Powered by

Α. Θεολόγου: Η ριζοσπαστική πρόταση που θα προωθήσουμε άμεσα

Η οικονομία και όλα ως ορισμός εμπεριέχει, συνιστά δίχως άλλο τον βασικό πυλώνα εύρυθμης λειτουργίας, αποτελεί την ατμομηχανή και την κινητήρια δύναμη κάθε κράτους. Χωρίς ισχυρή οικονομία, κανένα κράτος δεν είναι σε θέση, όχι απλώς να αναπτυχθεί και να προοδεύσει, αλλά και να παρέχει στους πολίτες του εν πρώτοις συνθήκες αξιοπρεπούς διαβίωσης και κατ’ επέκταση-αυτό που είναι προφανώς και το μέγιστο ζητούμενο- προοπτικές ευημερίας και ευζωίας.

Άλλωστε, η υγειονομική κρίση της πανδημίας του covid-19 ήρθε να επιβεβαιώσει με τον πλέον εκκωφαντικό τρόπο την ούτως ή άλλως κοινά παραδεχτή αναγκαιότητα, για ύπαρξη μιας οικονομίας που να βασίζεται σε στέρεες βάσεις και βαθιά θεμέλια, η οποία να μπορεί να ανταποκριθεί έναντι των πολιτών ακόμη και στις πιο ακραίες και μη προβλέψιμες καταστάσεις ενδεχομένως προκύψουν. 

Οι οικονομικές πολιτικές κάθε κράτους βεβαίως δεν χαράσσονται από απρόσωπα όντα, αποτελούν αντιθέτως προϊόν των φιλοσοφιών που διέπουν τις εκάστοτε κυβερνήσεις, τα κόμματα, το πολιτικό στερέωμα κάθε χώρας στην ευρύτητά του. Χαράζονται, εγκρίνονται και υλοποιούνται στη βάση συγκεκριμένων θεωριών που εκάστη των πολιτικών δυνάμεων εκφράζει και αντιπροσωπεύει, με το νομοθετικό Σώμα στην περίπτωση της Κύπρου(σ.σ. όπως και αλλού), δηλαδή τη Βουλή, να διαδραματίζει εκ του πολιτικού μας συστήματος ρόλο καθοριστικό σε ό,τι αφορά τη διαμόρφωση και εν τέλει την εφαρμογή τους. 

Είναι σημαντικό συνεπώς οι πολίτες να γνωρίζουν τι η κάθε πολιτική παράταξη πρεσβεύει σε σχέση με την οικονομία, να ξέρουν προτού αποφασίσουν ποια κόμματα θα στείλουν με τη ψήφο τους στη Βουλή, ποιο είναι το οικονομικό μοντέλο που προκρίνουν και επί τη βάσει ποιας οικονομικής κοσμοθεωρίας πολιτεύονται ή θα πολιτευτούν.

Στο πλαίσιο αυτό, το InBusinessNews αρχίζει από σήμερα την παρουσίαση, μέσω συνεντεύξεων των αρχηγών τους, των επί της οικονομίας θέσεων των βασικών κομμάτων και σχηματισμών που κατέρχονται στις επερχόμενες βουλευτικές εκλογές της 30ης Μάϊου.

Οι αρχηγοί των κομμάτων απαντούν σε δώδεκα κοινές για όλους ερωτήσεις τις οποίες τους απέστειλε το InBusinessNews, σε μια προσπάθειά μας να ρίξουμε περισσότερο φως στις θέσεις τους και να συμβάλουμε στη λήψη των καλύτερων αποφάσεων από μέρους των ψηφοφόρων.

Πρώτη συνέντευξη την οποία φιλοξενούμε σήμερα, αυτή της επικεφαλής του Κινήματος «Αλλαγή Γενιάς», Άννας Θεολόγου, η οποία αναλύοντας τις θέσεις τους Κινήματός της, καταθέτει τη διαπίστωση πως το οικονομικό μοντέλο της Κύπρου χρειάζεται re-branding.

