά κατά την περίοδο του lockdown, αποτελώντας πρόκληση για τον Όμιλο, καθώς έπρεπε να υποστηρίξουμε και να χρηματοδοτήσουμε τα κεντρικά γραφεία και όλες τις άλλες λειτουργίες που επηρεάστηκαν χωρίς τη σημαντική συνιστώσα εσόδων και ταμειακών ροών. Μετά το lockdown, είδαμε μια αισθητή αύξηση των πωλήσεων προϊόντων ομορφιάς, σε σύγκριση με πέρυσι. Στις αρχές Οκτωβρίου, αρχίσαμε να βιώνουμε τον μεσοπρόθεσμο αντίκτυπο της πανδημίας, καθώς η κατανάλωση επηρεάστηκε αισθητά. Αναμένουμε ότι αυτή η επιβράδυνση της κατανάλωσης θα συνεχιστεί έως το 2021. Όσον αφορά τα φαρμακεία και τις υπεραγορές, κατά το αρχικό στάδιο της πανδημίας οι πωλήσεις έφτασαν στο αποκορύφωμά τους, καθώς οι καταναλωτές εφοδιάστηκαν με προϊόντα πρώτης ανάγκης και προϊόντα αυτοθεραπείας, αλλά στη συνέχεια καταγράφηκε πτώση σε σύγκριση με πέρυσι. Ο κύκλος εργασιών των φαρμακευτικών προϊόντων, όπως αναμενόταν, παρέμεινε αρκετά σταθερός, αν και οι όγκοι αυξήθηκαν σημαντικά λόγω της εισαγωγής του Εθνικού Συστήματος Υγείας. Ως Όμιλος, εστιάζουμε κυρίως στα προϊόντα Υγείας, Ευεξίας και Ομορφιάς, αλλά οι δραστηριότητές μας εκτείνονται σε ένα σχετικά διαφοροποιημένο φάσμα σε αυτούς τους τομείς. Κατά συνέπεια, κατά τη διάρκεια αυτής της δύσκολης περιόδου, καταφέραμε να συνεχίσουμε να λειτουργούμε τις περισσότερες δραστηριότητές μας και συνεχίζουμε να υλοποιούμε τα επενδυτικά μας σχέδια, παρά όλες τις δυσκολίες.

Πέντε νέα καταστήματα

Ποια είναι η στρατηγική σας όσον αφορά τα καταστήματα λιανικής; Σκοπεύετε να τα επεκτείνετε; Πώς και πού;
Τα τελευταία χρόνια, έχουμε δει μια τάση προς τα εμπορικά κέντρα. Οι αγορές high street έχουν επηρεαστεί αρνητικά από αυτήν την τάση, η οποία ενισχύθηκε επίσης από την απορρύθμιση όσον αφορά τις αγορές της Κυριακής. Τα σχέδιά μας για την περίοδο 2020-21 περιλαμβάνουν τρία νέα καταστήματα Beauty Line και δύο Holland & Barrett Health Stores. Τέσσερα από αυτά τα νέα πέντε ανοίγματα θα πραγματοποιηθούν σε εμπορικά κέντρα στη Λευκωσία και τη Λάρνακα. Η στρατηγική μας στοχεύει στην προσφορά μιας μοναδικής εμπειρίας λιανικής με μεγαλύτερα καταστήματα σε χώρους με σημαντική κίνηση. Τα επόμενα χρόνια, οι μάρκες θα βρίσκονται σταδιακά σε λιγότερα αλλά μεγαλύτερα καταστήματα όπου οι καταναλωτές μπορούν να απολαύσουν την εμπειρία της μάρκας και τις παρεχόμενες υπηρεσίες. Οι διαδικτυακές αγορές θα αντικαταστήσουν καταστήματα που δεν προσφέρουν τίποτα περισσότερο από ευκολία ψωνίσματος λόγω της εγγύτητάς τους. Καθώς περισσότερες μάρκες λιανικής υιοθετούν μια παρόμοια στρατηγική, θα υπάρξει σταδιακή υποβάθμιση των τοπικών προαστιακών δρόμων.

Άρα, οι διαδικτυακές πωλήσεις είναι το μέλλον του λιανικού εμπορίου; Εάν ναι, πόσο κοντά είμαστε σε αυτό το μέλλον;
Οι διαδικτυακές πωλήσεις σίγουρα θα αποτελούν σημαντικό μέρος της συνολικής αγοράς. Οι καταναλωτές θα αρχίσουν να απολαμβάνουν τα ψώνια τους από την άνεση των σπιτιών τους ακόμη περισσότερο. Αυτό, στην ουσία, επεκτείνει το πεδίο δράσης μιας μάρκας, καθώς οι πελάτες της έχουν την ευκαιρία να την εξερευνήσουν περισσότερο και όλο το 24ωρο. Ωστόσο, δεν προβλέπω ότι οι πωλήσεις μέσω διαδικτύου θα αντικαταστήσουν τις πωλήσεις σε φυσικά καταστήματα. Μάλλον θα τα συμπληρώσουν. Θα δούμε λιγότερα αλλά πιο πολυάσχολα φυσικά καταστήματα που θα συνυπάρχουν με την ισχυρή τάση για το ηλεκτρονικό εμπόριο και τις διαδικτυακές αγορές.

