Σουπερμάρκετ χωρίς ταμεία και στην Κύπρο;

Στις ΗΠΑ να επικρατεί φρενίτιδα και να σπάει «ταμεία» το πρώτο σουπερμάρκετ χωρίς ταμεία της Amazon Go καθώς κατά την πρώτη κιόλας μέρα λειτουργίας του οι εργαζόμενοι έπρεπε να ανανεώνουν συνεχώς τα αποθέματα από κούπες και τσάντες. Πόσο εφικτό είναι ένα τέτοιο εγχείρημα στην Κύπρο στα πρότυπα της Amazon; Θα πρέπει να αναμένουμε στην Κύπρο σουπερμάρκετ χωρίς ταμεία; To InBusinessNews απευθύνθηκε για απαντήσεις τόσο στο Παγκύπριο Σύνδεσμο Λιανικού Εμπορίου όσο και στο Παγκύπριο Σύνδεσμο Υπεραγορών. 

Διαβάστε ακόμα: Ιάπωνας εκατομμυριούχος πήρε κυπριακή υπηκοότητα

Σημειώνεται πως στο σουπερμάρκετ της Amazon οι πελάτες πρέπει να έχουν λογαριασμό στην Amazon προκειμένου να πληρώνουν ηλεκτρονικά τις αγορές τους, να διαθέτουν πιστωτική ή χρεωστική κάρτα και να έχουν «κατεβάσει» στα κινητά τους την εφαρμογή του Amazon Go. Kατά την είσοδό τους στο κατάστημα, μπορούν να σκανάρουν την εφαρμογή στα ειδικά μηχανήματα και στη συνέχεια να πάρουν ό,τι θελήσουν έχοντας το ελεύθερο να φύγουν όποτε το θελήσουν. Κατά την έξοδό τους από το μαγαζί, η Amazon θα γνωρίζει τι έχουν λάβει και θα χρεώσει τον λογαριασμό τους ανάλογα με τις αγορές τους.

Ο Κύπριος επιζητά την προσωπική εξυπηρέτηση
Αρκετά πρωτοποριακό χαρακτήρισε το εγχείρημα στις ΗΠΑ, ο γενικός γραμματέας του Παγκύπριου Συνδέσμου Λιανικού Εμπορίου Μάριος Αντωνίου ο οποίος επισήμανε πως το εν λόγω εγχείρημα δεν αναμένεται να επιχειρηθεί στο εγγύς μέλλον στην Κύπρο, καθώς, όπως υπογράμμισε οι συνήθειες του Κύπριου καταναλωτή είναι αρκετά διαφορετικές. Μάλιστα, για να δικαιολογήσει την απάντηση του προέβη και στον παραλληλισμό και για εγχειρήματα που έγιναν στο πρόσφατο παρελθόν ακολουθώντας τα χνάρια της Ευρώπης και τα οποία δεν βρήκαν την ανάλογη ανταπόκριση στην Κύπρο. 
 
Συγκεκριμένα, ο κ. Αντωνίου ανέφερε πως πριν πάρα πολλά χρόνια στις υπεραγορές του εξωτερικού είχε διαδοθεί η ιδέα των προσυσκευασμένων προϊόντων, δηλαδή να μην υπάρχει προσωπικό να εξυπηρετεί τους πελάτες στα φρέσκα τμήματα όπως φρουταρία, κρεοπωλείο και αρτοποιείο και να εμπεδωθεί η ιδέα στον καταναλωτή να αγοράζει το καθετί που ήθελε μέσα σε συσκευασίες. Το εν λόγω εγχείρημα, είπε, σε πολύ μεγάλο βαθμό εμπεδώθηκε στην Ευρώπη και στην συνείδηση του καταναλωτή, με αποτέλεσμα σε ευρωπαϊκές χώρες όταν επισκεφθεί κάποιος τις υπεραγορές, θα διαπιστώσει ότι σχεδόν δεν υπάρχει ή δεν είναι αισθητή η παρουσία προσωπικού στα φρέσκα τμήματα για να εξυπηρετεί τους καταναλωτές. 
 