Ακολουθεί πιο κάτω η συνέντευξη της Άννας Θεολόγου στο InBusinessNews: 

Ποιο είναι το οικονομικό μοντέλο, στην ευρύτητά του, που προτείνει και υιοθετεί το κόμμα σας για την Κύπρο της επόμενης δεκαετίας;

Το οικονομικό μοντέλο της Κύπρου χρειάζεται re-branding, μια αναδιαμόρφωση του μοντέλου που να στοχεύει στο να παρέχει μια δικαιότερη και πιο ευημερούσα οικονομία για όλους, όχι μόνο για τους λίγους. Απαιτείται δικαιότερη αναδιανομή του εθνικού πλούτου. Στοχεύουμε ως Κίνημα, στην προώθηση πολιτικών που να αναβαθμίζουν την οικονομία μας και να ξαναγράψουν τους κανόνες ενός ανθεκτικού συστήματος, έτσι ώστε οι καρποί της οικονομικής ανάπτυξης και ευρωστίας να απολαμβάνονται από όλους και όχι μόνο από μια μικρή κοινωνική τάξη. Η οικονομική επιτυχία της Κύπρου πρέπει να συναρτάται από την ικανότητα των συμπολιτών μας να ζουν με οικονομική άνεση και να ευημερούν, και όχι από τον αριθμό και την περιουσία των πλουσίων και των ευνοημένων. Η δημιουργία πλούτου είναι μια συλλογική προσπάθεια μεταξύ εργαζομένων, επιχειρηματιών, επενδυτών και κυβέρνησης, ο καθένας χρειάζεται να συμβάλλει, αλλά και ο καθένας πρέπει να απολαμβάνει δίκαια τους καρπούς αυτής της προσπάθειας.

Σε ποιους τομείς οικονομικής δραστηριότητας ειδικότερα, θεωρείτε πως πρέπει να εστιάσει η Κύπρος τα επόμενα χρόνια, προκειμένου να επιτύχει βιώσιμη ανάπτυξη;  

Σίγουρα θα πρέπει να υπάρξει προώθηση μιας οικονομικής στρατηγικής με στόχο την τεχνολογική αναβάθμιση που θα υποστηρίξει ιδιαίτερα τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, σε πρωτογενή, δευτερογενή και τριτογενή τομέα, ούτως ώστε να δημιουργηθούν οι συνθήκες για μια νέα, υψηλής εξειδίκευσης, υψηλόμισθη και ασφαλή εργασία σε ολόκληρη τη χώρα, ειδικότερα στους τομείς του μέλλοντος, όπως λ.χ. η πράσινη και η ψηφιακή μετάβαση. Αυτά που θα μπορούσαν να βοηθήσουν προς αυτή την κατεύθυνση θα ήταν να δοθούν φορολογικά αντισταθμίσματα στις επενδύσεις που προωθούν την τεχνολογική εξέλιξη, την καινοτομία και τον εκσυγχρονισμό.

 

Διαβάστε ακόμη: 

Leroy Merlin: Εντυπωσιακό comeback, δεκάχρονα και στο βάθος online shop

Έκρηξη στις πωλήσεις των SPAR στην Κύπρο

 

Η κατάργηση του Κυπριακού Επενδυτικού Προγράμματος(ΚΕΠ), ανεξαρτήτως των λόγων για τους οποίους καταργήθηκε, ήταν αναμφίβολα πλήγμα για την κυπριακή οικονομία. Πώς κατά την αντίληψή σας θα μπορούσε να καλυφθεί το κενό που δημιούργησε η κατάργησή του; 

Ως Κίνημα εισηγούμαστε την παροχή φορολογικών κινήτρων ή ακόμα και υπό αυστηρές προϋποθέσεις παροχή ιθαγένειας δωρεάν, με αντάλλαγμα σύγχρονες, ανταγωνιστικές και αξιοπρεπείς θέσεις εργασίας σε καινοτόμους παραγωγικούς τομείς της κυπριακής οικονομίας. Ενδεικτικά, αν υποθέσουμε ότι αντί για το αντίτιμο των 2.5 εκ. ευρώ ανά ιθαγένεια, μπορούσαν να δημιουργηθούν αντιστοίχως δέκα υψηλού επιπέδου θέσεις εργασίας για τους νέους μας με ετήσιες απολαβές €50.000 σε βάθος πενταετίας που συνολικά το κόστος θα ήταν 2.5εκ. ευρώ, αποφέροντας και τα ανάλογα έσοδα για τη Δημοκρατία (Φόρος Εισοδήματος, Κοινωνικές Εισφορές, ΦΠΑ κατανάλωσης), τότε μέχρι σήμερα θα μπορούσαν να εργοδοτηθούν 60 000 επιπλέον εργαζόμενοι με βάση τις σχεδόν 6000 πολιτογραφήσεις που έχουν γίνει, με εισοδηματικά δεδομένα που θα επέτρεπαν την αξιοπρεπή τους διαβίωση και την κάλυψη του υψηλού κόστους ζωής.

