Παράπονα για online αγορές εν μέσω κορωνοϊού

Αυξημένες ήταν οι διαδικτυακές παραγγελίες την περίοδο του lockdown, αλλά ιδιαίτερα αυξημένα ήταν και τα παράπονα των καταναλωτών.

Ο κατακλυσμός του τηλεφωνικού κέντρου και των online καταστημάτων του λιανικού εμπορίου από παραγγελίες είχε ως αποτέλεσμα να καταστεί δύσκολη η επικοινωνία ανάμεσα σε λιανεμπόρους και καταναλωτές, ενώ αρκετές ήταν οι περιπτώσεις που παρατηρήθηκαν μικρές ή μεγάλες καθυστερήσεις στην παράδοση προϊόντων.

Υπενθυμίζεται ότι εκπρόσωποι εταιρειών είχαν αναγνωρίσει στο πλαίσιο του 12ου Συνεδρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου ότι κατά τη διάρκεια της καραντίνας είχαν έλθει αντιμέτωποι με μία πρωτόγνωρη κατάσταση που άγγιξε τα όρια του χάους, καλούμενοι να ενισχύσουν ή να χτίσουν από την αρχή ένα διαδικτυακό κατάστημα προκειμένου να ανταποκριθούν στον τεράστιο όγκο παραγγελιών.

Διαβάστε ακόμα: Έλενα Γαλανού: Τα αλκοολούχα δεν θα χαθούν, θα προσαρμοστούν στις νέες απαιτήσεις
 

Διαβάστε ακόμα: Γ. Μούσκας: Η ναυτιλία θα ανακάμψει σύντομα

 

Μιλώντας στο InBusinessNews λειτουργός της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτή του Υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού, τόνισε ότι πέραν των συνήθων καταγγελιών, η Υπηρεσία δέχθηκε παράπονα για καθυστερήσεις τόσο στην παράδοση των προϊόντων όσο και στην επικοινωνία με τα καταστήματα, τα οποία, λόγω αυξημένου φόρτου εργασίας, αδυνατούσαν να ανταποκριθούν στα αιτήματα.

Ταλαιπωρία μέχρι τον Ιούνιο
Τα παράπονα, τα οποία σχετίζονταν με προϊόντα που αγοράστηκαν από ηλεκτρονικά καταστήματα στην Κύπρο, αφορούσαν κυρίως καταστήματα ένδυσης, υπόδησης, γενικής φύσεως, ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών.
 
Νοουμένου ότι τα καταστήματα παρέμειναν κλειστά, δεν είχαν το απαιτούμενο προσωπικό για να οργανώσουν σωστά τα online shops τους και να διαχειριστούν αποτελεσματικά και έγκαιρα την βροχή παραγγελιών που είχαν δεχθεί είτε εξ υπαιτιότητας δικής τους είτε λόγω καθυστερήσεων που προέκυψαν από μεταφορικές εταιρείες.

Η ταλαιπωρία των καταναλωτών, η οποία άρχισε από τον Μάρτιο του 2020 και κορυφώθηκε τον Απρίλιο, συνεχίστηκε σε ορισμένες περιπτώσεις μέχρι τον Ιούνιο, καθώς εκκρεμούσαν ακόμα οι παραδόσεις προϊόντων που είχαν παραγγελθεί εντός Μαΐου.

Η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή προέτρεψε τους καταναλωτές να έλθουν σε επαφή με τους λιανέμπορους και σε περίπτωση που δεν είχαν ανταποκριθεί ή δεν είχαν παραδώσει τα αντικείμενα, να προχωρήσουν σε καταγγελία.

Ωστόσο, όπως ανέφερε λειτουργός της Υπηρεσίας στο InBusinessNews, εν τέλει δεν υπήρξαν τέτοιου είδους καταγγελίες, γεγονός που καταδεικνύει ότι τα αντικείμενα παραδόθηκαν στους δικαιούχους και ότι καταστήματα και καταναλωτές ήρθαν τελικά σε συνεννόηση.
 

Τι δικαιούται ο καταναλωτής
Όσον αφορά το σήμερα, τα παράπονα που δέχεται η αρμόδια Υπηρεσία είναι διαχειρίσιμα και αφορούν μεμονωμένα περιστατικά ηλεκτρονικών καταστημάτων που δεν εφαρμόζουν επακριβώς τη νομοθεσία.

Σχετικά με την παράδοση των αγαθών, αξίζει να αναφερθεί ότι ο καταναλωτής οφείλει να δώσει προθεσμία στον λιανέμπορο για παράδοση του προϊόντος εντός 30 ημερών. 

Σε διαφορετική περίπτωση, δικαιούται να ακυρώσει την πράξη και να του επιστραφούν τα χρήματα.

Ένα άλλο σημαντικό δικαίωμα του καταναλωτή που πραγματοποιεί online αγορές είναι ότι εντός 14 ημερών δικαιούται να επιστρέψει το προϊόν που αγόρασε, χωρίς καμία εξήγηση και να ζητήσει τα χρήματά του πίσω.