Το ίδιο πράγμα, σημείωσε ο κ. Αντωνίου, επιχειρήθηκε και στην Κύπρο πριν από μια δεκαετία με το σκεπτικό ότι είτε εισάγοντας ή παραθέτοντας στον καταναλωτή προσυσκευασμένα προϊόντα σε κάποια χρόνια θα εμπεδωνόταν και στον Κύπριο καταναλωτή η συνήθεια να αγοράζει αυτά τα προϊόντα απευθείας από το ψυγείο χωρίς να τον εξυπηρετεί μέλος του προσωπικού, καθώς κάτι τέτοιο εξοικονομά και χρόνο για τον καταναλωτή ο οποίος θα πρέπει να περιμένει στη γραμμή για να εξυπηρετηθεί. «Όμως αυτό που παρατηρείται μέχρι και σήμερα το 2018 στην Κύπρο είναι ότι ο Κύπριος καταναλωτής επιζητά και θέλει την προσωπική εξυπηρέτηση. Δηλαδή, ακόμα προτιμά να σταθεί στη γραμμή στο τμήμα του κρεοπωλείου και να ζητήσει ακόμη και συγκεκριμένο κρεοπώλη για να τον εξυπηρετήσει. Βλέπουμε ότι ο Κύπριος καταναλωτής είναι συνηθισμένος και αναμένει να έχει προσωπική εξυπηρέτηση. Είναι κάτι που επιζητά και είναι κάτι που την προσμετρά ιδιαίτερα στην επιλογή του καταστήματος που θα κατευθυνθεί και πλέον είναι από τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα που διαθέτουν αρκετοί καταστηματάρχες πέραν από τις καλές προσφορές, διαθέτουν και υψηλά επίπεδα εξυπηρέτησης». 
 
Παράλληλα, πριν από κάποια χρόνια αρκετοί λιανέμποροι σκέφτηκαν την δημιουργία self check-outs, δηλαδή να τοποθετηθούν κάποια self check-outs, ταμειακές μηχανές όπου ο καταναλωτής θα μπορούσε να σκανάρει από μόνος του τους κωδικούς των προϊόντων και να πληρώσει χωρίς την φυσική παρουσία ταμία. «Παρά το γεγονός ότι είναι μια πρακτική που στην Ευρώπη εφαρμόζεται εδώ και μία δεκαετία, στην Κύπρο καμία αλυσίδα υπεραγορών ή άλλου είδους καταστήματος έχει τοποθετηθεί self check-out ταμείο». 
 
Ο Κύπριος καταναλωτής, τόνισε ο κ. Αντωνίου, θέλει την προσωπική επαφή και την προσωπική εξυπηρέτηση και οι αλυσίδες των καταστημάτων ή τα καταστήματα που εστιάζουν στην εξυπηρέτηση του καταναλωτή εκπαιδεύοντας σωστά το προσωπικό τους, είναι κάτι το οποίο λαμβάνεται πάρα πολύ σοβαρά υπόψη από τον Κύπριο καταναλωτή.
 
Απομακρυσμένο στο παρόν στάδιο χαρακτήρισε το ενδεχόμενο δημιουργίας υπεραγορών χωρίς ταμία και ο ε κτελεστικός γραμματέας του Παγκύπριου Συνδέσμου Υπεραγορών, Ανδρέας Χατζηαδάμου, επισημαίνοντας πως η νοοτροπία του Κύπριου καταναλωτή και τα δεδομένα της Κύπρου είναι διαφορετικά. Ωστόσο δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο στο μέλλον, εάν και εφόσον οι καταναλωτές το ζητήσουν, να υπάρξουν σκέψεις είτε δημιουργίας καταστημάτων χωρίς ταμεία ή καταστήματα που να υιοθετούν παρόμοιας φύσεως τεχνολογίας με αυτή της Amazon.
 
