Χορηγία Κατηγορίας Εμπόριο

Τρεις millennials σκιαγραφούν το μέλλον του λιανικού εμπορίου

Αντιμέτωπη με τις προκλήσεις και την επόμενη μέρα για τις εταιρείες παραγωγής, προμηθευτές και διανομείς προϊόντων ευρείας κατανάλωσης στην Κύπρο βρίσκεται η νέα γενιά.

Τρεις millennials από εταιρείες παραγωγής, προμηθευτών και διανομέων στην Κύπρο ανέλυσαν τις τάσεις στα FMCGs δίνοντας τις δικές τους προβλέψεις και εκτιμήσεις για το μέλλον του τομέα.

Στο πλαίσιο του «17ου Συνεδρίου Λιανικού Εμπορίου», η Αριάνα Παπαδοπούλου, Σύμβουλος Στρατηγικής και Διοικητικός Σύμβουλος, ΚΕΑΝ Soft Drinks Ltd, ο Χάρης Χατζηκυριάκος, Marketing Director, Alkis H. Hadjikyriacos (Frou Frou Biscuits) Public Ltd και ο Χρίστος Φωτιάδης, Business Development Director, ipH Iakovos Photiades Foodstuff Suppliers Ltd, τόνισαν την ανάγκη διαφοροποίησης του επιχειρηματικού μοντέλου των επιχειρήσεων και δημιουργίας νέων καινοτόμων προϊόντων ή ενίσχυσης της υφιστάμενης γκάμας.

Διαβάστε ακόμα:
Prime: Σχεδιάζει τη δημιουργία του νέου Βερεγγάρια
Μαρίνα Λάρνακας: Φέρνει νέο μεγάλο brand από το εξωτερικό για το ξενοδοχείο
 

Ταυτόχρονα μίλησαν για τη μετάβαση της διοίκησης της οικογενειακής τους επιχείρησης στην τρίτη γενιά.

Διαφοροποίηση στρατηγικής και νέες αγορές
Στα 70 χρόνια παρουσίας της, η KEAN έχει διαπιστώσει ότι μία κρίση έχει πολλά πρόσωπα, όπως χρηματοοικονομική, κατάρρευση τραπεζικού συστήματος, κακή διαχείριση πόρων ή λανθασμένες επενδύσεις.

Χαρακτηρίζοντας ως μάταιες οποιεσδήποτε προβλέψεις για μία παγκόσμια κρίση ελέω πανδημίας, η Αριάνα Παπαδοπούλου, Σύμβουλος Στρατηγικής και Διοικητικός Σύμβουλος, ΚΕΑΝ Soft Drinks Ltd, ανέφερε ότι τα διδάγματα της πανδημίας αποτελούν πολύτιμα εφόδια στον τρόπο διαχείρισης μίας κρίσιμης κατάστασης στις επιχειρήσεις.

«Ο τομέας των μη αλκοολούχων ποτών σε παγκόσμιο επίπεδο είχε τις λιγότερες αρνητικές επιπτώσεις στο λιανικό εμπόριο. Συνεπώς, καταφέραμε να στηρίξουμε τους εργαζόμενους μας χωρίς να συμβιβάσουμε θέσεις εργασίας ή να προχωρήσουμε σε μειώσεις απολαβών, αλλά και τους συνανθρώπους μας μέσω προγραμμάτων και ενεργειών δίνοντας πίσω στην κοινωνία», επεσήμανε σχετικά.

Η εμπειρία από την κρίση 2013 ώθησε στην ενίσχυση της στρατηγικής δραστηριοποίησης των εργασιών της εταιρείας πέραν της παραδοσιακής ΚΕΑΝ, η οποία έχει εισέλθει πλέον στον τομέα των τροφίμων εγκαινιάζοντας συνεργασίες με εταιρείες (πχ Heinz, ΚΡΙ ΚΡΙ) που σήμερα συνεισφέρουν πέραν του 50% των δραστηριοτήτων του ομίλου ΚΕΑΝ.

«Η φετινή κρίση, ναι μεν είχε απώλειες στους χώρους εστίασης και στα ξενοδοχεία και μας στοίχισε, είχε όμως σημαντικά κέρδη στον τομέα του λιανεμπορίου, διατηρώντας μας market leader στον τομέα των χυμών και επιτρέποντάς μας να προχωρήσουμε στο προγραμματισμένο λανσάρισμα της νέας σειράς προϊόντων KEAN Chilled», τόνισε η κ. Παπαδοπούλου.

