Οι νέες τεχνολογίες καθορίζουν το μέλλον του λιανικού εμπορίου
07:33 - 05 Ιουνίου 2020
Σε μια εποχή ραγδαίων τεχνολογικών αλλαγών, οι απαιτήσεις και οι ανάγκες των καταναλωτών μεταβάλλονται διαρκώς, υποχρεώνοντας τις επιχειρήσεις να αναπροσαρμόζουν τις υπηρεσίες και τα προϊόντα που προσφέρουν, στη βάση μιας ολοκληρωμένης στρατηγικής με στόχο τον ψηφιακό μετασχηματισμό τους.
Ο ανταγωνισμός στον τομέα του λιανικού εμπορίου δεν αφορά πλέον μόνο την επιλογή προϊόντων και την ελκυστικότητα των τιμών, αλλά και την επιλογή καναλιών, μέσα από τα οποία ο καταναλωτής μπορεί να πραγματοποιήσει τις αγορές του, το επίπεδο των προσφερόμενων υπηρεσιών και τη συνολική αγοραστική εμπειρία, που εξελίσσεται διαρκώς με την εισαγωγή καινοτόμων τεχνολογικών λύσεων.
Διαβάστε ακόμα: Συγκρατημένη αισιοδοξία για μέλλον κυπριακού τουρισμού
Χαρακτηριστικό παράδειγμα ψηφιακού μετασχηματισμού στον τομέα, που έχει ταράξει τα νερά στο εξωτερικό, είναι το Amazon Go. Πρόκειται για μια υπεραγορά νέας γενιάς, καινοτομία του γνωστού αμερικανικού κολοσσού, που λειτουργεί χωρίς προσωπικό και ταμεία και άρα χωρίς καμία ανθρώπινη αλληλεπίδραση. Συγκεκριμένα, «έξυπνες» κάμερες και αισθητήρες καταγράφουν τις κινήσεις του πελάτη εντός του καταστήματος και η χρέωση των αγορών του γίνεται στην πιστωτική κάρτα του κινητού τηλεφώνου του, κατά την έξοδό του από το κατάστημα.
Διαβάστε ακόμα: Ο μύθος των εφημερίδων και το σκάνδαλο των επιδοτήσεων
Στις μεγαλύτερες υπεραγορές του εξωτερικού, οι χάρτινες ετικέτες στα ράφια έχουν αντικατασταθεί από ηλεκτρονικές, επιτρέποντας στο προσωπικό των υπεραγορών να επικεντρωθεί στην εξυπηρέτηση των επισκεπτών, ενώ με αυτόν τον τρόπο η πιθανότητα σφάλματος έχει εξαλειφθεί. Ακόμα μία καινοτομία που έχουν υιοθετήσει πολλές σύγχρονες υπεραγορές είναι τα Self-Checkouts, τα οποία καταργούν την ανθρώπινη επαφή. Συγκεκριμένα, οι πελάτες, αφότου ολοκληρώσουν τα ψώνια τους, αντί να περιμένουν στην ουρά στο ταμείο μπορούν να κατευθυνθούν στα Self-Checkouts και να ολοκληρώσουν τις αγορές τους πιο γρήγορα και πιο εύκολα.
Ψηφιακά άλματα από τις Υπεραγορές Αλφαμέγα
Οι καινοτομίες αυτές έχουν φθάσει και στην Κύπρο τα τελευταία δύο χρόνια. Ειδικότερα, οι Υπεραγορές Αλφαμέγα, που έχουν κερδίσει διεθνή αναγνώριση στο πλαίσιο των βραβείων CIO 100, που αναδεικνύουν τις 100 πιο καινοτόμες τεχνολογικά εταιρείες παγκοσμίως, έχουν εφαρμόσει τις καινοτομίες αυτές στο πλαίσιο του στρατηγικού σχεδιασμού τους για ψηφιακό μετασχηματισμό. Επιπρόσθετα, η εμπειρία ψωνίσματος που προσφέρει η εταιρεία στους πελάτες της έχει αναβαθμιστεί μέσω του έργου Digital Signage. Οι οθόνες υψηλής ευκρίνειας που εγκαταστάθηκαν στις Υπεραγορές Αλφαμέγα, προβάλλουν όλες τις τρέχουσες προσφορές και άλλες χρήσιμες πληροφορίες. Επιπρόσθετα, στο πλαίσιο του ψηφιακού μετασχηματισμού τους, οι Υπεραγορές Αλφαμέγα βρίσκονται στο τελικό στάδιο της κυκλοφορίας της πλατφόρμας ePayments, η οποία θα επιτρέψει στους επισκέπτες να πραγματοποιούν ηλεκτρονικές πληρωμές χρησιμοποιώντας τα APIs της Τράπεζας Κύπρου, ενώ μέχρι το 2021 θα έχουν αναβαθμίσει πλήρως την υπηρεσία ηλεκτρονικού εμπορίου που προσφέρουν.
