Δρόμος Πάφου – Πόλης: Προχωρεί μετ’ εμποδίων

Σε τροχιά υλοποίησης, αλλά μετ’ εμποδίων, μπαίνει η κατασκευή του νέου δρόμου Πάφου – Πόλης Χρυσοχούς, ένα έργο το οποίο αποτελούσε πάγιο αίτημα από τους κατοίκους της περιοχής, αλλά έμενε για χρόνια στα συρτάρια, λόγω αλλεπάλληλων εμποδίων. 
 
Η επικαιροποιημένη Μελέτης Εκτίμησης Επιπτώσεων στο Περιβάλλον (ΜΕΕΠ) του αυτοκινητόδρομου Πάφου – Πόλης Χρυσοχούς, και συγκεκριμένα του πρώτου τμήματος, του κομματιού δηλαδή από την Αγία Μαρινούδα μέχρι και το Στρουμπί κατατέθηκε ενώπιον της περιβαλλοντικής αρχής για μελέτη και έγκριση του έργου. Ήδη το κομμάτι αυτό περιλαμβάνεται στον κατάλογο με τα έργα που αναμένεται να προκηρυχθούν εντός του 2018-2019.
 
Το αναθεωρημένο κόστος του ολοκληρωμένου έργου υπολογίζεται στα €71.4 εκατ, ποσό το οποίο θεωρείται αρκετά υψηλό. Εξ’ ου και στη μελέτη τονίζεται μεταξύ άλλων, ότι ελλοχεύει κίνδυνος για την οικονομική βιωσιμότητα των εργασιών κατασκευής, λόγω του, μεγάλου κόστους. Σημειώνεται, επίσης, ότι είναι δυνατόν να παρατηρηθούν απρόοπτες εξελίξεις στην ολοκλήρωση του δρόμου, καθώς αρκετά τεμάχια δεν έχουν απαλλοτριωθεί λόγω μη ικανοποίησης των ιδιοκτήτων τους. Όπως τονίζεται, οι εν λόγω υποθέσεις βρίσκονται στο στάδιο δικαστικών διαδικασιών και δεν αποκλείεται να επιφέρουν επιπλέον αύξηση στο συνολικό κόστος.  

Διαβάστε ακόμα: €10 δις πίσω στη Ρωσία από Κύπρο σε 15 μήνες

Διαβάστε ακόμα: Ακίνητα: Θλιβερές οι επιδόσεις της Λευκωσίας στους ξένους

Αρχή με το πρώτο κομμάτι
Η μελέτη, η οποία κατατέθηκε στην Υπηρεσία Περιβάλλοντος αφορά την κατασκευή του πρώτου τμήματος του αυτοκινητόδρομου ως δρόμος δύο λωρίδων μήκους 15,5 χλμ, το οποίο θα καλύπτει τις περιοχές από Αγία Μαρινούδα μέχρι Στρουμπί.
 
Το έργο εμπίπτει στα κοινοτικά όρια των χωριών Άρμου, Μαραθούντας, Μέσα Χωριού, Καλλέπειας, Τσάδας, Κοίλης και Στρουμπί.
 
Το πρώτο τμήμα του αυτοκινητόδρομου (το οποίο εξετάζεται στην  ΜΕΕΠ) θα ξεκινάει από τον υφιστάμενο αυτοκινητόδρομο Λεμεσού–Πάφου (Α6) στην Αγία Μαρινούδα και θα διασχίζει τις κοινότητες Μαραθούντα, Άρμου, Τσάδα, Καλλέπεια, Κοίλη και Στρουμπί. Η όδευση θα διαπερνά από το ανατολικό σύνορο της Κοιλάδας της Μαραθούντας (ανατολικά του Ποταμού Κοτσιάτη) και περίπου 100 μέτρα ανατολικά από το άκρο του οικισμού της κοινότητας Μαραθούντα. Η όδευση θα συνεχίζει από την κοινότητα της Άρμου ανηφορίζοντας προς την Τσάδα και περνώντας δυτικά από το θέρετρο γκολφ «Minthis Hill», αφού θα έχει περάσει πρώτα από δύο κοιλαδογέφυρες, που θα βρίσκονται εντός των κοινοτικών ορίων της Τσάδας, μήκους 500 και 85 μέτρων. Παράλληλα με την οικιστική περιοχή της κοινότητας και πριν η όδευση φτάσει την κοινότητα Καλλέπειας, θα διέλθει μέσα από σήραγγα η οποία θα έχει μήκος 730 μέτρα. Στη συνέχεια, η χάραξη εισέρχεται στην κοινότητα Καλλέπειας.
 