Η παράδοση και το καινούργιο
Στηριζόμενη σε βασικές παραδόσεις, ειδικά στο lockdown (με την παραδοσιακή ΚΕΑΝΙΤΑ), η KEAN επένδυσε ταυτόχρονα σε νέες τάσεις, προσφέροντας για παράδειγμα νέες επιλογές ειδών κρεάτων για το τέλειο ψήσιμο.

Η εταιρεία διατήρησε επίσης επαφή με τους συνεργάτες της στην Ασία, η οποία αποτελεί τον κύριο εξαγωγικό της προορισμό και το 30% της παραγωγής της.

«Τροποποιώντας τους όρους συνεργασίας διατηρήσαμε τα περσινά επίπεδα πωλήσεων, ενώ παρά την αβεβαιότητα που επικρατεί στην παγκόσμια αγορά για το 2021, οι προσπάθειες ανεύρεσης νέων πελατών συνεχίζονται με διαφορετικούς τρόπους προσέγγισης», τόνισε ακόμα.

Χάρτινο καλαμάκι ΚΕΑΝ από το 2021
Σαν παραγωγική μονάδα, γίνεται προσπάθεια επίτευξης της παραγωγής άνθρακα μέχρι το 2030, με την τοποθέτηση φωτοβολταικού συστήματος παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας ισχύος 200 KW, ενώ μέσω ευρωπαϊκού κονδυλίου σε συνεργασία με το ΤΕΠΑΚ δημιουργήθηκε ηλιακός σταθμός μετατρέποντας την ηλιακή ενέργεια σε ατμό καλύπτοντας το 20% των ενεργειακών αναγκών της KEAN.

Όπως σημείωσε η Αριάνα Παπαδοπούλου, η κρίση δημιούργησε ευκαιρίες διόρθωσης εσωτερικών διαδικασιών, τρόπων αντιμετώπισης μίας κρίσης, ευελιξίας και ταχύτητας στη λήψη αποφάσεων, εργασίας με βάρδιες ή εκ περιτροπής, καθώς και τη δυνατότητα εξ αποστάσεως εργασία.

Κόντρα στα στατιστικά για την τρίτη γενιά επιχειρήσεων
Όσον αφορά τη νέα χρονιά, η εταιρεία προσανατολίζεται σε νέες πιο οικολογικές συσκευασίες, περνώντας από το πλαστικό στο χάρτινο καλαμάκι εντός του 2021.

«Κύρια πρόκληση ως τρίτη γενιά οικογενειακής επιχείρησης, είναι να πάει κόντρα στα στατιστικά για την τρίτη γενιά επιχειρήσεων», υπογράμμισε η κ. Παπαδοπούλου.

Σχετικά με το μέλλον του τομέα, ανέφερε ότι αναμένονται ευκαιρίες για νέες συνεργασίες, συμπράξεις ίσως και προς νέες κατευθύνσεις, γι’ αυτό και οι επιχειρήσεις θα πρέπει να παραμείνουν σε εγρήγορση.

«Ο Άλκης Χατζηκυριάκος συχνά μας λέει αναλάβετέ το εσείς»
Μία μεγάλη πρόκληση για τις οικογενειακές επιχειρήσεις αποτελεί η μεταβίβαση της επιχείρησης από γενιά σε γενιά, καθώς υπάρχουν διαφορετικές αντιλήψεις, πιστεύω, δεξιότητες και προτεραιότητες μεταξύ της υφιστάμενης και της επόμενης διοίκησης, πολλές φορές και μεταξύ των μελών της νέας γενιάς.

Όπως υπέδειξε ο Χάρης Χατζηκυριάκος, Marketing Director, Alkis H. Hadjikyriacos (Frou Frou Biscuits) Public Ltd, οι παλιοί και οι νέοι καλούνται να βρουν τη χρυσή τομή ούτως ώστε η συνεργασία τους να είναι όσο γίνεται πιο ομαλή. «Οι νέοι καλούμαστε να σεβαστούμε και να αντλήσουμε όσες περισσότερες γνώσεις μπορούμε από τις εμπειρίες των παλιών και οι παλαιότεροι να ακούν και να αφουγκράζονται τις νέες ιδέες και καινοτομίες», είπε σχετικά.
 
