Μ. Κλείτου: Η καλή διαχείριση και το νέο επιχειρηματικό περιβάλλον

InBusinessNews  16/06/2021 06:30
Μ. Κλείτου: Η καλή διαχείριση και το νέο επιχειρηματικό περιβάλλον

Μ. Κλείτου: Η καλή διαχείριση και το νέο επιχειρηματικό περιβάλλον

InBusinessNews  16/06/2021 06:30

Εξαιρετικά χρήσιμα ευρήματα για την παρούσα κατάσταση, αλλά και σημαντικά συμπεράσματα τα οποία θα πρέπει να ληφθούν υπόψη για τον μελλοντικό προγραμματισμό των επιχειρήσεων, προκύπτουν μέσα από την ευρείας κλίμακας διαδικτυακή έρευνα που πραγματοποίησε η Baker Tilly South East Europe, με στόχο την αποτύπωση των άμεσων οικονομικών και κοινωνικών επιπτώσεων της πανδημίας του covid-19 στις επιχειρήσεις.

Στην έρευνα, η οποία διενεργήθηκε κατά την περίοδο 29 Μαρτίου-15 Μάϊου 2021, συμμετείχαν 200 εταιρείες/οργανισμοί από Κύπρο, Ελλάδα, Ρουμανία, Βουλγαρία και Μολδαβία, με ιδιαίτερη έμφαση σε Κύπρο και Ελλάδα.

Η έρευνα κατέδειξε-μεταξύ άλλων- ότι το μεγαλύτερο ποσοστό των εταιρειών επηρεάστηκε από τις συνέπειες της πανδημίας, ενώ κυρίαρχη εκτίμηση αποτελεί ότι τα αποτελέσματα της οικονομικής κρίσης θα έχουν επιπτώσεις στις επιχειρήσεις και στην οικονομία για τα επόμενα δύο με πέντε χρόνια. Στο πλαίσιο αυτό, όπως προκύπτει από την έρευνα, οι εταιρείες φαίνεται ότι επανεξετάζουν τη στρατηγική και τον προϋπολογισμό τους, περικόπτουν τις δαπάνες τους και επανεκτιμούν τα προβλεπόμενα έσοδά τους. Άξιο αναφοράς επίσης, το γεγονός ότι οι εταιρείες που ανέφεραν ότι έχουν επηρεαστεί από την πανδημία για το 2020, προσβλέπουν ακόμη και σε μια πιθανή αύξηση των εσόδων και των κερδών τους για το 2021, διαβλέποντας δημιουργία επαγγελματικών ευκαιριών που δημιούργησε η πανδημία.

Διαβάστε ακόμη: 

Baker Tilly: Πληγές για άλλα 5 χρόνια και επιχειρηματικές ευκαιρίες

Η στήριξη των κυβερνήσεων  

Βασική διαπίστωση που προκύπτει μέσα από την έρευνα, όπως υποδεικνύει μιλώντας στο InBusinessNews ο CEO της Baker Tilly South East Europe Μάριος Κλείτου, είναι ότι οι επιχειρήσεις κατάφεραν να διαχειριστούν αρκετά καλά την κρίση, πάντα με την οικονομική στήριξη των κυβερνήσεων. Το βασανιστικό ερώτημα που αναφύεται ωστόσο, όπως τονίζει ο κ. Κλείτου, έγκειται στο πώς απ’ εδώ και πέρα θα υπάρξει διαχείριση της κρίσης που συνεχίζεται και θα συνεχιστεί, δεδομένου ότι είναι αδύνατο οι κυβερνήσεις να εξακολουθήσουν να τους παρέχουν οικονομική στήριξη διά παντός. Και δεδομένου ότι, όπως και οι ίδιες οι επιχειρήσεις εκτιμούν, οι επιπτώσεις του covid-19 θα είναι μακροπρόθεσμες και τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν δεν θα επιλυθούν άμεσα.