Μετά από ακόμα ένα μικρό τμήμα σήραγγας (μήκους 290 μέτρων), η όδευση θα περνά με κοιλαδογέφυρα πάνω από τον υφιστάμενο δρόμο Πάφου–Πόλης, εντός της κοινότητας Κοίλη (μήκους 200 μέτρων). Η χάραξη θα εισέρχεται στην κοινότητα Στρουμπιού μέσω άλλης μιας κοιλαδογέφυρας (μήκους 495 μέτρων) και από το σημείο αυτό θα συνεχίζει βόρεια και θα καταλήγει εντός της κοινότητας Στρουμπί, όπου θα ενώνεται με τον υφιστάμενο δρόμο Πάφος–Πόλης, μέσω της δημιουργίας κυκλικού κόμβου. Σημειώνεται ότι εντός της κοινότητας Στρουμπιού θα κατασκευαστεί και μια δεύτερη κοιλαδογέφυρα μήκους 110 μέτρων.
 
Το ολοκληρωμένο έργο
Σε ότι αφορά το ολοκληρωμένο έργο, προβλέπει την κατασκευή τεσσάρων λωρίδων και θα ξεκινά από τον αυτοκινητόδρομο Λεμεσού Πάφου παρά την Αγία Μαρινούδα και θα καταλήγει στην Πόλη Χρυσοχούς. Το συνολικό μήκος θα ανέρχεται στα 31 χλμ και περιλαμβάνει την σύνδεση Μεσόγης. Οι παρακαμπτήριοι προς Προδρόμι και προς Πόλη έχουν αφαιρεθεί λόγω αλλαγής του Τοπικού Σχεδίου Κόλπου Χρυσοχούς. Για το ολοκληρωμένο Έργο έχει ήδη εκπονηθεί Μελέτη Εκτίμησης Επιπτώσεων στο Περιβάλλον (ΜΕΕΠ) το 2004. Τον Δεκέμβριο του 2004 εκδόθηκε η σχετική Γνωμάτευση της Περιβαλλοντικής Αρχής.
Συνολικά το έργο θα συμπεριλαμβάνει δύο (2) σήραγγες και πέντε (5) κοιλαδογέφυρες.
 
Οι κίνδυνοι
Ωστόσο, η εκτέλεση του προτεινόμενου έργου αναμένεται να επιφέρει κινδύνους που αφορούν την οικονομική βιωσιμότητα του έργου. Πιο συγκεκριμένα, δύναται δυσκολία στη χρηματοδότηση του έργου, λόγω του μεγάλου κόστους που αναμένεται να έχει. Το χειρότερο σενάριο είναι η περίπτωση στην οποία υπάρξει διακοπή στην εκτέλεση του έργου, μετά την έναρξη εργασιών. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα την εγκατάλειψη του μη ολοκληρωμένου έργου, κάτι το οποίο θα είχε αρκετές, σημαντικές επιπτώσεις, και στο φυσικό αλλά και στο ανθρωπογενές περιβάλλον. Ένας άλλος πιθανός κίνδυνος είναι η ανεπάρκεια αντιμετώπισης τεχνικών δυσκολιών στο στάδιο της εκτέλεσης ή επίβλεψης με συνεπακόλουθη αύξηση του κόστους του έργου, ή και των απαιτήσεων του υπεύθυνου εργολάβου. Τέλος, όπως ενημερώνει το Τμήμα Δημοσίων έργων, αρκετά από τα τεμάχια τα οποία εμπίπτουν στη ζώνη απαλλοτρίωσης δεν έχουν ακόμη απαλλοτριωθεί πλήρως λόγω μη ικανοποίησης των ιδιωτών ιδιοκτήτων τους. Οι εν λόγω υποθέσεις βρίσκονται στο στάδιο δικαστικών διαδικασιών. Αν και οι ενστάσεις που παρουσιάζονται αφορούν τους ιδιοκτήτες γης, δύναται να υπάρξουν απρόβλεπτες περιπτώσεις, όπου λόγω της δυσκολίας ικανοποίησης των ιδιωτών ή και της δικαστικής αρχής να υπάρξουν καθυστερήσεις στην απόκτηση των απαραίτητων αδειών και παράταση των δικαστικών διαδικασιών, με αποτέλεσμα την αύξηση του κόστους του έργου.
Υπενθυμίζεται, εξάλλου, ότι θέση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας είναι ότι το κόστος του έργου είναι μεγαλύτερο από τα οφέλη του. 
 
