Οι μπαμπούλες Χάρη και η εμμονή του Οδυσσέα

Για εμμονή και μανία του Υπουργείου Οικονομικών καθώς επίσης και της Συνεργατικής Τράπεζας ώστε να μείνει εκτός η Ελεγκτική Υπηρεσία από τον έλεγχο του Συνεργατισμού έκανε λόγο ο Οδυσσέας Μιχαηλίδης ο οποίος δεν δίστασε καταθέτοντας ενώπιον της Ερευνητικής Επιτροπής να αναφερθεί σε μπαμπούλες και μυθοπλασίες του Χάρη Γεωργιάδη ώστε να εκβιαστούν τα πολιτικά κόμμα και να αναγκαστούν να υπερψηφίσουν τις δύο προτάσεις του Δημοκρατικού Συναγερμού τον Νοέμβριο του 2016 που στην ουσία απέτρεπε τον έλεγχο της Συνεργατικής Κεντρικής τράπεζας από τον Γενικό Ελεγκτή. Παράλληλα, ο Οδυσσέας Μιχαηλίδης ισχυρίστηκε ότι υπήρχαν επιπόλαιοι χειρισμοί από πλευράς Υπουργείου Οικονομικών, κακοδιαχείριση από πλευράς Διοίκησης Συνεργατισμού, ενέργειες, ενώ αναφέρθηκε και στο ενδεχόμενο ύπαρξης ποινικών ευθυνών.

«Προσπαθούσαν να εκμαιεύσουν παρέμβαση είτε από τη Φρανκφούρτη είτε από την Κομισιόν για να μείνουμε έξω. Ήταν μια μανία, ήταν απίστευτα τα πράγματα που έκαναν για να μείνουμε έξω από τον έλεγχο του Συνεργατισμού», δήλωσε χαρακτηριστικά ο Γενικός Ελεγκτής ο οποίος στην ουσία για περίπου δύο ώρες είχε μια εμμονή στο να αναλύει επί λέξη ενώπιον της Ερευνητικής Επιτροπής τις προσπάθειες που καταβάλλονταν ώστε να αποφευχθεί ο έλεγχος στον Συνεργατισμό από την Υπηρεσία του.

Διαβάστε ακόμα: Οι top 10 διαφημιζόμενοι σε TV, ραδιόφωνο και έντυπα

Τι πυροδότησε την "μανία καταδίωξης Οδυσσέα"
Ο Γενικός Ελεγκτής εξήγησε ότι η αρμοδιότητα της Ελεγκτικής Υπηρεσίας να διεξάγει έλεγχο στο Συνεργατισμό, μετά την κρατικοποίηση του το 2013, απορρέει από τον περί της δημοσιονομικής ευθύνης και δημοσιονομικού πλαισίου νόμο, του 2014.

Η πρώτη προσπάθεια για έλεγχο έγινε, όπως είπε, τον Μάιο του 2015. Υπήρξαν κάποιες αντιδράσεις, ανάφερε, αλλά στην πορεία επετράπη στην Ελεγκτική Υπηρεσία να διενεργήσει τον έλεγχο και να δημοσιοποιήσει τη σχετική έκθεσή της τον Δεκέμβριο του 2015. Στη έκθεση, «υπήρχαν στοιχεία για κακοδιαχείριση με πιο κραυγαλέο την απαράδεκτη διαδικασία πρόσληψης του κ. Νικόλα Χατζηγιάννη ως γενικού διευθυντή».

Η αναφορά για απαράδεκτες διαδικασίες πρόσληψης Χατζηγιάννη αποτέλεσε, σύμφωνα με τον κ. Μιχαηλίδη, το έναυσμα για να ξεσπάει η «μανία καταδίωξης» της Ελεγκτικής Υπηρεσίας και να τεθεί εκτός ελέγχου του Συνεργατισμού.

Σε ό,τι αφορά τον διορισμό του κ. Χατζηγιάννη, ο Γενικός Ελεγκτής σημείωσε πως ενώ προκηρύχθηκε διαγωνισμός για τη θέση και εξέφρασαν ενδιαφέρον οκτώ άτομα, οι αρμόδιοι, όπως ισχυρίστηκε, επικαλέστηκαν έλλειψη χρόνου για αξιολόγηση των υποψηφίων και βάφτισαν τον Νικόλα Χατζηγιάννη ως εσωτερικό υποψήφιο τον οποίον στην συνέχεια τον διόρισαν.