Σε ό,τι αφορά γενικότερα τη στήριξη της επιχειρηματικότητας και κατ’ επέκταση της αγοράς εργασίας, ποιο είναι το πλαίσιο των προτάσεων σας;

Είναι ζωτικής σημασίας, η κυβέρνηση να διασφαλίσει ότι, οι επιχειρήσεις που εκπληρώνουν τις φορολογικές τους υποχρεώσεις και αμείβουν τους εργαζομένους τους τακτικά σύμφωνα με το νόμο, και λειτουργούν με σεβασμό στο περιβάλλον και τις τοπικές κοινότητες, θα ανταμείβονται με διάφορα κίνητρα ώστε να παραμείνουν παράδειγμα προς μίμηση. Θα μπορούσαν να δοθούν φορολογικά κίνητρα για εταιρείες που γίνονται περιβαλλοντικά υπεύθυνες και υιοθετούν πράσινες πρακτικές, βάση σωστών κριτηρίων και ελέγχων. Θα μπορούσαν να δοθούν κίνητρα σε επιχειρήσεις για αύξηση του μισθού των υπαλλήλων και παράλληλα μείωση των φορολογικών τους υποχρεώσεων (π.χ. Μέρισμα- Φόρος άμυνας).

Κατά καιρούς τίθενται, είτε από συντεχνίες είτε ακόμη και από κόμματα, διάφορα αιτήματα, η ικανοποίηση των οποίων δεν μοιάζει να είναι κίνηση προς την κατεύθυνση της συνετούς δημοσιονομικής πολιτικής, που τουλάχιστον θεωρητικά άπαντες θεωρούν ως αναγκαιότητα. Πώς κατά την προσέγγιση του δικού σας κόμματος πρέπει να αντικρίζονται;

Η συνετή δημοσιονομική διαχείριση που θα έπρεπε να είναι στόχος, παραμερίστηκε δυστυχώς πολλές φορές στο παρελθόν, όταν προέκυπταν ανάγκες για εξυπηρέτηση τραπεζικών συμφερόντων και ιδιαίτερα για να δημιουργηθεί μια πλασματική εικόνα βιωσιμότητας των κυπριακών τραπεζών εις βάρος των δημόσιων ταμείων. Άρα αν το κράτος μας ήταν σε θέση να εισπράξει τα αναμενόμενα, μέσα από φορολογίες ή και την πάταξη όσων φοροδιαφεύγουν εις βάρος των δημόσιων ταμείων προς εξυπηρέτηση των τραπεζών, το κράτος θα ήταν σε θέση να στηρίξει αιτήματα είτε σε αυξήσεις επιδομάτων είτε σε μισθούς. Φυσικά μια τέτοια εξέλιξη θα βοηθούσε στη στήριξη της κατανάλωσης και κατ’ επέκταση θα δημιούργησε αύξηση στην παραγωγική δραστηριότητα του Κράτους. Αυτό θα έπρεπε να ήταν ο απώτερος στόχος, η ανάπτυξη και η ευημερία των πολλών, με την εισοδηματική δυνατότητα να διαβιούν αξιοπρεπώς.