Η σημασία του έργου
Το Τμήμα Δημοσίων Έργων υποστηρίζει ότι το νέο έργο αναμένεται να προσδώσει αξία στην ευρύτερη περιοχή, συμβάλλοντας στην οικονομική και τουριστική ανάπτυξη με τη διευκόλυνση της προσβασιμότητας. Αναμένεται επίσης ότι θα επιλύσει προβλήματα οδικής ασφάλειας και λειτουργικότητας του οδικού δικτύου και ότι θα συμβάλλει στην οικονομική και τουριστική ανάπτυξη της περιοχής. Το έργο προωθείται επίσης για κοινωνικούς λόγους, για αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των κοινοτήτων της περιοχής και για περιορισμό της τάσης αστυφιλίας και εγκατάλειψης της υπαίθρου. Μελλοντικά ο δρόμος αναμένεται να συνεχίσει μέχρι την Πόλη, κάτι που θα αποτελέσει το Δεύτερο Τμήμα του Ολοκληρωμένου Προτεινόμενου Έργου. Από τη λειτουργία του έργου θα επωφεληθούν οι κάτοικοι και οι επισκέπτες της ευρύτερης περιοχής Πόλης Χρυσοχούς, των κοινοτήτων που εξυπηρετούνται από τον δρόμο Πάφου - Πόλης (Τσάδα, Στρουμπί, Πολέμι, Κάθηκας, Γιόλου, Μηλιού, Γουδί κ.α.) καθώς και των κοινοτήτων βόρεια της Πόλης Χρυσοχούς (Αργάκα, Πωμός, Κάτω Πύργος κ.α.). Σημαντικά οφέλη θα είναι η συντόμευση του ταξιδιού με εξοικονόμηση χρόνου και καυσίμων, η μείωση των καυσαερίων και η μείωση των δυστυχημάτων με βελτίωση της οδικής ασφάλειας.
 
Όπως επισημαίνεται στη Μελέτη, στην περίπτωση όπου δεν υλοποιηθεί το προτεινόμενο έργο, αναμένεται να παραταθεί η ανεπάρκεια του οδικού δικτύου της περιοχής ως προς την εξυπηρέτηση των κατοίκων και των επισκεπτών όπως και προς την ασφάλεια των χρηστών. Σημειώνεται ότι ο υφιστάμενος δρόμος είναι πιο επιρρεπής σε τροχαία ατυχήματα από το προτεινόμενο έργο, το οποίοι θα ακολουθεί τα σύγχρονα/τελευταία πρότυπα οδικής κυκλοφορίας.
 
