Το Business Plan του Σταύρου Μαλά
07:01 - 25 Ιανουαρίου 2018
Στην τελική ευθεία εισέρχεται η προεκλογική εκστρατεία των υποψηφίων για τις προεδρικές εκλογές του 2018 και το IN Business παρουσιάζει τις θέσεις του ανεξάρτητου υποψηφίου Σταύρου Μαλά για την Οικονομία και την επιχειρηματικότητα.
Διαβάστε ακόμα: Σουπερμάρκετ χωρίς ταμεία και στην Κύπρο;
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Ευημερούν οι αριθμοί, αλλά όχι οι άνθρωποι. Σύνθημα ή πραγματικότητα; Στατιστικές δείχνουν πως το 30% του πληθυσμού ζει κάτω από το όριο της φτώχειας.
Χωρίς πρόθεση μηδενισμού και παρά τη μεγέθυνση των αριθμών, τα μεγάλα προβλήματα παραμένουν: Ανεργία και ειδικότερα ανεργία στους νέους μας, απορρύθμιση των εργασιακών σχέσεων, μετανάστευση των νέων μας, αύξηση της κοινωνικής ανισότητας, ΜΕΔ, ένας τομέας υγείας υπό κατάρρευση και η φτώχεια, που αφορά πλέον έναν στους τρεις συμπολίτες μας. Επομένως, αυτό δεν είναι σύνθημα. Είναι δυστυχώς, μια πραγματικότητα αποτέλεσμα της μονοδιάστατης πολιτικής της κυβέρνησης Ν. Αναστασιάδη.
Ρυθμοί ανάπτυξης της τάξης του 3%, από τους υψηλότερους στην Ευρώπη, θεωρούνται αρκετά ικανοποιητικοί. Πως προτίθεστε να τους βελτιώσετε ακόμα περισσότερο;
Προτεραιότητα μας δεν είναι μόνο να μεγεθύνουμε την οικονομία, αλλά να διασφαλίσουμε διάρκεια στην οικονομική ανάπτυξη. Χωρίς υποδομές, χωρίς σχεδιασμό αυτό που παρουσιάζεται σήμερα ως ραγδαία οικονομική ανάπτυξη θα παραμείνει συγκυριακή εξέλιξη.
Δεν μας αρκεί να μεγαλώνουμε την οικονομία, αλλά προτεραιότητα μας είναι ο εμπλουτισμός του αναπτυξιακού μοντέλου και η οικοδόμηση μιας οικονομίας που αφομοιώνει τις αλλαγές στην τεχνολογία και τις σύγχρονες μεθόδους οργάνωσης της παραγωγής.
Ταυτόχρονα, μας ενδιαφέρει να βελτιώνεται η ευημερία για το σύνολο των πολιτών. Θέλουμε μια οικονομία που να στηρίζει πρώτιστα αυτούς που παράγουν τον πλούτο και τραβούν το κουπί της οικονομίας: Τους εργαζόμενους και τις εργαζόμενες, αλλά και τους σωστούς επιχειρηματίες.
ΔΗΜΟΣΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ
Το δημόσιο χρέος μειώθηκε για πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια κάτω από 100%. Θα συνεχίσετε στην ίδια πορεία; Σε ποιο επίπεδο θα θέλατε να είναι το δημόσιο χρέος το 2018, εάν είσαστε ο επόμενος πρόεδρος;
Θα συνεχίζουμε μια νοικοκυρεμένη δημοσιονομική πολιτική. Με στόχο τη συνεχή βελτίωση των δημοσιών οικονομικών, σεβόμενοι τις υποχρεώσεις που πηγάζουν από το κοινοτικό κεκτημένο, αλλά χωρίς να παραγνωρίζουμε μια βασική αρχή: Ότι το ανθρώπινο δυναμικό αποτελεί τη ραχοκοκαλιά της οικονομίας μας.