Το χρηματοπιστωτικό σύστημα 

Αναφορικά με το χρηματοπιστωτικό σύστημα του τόπου, το οποίο ως γνωστό πέρασε τα προηγούμενα χρόνια από συμπληγάδες, πώς θα σκιαγραφούσατε σήμερα την εικόνα του; Θα μπορούσε να λεχθεί πως πλέον στηρίζεται σε γερά θεμέλια;

Μια δεκαετία μετά την καταστροφική διεθνή χρηματοπιστωτική κρίση, η κατάσταση του χρηματοπιστωτικού μας συστήματος εξακολουθεί να επηρεάζει αρνητικά τη βιωσιμότητα πολλών μικρών αλλά και μεσαίων επιχειρήσεων λόγω της αδυναμίας του να διανέμει ρευστότητα στην αγορά μέσα από δανεισμό. Όταν το τραπεζικό σύστημα δεν μπορεί να εφαρμόσει μια ουσιώδη λειτουργία του που είναι η δανειοδότηση και παράλληλα πωλεί τα περιουσιακά του στοιχεία που είναι τα δάνεια, σε τιμές ξεπουλήματος, τότε σίγουρα δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ως βιώσιμο. Πιστεύω ότι είναι αναγκαίο λόγω αυτής της αδυναμίας του τραπεζικού μας συστήματος, η αναγέννηση ενός νέου συνεργατικού κινήματος που θα στηρίξει την κοινωνία και πάντοτε σε ένα σωστά δομημένο και ελεγχόμενο πλαίσιο. Επίσης να πω ότι η εικόνα όσον αφορά τα έσοδα των τραπεζών είναι εντελώς πλασματική, αφού λόγω διαχρονικών κακών τραπεζικών πρακτικών και μέσα από την εφαρμογή καταχρηστικών επιτοκίων και χρεώσεων δείχνουν υπέρογκα ποσά τα οποία δεν μπορούν να εισπραχθούν.

Τα Μη Εξυπηρετούμενα Δάνεια(ΜΕΔ) παραμένουν μια ανοικτή πληγή, όχι μόνο για τις τράπεζες, αλλά και για την οικονομία στο σύνολό της. Είναι  τα ΜΕΔ ίσως και ο μεγαλύτερος κίνδυνος; Και αν ναι, ποιες άλλες ενέργειες θα μπορούσαν να γίνουν για την αποτελεσματική διαχείρισή τους;  

Όταν η Βουλή συζητούσε το 2015 το νομοσχέδιο για τις πωλήσεις των δανείων και πολλοί από εμάς έκρουαν τον κώδωνα του κινδύνου ότι αυτή η διαδικασία δεν θα λύσει το πρόβλημα γιατί η οικονομία θα συνεχίσει να υποφέρει από αυτά τα δάνεια παρά του ότι οι τράπεζες θα τα είχαν εξαφανίσει από τα λογιστικά τους βιβλία, μας αποκαλούσαν λαϊκιστές και επικίνδυνους. Δυστυχώς μετά από οκτώ χρόνια οικονομικής κρίσης και διόγκωσης των ΜΕΔ λόγο τοκογλυφικών επιτοκίων και καταχρηστικών χρεώσεων και άρνησης των τραπεζών να εφαρμόσουν βιώσιμες αναδιαρθρώσεις, η οικονομία σήμερα υποφέρει από το υπερβολικό ιδιωτικό χρέος το οποίο δεν καταγράφεται καν στα επίσημα στοιχεία της ΚΤΚ γιατί έχει εξέλθει του τραπεζικού συστήματος.

Όταν ο ιδιωτικός τομέας βρίσκεται υπερχρεωμένος με 315% του ΑΕΠ σε ιδιωτικό δανεισμό πώς είναι δυνατό να μπορεί να απορροφήσει άλλο δανεισμό, βλέπε το νομοσχέδιο για τις κρατικές εγγυήσεις, ώστε να βοηθηθεί η οικονομία να εξέλθει της οικονομικής κρίσης της πανδημίας. Όταν με τα σημερινά δεδομένα το πρώτιστο πρόβλημα που πρέπει να αντιμετωπιστεί είναι η ελλιπής ρευστότητα στην οικονομία και σε αυτό δεν μπορεί να βοηθήσει η διαδικασία της δανειοδότησης, τότε η οικονομία είναι καταδικασμένη σε μια κρίση κατανάλωσης. Τώρα όσον αφορά την αποτελεσματική διαχείρισή τους, θα έπρεπε να δοθεί επί της ουσίας η ευκαιρία στους δανειολήπτες να εξαγοράσουν το δάνειο τους στην τιμή πώλησης τους στα επενδυτικά ταμεία. Οι επιστολές ενημέρωσης ότι ένα δάνειο πωλήθηκε σε ένα επενδυτικό ταμείο και η δυνατότητα που δίνουν για προσφορά εξαγοράς του, δυστυχώς μένουν μόνο σε θεωρητικό επίπεδο, αφού τα τραπεζικά συμφέροντα δεν συναινούν προς αυτή την κατεύθυνση.

