Αγώνας δρόμου για τα νέα τέλη κυκλοφορίας

Σε δημόσια διαβούλευση τέθηκε η πρόταση τριών Υπουργείων για κατάργηση του φόρου κατανάλωσης όλων των οχημάτων, καθώς και το προσχέδιο νομοσχεδίου που αφορά ρυθμίσεις στα τέλη κυκλοφορίας οχημάτων κατηγορίας Μ1 (για μεταφορά μέχρι 8 επιβατών εκτός του οδηγού) και Ν1 (για μεταφορά εμπορευμάτων με μεικτό βάρος μέχρι 3,500 κιλά), τα οποία εγγράφονται για πρώτη φορά στην Κυπριακή Δημοκρατία.

Μιλώντας στο InBusinessNews ο διευθυντής του Τμήματος Οδικών Μεταφορών τόνισε την ανάγκη για κατάθεση του νομοσχεδίου στη Βουλή μέχρι το τέλος  Σεπτεμβρίου και ψήφιση των νέων νομοθετικών ρυθμίσεων εντός του 2018, προκειμένου τα νέα τέλη για τα οχήματα που εγγράφονται για πρώτη φορά να ισχύσουν από τη νέα χρονιά.

Σημειώνεται ότι έπειτα από την ολοκλήρωση της ανοιχτής διαβούλευσης στις 21 Σεπτεμβρίου του 2018 και η κατάληξη επί των προτεινόμενων νομοσχεδίων, αναμένεται να ακολουθήσει η έγκριση από το Υπουργικό Συμβούλιο, η κατάθεση και η συζήτηση των νομοσχεδίων στη Βουλή, με την ελπίδα να ψηφιστούν εντός της χρονιάς.

Διαβάστε ακόμα: Οι μπαμπούλες Χάρη και η εμμονή του Οδυσσέα

Τα καμπανάκια για αυξήσεις
Το Τμήμα Οδικών Μεταφορών του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, σε συνεργασία με το Τμήμα Τελωνείων του Υπουργείου Οικονομικών και το Τμήμα Περιβάλλοντος του Υπουργείου Γεωργίας, Αγροτικής Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος, θέτοντας σε δημόσια διαβούλευση το σχετικό νομοσχέδιο από τις 21 Αυγούστου, προειδοποιούν ότι σε περίπτωση που δεν γίνει οποιαδήποτε αλλαγή στις νομοθεσίες, θα υπάρξουν ουσιαστικές διαφοροποιήσεις στους φόρους κατανάλωσης και στα τέλη κυκλοφορίας όλων των οχημάτων κατηγορίας Μ1 που εγγράφονται για πρώτη φορά στη Δημοκρατία, με σοβαρές επιπτώσεις στην αγορά αυτοκινήτου.

Διαβάστε ακόμα: Οι top 10 διαφημιζόμενοι σε TV, ραδιόφωνο και έντυπα

Κινδυνεύει με πρόστιμο η Κύπρος
Παράλληλα, κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για το γεγονός ότι ανώτατα όρια θερμοκηπιακών εκπομπών (π.χ. CO2) και τα ανώτατα όρια στις εκπομπές ατμοσφαιρικών ρύπων (π.χ. οξείδια του αζώτου, αιωρούμενα σωματίδια κλπ) που δικαιούται η Κυπριακή Δημοκρατία έχουν αναθεωρηθεί προς τα κάτω, σε βαθμό που η Κύπρος βρίσκεται ενώπιον σοβαρού κινδύνου για επιβολή προστίμων ή/και ανάγκης για αγορά δικαιωμάτων εκπομπών CO2.

Στο έγγραφο της δημόσιας διαβούλευσης επεξηγείται ότι τα τέλη κυκλοφορίας και οι φόροι κατανάλωσης των οχημάτων κατηγορίας Μ1 υπολογίζονται, από την 1η Ιανουαρίου του 2014, στη βάση του εκπεμπόμενου διοξειδίου του άνθρακα (CO2), ενώ για τα οχήματα κατηγορίας Ν1 χρησιμοποιείται η παράμετρος του κυβισμού της μηχανής. Προστίθεται επίσης ότι η τιμή του CO2 καθορίζεται μέσω συγκεκριμένης δοκιμής που γίνεται σε ειδικά για το σκοπό αυτό εργαστήρια. 