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός του λιανικού εμπορίου εξελίσσεται σε δύο παράλληλα επίπεδα. Η αναβάθμιση της παραδοσιακής εμπειρίας ψωνίσματος με την εφαρμογή λύσεων τελευταίας τεχνολογίας εντός των καταστημάτων, συνοδεύεται από την εξέλιξη του ηλεκτρονικού εμπορίου, τα πλεονεκτήματα του οποίου αναδείχθηκαν ιδιαίτερα εν μέσω πανδημίας.
Όπως σημειώνει ο Chief Information Officer των Υπεραγορών Αλφαμέγα, Ανδρέας Δημητρίου, «Το μέλλον του λιανικού εμπορίου θα είναι, αναμφίβολα, ψηφιακό. Οι τεχνολογικές εξελίξεις έχουν αλλάξει ήδη τον τρόπο με τον οποίο εργαζόμαστε εσωτερικά και τη συνολική εμπειρία ψωνίσματος που προσφέρουμε. Θεωρούμε ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός δεν συνιστά επιλογή, αλλά προϋπόθεση για τη βιώσιμη ανάπτυξη. Η επιβίωση και ανάπτυξη των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον τομέα, θα εξαρτηθεί από την ικανότητά τους να αντιμετωπίζουν εγκαίρως τις προκλήσεις που παρουσιάζονται και να ευθυγραμμίζουν τους σχεδιασμούς τους με την εξέλιξη της τεχνολογίας. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός δεν είναι κάτι στατικό, αλλά απαιτεί συνεχή εγρήγορση και ετοιμότητα».
Ο ανταγωνισμός στον τομέα του λιανικού εμπορίου δεν αφορά πλέον μόνο την επιλογή προϊόντων και την ελκυστικότητα των τιμών, αλλά και την επιλογή καναλιών, μέσα από τα οποία ο καταναλωτής μπορεί να πραγματοποιήσει τις αγορές του, το επίπεδο των προσφερόμενων υπηρεσιών και τη συνολική αγοραστική εμπειρία, που εξελίσσεται διαρκώς με την εισαγωγή καινοτόμων τεχνολογικών λύσεων.
Διαβάστε ακόμα: Συγκρατημένη αισιοδοξία για μέλλον κυπριακού τουρισμού
Χαρακτηριστικό παράδειγμα ψηφιακού μετασχηματισμού στον τομέα, που έχει ταράξει τα νερά στο εξωτερικό, είναι το Amazon Go. Πρόκειται για μια υπεραγορά νέας γενιάς, καινοτομία του γνωστού αμερικανικού κολοσσού, που λειτουργεί χωρίς προσωπικό και ταμεία και άρα χωρίς καμία ανθρώπινη αλληλεπίδραση. Συγκεκριμένα, «έξυπνες» κάμερες και αισθητήρες καταγράφουν τις κινήσεις του πελάτη εντός του καταστήματος και η χρέωση των αγορών του γίνεται στην πιστωτική κάρτα του κινητού τηλεφώνου του, κατά την έξοδό του από το κατάστημα.