«Καταφέραμε ν’ αντιμετωπίσουμε την οικονομική διάσταση της πανδημίας, στηρίχθηκαν οι επιχειρήσεις, με ένα μεγάλο ποσοστό τους να λαμβάνει κρατική χορηγία. Αυτό σημαίνει ότι οι επιχειρήσεις κατάφεραν να επιβιώσουν στηριζόμενες στην κρατική χορηγία που έλαβαν. Το ερώτημα είναι για πόσο καιρό οι κυβερνήσεις των διαφόρων χωρών θα πληρώνουν για να κρατούν τις επιχειρήσεις εν ζωή. Αυτό είναι κάτι που πρέπει να μας προβληματίσει», επισημαίνει ο κ. Κλείτου.

Διαβάστε ακόμα: 

Αλφαμέγα: Έρχεται δεύτερο κέντρο διανομής για το online κατάστημα

Elias Beach Hotel: Ορίστηκε το άνοιγμα, ετοιμάζεται ολικό λίφτινγκ

Γρήγορη προσαρμογή

Ο CEO της Baker Tilly South East Europe σημειώνει πάντως πως, σύμφωνα και με τα ευρήματα της έρευνας, οι επιχειρήσεις επέδειξαν υψηλό βαθμό προσαρμοστικότητας στα νέα δεδομένα που κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν λόγω της πανδημίας.

«Αν κοιτάξουμε σε γενικές γραμμές», αναφέρει, «οι επιχειρήσεις προσαρμόστηκαν στο θέμα της ανάγκης να εκσυγχρονίσουν τα ηλεκτρονικά τους συστήματα, τον τρόπο επικοινωνίας, τον τρόπο που λειτουργούν, την εργασία από το σπίτι. Έγινε η προσαρμογή στα νέα δεδομένα και διαπιστώνουμε ότι στο ευρύτερο πλαίσιο, οι μεγάλες επιχειρήσεις, και ειδικά αυτές που δραστηριοποιούνται στον τομέα των υπηρεσιών, δούλεψαν αρκετά καλά. Οι υπηρεσίες κατάφεραν να εργαστούν χρησιμοποιώντας την τεχνολογία. Δηλαδή, να παίρνουν τις πληροφορίες ηλεκτρονικά, να τις επεξεργάζονται και να παραδίδουν το report στους πελάτες τους. Αυτά είναι θετικά».

Ο κ. Κλείτου κάνει λόγο για μαθήματα που λήφθηκαν τον τελευταίο ένα χρόνο και αφομοιώθηκαν γρήγορα από τις επιχειρήσεις, μιας και δεν υπήρχε άλλος τρόπος να διαχειριστούν τις καταστάσεις.

«Ο κόσμος», υπογραμμίζει, «ήταν συνηθισμένος να εργάζεται με την προσωπική επαφή, με τα ταξίδια στο εξωτερικό, που για εμάς τους Κύπριους, για να φέρουμε δουλειά, ήταν κάτι το αναγκαίο». «Σήμερα», εξηγεί ο κ. Κλείτου, «βλέπουμε ότι υπάρχει και κάποιος άλλος τρόπος να επικοινωνήσουμε. Ή για παράδειγμα επίσης, σε ό,τι αφορά στη διαχείριση των θυγατρικών των κυπριακών εταιρειών στο εξωτερικό, που βλέπουμε πια ότι μπορεί να γίνει μέσω στο διαδικτύου. Είναι μαθήματα που και εμείς οι ίδιοι μάθαμε τον τελευταίο καιρό και αφομοιώσαμε γρήγορα, γιατί δεν υπήρχε κάποιος άλλος τρόπος να διαχειριστείς τις καταστάσεις, κυρίως στο εξωτερικό. Είτε αυτές αφορούσαν συναντήσεις με τους πελάτες είτε τη διαχείριση των γραφείων του εξωτερικού».  

