Η εμπειρία του χρήστη μπορεί να απογειώσει ή να καθηλώσει το brand σας

UX, αλλιώς User Experience, αλλιώς Εμπειρία του Χρήστη. Στον σύγχρονο κόσμο του διαδικτύου και των ψηφιακών αγορών, η σημασία του UX είναι κάτι περισσότερο από αντιληπτή και ενίοτε και πονοκέφαλος. Η Εμπειρία του Χρήστη δεν αποτελεί κάποια τάση της εποχής, ήταν και θα είναι για πάντα η βάση για όλες τις ψηφιακές εμπειρίες κι αυτό θα συνεχίσει να ισχύει για πολύ καιρό ακόμα.  

Ένας σχεδιαστής UX είναι αυτός που ευθύνεται για το αν σας άρεσε μία ιστοσελίδα που επισκεφθήκατε ή η διαδικασία πληρωμής ενός λογαριασμού ή αν κλείσατε αμέσως μία εφαρμογή γιατί δεν μπορέσατε εύκολα να βρείτε αυτό που ψάχνατε. Όλοι μπορούμε να αντιληφθούμε τι μπορεί να σημαίνει μία αποτυχημένη εμπειρία του χρήστη για ένα brand και το επιχειρηματικό του μοντέλο. Αντίστοιχα, και οι υπεύθυνοι μάρκετινγκ πλέον αντιλαμβάνονται τη σημασία του UX, αλλά αυτό δεν σημαίνει αυτόματα πως πλέον όλα γίνονται τέλεια. Εμφάνιση ή λειτουργικότητα; Αναλαμβάνει την υλοποίηση του έργου developer ή designer; Ή ένας ειδικός σε θέματα UX; Πως μπαίνει στην εξίσωση το περιεχόμενο; Πολλά τα ερωτήματα αλλά συνήθως η υλοποίηση, όπως για τα περισσότερα digital projects, αποτελεί συλλογική προσπάθεια με την εμπλοκή διαφόρων ειδικών. 

Επειδή όμως η ευθύνη για το τελικό αποτέλεσμα θα βαραίνει στο τέλος της μέρα τον υπεύθυνο Μάρκετινγκ, παραθέτουμε πιο κάτω τους άξονες για UX οι οποίοι εγγυούνται μία στρατηγική επικεντρωμένη στον χρήστη. 

Χρηστικότητα

Όταν ο τρόπος επικοινωνίας με τους πελάτες σας είναι μέσω ιστοσελίδας ή εφαρμογής, το brand σας μετατρέπεται σε εργαλείο του οποίου ο σκοπός είναι ένας: οι χρήστες να βρίσκουν ακριβώς αυτό που χρειάζονται. Η ευκολία με την οποία πετυχαίνουν αυτό που θέλουν, επηρεάζει σημαντικά το brand σας. Μπορεί να αυξήσει την χρηματοοικονομική του απόδοση αλλά μπορεί και να το ρίξει στα τάρταρα, αφού έχει καταγραφεί πως σε περιπτώσεις που η εμπειρία του χρήστη είναι κακή, το bounce rate μπορεί να ανέλθει μέχρι και στο 39%, δηλαδή σχεδόν 4 στους 10 χρήστες να φύγουν από τη σελίδα σας και να μην επιστρέψουν ξανά. 

Για να είναι καλή η χρηστικότητα του Μέσου σας πρέπει να ικανοποιήσετε τρεις βασικές προϋποθέσεις:

1.   Οι χρήστες πρέπει να μπορούν να προσαρμοστούν εύκολα στο περιβάλλον του Μέσου σας. Με απλά λόγια, με δύο κλικς να βρίσκουν αυτό που θέλουν. Μπορεί να ακούγεται εύκολο, αλλά χρειάζεται πολύ καλό σχεδιασμό.

2.   Η πλοήγηση πρέπει να είναι αυτή που περιμένει ο χρήστης. Αν δηλαδή πατήσει σε ένα σύνδεσμο που θεωρητικά τον παραπέμπει σε ένα δωρεάν αρχείο αλλά βρεθεί σε μία φόρμα που του ζητά να κάνει μηνιαία εγγραφή πρώτα, τότε σχεδόν σίγουρα μιλάμε για ένα χαμένο πελάτη.