Χωρίς ποιοτικό ανθρώπινο δυναμικό αποδυναμώνουμε την ανταγωνιστικότητα μας. Για να διασφαλίσουμε ποιοτικό δυναμικό χρειαζόμαστε μια οικονομία στηριγμένη στην ευημερία των εργαζομένων. Η βελτίωση των συνθηκών εργασίας των εργαζομένων είναι εξόχως αναπτυξιακή πολιτική και τα δημόσια οικονομικά είναι ένα από τα εργαλεία που μπορούν να συμβάλλουν σε αυτό.
Είσαστε ικανοποιημένοι από τον τρόπο λειτουργίας του ΕΕΕ; Σκοπεύετε να κάνετε κάποιες αλλαγές;
Έχουμε την πρόθεση να προχωρήσουμε σε ριζικό προοδευτικό εκσυγχρονισμό της κοινωνικής πολιτικής, ώστε να διασφαλίσουμε την ασφάλεια και την αξιοπρέπεια για τους συμπολίτες μας.
Με προτάσεις που κάνουν την πρόσβαση στην κοινωνική πολιτική πιο γρήγορη και πιο αποτελεσματική. Αλλάζοντας τα κριτήρια της νομοθεσίας έτσι που να ανταποκρίνονται στις ανάγκες των ληπτών. Βελτιώνοντας την πρόσβαση και την πληροφόρηση των πολιτών για την πορεία των αιτήσεών τους. Ενισχύοντας την εξατομικευμένη προσέγγιση με στόχο πάντοτε την επανένταξη όσων ατόμων έχουν τη δυνατότητα σε αξιοπρεπή εργασία.
Σκοπεύετε να κάνετε αλλαγές σε θέματα φορολογικής πολιτικής; Αν ναι, ποιες θα είναι αυτές;
Το ερώτημα θα έπρεπε να τεθεί διαφορετικά: Μπορεί το φορολογικό σύστημα να καλύψει τις ανάγκες της κυπριακής οικονομίας;
Είμαι βέβαιος ότι υπάρχουν πολλά περιθώρια βελτίωσης. Για παράδειγμα, πώς συμβάλλει το φορολογικό μας σύστημα στη δημιουργίας οικονομίας στηριγμένης στη γνώση και την καινοτομία; Είναι απαραίτητο να στηριχθούν νεοφυείς εταιρείες τόσο κυπριακές όσο και ξένες που επιθυμούν να εγκατασταθούν στην Κύπρο ιδιαίτερα στον τομέα υψηλής τεχνολογίας, για να δώσουμε προοπτική στην οικονομία.
Ταυτόχρονα, το φορολογικό μας σύστημα είναι εργαλείο υλοποίησης ευρύτερων, οριζόντιων πολιτικών και μπορεί να συμβάλει στον αναπτυξιακό σχεδιασμό της χώρας και στο δικαιότερο καταμερισμό των οικονομικών βαρών. Για παράδειγμα, με την παροχή φορολογικών κινήτρων σε εταιρείες συγκεκριμένων κλάδων για δραστηριοποίηση στην ύπαιθρο θα δώσουμε νέα πνοή και ευκαιρίες για τους ανθρώπους της υπαίθρου.
Τι θα αλλάξετε στο Τμήμα Φορολογίας, ώστε να γίνει πιο αποδοτικό και οι μη καταβαλλόμενες φορολογίες να μειωθούν;
Η πάταξη της φοροδιαφυγής αποτελεί για εμάς κορυφαία προτεραιότητα, γιατί θεμελιώνει την ίση μεταχείριση προς όλους.
Δυστυχώς ελάχιστα έχουν γίνει μέχρι σήμερα. Τι έγινε για παράδειγμα από την Κυβέρνηση για τις διάφορες «λίστες» με καταθέσεις στο εξωτερικό;
Δεν μπορεί να συνεχίσει η αδράνεια σε αυτά τα ζητήματα, γι’ αυτό θα προχωρήσουμε στην άμεση στήριξη του Τμήματος Φορολογίας με προσωπικό και κατάλληλο εξοπλισμό, ώστε να είναι σε θέση να διεκπεραιώσει τάχιστα το έλεγχο των στοιχείων.