Τα κέρδη και τα έξοδα

Παρά το γεγονός ότι, σύμφωνα με την έρευνα, μια πολύ μεγάλη μερίδα επιχειρήσεων είδαν τα λειτουργικά τους έσοδα και τα λειτουργικά τους κέρδη να μειώνονται το 2020, για μια εξίσου μεγάλη μερίδα, είτε παρέμειναν αναλλοίωτα είτε παρουσίασαν αύξηση.

Ο CEO της Baker Tilly South East Europe εξηγεί επί τούτου πως τα κέρδη πρέπει να αντικρίζονται σε συνάρτηση με τα έξοδα. «Ένα από τα πράγματα που συνέβησαν και κατάφεραν κάποιες επιχειρήσεις να διατηρήσουν τα κέρδη τους ή να τα αυξήσουν», τονίζει, «ήταν η μείωση των εξόδων τους. Υπήρχαν πάρα πολλά έξοδα, όπως για παράδειγμα τα ταξίδια, που ήταν ένα σημαντικό κομμάτι, ειδικά για τις επιχειρήσεις που είχαν κόσμο να ταξιδεύει στο εξωτερικό. Αυτόματα, με την μείωση των εξόδων και τη χρήση της τεχνολογίας, δημιουργήθηκε μια θετική επίδραση πάνω στο κέρδος της εταιρείας. Μειώνουν τα έξοδα, αυξάνονται τα κέρδη. Αυτό είναι κάτι σημαντικό, το οποίο πιστεύω θα χρησιμοποιηθεί και τα επόμενα χρόνια ως ένα μάθημα που απορρέει από τον covid. Ότι ναι, μπορούμε να διαχειριστούμε την κατάσταση, να μειώσουμε τα έξοδά μας».

Σύμφωνα με τον κ. Κλείτου, μια άλλη συναφής παράμετρος αφορά στην αλλαγή της προσέγγισης με την οποία αρκετοί επιχειρηματίες αντίκριζαν τα πράγματα πριν από την πανδημία, αφού υπό την πίεση της αύξησης των πωλήσεων, τα έξοδα κινούνταν παράλληλα χωρίς να υπάρχει ο έλεγχος στον βαθμό που θα έπρεπε. «Πολλοί είναι αυτοί», σημειώνει, «που έκαναν μια επισκόπηση του τι ξοδεύουν και τι δεν ξοδεύουν, αν υπάρχει λόγος και αν πρέπει να το μειώσουν. Αυτό βοήθησε τις επιχειρήσεις. Υπήρχε μη ελεγχόμενη σπατάλη».

Ευκαιρίες και προκλήσεις

Τονίζοντας πως η πανδημία δημιουργεί ευκαιρίες και προκλήσεις ταυτόχρονα, ο κ. Κλείτου εμφανίζεται πεπεισμένος πως είναι πάρα πολλά αυτά που θα αλλάξουν στην επόμενη μέρα της πανδημίας. «Είναι πάρα πολλά τα πράγματα που θα διαφοροποιηθούν. Για παράδειγμα, η εργασία από το σπίτι δημιουργεί προκλήσεις. Οι υπάλληλοι που μπορούν να δουλέψουν από σπίτι, θα θέλουν να έρχονται στα γραφείο; Είναι διιστάμενες οι απόψεις στο πώς θα προχωρήσουν οι επιχειρήσεις στο θέμα αυτό. Το σίγουρο είναι ότι δημιουργείται μια νέα κατάσταση, η οποία θα είναι πολύ διαφορετική», υπογραμμίζει. 

