Τρένο στην ορεινή Κύπρο το 2023

Στις ράγες προς την κατεύθυνση της υλοποίησης μπαίνει σιγά σιγά το έργο αποκατάστασης και επαναλειτουργίας της παλιάς σιδηροδρομικής γραμμής Σκουριώτισσας – Ευρύχου, με στόχο την τελική ολοκλήρωση του το 2023. 
 
Πρόκειται για ένα έργο στρατηγικής σημασίας, το οποίο εκτιμάται ότι θα προσφέρει πολλαπλά οφέλη στην ευρύτερη περιοχή της Σολέας, εξού και έχει τεθεί σε προτεραιότητα και περιλαμβάνεται στις βραχυπρόθεσμες δράσεις και στα 10 εμβληματικά έργα της προωθούμενης Εθνικής Στρατηγικής Ανάπτυξης Ορεινών Κοινοτήτων Τροόδους.
 
Όπως πληροφορείται το InBusinessNews, το Υπουργικό Συμβούλιο έχει εγκρίνει πρόσφατα το μνημόνιο συνεργασίας με τους καθηγητές/εμπειρογνώμονες του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, στους οποίους έχει ήδη αποσταλεί πρόσκληση για άφιξη στην Κύπρο προκειμένου να γίνουν οι απαραίτητες διαβουλεύσεις και αναθεώρηση/οριστικοποίηση των προνοιών της αρχικής μελέτης, με στόχο την άμεση υλοποίηση του έργου. Εντός Μαρτίου αναμένεται να ξεκινήσει η εκπόνηση της οριστικής μελέτης εφαρμογής και χάραξης της σιδηροδρομικής σύνδεσης Ευρύχου - Σκουριώτισσας καθώς επίσης και της προκαταρκτικής μελέτης για τη χάραξη επιπλέον τμήματος που θα φθάνει μέχρι τη Γαλάτα. Η όλη  διαδικασία αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός 8 μηνών και θα περιλαμβάνει τη διενέργεια όλων των απαραίτητων μελετών (περιβαλλοντικών, γεωλογικών, υδρολογικών, ηλεκτρομηχανολογικών και ιστορικών), οι οποίες απαιτούνται για την αποκατάσταση και επαναλειτουργία του σιδηρόδρομου.
 
Διαβάστε ακόμα: Κορωνοϊός: Δείχνει τα …δόντια του στους ξενοδόχους
 
Στόχος είναι  η κατασκευή της σιδηροδρομικής σύνδεσης Ευρύχου-Σκουριώτισσα καθώς επίσης και τερματικού σταθμού τα έτη 2021-2023. Δεν αποκλείεται, μάλιστα, στη συνέχεια να προστεθεί και β’ τμήμα, το οποίο θα ενώνει τις κοινότητες Ευρύχου – Γαλάτα.
 
Έργο στρατηγικής σημασίας
Το προτεινόμενο έργο αποτελεί σημαντική δράση. Για την υλοποίηση του θα προωθηθεί, σε πρώτη φάση, η επαναλειτουργία της παλιάς σιδηροδρομικής γραμμής από τον τερματικό σταθμό Ευρύχου έως τους σταθμούς Φλάσου και Μεταλλείου Σκουριώτισσας, στην περιοχή του εκπαιδευτικού κέντρου «Ατσάς». Επιπλέον, στην πρώτη φάση θα προωθηθεί η διεξαγωγή μελέτης για την προσθήκη τμήματος από την κοινότητα Ευρύχου μέχρι τη Γαλάτα. Εάν διαφανεί τεχνικά εφικτή και οικονομικά βιώσιμη η πρόταση αυτή, θα προχωρήσει η υλοποίηση του β’ κομματιού μέχρι τη Γαλάτα σε δεύτερη φάση.
 
Διαβάστε ακόμα: Altamira: 6 νέα σπίτια από €45.000! (pics)
 
Project μέχρι €4 εκατ.
Το κόστος κατασκευής της σιδηροδρομικής γραμμής μήκους 8 χιλιομέτρων για το τμήμα Ευρύχου-Σκουριώτισσα (Α΄ φάση,) αναμένεται να στοιχίσει λιγότερο από €2 εκατ. Σημειώνεται ότι θα αξιοποιηθεί η παλιά χάραξη, η έκταση της οποίας στη συντριπτική της πλειοψηφία είναι στην κυριότητα της Κυπριακής Δημοκρατίας, συνεπώς δεν αναμένεται να υπάρξει πρόβλημα υψηλού κόστους και γραφειοκρατικών διαδικασιών για απαλλοτριώσεις.
 