Στροφή στο ηλεκτρονικό εμπόριο

Ποια μέτρα έχει λάβει ο Όμιλός σας προς την κατεύθυνση των online πωλήσεων;
Στην πραγματικότητα, βρισκόμαστε στην πρώτη γραμμή των διαδικτυακών αγορών και είμαστε αρκετά ενεργοί. Η Beauty Line ήταν μια από τις πρώτες μάρκες της Κύπρου που προσέφερε αυτή την επιλογή στους πελάτες της. Έκτοτε αναβαθμίσαμε περαιτέρω την εφαρμογή μας και οι πελάτες μας μπορούν να απολαύσουν μια απρόσκοπτη εμπειρία και ροή, ακόμη και χωρίς σύνδεση στο διαδίκτυο! Επιπλέον, το ηλεκτρονικό κατάστημα του Holland & Barrett Cyprus είναι διαθέσιμο από τον Ιούλιο, ενώ η Selekt Beauty Stores θα πουλά επίσης online προϊόντα σύντομα. Διαπιστώσαμε ότι οι καταναλωτές συμπεριφέρονται διαφορετικά όταν ψωνίζουν στο διαδίκτυο. Βρίσκονται σε μια εντελώς διαφορετική κατάσταση και λαμβάνουν υπόψη τους διαφορετικούς παράγοντες κατά την αγορά προϊόντων. Οι επιτυχημένες διαδικτυακές πωλήσεις βασίζονται, επομένως, σε διαφορετικά στοιχεία μάρκετινγκ. Αναγνωρίζοντας την ανάγκη για μια ξεχωριστή προσέγγιση, δημιουργήσαμε ένα εξειδικευμένο τμήμα για το συντονισμό της ανάπτυξης ηλεκτρονικού εμπορίου και του ψηφιακού μάρκετινγκ σε επίπεδο Ομίλου και έχουμε ήδη δει τα αποτελέσματα αυτής της νέας δομής.

 

«Θα πρέπει να ζήσουμε με το ΓεΣΥ»

Ποια είναι η εκτίμησή σας για το πρώτο έτος του ΓεΣΥ σε σχέση με τον φαρμακευτικό τομέα; Τα πράγματα εξελίσσονται βάσει προγραμματισμού;
Η εισαγωγή του ΓεΣΥ είναι ίσως η πιο σημαντική μεταρρύθμιση που πραγματοποιήθηκε στην Κύπρο από την ανεξαρτησία και ήταν απόλυτη αναγκαιότητα. Γι 'αυτό όσοι αντιτίθενται σε αυτό πιέζουν για ένα σύστημα «πολλαπλών ασφαλίσεων», το οποίο αποτελούσε έναν τρόπο διατήρησης του παλαιού συστήματος. Σε σχέση με τον φαρμακευτικό τομέα, ο πρώτος χρόνος του ΓεΣΥ πέρασε χωρίς σοβαρά προβλήματα. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν προκλήσεις ή βελτιώσεις που πρέπει να γίνουν. Υποθέτω ότι θα πρέπει να ζήσουμε με το ΓεΣΥ, με τα πολλά οφέλη για την εθνική υγεία και την οικονομία και, φυσικά, με τις πολλές προκλήσεις που αφορούν κυρίως τη χρηματοδότησή του. Πιστεύω ότι οι επιχειρήσεις και οι εργαζόμενοι είναι πρόθυμοι να χρηματοδοτήσουν ένα σύστημα που να εξασφαλίζει υψηλό επίπεδο δημόσιας υγείας, το οποίο ίσως είναι ο κοινός παρονομαστής όλων των ανεπτυγμένων και προηγμένων οικονομιών.

