Χρηματοδότηση €30 εκατ για δημιουργία Βιοτράπεζας

Τις βάσεις για δημιουργία Βιοτράπεζας στην Κύπρο θέτουν το Πανεπιστήμιο Κύπρου και ο Αναπτυξιακός Οργανισμός RTD Talos.

Η πρόταση τους στο πλαίσιο της πρόσκλησης Widening/TEAMING του Ορίζοντα 2020 ξεχώρισε και έλαβε το πράσινο φως. Πρόκειται για μια έγκριση σταθμό στα ερευνητικά δρώμενα της Κύπρου, καθώς θα χρηματοδοτηθεί με €30 εκατ και φιλοδοξεί να εξυπηρετεί τους επιστήμονες τόσο της Κύπρου όσο και του εξωτερικού στην έρευνα τους.

Υπενθυμίζεται ότι τα έργα του συγκεκριμένου προγράμματος  έχουν ως κύριο στόχο τη δημιουργία Κέντρων Αριστείας στην έρευνα.

Όπως ανέφερε, μιλώντας στο InBusinessNews, ο CEO της RTD Talos, Αλέξανδρος Μιχαηλίδης, η πρόταση της Κύπρου αφορούσε τη δημιουργία μιας βιοτράπεζας, στην οποία  θα φυλάσσεται βιολογικό υλικό, δεδομένα τα οποία θα αξιοποιούνται από επιστήμονες της Κύπρου και του εξωτερικού για ερευνητικούς σκοπούς. Στόχος, το κέντρο αυτό να αποτελέσει σταθμό στα θέματα έρευνας στη γονιδιωματική και τη μοριακή βιολογία.

Διαβάστε ακόμα: Κεντρικά Γραφεία KPMG στη Λευκωσία

Το έργο  θα χρηματοδοτηθεί συνολικά με €30 εκατ,  εκ των οποίων τα €15 εκατ από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τα υπόλοιπα €15 εκατ από την Κυπριακή Δημοκρατία. Το Πανεπιστήμιο Κύπρου το οποίο αγκαλιάζει με πολύ ενδιαφέρον το έργο, θα συνδράμει με άλλα 8 εκατ. ευρώ, αναλαμβάνοντας και τις κατασκευαστικές εργασίες για την επέκταση του Κέντρου Αριστείας. Στόχος είναι μέσα από υπηρεσίες και χρηματοδοτήσεις για άλλες έρευνες, η Βιοτράπεζα να καταστεί όσο γίνεται οικονομικά αυτοσυντήρητη.

Η υπογραφή των συμβολαίων υπολογίζεται περίπου εντός Ιουνίου 2019 και αμέσως μετά θα αρχίσουν οι εργασίες για την κατασκευή του έργου.

Διαβάστε ακόμα: Στο σφυρί παραθαλάσσιες επαύλεις και διαμερίσματα

Οι στόχοι
Οι κύριοι γενικοί στόχοι του προγράμματος είναι οι ακόλουθοι:

1. Η  αναβάθμιση του Κέντρου Ερευνών Μοριακής Ιατρικής (ΚΕΜΙ) του Πανεπιστημίου Κύπρου σε Κέντρο Αριστείας, με πυρήνα δραστηριοτήτων την περαιτέρω ανάπτυξη και διεύρυνση της Βιοτράπεζας του ΚΕΜΙ, για όλες τις γενετικές και άλλες ασθένειες, είτε πρόκειται για συχνές είτε για σπάνιες.
  2. Η προώθηση για πρώτη φορά σε μεγάλη κλίμακα της μελέτης του γονιδιώματος των Κυπρίων, γεγονός που θα εντείνει τις έρευνες σε πάρα πολλά νοσήματα, από μεγάλη πλειάδα ερευνητών.
  3. Η δημιουργία εκκολαπτηρίου δεκάδων ερευνητών που θα ερευνούν με σκοπό τη βελτίωση υφιστάμενων και την ανακάλυψη νέων διαγνωστικών μεθόδων για γενετικά νοσήματα, ενώ θα ανακαλύπτουν νέους βιοδείκτες που θα οδηγήσουν στην καλύτερη πρόληψη και θεραπεία ασθενειών, με στόχο την ιατρική ακριβείας (precision and personalized medicine).
  4. Η προώθηση συνεργασιών με ομάδες σε Ευρωπαϊκές χώρες, τη Μεσόγειο και χώρες της Μέσης Ανατολής για συνένωση δυνάμεων για την καλύτερη κατανόηση των γενετικών παθήσεων ώστε να ανακαλυφθούν καλύτερα και πιο αποτελεσματικά φάρμακα, προσελκύοντας το ενδιαφέρον ερευνητικών κέντρων και φαρμακευτικών εταιριών.
Ο Συντονιστής του έργου είναι ο Δρ Κωνσταντίνος Δέλτας, Διευθυντής του ΚΕΜΙ και Καθηγητής Γενετικής στο Τμήμα Βιολογικών Επιστημών.

Η πιο πάνω εξέλιξη έρχεται να συμπληρώσει προηγούμενες προσπάθειες του Καθ. Δέλτα και της ομάδος του, που είχαν ξεκινήσει το 2010 με τη χρηματοδότηση ενός Στρατηγικού έργου υποδομής από το Ίδρυμα Προώθησης Έρευνας της Κύπρου. Στο πλαίσιο του έργου εκείνου, με προϋπολογισμό 2 εκατ. ευρώ, δημιουργήθηκε στο Πανεπιστήμιο Κύπρου η πρώτη κυπριακή Βιοτράπεζα για γενετικές ασθένειες και αναπτύχθηκε έρευνα που αφορά στην καλύτερη και πρώιμη διάγνωση και πρόληψη των κληρονομικών νεφροπαθειών. Με την νέα εξέλιξη δημιουργούνται προοπτικές για συνεργασίες σε διάφορα επίπεδα, ξεκινώντας από τη μελέτη του γονιδιώματος των Κυπρίων, γεγονός που θα ενισχύσει τις έρευνες σε όλες τις ασθένειες από ερευνητές στην Κύπρο και στο εξωτερικό. Ταυτόχρονα, αυτό θα διευκολύνει τη συμμετοχή της Κύπρου σε Ευρωπαϊκές συνεργασίες και θα επιτρέψει να διαδραματίσουμε ηγετικό ρόλο στη γεωγραφική περιοχή μας, με το συντονισμό ενός δικτύου εργαστηρίων, το MediEuro Network.

Δειτε Επισης