Το ναυτιλιακό… έμφραγμα στο Σουέζ και πώς επηρεάζεται η Κύπρος

Τεράστια ανησυχία για εξαιρετικά μεγάλες επιπτώσεις στο ήδη διαταραγμένο λόγω πανδημίας παγκόσμιο οικονομικό/εμπορικό γίγνεσθαι προκαλεί το ατύχημα του φορτηγού πλοίου Ever Given στη διώρυγα του Σουέζ, με αποτέλεσμα από την περασμένη Τρίτη -οπόταν και συνέβη-να έχει αποκοπεί η διακίνηση από το κομβικότερο σημείο διέλευσης εμπορικών πλοίων παγκοσμίως.

Οι κυπριακές Αρχές παρακολουθούν στενά τις εξελίξεις, με το θετικό να είναι πως τουλάχιστον μέχρι στιγμής η χώρα μας δεν φαίνεται να επηρεάζεται άμεσα. Και αυτό, αφού δεν υπάρχουν αναφορές για καθυστερήσεις πλοίων με προορισμό την Κύπρο. Οι όποιες καθυστερήσεις, όπως εκτιμάται, θα διαφανούν τις επόμενες ημέρες, με την αποστολή σχετικών αναφορών από τα πλοία και την τελική αξιολόγηση τους για το συμβάν. 

Διαβάστε ακόμα: 

Δημητριάδης: Η ναυτιλία παραμένει ανθεκτική παρά την πανδημία

Η πορεία του έργου που αλλάζει το ενεργειακό τοπίο της χώρας

Αξίζει να σημειωθεί πάντως, ότι υπάρχουν 12 πλοία υπό κυπριακή σημαία αυτή τη στιγμή στη διώρυγα, εκ των οποίων τα εννέα έχουν κατεύθυνση προς Αφρική/Ασία και τα τρία προς την Ευρώπη. 

Στενή παρακολούθηση

Όπως ανέφερε στο InBusinessNews ο Υφυπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Δημητριάδης, το όλο γεγονός είναι μια πραγματικότητα που επηρεάζει όλη την εφοδιαστική αλυσίδα. «Η κυπριακή ναυτιλία δεν εκτιμώ ότι επηρεάζεται σε τεράστιο βαθμό. Δεν έχουμε γίνει αποδέκτες αιτήματος πλοίων που καθυστερούν», υπέδειξε. Τόνισε, επίσης, ότι το Υφυπουργείο Ναυτιλίας, μέσω των δορυφορικών συστημάτων, παρακολουθεί την εξέλιξη και κατά πόσο έχει επηρεαστεί η κίνηση στην περιοχή. «Βρίσκεται υπό αξιολόγηση το όλο συμβάν», πρόσθεσε.

Από πλευράς του, ο Γενικός Διευθυντής του Κυπριακού Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου, Θωμάς Καζάκος, έκανε λόγο για παγκόσμιες επιπτώσεις από το συμβάν.

«Επηρεάζονται όλες οι μεταφορές από και προς την Ασία και την Ευρώπη, λόγω του προβλήματος. Φανταστείτε πώς θα είναι η ζωή μας χωρίς πλοία, αν μία από τις βασικές προσβάσεις εισαγωγής και εξαγωγής παραλύσει. Αυτό δείχνει τη σημασία της ναυτιλίας στη ζωή μας. Το σημαντικό για εμένα είναι η σημασία που έχει για την εφοδιαστική αλυσίδα η ναυτιλία. Εκεί που δεν το περιμένεις, γίνεται κάτι τέτοιο…», επισήμανε.  

200 πλοία στάσιμα

Το 220.000 τόνων και 400 μέτρων μήκους πλοίο βρίσκεται σταματημένο στη διώρυγα, την ώρα που περίπου άλλα 200 πλοία αναμένουν στάσιμα. Τρεις ημέρες μετά το ατύχημα, οι οικονομικοί αναλυτές είναι αρκετά απαισιόδοξοι για τις επιπτώσεις σε παγκόσμιο επίπεδο.

Σύμφωνα με αναλυτές των υπηρεσιών επενδύσεων της Moody’s, από τη διώρυγα του Σουέζ περνά το 30% της κίνησης των εμπορικών πλοίων παγκοσμίως, ετήσια. Το μπλοκάρισμα της οδού αυτή τη στιγμή, ενδεχομένως να επηρεάσει το 10%-15% της απόδοσης της εφοδιαστικής αλυσίδας παγκοσμίως.​

​«Η πολύ υψηλή καταναλωτική και βιομηχανική ζήτηση, η παγκόσμια έλλειψη χωρητικότητας εμπορευματοκιβωτίων και η χαμηλή αξιοπιστία υπηρεσιών από παγκόσμιες ναυτιλιακές εταιρείες εμπορευματοκιβωτίων, έχουν κάνει τις αλυσίδες εφοδιασμού εξαιρετικά ευάλωτες, ακόμη και στις μικρότερες εξωτερικές διαταραχές», ανέφεραν σε σημείωμα οι Moody’s, επισημαίνοντας πως «σε αυτό το πλαίσιο, η χρονική στιγμή του συμβάντος δεν θα μπορούσε να ήταν χειρότερη».

Το «έμφραγμα» που έχει προκληθεί επιφέρει τεράστια οικονομική ζημιά που ξεπερνάει τα 9,5 δις. ευρώ ημερησίως. Οι προσπάθειες απεγκλωβισμού βρίσκονται σε εξέλιξη με τους εκσκαφείς να προσπαθούν να αφαιρέσουν 20.000 κυβικά μέτρα άμμου και να ρυμουλκά πλοία να προσπαθούν να ευθυγραμμίσουν το πλοίο-γίγας.