Όσον αφορά το τμήμα Ευρύχου - Γαλάτα (Β΄ φάση, μήκους 7 Km) το κόστος αναμένεται να είναι επίσης χαμηλό και, όπως προαναφέρθηκε, θα οριστικοποιηθεί μετά τη σχετική μελέτη όδευσης. Για την σιδηροδρομική διασύνδεση και για τις δύο φάσεις ο προϋπολογισμός ανέρχεται γύρω στα €4 εκατ.
 
Εξάλλου, στη μελέτη θα υποδειχθούν όλα τα υποστηρικτικά και εμπλουτιστικά έργα τα οποία θα μπορούσαν να αναβαθμίσουν περαιτέρω το όλο project όπως πεζόδρομοι, ποδηλατόδρομοι, χώροι στάθμευσης κ.ά. Τα εν λόγω έργα θα προωθηθούν ανεξάρτητα και δεν περιλαμβάνονται στον προϋπολογισμό του έργου.
 
Μηχανές από τον ΟΣΕ;
Αξίζει να σημειωθεί ότι για την διάθεση και λειτουργία μηχανής και βαγονιών έχουν γίνει προκαταρτικές συζητήσεις με τον Οργανισμό Συγκοινωνιών Ελλάδας (ΟΣΕ) και μπορεί να υπάρξει συνεργασία τόσο για τη μεταφορά τεχνογνωσίας όσο και για την παραχώρηση υλικού (μηχανές, βαγόνια κτλ). Ο βαθμός της συνεργασίας με τον ΟΣΕ θα διαφανεί με την ολοκλήρωση της μελέτης.
 
Τα πλεονεκτήματα
Το προτεινόμενο έργο αποτελεί σημαντική δράση τόσο για ιστορικούς όσο και για κοινωνικοοικονομικούς λόγους, καθώς αφορά την αποκατάσταση και επαναλειτουργία ενός σημαντικού μνημείου της βιομηχανικής κληρονομιάς της εποχής, σε μια γεωγραφική περιοχή άρρηκτα συνδεδεμένη με τη λειτουργία του. Για τον λόγο, και όπως προαναφέρθηκε,  έχει τεθεί σε προτεραιότητα και περιλαμβάνεται στις βραχυπρόθεσμες δράσεις.
 
Ο σιδηρόδρομος θα περνά μέσα ή από τις παρυφές των οικισμών της κοιλάδας Σολέας και αυτό του δίνει μεγάλο πλεονέκτημα, γιατί η χρήση του δεν θα περιοριστεί μόνο στους επισκέπτες αλλά και στους κατοίκους της περιοχής. Με την επαναλειτουργία του σιδηροδρόμου αναδεικνύεται και αξιοποιείται ένα μνημείο της νεότερης ιστορίας της Κύπρου και δημιουργείται μία δράση/υπηρεσία τουριστικού ενδιαφέροντος. Επίσης, δημιουργείται ένα μεταφορικό μέσο σημαντικό για την εξυπηρέτηση των κατοίκων της γύρω περιοχής.
 
Παράλληλα θα υποβοηθήσει τον τουρισμό της υπαίθρου. Ο σιδηρόδρομος θα αποτελεί ένα προορισμό, παράλληλα όμως θα προσφέρει πολλαπλές δραστηριότητες. Το πέρασμα από το "κατάλυμα" στη "δραστηριότητα" είναι σημαντικό στην προσπάθεια διαμόρφωσης ενός μοναδικού τουριστικού προϊόντος. Δηλαδή από την παροχή καταλύματος και την απλή γνωριμία με την περιοχή, θα προσφέρει στην παροχή εμπλουτιστικών δραστηριοτήτων και εμπειριών με βάση τα ιδιαίτερα ενδιαφέροντα των φιλοξενούμενων τουριστών. Και αυτό γιατί θα διασυνδέει μνημεία, φύση και πολιτισμό σε μόλις 15 km. Η Σολέα είναι μία από τις κατεξοχήν τουριστικές περιοχές της οροσειράς Τροόδους, διασυνδέεται άμεσα με την κοιλάδα Μαραθάσας και είναι σε πολύ κοντινή απόσταση από την Πιτσιλιά Λεμεσού, τα Ορεινά Θέρετρα και ιδιαίτερα τις Πλάτρες. Συνεπώς, τα οφέλη των ορεινών περιοχών θα είναι σημαντικά.
 
