Κ. Καποδίστριας: Μία δεκαπενταετία πίσω στα ηλεκτρικά και υβριδικά

Μάριος Ιωάννου  03/03/2021 06:50
Κ. Καποδίστριας: Μία δεκαπενταετία πίσω στα ηλεκτρικά και υβριδικά

Κ. Καποδίστριας: Μία δεκαπενταετία πίσω στα ηλεκτρικά και υβριδικά

Μάριος Ιωάννου  03/03/2021 06:50

Αρκετά πίσω φαίνεται να βρίσκεται, όχι μόνο η εγχώρια αγορά αυτοκινήτων, αλλά ολόκληρη η ανθρωπότητα όσον αφορά τη νέα εποχή που σταδιακά φιλοδοξούν να δημιουργήσουν τα υβριδικά και ηλεκτρικά οχήματα.

Στο ίδιο μήκος κύματος και η αγορά ανταλλακτικών, η οποία δεν διαπιστώνει ούτε αναμένει οποιαδήποτε ουσιαστική αλλαγή στο άμεσο μέλλον μετά την είσοδο υβριδικών και ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Διαβάστε ακόμα:
Ρίχνουν τη χώρα στην πυρά για μια χούφτα ψήφους και «likes»
Οι αριθμοί της Κωτσόβολος που έρχεται Κύπρο


Μία δεκαπενταετία πίσω
Μιλώντας στο InBusinessNews ο Κωνσταντίνος Καποδίστριας, CEO/Executive Director της Chr. Kapodistrias & Sons επεσήμανε ότι, με εξαίρεση κάποιες χώρες, όπως η Νορβηγία, η πλειοψηφία των χωρών ανά το παγκόσμιο, έτσι και η Κύπρος, βρίσκονται αρκετά χρόνια πίσω από το να βρεθούν αντιμέτωπες με μία επανάσταση στην αγορά αυτοκινήτων ένεκα της ηλεκτροκίνησης και της κίνησης με υβριδικά μοντέλα οχημάτων.

«Αν η Ευρώπη χρειάζεται περίπου δέκα χρόνια για την ουσιαστική αλλαγή με τα υβριδικά και ηλεκτρικά αυτοκίνητα, η Κύπρος ενδεχομένως να χρειαστεί μια δεκαπενταετία», τόνισε ο κ. Καποδίστριας, εξηγώντας ότι αφενός δεν υπάρχει η υποδομή για να υποστηριχθεί η ηλεκτροκίνηση και αφετέρου τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν είναι οικονομικά προσιτά για τους πλείστους αγοραστές.

Θέμα κουλτούρας
Δεν θα πρέπει ακόμα να παραβλέπεται το γεγονός ότι, σε αντίθεση με χώρες, σαν τη Νορβηγία που κατάφεραν να αυξήσουν αισθητά το ποσοστό των ηλεκτρικών οχημάτων επί του συνόλου της αγοράς, στην Κύπρο το αυτοκίνητο δεν είναι απλώς ένα μεταφορικό μέσο, αλλά αποτελεί προέκταση της προσωπικότητας και αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας των πολιτών.

Μόλυνση και περιβαλλοντικό κόστος
Διερωτήθηκε επίσης ποιο θα είναι το όφελος για την ηλεκτροκίνηση όταν η παραγωγή ρεύματος γίνεται από καύσιμη ύλη (πχ μαζούτ, άνθρακα) και όχι από πράσινη ενέργεια.

«Σε περίπτωση που αυξηθούν οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων, οι ανάγκη για ηλεκτρικό ρεύμα θα είναι τεράστια, με αποτέλεσμα η μόλυνση να μετακινηθεί στους ηλεκτροπαραγωγούς σταθμούς δημιουργώντας αυξημένο περιβαλλοντικό κόστος», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Καποδίστριας, σημειώνοντας ότι για την ηλεκτροκίνηση απαραίτητη καθίσταται η παραγωγή ρεύματος από καθαρές ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (ηλιακή, αιολική, φυσικό αέριο).

Με ρυθμούς χελώνας τα υβριδικά και ηλεκτρικά
Μπορεί η αγορά αυτοκινήτων να εισέρχεται σε νέα εποχή κινητικότητας, αλλά μόνο έπειτα από τεράστιες υποδομές ανά το παγκόσμιο θα καταφέρουν τα ηλεκτρικά και τα υβριδικά οχήματα να εκτοπίσουν από την εξίσωση τα βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα οχήματα.