Αλλαγές γίνονται δεν μένουμε στάσιμοι
Σύμφωνα με τον Μάριο Αντωνίου εκείνο που δημιούργησε νέα δεδομένα είναι η εκτεταμένη χρήση των social media. «Δηλαδή πλέον έχουμε εισέλθει για τα καλά σε άλλες εποχές, γίνεται εκτεταμένη χρήση των social media για να ενημερωθούν οι καταναλωτές για το καθετί, είτε πρόκειται για νέο προϊόν είτε για προσφορές προϊόντων, κυρίως μέσω facebook ή Linkedin. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί και πρόσφατη έρευνα της ΕΕ σύμφωνα με την οποία η χρήση των social media από τις κυπριακές επιχειρήσεις ανέρχεται στο 65% σε σχέση με 45% που είναι ο μέσος όρος στην Ευρώπη». 
 
Παράλληλα, υπογράμμισε ότι σημαντικές αλλαγές έγιναν στο κομμάτι των logistics. Πλέον όλες οι αλυσίδες καταστημάτων και όλες οι εταιρείες έχουν αντιληφθεί το πόση σημασία διαδραματίζουν τα logistics και όλοι έχουν επενδύσει σεβαστά ποσά για την αναβάθμιση είτε του στόλου τους ή των κέντρων διανομής τους για να έχουν πιο αποδοτική εφοδιαστική αλυσίδα των προϊόντων τους. 
 
Από την πλευρά του ο Ανδρέας Χατζηαδάμου ανέφερε ότι οι υπεραγορές προβαίνουν σε αναβαθμίσεις κάθε χρόνο και χρησιμοποιούν σε μεγάλο βαθμό την τεχνολογία. «Οι υπεραγορές αξιοποιούν την τεχνολογική ανάπτυξη που υπάρχει, προσπαθούν μέσα από την καθημερινότητα, να αναβαθμίζουν την εξυπηρέτηση των καταναλωτών τους. Υπάρχουν κάποια συγκεκριμένα πράγματα τα οποία μπορεί να μην τα βλέπει ο καταναλωτής αλλά τα βιώνει στην εξυπηρέτηση του». Όπως επισήμανε οι υπεραγορές χρησιμοποιούν κάθε μέσο που έχουν στη διάθεση τους για την καλύτερη και ταχεία εξυπηρέτηση των πελατών τους, ενώ παράλληλα προσαρμόζονται στα νέα συστήματα που υπάρχουν. 

Διαβάστε ακόμα: Το Business Plan του Σταύρου Μαλά
 


 

Δειτε Επισης

H εντυπωσιακή γκάμα προϊόντων του Mamas & Papas που ήρθε στο M&S Ακρόπολης (pic)
ΚΕΟ: Μοιράζει μέρισμα συνολικού ύψους €1,7 εκ. στους μετόχους της
Χρ. Καποδίστριας & Υιοί Λτδ: Ταξίδι στη Μεγάλη Βρετανία για 17 επαγγελματίες του δικτύου Castrol Service
Ξεχώρισε το ζυθοποιείο του Ομίλου Φώτος Φωτιάδης-Διεθνής πρωτιά ποιότητας για την Carlsberg Κύπρου
Stephanis: Oι Black Friday προσφορές ξεκίνησαν και έρχονται… περισσότερες
Τα υβριδικά αυξάνονται, τα βενζινοκίνητα μειώνονται, αλλά η ηλεκτροκίνηση δεν στροφάρει-Οι top σε εγγραφές μάρκες
Στο 1,6% ο εναρμονισμένος πληθωρισμός-Αυξημένος ο Δείκτης Τιμών Καταναλωτή
Καύσιμα: Έρευνα για διαφορετική τιμολόγηση μεταξύ επαρχιών ζητεί ο Σύνδεσμος Καταναλωτών
Kings Avenue Mall: Έντεκα χρόνια επιτυχιών και καινοτομίας-Οι εκδηλώσεις και εκπλήξεις για την σημαντική επέτειο
Lidl Κύπρου: Δυνατότητα σε πέντε τυχερούς να κερδίσουν εκπτωτικά κουπόνια €6.000 μέσω του Lidl Plus