Υπήρξαν μακροχρόνια ζητήματα μεταξύ χονδρεμπόρων και λιανοπωλητών, που σχετίζονται με πληρωμές, προμήθειες και άλλα. Έχει αλλάξει κάτι; Έχει βελτιωθεί καθόλου η κατάσταση;
Πράγματι, υπήρξαν σοβαρά προβλήματα, ειδικά όσον αφορά τις πληρωμές, και αυτά τα προβλήματα κορυφώθηκαν με το κλείσιμο ορισμένων από τις πιο σημαντικές αλυσίδες υπεραγορών. Από τότε, και με τους νέους παίκτες να κατέχουν μια πιο σταθερή οικονομική θέση, η κατάσταση έχει βελτιωθεί σημαντικά. Ταυτόχρονα, οι διανομείς ακολουθούν τώρα μία πιο συνετή προσέγγιση αποφεύγοντας την οικονομική υπερέκθεση σε έναν μικρό αριθμό μεγάλων πελατών, ενώ υπάρχει μεγαλύτερη πείρα όσον αφορά τη διαπραγμάτευση των όρων συνεργασίας, εστιάζοντας στην ανάπτυξη του brand παρά στην απότομη επέκταση των πωλήσεων. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα υπάρξουν προκλήσεις στο μέλλον. Οι αριθμοί των υπεραγορών έχουν αυξηθεί και πάλι σε επίπεδο που μπορεί να μην είναι βιώσιμο. Επιπλέον, ο πραγματικός αντίκτυπος του COVID-19 στην αγοραστική δύναμη των καταναλωτών δεν έχει γίνει ακόμη αισθητός.

Οι ανησυχίες για διευθέτηση στο Κυπριακό

Είστε γνωστός για τις ισχυρές απόψεις σας όσον αφορά στο Κυπριακό. Πώς βλέπετε τις πρόσφατες εξελίξεις σχετικά με τις τουρκικές προκλήσεις και τον χειρισμό της κατάστασης από την κυβέρνηση;
Είναι ενδιαφέρον να ακούω ότι είμαι γνωστός για τις «ισχυρές μου απόψεις» σχετικά με το εθνικό ζήτημα, δεδομένου ότι η μοναδική φορά που εξέφρασα δημόσια τη γνώμη μου ήταν σε συνέντευξη μετά τις συνομιλίες του Μοντ Πελεράν το 2016! Στη συνέχεια, εξέφρασα την πεποίθησή μου είναι ότι η επιχειρηματική κοινότητα δεν πρέπει να είναι υπερβολικά ενθουσιώδης για την προοπτική διευθέτησης του Κυπριακού, εκτός εάν υπάρχει εγγύηση ενός λειτουργικού και πλήρως δημοκρατικού κράτους. Οι απόψεις μου περιορίστηκαν στον αντίκτυπο μιας λύσης στην οικονομία, η οποία, είπα, θα ήταν το πρώτο ατύχημα μιας ελαττωματικής ρύθμισης. Με ενθαρρύνει το γεγονός ότι, αφού εξέφρασα αυτές τις ανησυχίες, έχουν επαναληφθεί πολλές φορές από διάφορους ανθρώπους σε εξέχουσες πολιτικές θέσεις - συμπεριλαμβανομένου του Προέδρου της Δημοκρατίας –, οι οποίοι τώρα φαίνεται να μοιράζονται τις ανησυχίες μου σχετικά με τη δυσλειτουργία του κράτους και, το πιο σημαντικό, τον ρόλο της Τουρκίας μετά από μια λύση. Ας ελπίσουμε ότι η συγκεκριμένη θέση της κυβέρνησης από το 2017 θα συνεχίσει να αποτελεί τη βάση της πολιτικής της. Πιστεύω ότι η επιχειρηματική κοινότητα πρέπει να στηρίξει τον Πρόεδρο στο πολύ δύσκολο καθήκον να εξασφαλίσει μια δίκαιη και βιώσιμη λύση, αντί να υπονομεύσει τις προσπάθειές του προωθώντας τα θεωρητικά οφέλη οποιασδήποτε λύσης χωρίς να εξετάσει το περιεχόμενό της. Ένα ανάπηρο κράτος δεν θα δημιουργήσει ποτέ τις προϋποθέσεις που απαιτούνται για επενδύσεις, οικονομική ανάπτυξη και την ευημερία και ακμή του λαού της Κύπρου. Ο Λίβανος είναι εκεί για όλους για να δουν τι μπορεί να συμβεί σε ένα έθνος εάν οι δημοκρατικοί θεσμοί δεν λειτουργούν σωστά, όπου τα διάφορα διοικητικά όργανα δεν είναι υπόλογα στον λαό αλλά μάλλον στις διάφορες ισχυρές και ανταγωνιστικές εθνοτικές φατρίες, των οποίων ο ρόλος προστατεύεται από το σύνταγμα. Ο Λίβανος δεν μπόρεσε ποτέ να μετατραπεί σε σύγχρονη δημοκρατία, ούτε κατέστη ελκυστικό μέρος για ξένες επενδύσεις. Αντιθέτως, έχει γίνει διεφθαρμένο, αποτυχημένο και χρεοκοπημένο κράτος με όλες τις επακόλουθες σοβαρές επιπτώσεις στους πολίτες. Οι πρόσφατες προκλήσεις από την Τουρκία θα πρέπει να αποτελούν σαφή προειδοποίηση σχετικά με το μέλλον της Κύπρου βάσει οποιασδήποτε ρύθμισης που δεν διασφαλίζει ένα πραγματικά ανεξάρτητο κράτος: ένα κράτος στο οποίο η Τουρκία δεν έχει ούτε την ικανότητα ούτε τα μέσα να παρέμβει στις υποθέσεις του. Ανησυχώ βαθιά ότι η Τουρκία δεν θα δεχτεί ποτέ μια τέτοια λύση και θα επιδιώξει να επεκτείνει την πολιτική και οικονομική της επιρροή σε ολόκληρο το νησί, μέσω του ελέγχου του παράνομου τουρκοκυπριακού κράτους, το οποίο θα αναβαθμιστεί σε συστατικό κράτος, ίσο με την Κυπριακή Δημοκρατία, στη νέα ομοσπονδιακή δομή.