Η κυβερνητική πολιτική 

Πώς αξιολογείτε την οικονομική πολιτική που εφάρμοσε και εφαρμόζει η παρούσα Κυβέρνηση, τόσο γενικά, αλλά και υπό το πρίσμα των ιδιαζουσών συνθηκών, που τον τελευταίο ένα χρόνο δημιούργησε η πανδημία;

Η οικονομική ανισότητα δεν είναι ένα φαινόμενο που ήρθε με την πανδημία. Δυστυχώς η κυβέρνηση για οκτώ χρόνια προωθούσε και προωθεί τις πολιτικές λιτότητας και χτυπά ιδιαίτερα τα μεσαία και χαμηλά εισοδηματικά στρώματα που έχουν το μεγαλύτερο μερίδιο της κατανάλωσης. Άλλωστε, σχεδόν το σύνολο των εισοδημάτων τους διοχετεύεται στην κατανάλωση και όχι στην αποταμίευση. Πρέπει να αντιληφθούμε ότι ο ρόλος του ευρωπαϊκού μας κράτους είναι να μειώσει όσο γίνεται τις ανισότητες και ειδικότερα την οικονομική ανισότητα των πολιτών διασφαλίζοντας ότι είμαστε σε ένα δρόμο όλοι μαζί με προορισμό την κοινή ευημερία.

Ενώπιον της Βουλής εκκρεμούν σημαντικά μεταρρυθμιστικά νομοσχέδια, η έγκριση των οποίων θεωρείται καθοριστικής σημασίας στην προσπάθεια για μετεξέλιξη της Κύπρου σε ένα καθ’ όλα σύγχρονο και οικονομικά ισορροπημένο κράτος. Ποια στάση θα τηρήσει απέναντί τους το κόμμα σας;

Δύο είναι οι πιο σημαντικές μεταρρυθμίσεις που έμειναν στο συρτάρι, η μεταρρύθμιση της τοπικής αυτοδιοίκησης και η μεταρρύθμιση της Δημόσιας Υπηρεσίας που χρονίζει πλέον. Όσον αφορά την τοπική αυτοδιοίκηση η θέση μας είναι υπέρ της διενέργειας ενός ενιαίου δημοψηφίσματος για να μπορεί να αναδειχθεί η ισχύς του αλλά και να φανεί ξεκάθαρα αν οι πολίτες θέλουν ή όχι την μεταρρύθμιση όπως την επιδιώκει η κυβέρνηση. Για την μεταρρύθμιση της δημόσιας υπηρεσίας ακόμα έχουμε δρόμο αφού είναι αυτονόητο πλέον ότι αν δεν υπάρξει και μισθολογική μεταρρύθμιση τότε οποιαδήποτε μεταρρύθμιση της δημόσιας υπηρεσίας θα είναι μόνο για το θεαθήναι. Υπάρχει και ενώπιον του σώματος η μεταρρύθμιση της δικαστικής εξουσίας αλλά ακόμα χρήζει βαθύτερης συζήτησης ώστε να διαφυλάξουμε το δικαίωμα στην πρόσβαση στην δικαιοσύνη και στην δίκαιη δίκη.

Εξίσου σημαντική παράμετρος, η πάταξη της διαφθοράς και η ενίσχυση της διαφάνειας. Πώς θα κινηθεί το κόμμα σας προς προώθηση και επίτευξη των συγκεκριμένων στόχων;