Ο σιδηρόδρομος στις αρχές του 20ου αιώνα

O Κυπριακός Κυβερνητικός Σιδηρόδρομος λειτούργησε το 1905 και αφορούσε τη διασύνδεση μεταξύ Αμμοχώστου - Λευκωσίας, ενώ το 1907 λειτούργησε το Τμήμα 2 που συνέδεε τη Λευκωσία με τη Μόρφου. Το τελικό Τμήμα 3 του σιδηρόδρομου λειτούργησε το 1915 και αφορούσε τη διασύνδεση της Μόρφου με την Ευρύχου. Ως εκ τούτου, από τον Ιούνιο του 1915 η Ευρύχου ήταν το δυτικό τέρμα του Κυπριακού Σιδηροδρόμου που ένωνε την Αμμόχωστο με τη Λευκωσία με γραμμή συνολικής απόστασης 72 μιλίων.
 
 
Ο γενικός τερματισμός της λειτουργίας του σιδηροδρόμου σε όλη την Κύπρο έγινε το 1951. Η ανάπτυξη του οδικού δικτύου καθώς και η έλλειψη κέρδους τον κατέστησαν οικονομικά ασύμφορο για την αποκιοκρατική Κυβέρνηση, η οποία έθεσε τέλος στη λειτουργία του.
 
 
Ο τερματικός σταθμός στην Ευρύχου αναπαλαιώθηκε και αποκαταστάθηκε από το Τμήμα Αρχαιοτήτων και λειτουργεί σήμερα ως το μοναδικό, στην Κύπρο, Μουσείο Κυπριακού Σιδηροδρόμου. Το μουσείο αποτελεί πόλο έλξης και σ’ αυτό εκτίθενται αυθεντικά έγγραφα, σχέδια, φωτογραφίες και υλικό που έχει άμεση σχέση με τον σιδηρόδρομο. Σε ειδικά διαμορφωμένο υπόστεγο εκτίθενται το βαγόνι Νο152 κι ένα από τα πολλά χειροκίνητα βαγονέτα, τα οποία χρησιμοποιούσαν οι τεχνικοί του σιδηρόδρομου για να ελέγχουν και να επιδιορθώνουν τις όποιες πιθανές βλάβες στο τρένο ή και στις ράγες του.
 

Δειτε Επισης

Ask Wire: Αναγνωρίστηκε η γυναικεία ηγεσία και η δυναμική ανάπτυξης της εταιρείας
Α. Βαφεάδης: Έτσι θα κινηθεί η Κυβέρνηση εάν η Kition δεν καταθέσει την εγγυητική για λιμάνι-μαρίνα Λάρνακας
«Country Homes 2»: Η νέα οικιστική ανάπτυξη της Cyfield στα Λεύκαρα-Ένα συγκρότημα 17 κατοικιών
Nέες ευκαιρίες σε κατοικίες και διαμερίσματα από την Altamira Real Estate
Επιτροπή ανάπτυξης Λάρνακας: Καμία παράταση για έργα λιμανιού-μαρίνας...Να καταθέσει εγγυητική η εταιρεία
Ακίνητα: Οι πιο περιζήτητες περιοχές ανά επαρχία-Τι καταδεικνύει έρευνα της Deloitte
Τελεσίγραφο Βαφεάδη στην Kition για την εγγυητική-Προθεσμία δύο ημερών, μετά τα πράγματα θα είναι διαφορετικά
AstroBank: Προς πώληση αγροτικά τεμάχια
Δυνατότητα υποβολής αίτησης για μειωμένο ΦΠΑ 5% για κατοικία εντός ενός έτους
Νέα αποκλιμάκωση στις τιμές κατασκευαστικών υλικών τον Μάρτιο