Τα υφιστάμενα προβλήματα
Σύμφωνα με το Τμήμα Δημοσίων Έργων, ο υφιστάμενος δρόμος Πάφου-Πόλης δεν παρέχει ικανοποιητικό επίπεδο εξυπηρέτησης και τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά του περιορίζουν την χωρητικότητα, τη λειτουργικότητα και την οδική ασφάλεια. Αναμένεται ότι ο προτεινόμενος αυτοκινητόδρομος Πάφος – Πόλις θα επιλύσει προβλήματα οδικής ασφάλειας και λειτουργικότητας του οδικού δικτύου και ότι θα συμβάλλει στην οικονομική και τουριστική ανάπτυξη της περιοχής.
Το έργο θα χρηματοδοτηθεί από τον Κρατικό Προϋπολογισμό και ο Φορέας θα είναι το Τμήμα Δημόσιων Έργων.
 
Έργο όπως …σήριαλ!
Η κατασκευή του δρόμου Πάφου – Πόλης Χρυσοχούς θα μπορούσε κάλλιστα να παρομοιαστεί με σήριαλ! Παρά το γεγονός ότι η απόφαση για κατασκευή του συγκεκριμένου δρόμου λήφθηκε το 2001 από το τότε Υπουργικό Συμβούλιο, μια σειρά από γεγονότα όπως γραφειοκρατικές καθυστερήσεις, διαφωνίες και κόντρες μεταξύ κοινοπραξιών, οικονομικές διαφορές με το κράτος, προσφυγές κοινοπραξιών στην Αναθεωρητική Αρχή Προσφορών και επανάληψης του διαγωνισμού, καθυστέρησαν για 10 χρόνια το έργο, η κατασκευή του οποίου μπήκε τελικά στα συρτάρια εξ αιτίας της κρίσης το 2013.
 
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι εκατομμύρια ευρώ έχουν καταβληθεί σε ιδιώτες, ως αποζημιώσεις για τις απαλλοτριώσεις εκτάσεων τους που θα χρησιμοποιούνταν για την κατασκευή του έργου, ενώ για κάποιες εκτάσεις έγιναν και ανακλήσεις. 
 
Το συγκεκριμένο έργο αξιολογείται ως ένα σημαντικό τμήμα του εθνικού οδικού δικτύου, το οποίο θα καθορίσει σε μεγάλο βαθμό την προοπτική ανάπτυξης ολόκληρης της Πάφου και ιδιαίτερα του διαμερίσματος Πόλης Χρυσοχούς. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο το γεγονός ότι με κάθε ευκαιρία, οι εκάστοτε πρόεδροι της Κυπριακής Δημοκρατίας διαβεβαίωναν ότι υπάρχει η πολιτική βούληση για προώθηση και υλοποίηση του.
 

Δειτε Επισης

Έργο €2.1 εκατ. για προσβασιμότητα ποδηλατών, πεζών και ΑμεΑ στα αστικά κέντρα της Λεμεσού
Κραυγή απόγνωσης από τους σκυροποιούς...Πλήττεται από την απεργία στο σκυρόδεμα η λατομική βιομηχανία
Σε πλήρη εξέλιξη η ολοκληρωμένη στεγαστική πολιτική-Ενθαρρυντικό το ενδιάφερον των developers για το Build to Rent
65% πληρότητα για το Neocleous Tower-Το νέο επιχειρηματικό κέντρο της Λεμεσού
Μ. Αντώνιου: Αυξάνονται καθημερινά οι πιέσεις στην οικονομία λόγω της απεργίας στον κλάδο σκυροδέματος
Οι ντόπιοι αγοραστές κάλυψαν την… τρύπα που δημιούργησε η μείωση των πωλήσεων ακινήτων σε ξένους
Ανένδοτες οι συντεχνίες στο σκυρόδεμα... Ο όρος που θέτουν για να τερματίσουν την απεργία
Γύρισαν την πλάτη και στην πρόταση των εργοδοτών οι συντεχνίες-Τσιμέντο η αδιαλλαξία των εργαζομένων στο σκυρόδεμα
Ζυγίζουν την πρόταση των εργοδοτών και παίρνουν τις αποφάσεις τους οι συντεχνίες στο έτοιμο σκυρόδεμα
Ετοιμάζει νέο εργοστάσιο στο Τσέρι η Green Dot-Οι κύριες δραστηριότητες κατά την λειτουργία του