Χαρακτηρίζοντας ως πολύ συναισθηματική τη διαδικασία της μετάβασης, διευκρίνισε, ωστόσο ότι δεν χωρά καθόλου συναισθηματισμούς, καθώς όλες οι αποφάσεις θα πρέπει να είναι λογικές και αξιοκρατικές για το καλό της επιχείρησης.

Μιλώντας για το οικογενειακό DNA στην επιχείρηση, τόνισε ότι τα τελευταία χρόνια ξεκίνησε η ένταξη της τρίτης γενιάς στην Alkis H. Hadjikyriacos (Frou Frou Biscuits) Public Ltd, με τους αδελφούς Νίκο, Χρήστο και Χάρς να αναλαμβάνουν καθήκοντα, ενώ ο τέταρτος αδελφός της οικογένειας, Παύλος, ο οποίος σπουδάζει στην Αγγλία, αναμένεται σύντομα να ενταχθεί στο δυναμικό της εταιρείας.

«Είμαστε τυχεροί γιατί σε μεγάλο βαθμό ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Άλκης Χ. Χατζηκυριάκος είναι ένας προοδευτικός, πολυμήχανος και ανοιχτόμυαλος επιχειρηματίας και τις περισσότερες φορές υποκινεί ο ίδιος την αλλαγή», τόνισε ο Χάρης Χατζηκυριάκος.

Όπως είπε, έχει ήδη ξεκινήσει ο σχεδιασμός της μετάβασης της εταιρείας στην επόμενη γενιά με τον διορισμό εξωτερικών συμβούλων για την εξασφάλιση του ορθολογισμού των αποφάσεων. Τόνισε, ωστόσο, ότι σε πολλές περιπτώσεις φάνηκε στην πράξη η μεταβίβαση της ευθύνης. «Πολύ συχνά ακούμε τον Άλκη να μας λέει “αναλάβετέ το εσείς”, ενώ μας έχει μεταβιβάσει σημαντικό μερίδιο μετοχών», είπε σχετικά.

Το λιανεμπόριο δεν θα έχει σύνορα
Όσον αφορά τη συνεργασία της εταιρείας με κάποιους λιανεμπόρους, φαίνεται ότι χρόνο με τον χρόνο γίνεται ολοένα και πιο δύσκολη, ενώ με άλλους βελτιώνεται.

Στο πλαίσιο αυτό οι προμηθευτές και οι λιανέμποροι καλούνται να διατηρήσουν στενή επικοινωνία και μία προσέγγιση win win.

«Είμαστε συναγωνιστές στο ίδιο καράβι και όχι ανταγωνιστές, ενώ μία win lose προσέγγιση στο τέλος καταλήγει lose lose», είπε σχετικά ο κ. Χατζηκυριάκος.

Επεσήμανε ακόμα ότι λόγω του έντονου ανταγωνισμού και της επεκτατικής πολιτικής που ακολουθούν οι μεγάλες υπεραγορές, σημαντικό μέρος του κόστους έχει μεταφερθεί στους προμηθευτές, εξηγώντας ότι το γεγονός ότι αρκετοί προμηθευτές δεν αξιολογούν τις αποδόσεις των επενδύσεων, προσφορών και παροχών που συμφωνούν, καθιστά πιο δύσκολη την κατάσταση.

«Στο πλαίσιο αυτό, είναι αναγκαία η αξιολόγηση της δυναμικής των πωλήσεων και της εκτιμώμενης απόδοσης των ενεργειών και των επενδύσεων, ούτως ώστε να είναι ελκυστική για τον προμηθευτή και τον λιανέμπορο», πρόσθεσε.

Εξέφρασε επίσης την εκτίμηση ότι στο μέλλον οι προμηθευτές και οι υπεραγορές θα κληθούν να επανεξετάσουν τα μοντέλα λειτουργίας τους, ελαχιστοποιώντας τα έξοδα και τις ανούσιες δαπάνες, βελτιστοποιώντας ταυτόχρονα την γκάμα τους, προκειμένου να μπορέσουν να ανταγωνιστούν τα μεγαθήρια του εξωτερικού, όπως η Amazon.

«Το λιανεμπόριο δεν θα έχει σύνορα. Το να λανσάρεις ένα καινούργιο προϊόν ή να ανοίξεις ένα καινούργιο κατάστημα χρειάζεται προσεκτικό σχεδιασμό, στρατηγική και γενναιότητα. Θέλει πολύ περισσότερο θάρρος να αξιολογήσεις την απόδοσή του και αν δεν είναι η αναμενόμενη να το ανασχεδιάσεις ή να το καταργήσεις εντελώς», υπογράμμισε σχετικά.