Διαβάστε ακόμα: Ο μύθος των εφημερίδων και το σκάνδαλο των επιδοτήσεων
Στις μεγαλύτερες υπεραγορές του εξωτερικού, οι χάρτινες ετικέτες στα ράφια έχουν αντικατασταθεί από ηλεκτρονικές, επιτρέποντας στο προσωπικό των υπεραγορών να επικεντρωθεί στην εξυπηρέτηση των επισκεπτών, ενώ με αυτόν τον τρόπο η πιθανότητα σφάλματος έχει εξαλειφθεί. Ακόμα μία καινοτομία που έχουν υιοθετήσει πολλές σύγχρονες υπεραγορές είναι τα Self-Checkouts, τα οποία καταργούν την ανθρώπινη επαφή. Συγκεκριμένα, οι πελάτες, αφότου ολοκληρώσουν τα ψώνια τους, αντί να περιμένουν στην ουρά στο ταμείο μπορούν να κατευθυνθούν στα Self-Checkouts και να ολοκληρώσουν τις αγορές τους πιο γρήγορα και πιο εύκολα.
Ψηφιακά άλματα από τις Υπεραγορές Αλφαμέγα
Οι καινοτομίες αυτές έχουν φθάσει και στην Κύπρο τα τελευταία δύο χρόνια. Ειδικότερα, οι Υπεραγορές Αλφαμέγα, που έχουν κερδίσει διεθνή αναγνώριση στο πλαίσιο των βραβείων CIO 100, που αναδεικνύουν τις 100 πιο καινοτόμες τεχνολογικά εταιρείες παγκοσμίως, έχουν εφαρμόσει τις καινοτομίες αυτές στο πλαίσιο του στρατηγικού σχεδιασμού τους για ψηφιακό μετασχηματισμό. Επιπρόσθετα, η εμπειρία ψωνίσματος που προσφέρει η εταιρεία στους πελάτες της έχει αναβαθμιστεί μέσω του έργου Digital Signage. Οι οθόνες υψηλής ευκρίνειας που εγκαταστάθηκαν στις Υπεραγορές Αλφαμέγα, προβάλλουν όλες τις τρέχουσες προσφορές και άλλες χρήσιμες πληροφορίες. Επιπρόσθετα, στο πλαίσιο του ψηφιακού μετασχηματισμού τους, οι Υπεραγορές Αλφαμέγα βρίσκονται στο τελικό στάδιο της κυκλοφορίας της πλατφόρμας ePayments, η οποία θα επιτρέψει στους επισκέπτες να πραγματοποιούν ηλεκτρονικές πληρωμές χρησιμοποιώντας τα APIs της Τράπεζας Κύπρου, ενώ μέχρι το 2021 θα έχουν αναβαθμίσει πλήρως την υπηρεσία ηλεκτρονικού εμπορίου που προσφέρουν.
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός του λιανικού εμπορίου εξελίσσεται σε δύο παράλληλα επίπεδα. Η αναβάθμιση της παραδοσιακής εμπειρίας ψωνίσματος με την εφαρμογή λύσεων τελευταίας τεχνολογίας εντός των καταστημάτων, συνοδεύεται από την εξέλιξη του ηλεκτρονικού εμπορίου, τα πλεονεκτήματα του οποίου αναδείχθηκαν ιδιαίτερα εν μέσω πανδημίας.
Όπως σημειώνει ο Chief Information Officer των Υπεραγορών Αλφαμέγα, Ανδρέας Δημητρίου, «Το μέλλον του λιανικού εμπορίου θα είναι, αναμφίβολα, ψηφιακό. Οι τεχνολογικές εξελίξεις έχουν αλλάξει ήδη τον τρόπο με τον οποίο εργαζόμαστε εσωτερικά και τη συνολική εμπειρία ψωνίσματος που προσφέρουμε. Θεωρούμε ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός δεν συνιστά επιλογή, αλλά προϋπόθεση για τη βιώσιμη ανάπτυξη. Η επιβίωση και ανάπτυξη των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον τομέα, θα εξαρτηθεί από την ικανότητά τους να αντιμετωπίζουν εγκαίρως τις προκλήσεις που παρουσιάζονται και να ευθυγραμμίζουν τους σχεδιασμούς τους με την εξέλιξη της τεχνολογίας. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός δεν είναι κάτι στατικό, αλλά απαιτεί συνεχή εγρήγορση και ετοιμότητα».