Ταυτόχρονα, θα υλοποιήσουμε μέτρα που βελτιώνουν τη διαφάνεια στην κυπριακή οικονομία. Τέτοιο μέτρο είναι η εισαγωγή μηχανών χρήσης κάρτας σε όλους τους επαγγελματίες και εμπόρους.
Η ανάθεση υπηρεσιών και στον ιδιωτικό τομέα είναι επίσης, προτεραιότητα.
Η κρίση έφερε σημαντικές αλλαγές στο συνταξιοδοτικό σύστημα. Θεωρείτε πως με τα σημερινά δεδομένα είναι βιώσιμο και η βόμβα έχει πλέον εξουδετερωθεί;
Όταν η παρούσα Υπουργός Εργασίας διαβεβαιώνει ότι η βιωσιμότητα του Ταμείου Κοινωνικών Ασφαλίσεων είναι διασφαλισμένη σε βάθος χρόνου, που ξεπερνά το 2080, σύμφωνα αναλογιστική μελέτη από το Διεθνές Γραφείο Εργασίας (ILO), το σέβομαι απόλυτα.
Για εμάς δεν αρκεί η βιωσιμότητα. Θα προχωρήσουμε σε συμφωνία με τις συνδικαλιστικές και εργοδοτικές οργανώσεις για πρόγραμμα σταδιακής αποπληρωμής του χρέους του κράτους προς το Τ.Κ.Α. και δημιουργία νομοθετικού πλαισίου για τις επενδύσεις του αποθεματικού του ταμείου.
Ταυτόχρονα, θα επανεξετάσουμε τη μείωση του 12% για όσους εργαζόμενους επιλέγουν να πάρουν τη σύνταξή τους στο 63ο έτος της ηλικίας τους, ιδιαίτερα για εργαζόμενους σε βαριά και ανθυγιεινά επαγγέλματα.
Θα προωθήσετε δραστική μεταρρύθμιση της δημόσιας υπηρεσίας; Τι θα περιλαμβάνει;
Βεβαίως, μια ουσιαστική και ολοκληρωμένη μεταρρύθμιση για την αντιμετώπιση των στρεβλώσεων και την προσαρμογή της δημόσιας υπηρεσίας στα σύγχρονα δεδομένα και ανάγκες.
Με εκσυγχρονισμό και αποκέντρωση των δομών των Υπουργείων για αποτελεσματικότερη άσκηση πολιτικής και άμεση εξυπηρέτηση των πολιτών.
Με βελτίωση της προσβασιμότητας ειδικότερα σε θέματα που αφορούν τη διαφάνεια στις αποφάσεις που τους επηρεάζουν, μέσα από δημόσιες ακροάσεις και λογοδοσία.
Με ανάθεση υπηρεσιών στον ιδιωτικό τομέα για ταχύτερη διεκπεραίωση.
Και ασφαλώς με διεύρυνση της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης (e-government) σε συνδυασμό με οργανωτικές αλλαγές, επιχειρησιακό ανασχεδιασμό διαδικασιών και απόκτηση νέων δεξιοτήτων με στόχο την αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών.
ΑΝΑΠΤΥΞΗ
Τα ποσά που δαπανούνται στον τομέα της έρευνας και της καινοτομίας στην Κύπρο είναι ακόμα πολύ χαμηλά. Τι συγκεκριμένα προτίθεστε να κάνετε;
Το έχω πει και προηγουμένως. Χρειαζόμαστε μια οικονομία στηριγμένη στη γνώση και την καινοτομία. Η Κύπρος μέχρι σήμερα υστερεί πάρα πολύ τόσο στις υποδομές όσο και στις επενδύσεις για την έρευνα.