Αξίζει να αναφερθεί, ωστόσο, ότι η μέθοδος δοκιμής που εφαρμοζόταν μέχρι τώρα άλλαξε και οι τιμές CO2 που προκύπτουν από τη νέα μέθοδο για τα οχήματα που λαμβάνουν Ευρωπαϊκή Έγκριση Τύπου είναι κατά πολύ πιο ψηλές από τις τιμές που προέκυπταν από την προηγούμενη μέθοδο, για ίδια οχήματα.

Με βάση τα υπάρχοντα μέχρι στιγμής δεδομένα, τα αρμόδια Υπουργεία προβλέπουν ότι η αύξηση, κατά μέσο όρο, μπορεί να φτάσει και πέραν του 30%, τονίζοντας την «επιτακτική ανάγκη για αλλαγή των νομοθεσιών, ώστε να επιτευχθεί η υιοθέτηση των κατάλληλων φορολογιών που θα λειτουργούν ως εργαλεία που ευνοούν ένα πιο τεχνολογικά αναβαθμισμένο στόλο οχημάτων καθώς και ως εργαλεία για τη μείωση των αρνητικών περιβαλλοντικών επιπτώσεων των μεταφορών». 

Όπως ανέφερε στο InBusinessNews ο διευθυντής Τμήματος Οδικών Μεταφορών, Σωτήρης Κολέττας, αναμένονται τα σχόλια και οι εισηγήσεις από τους ενδιαφερομένους. Σημειώνεται ότι στο στάδιο της ετοιμασίας της πρότασης και του νομοσχεδίου έχουν ήδη γίνει προκαταρκτικές συναντήσεις με τους άμεσα εμπλεκόμενους/ ενδιαφερόμενους φορείς του ιδιωτικού τομέα (εισαγωγείς καινούργιων και εισαγωγείς μεταχειρισμένων οχημάτων), στις οποίες έγινε αρχική ενημέρωση για τις προτιθέμενες διαφοροποιήσεις και ανταλλάχθηκαν απόψεις.

Πανευρωπαϊκό φαινόμενο η Κύπρος
Ο νέος τρόπος υπολογισμού των ρύπων των οχημάτων ανά την Ευρώπη τίθεται σε ισχύ από τον Σεπτέμβριο του 2018, μήνα κατά τον οποίο θα πρέπει να ξεκινήσει και η εγγραφή καινούργιων οχημάτων στην Κυπριακή Δημοκρατία βάσει του νέου ευρωπαϊκού προτύπου.

Όπως επεσήμανε ο διευθυντής του ΤΟΜ, η Κύπρος αντιμετωπίζει σημαντικό πρόβλημα με τα αυξημένα ποσοστά ρύπων, στα οποία συντείνει ο μεγάλος στόλος παλαιών οχημάτων που κυκλοφορούν στους δρόμους. «Δεν υπάρχει χώρα στην Ευρώπη, που να γνωρίζουμε τουλάχιστον, στην οποία οι εγγραφές μεταχειρισμένων οχημάτων αγγίζουν το 65% της συνολικής αγοράς αυτοκινήτων, προκαλώντας αυξημένα επίπεδα ρύπων στην ατμόσφαιρα», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Κολέττας, σημειώνοντας ότι σε άλλα ευρωπαϊκά κράτη, όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, οι εγγραφές μεταχειρισμένων αυτοκινήτων είναι αμελητέες έως ανύπαρκτες.