Έτσι στην προσπάθεια της Ελεγκτικής Υπηρεσία να διενεργήσει έλεγχο για το 2015, συνάντησε σφοδρότατη αντίσταση με την ΣΚΤ να αποστέλλει επιστολή με την οποίαν ενημέρωνε ότι δεν θεωρεί ότι ο Συνεργατισμός υπόκειται τον έλεγχο του Γενικού Ελεγκτή. «Και μεταξύ άλλων ανυπόστατων, τα οποία είχαν επικαλεστεί, ήταν ότι τον έλεγχο τους τον κάνουν ιδιώτες ελεγκτές, το οποίο είναι αποδεκτό, αλλά μας είπαν ότι τον έλεγχο τους τον κάνει και η Κεντρική Τράπεζα, ενώ θα έπρεπε να γνωρίζουν πολύ καλά τη διαφορά του οικονομικού ελέγχου και της εποπτείας. Μας είχαν πει επίσης ότι αν κάναμε εμείς τον έλεγχο οι επόπτες θα θεωρούσαν ότι υπάρχει πρόβλημα γιατί θα θεωρείτο παρέμβαση του κράτους στον Συνεργατισμό».

Διαβάστε ακόμα: Αγώνας δρόμου για τα νέα τέλη κυκλοφορίας

Σημειώματα Διονύση
Ο Γενικός Ελεγκτής άφησε να νοηθεί πως στην όλη προσπάθεια να τεθεί εκτός ελέγχου η Υπηρεσία του, ενεπλάκη και ο Δημοκρατικός Συναγερμός με την κατάθεση δύο προτάσεων νόμου στη Βουλή για τροποποίηση της νομοθεσίας, προκειμένου να αφαιρεθεί η αρμοδιότητα της Ελεγκτικής Υπηρεσίας να διεξάγει έλεγχο στην ΣΚΤ. Μάλιστα, αναφέρθηκε και σε ηλεκτρονικό μήνυμα του προϊσταμένου της μονάδας διαχείρισης στην ιδιοκτησιακή δομή πιστωτικών ιδρυμάτων του Υπουργείου Οικονομικών Διονύση Διονυσίου στο οποίο, όπως ισχυρίστηκε, επιβεβαιώνεται το lobbying δημόσιου υπάλληλου προς πολιτικά κόμματα για να ψηφιστούν οι προτάσεις νόμου. Συγκεκριμένα, στο μήνυμα του ο κ. Διονυσίου «ενημέρωνε τον Υπουργό αναφορικά με τις δύο προτάσεις νόμου του ΔΗΣΥ ότι είχε συνάντηση με τα δύο μέλη της Επιτροπείας της Συνεργατικής που προέρχονται από το ΑΚΕΛ, οι οποίοι τον ενημέρωσαν ότι το ΑΚΕΛ θα στήριζε την πρόταση για τον διαχειριστικό έλεγχο, αλλά κατά πάσα πιθανότητα δεν θα στήριζε την πρόταση για τον οικονομικό έλεγχο, ενώ για το ΔΗΚΟ έγραφε ότι δεν υπήρχαν ενδείξεις, καθώς ο εκπρόσωπός του απουσίαζε στο εξωτερικό και δεν κατέστη δυνατό να επικοινωνήσει μαζί του».

Οι μπαμπούλες Χάρη  
Στην όλη προσπάθεια να πεισθούν τα κόμματα να ψηφίσουν τις προτάσεις, ανέφερε ο κ. Μιχαηλίδης, ο Υπουργός Οικονομικών και το Υπουργείο «έστησαν και ολόκληρο σενάριο, θα το ονομάσω μπαμπούλες, δηλαδή πλασματικές ιστορίες εκφοβισμού, για να εκβιάσουν ουσιαστικά τα κόμματα ότι αν δεν ψήφιζαν αυτούς τους νόμους θα γίνονταν δύο πολύ κακά πράγματα: Θα μας εξανάγκαζαν οι Ευρωπαίοι να συγχωνεύσουμε τα 18 ΣΠΙ εσπευσμένα και θα μας πίεζαν να επισπεύσουμε την ιδιωτικοποίηση του Συνεργατισμού». Στην ουσία, όμως, όπως ανέφερε ο Οδυσσέας Μιχαηλίδης επικαλούμενος έγγραφα, ήταν επιδίωξη του Υπουργείου να γίνει η συγχώνευση των 18 ΣΠΙ.