Όσον αφορά την ενεργειακή αναβάθμισή της, επενδύοντας στην εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων η εταιρεία καλύπτει το 30% των αναγκών της, με ισχύ 500 KW στην Κοκκινοτριμιθιά και 20 KW στην Πάφο, ενώ αναμένεται έγκριση για ακόμα 300 KW που θα εγκατασταθούν το 2021.


Οι καταναλωτές άλλαξαν συνήθειες και τρόπους ψωνίσματος
Οι εταιρείες που ασχολούνται με το λιανικό και χονδρικό εμπόριο τροφίμων έχουν επηρεαστεί λιγότερο, καθώς οι περισσότεροι καταναλωτές έχουν αλλάξει συνήθειες και έχουν στραφεί σε δραστηριότητες και ανάγκες, όπως για παράδειγμα να μαγειρεύουν περισσότερα γεύματα στο σπίτι.

Παρ’ όλα αυτά, όπως είπε ο Χρίστος Φωτιάδης, Business Development Director, ipH Iakovos Photiades Foodstuff Suppliers Ltd, η συνεχιζόμενή αβεβαιότητα στην οικονομία, μαζί με σειρά άλλων παραγόντων, έχουν επιφέρει αριθμό προκλήσεων στις επιχειρήσεις, στις οποίες καλούνται να αντιδράσουν και να αντιμετωπίσουν άμεσα.

«Με το κλείσιμο των χώρων εστίασης κατά τη διάρκεια του πρώτου lockdown, αυτομάτως πλήγηκε ένα τεράστιο κομμάτι της δουλειάς μας, ενώ ταυτόχρονα καταγράφηκε μεγάλη αύξηση στον τομέα του λιανεμπορίου», πρόσθεσε, μιλώντας στο πλαίσιο του «17ου Συνεδρίου Λιανικού Εμπορίου».

Λόγω της δομής και της διαφοροποίησης, η εταιρεία κατάφερε να διαφυλάξει τις θέσεις εργασίας και μέσα από μία αναδιοργάνωση, παράλληλα με την κήρυξη νέων θέσεων εργασίας, πέτυχε να υποστηρίξουμε όλους τους συνεργάτες της, τους λιανεμπόρους και να ανταποκριθεί ταυτόχρονα στις δύσκολες συνθήκες της αγοράς.

Εξέφρασε ακόμα την εκτίμηση ότι η ταχύτητα στη λήψη αποφάσεων, η ευελιξία και η προσαρμοστικότητα είναι χαρακτηριστικά που καλούνται να εφαρμόσουν όλες οι εταιρείες για να μπορέσουν αφενός να επιβιώσουν και αφετέρου να δυναμώσουν στο μέλλον.
 
Αναφερόμενος στα νέα δεδομένα της αγοράς, σημείωσε ότι τους τελευταίους οκτώ μήνες καταγράφονται ραγδαίες αλλαγές στον τρόπο ζωής, με τους καταναλωτές να αλλάζουν τον τρόπο, με τον οποίο ψωνίζουν, μειώνοντας αισθητά τον αριθμό επισκέψεων στα σημεία λιανικής και παράλληλα δοκιμάζοντας νέες εμπειρίες, όπως για παράδειγμα το online shopping. 

Ήρθαν για να μείνουν οι online αγορές
Την ίδια ώρα οι εταιρείες αναγκάστηκαν να προσαρμοστούν άμεσα στα νέα δεδομένα, καθώς ένας μεγάλος αριθμός εργαζομένων επιλέγουν ή υποχρεούνται να εργαστούν από το σπίτι.

«Σύμφωνα με μελετητές, οι καταναλωτές αναμένεται να δημιουργήσουν πρωτογενείς τάσεις στις προτιμήσεις και θα επιλέξουν τα σημεία πώλησης που θα μπορούν να τους διασφαλίσουν πρωτίστως την ασφάλεια και την υγεία τους και κατά δεύτερο λόγο θα επιλέξουν επιχειρήσεις που θα κερδίσουν την εμπιστοσύνη τους και θα μπορούν να προσφέρουν αξία στις αγορές τους, μέσω βελτίωσης της διαπροσωπικής σχέσης και μέσω ecommerce», επεσήμανε ο κ. Φωτιάδης.
 