Σύμφωνα με τον κ. Κλείτου, το νέο περιβάλλον θα έχει σχέση με την τεχνολογία, η οποία θα διαδραματίσει πρωτεύοντα ρόλο. Όπως υποδεικνύει, οι συσκέψεις μέσω διαδικτύου είναι κάτι που υπήρχε τα τελευταία χρόνια, αλλά σήμερα χρησιμοποιείται περισσότερο από ποτέ. «Οι εταιρείες που ασχολούνται με την τεχνολογία, λόγω της κρίσης θα έχουν περισσότερες ευκαιρίες. Αναγκαστικά θα πρέπει να αναβαθμίσουμε τα συστήματά μας, να δούμε τι πρέπει να κάνουμε για να είμαστε πιο αποδοτικοί, ο κόσμος που εργάζεται από το σπίτι να είναι πιο αποδοτικός σε σχέση με το παρελθόν. Από την ταχύτητα του internet μέχρι την τεχνολογία που χρησιμοποιούμε. Η πανδημία κατέστησε κάποια πράγματα παραδεκτά και αποδεκτά».

Η επόμενη μέρα…

Κληθείς να σκιαγραφήσει την επόμενη μέρα για τις επιχειρήσεις, στη βάση και των σχετικών ευρημάτων της έρευνας, ο CEO της Baker Tilly South East Europe χαρακτηρίζει ως αρκετά σημαντικό το γεγονός ότι οκτώ στις δέκα δεν έχουν αμφιβολίες για το μέλλον τους. Αυτό, όπως επισημαίνει, καταδεικνύει ότι παρόλη την ταλαιπωρία, ο επιχειρηματικός κόσμος παραμένει θετικός, ότι υπάρχει συνέχεια.  

«Εξαρτάται από τον κλάδο, αφού κάποιοι κλάδοι εξαρτώνται από κάποιες άλλες παραμέτρους, όπως για παράδειγμα ο τουρισμός», αναφέρει για την επόμενη μέρα των επιχειρήσεων και το πώς θα πρέπει να πορευθούν. «Γενικά», επισημαίνει ο κ. Κλείτου, «για επιχειρήσεις οι οποίες σήμερα παρέχουν υπηρεσίες, σίγουρα η επόμενη μέρα εξαρτάται από δύο πράγματα. Την τεχνολογία και την διαχείριση του προσωπικού. Δηλαδή, να διαχειριστεί μια επιχείρηση τις ανάγκες του προσωπικού της ή τον τρόπο τον οποίον οι υπάλληλοι θα θέλουν να χρησιμοποιήσουν. Την εργασία από το σπίτι ή την εργασία από το γραφείο». Εκτίμηση του κ. Κλείτου, είναι πως ένα ποσοστό 50%-60% της τηλεργασίας θα παραμείνει και ότι το «μηδέν», δεν θα είναι η κατάληξή της.

Νέα έρευνα το φθινόπωρο

Η Baker Tilly South East Europe, σύμφωνα με τον κ. Κλείτου, προτίθεται να διενεργήσει και νέα έρευνα περί τον προσεχή Οκτώβρη-Νοέμβρη, ώστε να διαπιστωθεί το πώς οι επιχειρήσεις ενήργησαν μετά το τρίτο κύμα της πανδημίας.

«Έχουμε προγραμματίσει να επαναλάβουμε μια έρευνα περί τον Οκτώβρη-Νοέμβρη για να δούμε πώς ο κόσμος ενέργησε μετά το τρίτο κύμα. Σκοπός, είναι να συνεχίσουμε τις έρευνες για να δούμε πώς αλλάζει και ποια θα είναι επόμενη μέρα μετά τον κορωνοϊό.  Ο κορωνοϊός σίγουρα θα έχει σοβαρή επίδραση σε πάρα πολλά ζητήματα. Και όπως είπαμε και πιο πάνω, η τεχνολογία και η διαχείριση του προσωπικού είναι τα δύο βασικότερα θέματα που διαφοροποιούν προσεγγίσεις και θα κρίνουν πολλά», κατέληξε ο Μάριος Κλείτου.

RELATED ARTICLES

Για να σχολιάσετε κάντε κλικ εδώ
Πίσω στην αρχή της σελίδας