Διευκρινίζεται, ωστόσο, ότι δεν δικαιούται να προχωρήσει σε κανονική χρήση του αντικειμένου/προϊόντος, παρά μόνο να έχει προχωρήσει σε άνοιγμα της συσκευασίας και εξέταση της κατάστασης του προϊόντος.

Δέματα που παραδόθηκαν…στο Ισραήλ 
Παράπονα για διαδικτυακές παραγγελίες προς ευρωπαϊκές ιστοσελίδες πώλησης προϊόντων που έγιναν από την Κύπρο δέχθηκε επίσης το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Κύπρου.

Προβλήματα προέκυψαν αφενός στην επικοινωνία με τις εταιρίες και αφετέρου με τις καθυστερήσεις ή/και την απώλεια προϊόντων/δεμάτων.

Τα παράπονα αφορούσαν καθυστερήσεις στην άφιξη προϊόντων που είχαν παραγγελθεί από ευρωπαϊκές ιστοσελίδες πώλησης ειδών τεχνολογίας και ηλεκτρονικών συσκευών (computers).

Όπως πληροφορήθηκε το InBusinessNews από το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή, υπήρξαν καταγγελίες για αρκετή καθυστέρηση στην παράδοση προϊόντων, απώλεια δεμάτων και σε ορισμένες περιπτώσεις παράδοσή τους σε άλλη χώρα, όπως το Ισραήλ.
 

Διευκρινίζεται ότι αναλόγως της πολιτικής κάθε εταιρείας, αναλαμβάνουν είτε οι ίδιες είτε οι μεταφορείς (couriers) την ευθύνη επιστροφής των χρημάτων στους καταναλωτές. 

Οι ακυρώσεις εισιτηρίων και τα vouchers
Δύσκολη υπόθεση ήταν για τους ταξιδιώτες ο εντοπισμός των αεροπορικών εταιρειών εν μέσω lockdown, προκειμένου να διευθετήσουν την αλλαγή ή/και ακύρωση των εισιτηρίων για ταξίδια που είχαν ματαιωθεί, λόγω του όγκου παραπόνων, του μειωμένου προσωπικού, καθώς και εξαιτίας της αναστολής εργασιών για αρκετούς αερομεταφορείς. 

Το δίκτυο του Ευρωπαϊκού Κέντρου Καταναλωτή σε 28 κράτη μέλη της ΕΕ δέχθηκε πέραν των 24.000 αιτημάτων σχετικών με αεροπορικά εισιτήρια για την περίοδο Μαρτίου – Μαΐου 2020.

Σε περίπτωση ακύρωσης πτήσης από αεροπορική εταιρεία, καθίσταται υποχρεωτική η αποζημίωση των επιβατών με το ακριβές αντίτιμο του εισιτηρίου είτε μέσω επιστροφής χρημάτων είτε μέσω κουπονιών (vouchers) που μπορούν να χρησιμοποιηθούν μελλοντικά.

Όσον αφορά τις κρατήσεις ξενοδοχείων, ορισμένες από τις διαδικτυακές πλατφόρμες φρόντισαν να προσφέρουν την επιλογή παραχώρησης vouchers σε καταναλωτές που μπορούν να χρησιμοποιηθούν εντός ενός έτους, ακόμα και στις περιπτώσεις που επέλεξαν κρατήσεις μη επιστρέψιμες (not refundable).

Δειτε Επισης

Εξαγόρασε την ExxonMobil Κύπρου και αποκτά τα 68 πρατήρια Esso η Petrolina-Στα €48,6 εκατ. το τίμημα της συμφωνίας
Ασταμάτητο το ράλι των τιμών του καφέ-Σε υψηλό 50 ετών ο arabica
Garcon's: Ο νέος all day προορισμός του Mall of Engomi (photos)
Black Friday: Επεκτάθηκε, αλλά ατόνησε-Χαμηλές προσδοκίες και μούδιασμα στην αγορά
Γ. Παπαναστασίου: Διαχειρίσιμο το γεωπολιτικό ρίσκο για GSI-Σαφή στήριξη από ΗΠΑ βλέπει ο Θ. Σκυλακάκης
Ακόμη ένα κρίσιμο βήμα για την κατάργηση της βίζας για ΗΠΑ-Το βασικό προαπαιτούμενο που έχει ολοκληρωθεί
Anymaster: Η πλατφόρμα με χρηματοδότηση από τη Lamda επεκτείνεται στην Αθήνα
Προϊόντα 21 κυπριακών εταιρειών στην διεθνή έκθεση «Alles für den Gast» στην Αυστρία
Σε ιδιαίτερα θετική πορεία οι πωλήσεις πετρελαιοειδών από τα πρατήρια καυσίμων-Αύξηση 8,9%,
Επιβεβαίωση οικονομικής και χρηματοπιστωτικής σταθερότητας, αλλά ανάγκη για επαγρύπνηση