Η διαφθορά και η διαπλοκή μαστίζουν για αρκετά χρόνια την κοινωνία μας και διασύρουν την Κύπρο διεθνώς. Η ίδια η ύπαρξή τους υπονομεύει τον ίδιο τον θεσμό της Δημοκρατίας και του κράτους δικαίου, καθώς συνδράμουν στη νοσηρή λειτουργία του κράτους και απώλειες στα δημόσια οικονομικά. Σε αυτό το πλαίσιο οι πολιτικοί και οικονομικοί παράγοντες, καθώς και οι λειτουργοί στην κρατική μηχανή πρέπει να υπόκεινται σε αυστηρότερους ελέγχους και με εφαρμογή αποτρεπτικών τιμωριών έτσι ώστε να επιτευχθεί η κάθαρση στην κοινωνία μας. Μέσα από τις θέσεις μας εισηγούμαστε την σύσταση της Ανεξάρτητης Εθνικής Αρχής για την πρόληψη και αντιμετώπιση της διαφθοράς καθώς και διάφορων νομοθεσιών και κανόνων που αφορούν το lobbying, την αποκάλυψη περιουσιακών στοιχείων των ΠΕΠ, τον αποτελεσματικό έλεγχο των εισοδημάτων, την σύγκρουση συμφέροντος, την ανεξαρτησία της Γενικής Εισαγγελίας και πάρα πολλά άλλα.

Προτάσεις και ψηφοδέλτια 

Ποια θα χαρακτηρίζατε ως την πιο ριζοσπαστική σας πρόταση, την οποία ως κόμμα θα προωθήσετε στο άμεσο μέλλον, σε σχέση με την οικονομία;

Μια πρόταση που θα προωθηθεί άμεσα με την είσοδό μας στη Βουλή θα είναι ο κλιμακωτός φόρος κεφαλαιουχικών κερδών στις επιχειρήσεις. Εισάγοντας ένα σύστημα κλιμακωτού φόρου εταιρειών που λαμβάνει υπόψη το επίπεδο κέρδους κάθε εταιρείας, έτσι ώστε οι επιχειρήσεις με χαμηλά κέρδη να μην πληρώνουν το ίδιο ποσοστό με τις επιχειρήσεις με υψηλά κέρδη, ώστε να υποβοηθούνται στην διοχέτευση αυτών των κερδών σε επενδυτικές δραστηριότητες ή και επέκταση των δραστηριοτήτων τους. Θα αποκτήσουμε δικαιότερη κατανομή των βαρών και είναι ένα σύστημα φορολόγησης που ήδη εφαρμόζεται στα φυσικά πρόσωπα.

Σε ποιο βαθμό θα λέγατε ότι στα ψηφοδέλτια του κόμματός σας περιλαμβάνονται υποψήφιοι με βαθιά γνώση σε θέματα οικονομίας;

Το 20% των υποψηφίων μας έχουν βαθιά γνώση σε θέματα οικονομίας. Υπάρχουν βέβαια και αρκετά άτομα που ανήκουν στον επιχειρηματικό κόσμο και που έμμεσα ή άμεσα έχουν γνώση και αντίληψη για την οικονομική λειτουργία του Κράτους. Θεωρώ σημαντικό και αναγκαίο ένας πολίτης που ασχολείται με την πολιτική, εκτός από την γνώση των νόμων να έχει και γνώση οικονομικών.

Δειτε Επισης

Σε χαμηλό τριών ετών ο πληθωρισμός-Περιορίστηκε στο 0,6% τον Οκτώβριο
Kατανομή αγορών σταθερού εισοδήματος: Εξελίξεις και επιτυχημένες στρατηγικές
Ε. Ασημακοπούλου: Άνοδος στην αυτοματοποίηση συναλλαγών και στη χρήση ΑΙ
Jay Woods: Από τι εξαρτάται η επιτυχία σας στη χρηματοπιστωτική αγορά
Μαρία Παναγιώτου: Εθνικός πλούτος τα κυπριακά παραδοσιακά προϊόντα ποιότητας
Γεώργιος Λεοντάρης: Οι θεμελιώδεις οικονομικοί παράγοντες παραμένουν ισχυροί
Michael Biemann: Μεγάλες επενδυτικές ευκαιρίες στην αγορά ομολόγων
Τι επιφυλάσσει το μέλλον σύμφωνα με στρατηγικό αναλυτή παγκόσμιων αγορών
Μάριος Ταννούσης: Η Κύπρος ελκυστικός προορισμός για ξένες επενδύσεις
Θεόδωρος Λουκαΐδης: Τι ισχύει για τους επενδυτές στα κυπριακά συστήματα μικτής χρηματοδότησης