3.   Η εμπειρία πρέπει να είναι η ίδια κάθε φορά. Οι πελάτες που χρησιμοποίησαν μία φορά την ιστοσελίδα ή την εφαρμογή σας, όταν επιστρέψουν πρέπει να βρεθούν και πάλι απέναντι στην ίδια εμπειρία και όχι σε κάτι διαφορετικό. Δεν θέλουμε τους πελάτες να μπερδευτούν. Αν μπερδευτούν θα είναι πολύ πιο διστακτικοί να προχωρήσουν μέχρι τέλος τη διαδικασία αγοράς ενός προϊόντος ή υπηρεσίας.  

Προσαρμοστικότητα

Ο τρόπος που παρουσιάζονται τα ψηφιακά σας κανάλια σε διάφορες συσκευές είναι καθοριστικός για την εμπειρία του χρήστη.  Όποια σχεδιαστική τακτική κι αν ακολουθήσετε, ο στόχος πρέπει να είναι ένας: ένα κατά τ’ άλλα, πολύπλοκο ψηφιακό περιβάλλον να παρουσιάζεται ως ένα εύχρηστο κι απλό εργαλείο. Θα πρέπει πάντα βέβαια να έχετε υπόψη πως το ακροατήριο από το κινητό τηλέφωνο μεγαλώνει διαρκώς και αναλόγως θα πρέπει να λάβετε και τις αποφάσεις σας.

Σχεδιασμός

Όσοι ασχοληθήκατε με το UX σίγουρα αντιλαμβάνεστε πως δεν είναι εύκολος ο διαχωρισμός του σχεδιασμού από τη λειτουργικότητα. Και σίγουρα θα έχετε ερωτήματα όπως: Οι χρήστες πατάνε σε ένα κουμπί λόγω του σχήματος, του χρώματος, του σχεδιασμού του ή λόγω του λεκτικού περιεχόμενου του; Ο σχεδιασμός μίας ιστοσελίδας ή μίας εφαρμογής (typography, επιλογή χρωμάτων, layout) μπορεί να επηρεάσει σημαντικές μετρήσεις όπως τον χρόνο που αφιερώνουν οι χρήστες στο brand σας. Ωστόσο, δεν πρέπει να ξεχνάτε πως σε σχέση με τον σχεδιασμό υπάρχει και μία τεχνική πτυχή η οποία επηρεάζει σημαντικά την εμπειρία του χρήστη: ο χρόνος φόρτωσης της σελίδας. Εκτός από τον κίνδυνο ο χρήστης να βαρεθεί να περιμένει και τελικά να φύγει, δημιουργούνται κι άλλα προβλήματα όταν μία σελίδα αργεί να φορτώσει. Η Google για παράδειγμα λαμβάνει σοβαρά υπόψη τον χρόνο φόρτωσης μίας σελίδας όταν καθορίζει τις κατατάξεις της.

 

Συμπέρασμα  

Κάποιοι από εσάς ίσως να νοσταλγούν τις μέρες που ο σχεδιασμός μίας ιστοσελίδας και η λειτουργικότητα της δεν ένοιαζαν κανένα. Όμως υπήρξε ποτέ εποχή που δεν είχε σημασία ο σχεδιασμός ή απλώς συμβιβαζόμασταν με ότι υπήρχε τη δεδομένη στιγμή; Το UX εξελίσσεται διαρκώς και όσοι ασχολούνται με το μάρκετινγκ θα πρέπει να βλέπουν αυτές τις εξελίξεις ως υποβοηθητικές για υλοποίηση της στρατηγικής και των στόχων τους.

 

*UX/UI & Multimedia Designer

Δειτε Επισης

Ανθρώπινο δικαίωμα η ασφάλεια και υγεία στην εργασία
Το μούδιασμα στην αγορά ακινήτων, η προοπτική και οι προκλήσεις
Εναλλακτικές επενδύσεις και διασπορά χαρτοφυλακίου
H τεχνητή νοημοσύνη αλλάζει ριζικά το μέλλον του λιανικού εμπορίου
Μετατροπή των προκλήσεων σε ευκαιρίες στην εποχή των αποσυνδεδεμένων πληρωμών
Το Metaverse και το ψηφιακό μάρκετινγκ
Η σημασία της εφαρμογής της εταιρικής διακυβέρνησης και κοινωνικής ευθύνης σε μία εταιρεία
Η χρηματοοικονομική επιμόρφωση ασφαλής δρόμος για οικονομική ευημερία
Η πορεία προς την ενεργειακή αναβάθμιση του κυπριακού real estate
Οι βραχυχρόνιες μισθώσεις και η συνεισφορά τους στον στόχο για βιώσιμη ανάπτυξη