Την ώρα που η πλειοψηφία των πολιτών ενδεχομένως να διστάσει να καταβάλει μερικές δεκάδες χιλιάδες ευρώ για να αποκτήσει ένα ηλεκτρικό ή υβριδικό όχημα, τα επίπεδα ρύπων των νέων εξελιγμένων βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων υποχωρούν διαρκώς σε σημαντικά χαμηλά επίπεδα.

Το 2020 επικράτησαν ανοδικές τάσεις την αγορά ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων, παρόλο που το σχέδιο απόσυρσης και αντικατάστασης παλαιών οχημάτων και προώθησης ηλεκτρικού οχήματος έχει ανασταλεί προσωρινά. Με βάση τις εγγραφές επιβατικών αυτοκινήτων, τα ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα δεν κατέλαβαν πέραν του 8%.

Ωστόσο, υπολογίζεται ότι όσον αφορά τον υφιστάμενο στόλο αυτοκινήτων της Κύπρου, ποσοστό περίπου 69% αφορά αυτοκίνητα με βενζίνη, ποσοστό 29% αφορά οχήματα ντίζελ, ενώ μόλις 1%-2% φαίνεται να καταλαμβάνουν τα ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα στην εγχώρια αγορά.

Στην εξίσωση και το υδρογόνο
Στο πλαίσιο αυτό, εκτιμάται ότι η αγορά αυτοκινήτων, αλλά και η αγορά των ανταλλακτικών, τα επόμενα χρόνια, δεν αναμένεται να παρουσιάσει σημαντική διαφοροποίηση σε σχέση με τα υφιστάμενα δεδομένα, με εξαίρεση μία ελαφρά αύξηση της αγοράς των υβριδικών αυτοκινήτων.

«Δεν αναμένεται να επηρεαστεί η αγορά των ανταλλακτικών, αλλά θα δούμε μία μικρή αύξηση στα υβριδικά αυτοκίνητα, τα οποία λειτουργούν τόσο με ρεύμα όσο και με βενζίνη, ενώ η διαφορά τους με τα ηλεκτρικά οχήματα έγκειται στο ότι η μπαταρία τους φορτίζει ενώ βρίσκονται εν κινήσει», επεσήμανε στο InBusinessNews ο Κωνσταντίνος Καποδίστριας.

Τόνισε επίσης ότι αναδυόμενος τομέας στην κίνηση με εναλλακτικές μεθόδους είναι και το υδρογόνο, στο οποίο επενδύουν σημαντικά χώρες, όπως οι ΗΠΑ, και στο μέλλον μπορεί να αποτελέσει προτιμητέα λύση σε σχέση με την ηλεκτροκίνηση.

Οι επιπτώσεις της πανδημίας
Την ώρα που στους δρόμους της Κύπρου κυκλοφορούν οχήματα 20-25 ετών (της δεκαετίας του 1990 και έπειτα), η κυβέρνηση καλείται να παραχωρήσει ουσιαστικά κίνητρα για απόσυρση του παλαιού στόλου αυτοκινήτων.

Η πανδημία άλλαξε τα δεδομένα στην αγορά αυτοκινήτων και κατ’ επέκταση στην αγορά ανταλλακτικών, χωρίς να αναμένεται ουσιαστική διαφοροποίηση τη φετινή χρονιά.

Ο περιορισμός της κινητικότητας έπειτα από τα lockdown, τα sms για μετακινήσεις, το κλείσιμο σχολείων και την απαγόρευση ή περιορισμό εκδρομών και μεγάλων μετακινήσεων είχαν ως αποτέλεσμα να μειωθούν οι ανάγκες για ανταλλακτικά και προληπτική συντήρηση (service) των αυτοκινήτων, επιφέροντας μείωση περί το 15-20% στην αγορά ανταλλακτικών.

Κληθείς να δώσει τις δικές του εκτιμήσεις ο CEO/Executive Director της Chr. Kapodistrias & Sons τόνισε ότι το 2021 η αγορά αυτοκίνητων θα κινηθεί σε παρόμοια επίπεδα με τα σημερινά, με ελαφρά άνοδο των υβριδικών οχημάτων, ενώ σε παρόμοια πλαίσια αναμένεται να κινηθούν και τα ανταλλακτικά.

RELATED ARTICLES

Για να σχολιάσετε κάντε κλικ εδώ

Σχετικά Άρθρα

Πίσω στην αρχή της σελίδας