Ποινικά κολάσιμες πράξεις
Αναφερόμενος και πάλι σε ηλεκτρονικό μήνυμα του κ. Διονυσίου ο Οδυσσέας Μιχαηλίδης έκανε λόγο για διπλό εκβιασμό από πλευράς Υπουργείου Οικονομικών, σημειώνοντας πως ο κ Διονυσίου εισηγείτο την παραβίαση των συμβατικών υποχρεώσεων της Κυπριακής Δημοκρατίας που είχε αναλάβει προς την Κομισιόν για την έγκριση της κρατικής στήριξης των €175 εκατ., προκειμένου να υποχρεωθεί η κυβέρνηση να προχωρήσει σε επίσπευση της συγχώνευσης των 18 ΣΠΙ, πρόνοια η οποία περιλαμβανόταν ως συνέπεια παραβίασης δεσμεύσεων που είχαν αναληφθεί. «Το να ενεργήσει εκούσια κάποιος για παραβίαση διεθνούς συμφωνίας είναι απαράδεκτο και ηθικά ανεπίτρεπτο, αλλά ενδεχομένως και ποινικά κολάσιμο», είπε.

Στο σκοτάδι το Υπουργικό
Την ίδια ώρα, ο Γενικός Ελεγκτής ισχυρίστηκε ότι ο Υπουργός Οικονομικών κρατούσε στο σκοτάδι το Υπουργικό Συμβούλιο αναφορικά με τους κινδύνους που εντόπιζαν οι εποπτικές αρχές που μιλούσαν για πλάνο Β και για ανάγκες σε πολύ μεγαλύτερα κεφάλαια. Επίσης, ισχυρίστηκε ότι ο Χάρης Γεωργιάδης κώφευε στις προειδοποιήσεις που έρχονταν από τους επόπτες.

Συμφωνία με Ελληνική
Ερωτηθείς κατά πόσον η συμφωνία για πώληση του καλού Συνεργατισμού στην Ελληνική ήταν συμφέρουσα για το Κράτος, ο Γενικός Ελεγκτής ανέφερε πως τα μεγέθη καταδεικνύουν ότι «η συμφωνία αυτή δεν ήταν συμφέρουσα για το κράτος, αλλά ήταν μια λύση ανάγκης γιατί έπρεπε να βρει οπωσδήποτε μια τράπεζα να αναλάβει τις καταθέσεις του Συνεργατισμού».
 
Στο ερώτημα κατά πόσον θεωρεί ότι ορθά παραμένει η υφιστάμενη διοίκηση του Συνεργατισμού στη θέσης, ο Οδυσσέας Μιχαηλίδης επέκρινε το Υπουργείο Οικονομικών για το γεγονός ότι δεν έχει παύσει την υφιστάμενη Διοίκηση, ενώ αναφέρθηκε και στον διαγωνισμό που προκήρυξε ο Συνεργατισμός για την αγορά υπηρεσιών για τη σύσταση Φορέα Διαχείρισης Περιουσιακών Στοιχείων δηλώνοντας κατά λέξη πως «Αυτοί που κατέρρευσαν τον Συνεργατισμό θα στήσουν και τη νέα τάξη πραγμάτων».

Δειτε Επισης

Μειώθηκαν τα δάνεια και αυξήθηκαν οι καταθέσεις τον Οκτώβριο
Σημαντικό ορόσημο για Τράπεζα Κύπρου-Αναβάθμιση καλυμμένων ομολόγων σε ΑΑΑ από Moody's
Το μετοχικό κεφάλαιο της Τράπεζας Κύπρου βάσει της εξέλιξης του προγράμματος επαναγοράς ιδίων μετοχών
Γιατί οι ελληνικές τράπεζες στρέφουν το βλέμμα τους στην Ευρώπη
Γρήγορες, εύκολες και ασφαλείς ψηφιακές συναλλαγές με τη Mastercard
cdbbank: Η πρόοδος υλοποίησης του επιχειρηματικού της πλάνου και οι µεσοπρόθεσµοι στρατηγικοί στόχοι
Η επένδυση 1,2 δις της Eurobank στην Ελληνική και τρία deals που βάζουν πέραν των 750 εκατ. σε κυπριακές τσέπες
Λουίς ντε Γκίντος (ΕΚΤ): Νέες μειώσεις στα επιτόκια εάν διατηρηθούν οι προβλέψεις για τον πληθωρισμό
ING: Αυτές είναι οι εκτιμήσεις για τις μειώσεις των επιτοκίων το 2025 σε ΕΚΤ και Τράπεζα της Αγγλίας
Νάγκελ: Η ΕΚΤ δεν πρέπει να μειώσει τα επιτόκια πολύ γρήγορα