Αλλάζουν δρομολόγια

Οι υπόλοιπες ναυτιλιακές εταιρείες βρίσκονται στη διαδικασία αλλαγής των δρομολογίων τους, προκειμένου μπορέσουν να διεκπεραιώσουν τις αποστολές τους και να φτάσουν στο τελικό προορισμό τους. Αυτό ενδεχομένως να συμπεριλαμβάνει και την μακρύτερη διαδρομή, γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδος της Νότιας Αφρικής, προσθέτοντας επτά με δέκα ημέρες στο ταξίδι, αλλά και στα κόστη.

Σημειώνεται ότι, η διώρυγα του Σουέζ προτιμάται και από τους Αμερικανούς εισαγωγείς για μεταφορά κατασκευαστικών προϊόντων, κυρίως για είδη ένδυσης και υπόδησης, από την Νοτιοανατολική Ασία και Ινδία. Στην Ευρώπη, υπολογίζεται ότι θα επηρεαστεί περισσότερο ο τομέας της μεταποιητικής βιομηχανίας, της αυτοκινητοβιομηχανίας, συμπεριλαμβανομένου των παροχέων οχημάτων.

​«Αυτό συμβαίνει επειδή λειτουργούν «just-in-time» αλυσίδες εφοδιασμού, που σημαίνει ότι δεν αποθηκεύουν ανταλλακτικά και έχουν μόνο αρκετά διαθέσιμα για σύντομες περιόδους, τα οποία εξαρτήματα προέρχονται από ασιατικούς κατασκευαστές» σημειώνουν οι αναλυτές. Επιπρόσθετα, αναμένονται αναταράξεις στην αγορά ενέργειας, καθώς αρκετά από τα σταθμευμένα πλοία μεταφέρουν πετρέλαιο και φυσικό αέριο.

Από τα μεγαλύτερα φορτηγά

Το γιγαντιαίο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, της Evergreen Marine Corp, έκλεισε τη διώρυγα την περασμένη Τετάρτη 24 του μήνα. Κατά τον εξειδικευμένο ιστότοπο παρακολούθησης πλοίων Vessel Finder, το Ever Given έχει προορισμό το Ρότερνταμ. Η εταιρεία ανέφερε πως «πιθανόν το πλοίο χτυπήθηκε από ριπή ανέμου» και προσάραξε. Το πλοίο μεταφέρει εμπορευματοκιβώτια τα οποία μεταφέρουν αγαθά, εξαρτήματα και εξοπλισμό.

​Σύμφωνα με ξένα μέσα ενημέρωσης, το 25μελές πλήρωμα του MV Ever Given είναι ασφαλές και δεν υπήρξαν διαρροές πετρελαίου. Οι αρχικές έρευνες έχουν αποκλείσει το ενδεχόμενο το πλοίο να έχει σταματήσει λόγω μηχανικής βλάβης.

Συνολικά, 206 μεγάλα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν πετρέλαιο και φυσικό αέριο, καθώς και πλοία που μεταφέρουν σιτηρά, έχουν σταθμεύσει και στα δύο άκρα του καναλιού, σύμφωνα με στοιχεία παρακολούθησης, δημιουργώντας ένα από τα χειρότερα μποτιλιαρίσματα εδώ και χρόνια, στην ιστορία της ναυτιλίας.

​Το Ever Given, που κατασκευάστηκε το 2018, είναι ένα από τα μεγαλύτερα φορτηγά πλοία στον κόσμο. Με μήκος πάνω από 1.300 πόδια και πλάτος 630 πόδια, μπορεί να μεταφέρει έως και 20.000 κοντέινερ και ταξιδεύει στους 12,8 κόμβους πριν από το ατύχημα.

 

  

  

  

  

 

 

Δειτε Επισης

«Η Κυβέρνηση θα συνεχίσει να εφαρμόζει πειθαρχημένη οικονομική πολιτική-Στόχος η συνέχιση των αναβαθμίσεων»
Ικανοποίηση Μάκη Κεραυνού για την διπλή αναβάθμιση από Moody’s-«Αποτέλεσμα συνετούς πολιτικής»
Ν. Χριστοδουλίδης: Ανοίγει τον δρόμο για σημαντικές προοπτικές και πιο δυναμική ανάπτυξη η νέα αναβάθμιση(vid)
Διπλή αναβάθμιση και σε επενδυτική βαθμίδα Α από Moody's μετά από 13 χρόνια η Κύπρος-Τι αντανακλά η αξιολόγηση
Προβληματική η εναλλαξιμότητα του διοικητικού και γραμματειακού προσωπικού στο δημόσιο-Αναζητούνται λύσεις
Ετοιμάζει νέο εργοστάσιο στο Τσέρι η Green Dot-Οι κύριες δραστηριότητες κατά την λειτουργία του
Ολοταχώς για μεγάλο ρεκόρ ο τουρισμός... Πάνε για να σπάσουν το φράγμα των τεσσάρων εκατομμυρίων οι αφίξεις
Πρόταση δύο σημείων από τους εργοδότες για άρση του αδιεξόδου στο έτοιμο σκυρόδεμα-Το γάντι στις συντεχνίες
Δείχνει τα δόντια της στις εταιρείες έτοιμου σκυροδέματος η απεργία-Επηρεάζει δραστηριότητες και κερδοφορία
Ζητούν και τα ρέστα οι απεργοί στο σκυρόδεμα-«Δεν έχω μαγικό κουμπί» διαμηνύει ο Γιάννης Παναγιώτου