 

Ο Χρήστος Παπαέλληνας, Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου C. A. Papaellinas, γεννήθηκε στη Λευκωσία το 1966. Σπούδασε Οικονομικά στο Πανεπιστήμιο του Leicester και αργότερα απέκτησε MBA από το Imperial College London. Κατά την επιστροφή του στην Κύπρο το 1991, εντάχθηκε στο C. A. Papaellinas Group, όπου συμμετείχε στη διανομή και προώθηση καλλυντικών και άλλων καταναλωτικών αγαθών. Το 2000, όταν ο Όμιλος υποβλήθηκε σε διαδικασία επιχειρηματικής αναδιοργάνωσης, διορίστηκε Διευθύνων Σύμβουλος. Τις δύο τελευταίες δεκαετίες, έχει επιβλέψει την επέκταση του Ομίλου και την καθιέρωσή του ως κορυφαίος προμηθευτής και λιανοπωλητής προϊόντων υγείας και ομορφιάς στην Κύπρο. Επικεντρωνόταν πάντα στη δημιουργία μιας βιώσιμης και ισορροπημένης επιχείρησης, που είναι πάντα έτοιμη να αντιμετωπίσει οποιαδήποτε πρόκληση, με ισχυρές αλυσίδες λιανικής και ηγέτη της αγοράς στον τομέα της υγειονομικής περίθαλψης.

Εκτός από την επιχειρηματική του δράση, το 2011 εξελέγη στο Συμβούλιο του Πανεπιστημίου Κύπρου, ενώ διετέλεσε επίσης Αντιπρόεδρος της Κυπριακής Ομοσπονδίας Εργοδοτών και Βιομηχάνων (ΟΕΒ) και, για αρκετά χρόνια, ως Μέλος των Διοικητικών Συμβουλίων της Eurobank Κύπρου, της Λαϊκής Τράπεζας Κύπρου, της Cyprus Airways και της Interfund. Είναι παντρεμένος και έχει έναν γιο.

Η συνέντευξη δημοσιεύθηκε στο τεύχος Ιανουαρίου του περιοδικού GOLD.

Δειτε Επισης

Global Chief Transformation Officer της Ogilvy ο Αντώνης Κόχειλας-Ποια τα νέα του καθήκοντα
Paul Sies: Μετά την αποχώρηση από Cyprus Airways, αναλαμβάνει CEO στην Journey Mentor
Με τον Σταυρό του Τάγματος Αξίας της Γερμανίας τιμήθηκε ο Καθηγητής Νικόλαος Ζαμπόγλου
Παρασημοφόρηση του επίτιμου Προξένου του Βελγίου Μάριου Ε. Λανίτη από το βελγικό κράτος
Danos Group: Νέος Chief Marketing Officer ο Κυριάκος Κοιλιάρης
Δρ. Τριαντάφυλλος Στυλιανόπουλος: Ο Κύπριος ερευνητής που εξασφάλισε €2,5 εκ. επιχορήγηση από την Ε.Ε.
Μάριος Γιωργούδης: Η επόμενη μέρα της αποχώρησης από τη θέση του γενικού διευθυντή του TechIsland
Ξάνθος Σαρρής: Ένας μεγάλος επιχειρηματίας, ηγέτης, και άνθρωπος
Ο Κύπριος Hassabis που διαπρέπει στον τομέα του AI και έγινε... ιππότης στο Ηνωμένο Βασίλειο
Φεύγει από τη NAGA μετά από δέκα χρόνια o Ben Bilski-Προχωρά σε νέα εγχειρήματα