Αναγνώρισε επίσης ότι οι online αγορές ήρθαν και θα παραμείνουν ως ένα σημαντικό κομμάτι του τζίρου του λιανεμπορίου, καθώς οι καταναλωτές βιώνουν από πρώτο χέρι την ευκολία και την εξοικονόμηση χρόνου.

«Η προσπάθεια για βελτίωση της εμπειρίας και διευκόλυνση των διαδικτυακών αγορών πρέπει να γίνει ακόμα πιο επιτακτική. Δεν αγγίζει μόνο τον τομέα του εμπορίου, αλλά όλους τους τομείς», τόνισε χαρακτηριστικά ο Χρίστος Φωτιάδης.

Σημειώνεται ότι στο πλαίσιο της άμεσης εξυπηρέτησης του καταναλωτή, η εταιρεία σε μόλις δύο μέρες, μέσω συνεργασίας με γνωστή πλατφόρμα, διέθεσε προϊόντα της γκάμας της online.

Δεδομένου ότι τα περιοριστικά μέτρα θα συνεχιστούν στο άμεσο μέλλον, ο κ. Φωτιάδης εξήρε τη σημασία δημιουργίας ενός κλίματος ευκολίας και άνεσης στο διαδικτυακό περιβάλλον για τους καταναλωτές, για να υπάρξουν αυθόρμητες αγορές.

Επάνοδος το 2022 στα επίπεδα 2019
Η επερχόμενη οικονομική κρίση αναμένεται να είναι χειρότερη από αυτήν του 2013, καθώς ο κύκλος εργασιών των επιχειρήσεων αναπόφευκτα θα επηρεαστεί από τη μείωση του ΑΕΠ, την αύξηση της ανεργίας και την απώλεια εισοδήματος τουλάχιστον για τα επόμενα δύο χρόνια, με τον Χρίστο Φωτιάδη να προβλέπει ότι δεν αναμένεται επιστροφή στα επίπεδα του 2019 πριν το 2022.

«Οι προκλήσεις αυτές, ωστόσο, μπορούν να αποδειχθούν ευκαιρίες για πρωτοπόρες και ευέλικτες επιχειρήσεις, με γρήγορα αντανακλαστικά, να διαφοροποιήσουν τα στρατηγικά τους πλάνα μέσω αλλαγής επιχειρηματικού και λειτουργικού μοντέλου, δομής και τεχνολογίας για την περαιτέρω ανάπτυξή τους», επεσήμανε σχετικά.

Εντός της νέας χρονιάς αναμένεται να λειτουργήσει το νέο υπερσύγχρονο κέντρο διανομής της εταιρείας, σηματοδοτώντας την αρχή της νέας εποχής.

Εξήγησε ακόμα ότι οι επιχειρήσεις θα πρέπει να είναι ανοιχτές σε συμμαχίες, συνεργασίες, συγχωνεύσεις και εξαγορές προκειμένου να διατηρήσουν την ανθεκτικότητα του οργανισμού τους και να βασιστούν σε ένα βιώσιμο οικονομικό μοντέλο.

Δειτε Επισης

Αυξήσεις τιμών έως 48% ενόψει Καθαράς Δευτέρας αλλά και σημαντικές μειώσεις
Οι εμπορικοί σύμμαχοι της Κύπρου-Από πού εισάγουμε και πού εξάγουμε προϊόντα
Η Toyota Κύπρου στον παγκόσμιο διαγωνισμός ζωγραφικής «Toyota Dream Car» 2024
Το κατάστημα του μέλλοντος ανοίγει την πόρτα του στο Cyprus Grocery Retail Conference
Στις τάξεις του Παγκύπριου Συνδέσμου Λιανικού Εμπορίου το Superhome Center
Νicosia Mall: Η απόλυτη εμπειρία shopping και διασκέδασης
Τα υβριδικά αυτοκίνητα προσελκύουν τους αγοραστές-Τα top brands
Δέκα εντολές για το σεξ και το λιανικό εμπόριο
Βλέπει οφέλη για τα κέρδη των ναυτιλιακών εταιρειών από τις διαταραχές στην Ερυθρά ο Fitch
Ανεβάζουν τα μερίδια τους στην αγορά ηλεκτροκίνητα και υβριδικά αυτοκίνητα