Τι αλλάζει
Η πρόταση που τίθεται σε δημόσια διαβούλευση περιλαμβάνει τρία βασικά μέτρα:
1. Ο φόρος κατανάλωσης όλων των οχημάτων καταργείται Το μέτρο αυτό προτείνεται για σκοπούς απλοποίησης του φορολογικού συστήματος οχημάτων και μείωσης των διαδικασιών για την εγγραφή οχημάτων. Σημειώνεται ότι παρόλο που από το μέτρο αυτό θα υπάρχει μείωση των εσόδων του κράτους, εντούτοις η κατάργηση του φόρου αυτού κρίνεται ως μέτρο προς την ορθή κατεύθυνση αφού θα βοηθήσει επίσης και στην εξάλειψη στρεβλώσεων που προκαλούνται από τον ΦΚ στην αγορά του αυτοκινήτου. 

2. Νέα τέλη κυκλοφορίας για οχήματα που θα εγγράφονται για πρώτη φορά. Τα νέα τέλη θα βασίζονται στις εκπομπές CO2 (θερμοκηπιακή εκπομπή – υφιστάμενη παράμετρος) και στις εκπομπές ατμοσφαιρικών ρύπων (νέα παράμετρος – π.χ. οξείδια του αζώτου, αιωρούμενα σωματίδια κλπ που είναι γνωστά στη βιομηχανία ως «EURO standards»). Η νέα επιπρόσθετη παράμετρος επιλέγηκε ώστε να λαμβάνεται υπόψη η αντιρρυπαντική τεχνολογία που χρησιμοποιούνταν κατά την περίοδο κατασκευής του οχήματος, άρα θα εφαρμόζεται, ως επιπρόσθετο τέλος, σε μεταχειρισμένα οχήματα που εγγράφονται για πρώτη φορά. Τα έσοδα από τα τέλη κυκλοφορίας των οχημάτων κατηγορίας Μ1 και Ν1 που θα εγγράφονται για πρώτη φορά στη Δημοκρατία, θα είναι αυξημένα, ώστε να ανακτηθεί σταδιακά, εντός των επόμενων ετών, η απώλεια εσόδων λόγω της κατάργησης του φόρου κατανάλωσης. 

3. Κίνητρο για απόσυρση οχημάτων κατηγορίας Μ1 και Ν1, ηλικίας 15 ετών και άνω. Επιπρόσθετα των πιο πάνω, προβλέπεται κίνητρο για απόσυρση, με πρόβλεψη για μηδενικό τέλος εγγραφής (€150) και μηδενικό τέλος κυκλοφορίας για συγκεκριμένη περίοδο (5 έτη), εφόσον αποσυρθεί όχημα μεγάλης ηλικίας (15 ετών και άνω) και εγγραφεί μη ενεργοβόρο και νέας αντιρρυπαντικής τεχνολογίας (EURO 6AD – WLTP και μεταγενέστερο) καινούργιο όχημα κατηγορίας Μ1.

Δειτε Επισης

Κλειστά τα γενικά καταστήματα την Πρωτομαγιά-Τι ισχύει για όσους εργαστούν
Έπιπλα Andreotti: Η one-stop-shop επιλογή σου!
Εννέα μνηστήρες για την ανάπτυξη και λειτουργία του e-kalathi-Οι προσφοροδότες και τα ποσά που δήλωσαν
Τα προβλήματα στην εμπορία και προώθηση των κυπριακών κρασιών στην ντόπια και ξένη αγορά
Skybags: Ποιοτική μόδα που στοιχίζει λιγότερα
Κατά παρέκκλιση και στο Υπουργικό τα δύο νέα malls στη Λεμεσό-Το κυκλοφοριακό χάος και οι νέοι κυκλικοί κόμβοι
Τα Beauty Line τιμούν την Ημέρα Γης με την εκστρατεία «Φτιάχνουμε μαζί έναν κόσμο ομορφότερο»
Μ. Παναγίδης: Επιβεβλημένη η τροποποίηση του κανονισμού της Ε.Ε. για την προστασία των καταναλωτών
Υπηρεσία Καταναλωτή: Στο 11,7% η διαφορά ακριβότερου από φθηνότερο καλάθι προϊόντων
Μια συλλογή από premium mixers εισέρχεται δυναμικά στην κυπριακή αγορά