Για μας δεν αρκεί να δώσουμε λεφτά για την έρευνα. Θέλουμε οι δαπάνες να βελτιώσουν την παραγωγή και την ποιότητα της ζωής των πολιτών.
Ο σχεδιασμός μας περιλαμβάνει δύο σκέλη, τη δημιουργία ταμείου για την ενίσχυση της χρηματοδότησης και τη δημιουργία υποδομών για στήριξη και συντονισμό των φορέων που δραστηριοποιούνται στο τομέα της έρευνας. Μεταξύ άλλων, προτείνουμε τη δημιουργία Επιτρόπου Καινοτομίας και Ανάπτυξης που να διορίζεται και να αναφέρεται στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας.
Σας προβληματίζει το μοντέλο που πάει να δημιουργηθεί με επενδύσεις σε ακίνητα στη βάση του σχεδίου πολιτογράφησης επενδυτών; Έχετε να εισηγηθείτε κάποιες αλλαγές;
Εκείνο που μας προβληματίζει πολύ περισσότερο είναι ο μονοδιάστατος χαρακτήρας του παραγωγικού μας μοντέλου. Διαχρονικά βάζουμε όλα τα αυγά μας σε ένα καλάθι. Η μεγέθυνση της οικονομίας μας έχει αυξημένη εξάρτηση από τις εξελίξεις στο εξωτερικό γι’ αυτό και συγκυριακού χαρακτήρα γεγονότα μπορούν να δώσουν ώθηση στην ανάπτυξη, αλλά μπορούν και να μας επηρεάσουν αρνητικά. Από τη μια, πάρτε για παράδειγμα, τις γεωπολιτικές εξελίξεις στην περιοχή, που συνέβαλαν καθοριστικά στον τουρισμό. Από την άλλη, δέστε πως επηρέασε η πρόσφατη απόφαση της Κίνας την αγορά ακινήτων.
Γι’ αυτό και από την πρώτη στιγμή έχω πει ότι θα εμπλουτίσουμε το αναπτυξιακό μοντέλο της χώρας, ώστε να περιορίσουμε τους κινδύνους από τις ραγδαίες μεταβολές στο εξωτερικό περιβάλλον και να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα που μπορεί να προκύψουν.
Ο Υπουργός Εσωτερικών υπέβαλε πρόσφατα πρόταση νόμου για απεμπλοκή των αναπτυξιακών έργων από γραφειοκρατικές διαδικασίες μέσω νομοσχεδίου. Θεωρείτε πως με αυτόν τον τρόπο θα επιλυθεί το πρόβλημα;
Οι διαδικασίες στη δημόσια υπηρεσία χρειάζονται αναβάθμιση, ώστε να γίνουν πιο ταχείς και αποτελεσματικές. Κάθε τέτοια πρωτοβουλία είναι θετική. Με την υλοποίηση τέτοιων πολιτικών θα πρέπει ταυτόχρονα να γίνονται σεβαστά περιβαλλοντικά κριτήρια καθώς και κριτήρια χωροταξικού σχεδιασμού.
Όπως βεβαίως, σεβαστές θα πρέπει να γίνονται οι εργασιακές σχέσεις. Γι’ αυτό και θα προχωρήσουμε στην κατάθεση αναπτυξιακού νόμου που να συνδέει την παροχή κρατικών κινήτρων σε επιχειρήσεις με το σεβασμό της εργατικής νομοθεσίας και των συλλογικών συμβάσεων για να επιβραβεύουμε τις επιχειρήσεις που σέβονται τη νομοθεσία.
Συμφωνείτε με την άποψη ότι το τουριστικό προϊόν είναι κορεσμένο, έστω κι αν τις τελευταίες χρονιές καταγράφονται αποδόσεις ρεκόρ; Τι βελτιωτικές ενέργειες προτίθεστε να κάνετε;
Δεν είναι θέμα άποψης, είναι πλέον επίσημη θέση όλων των φορέων, ακόμα και της Κυβέρνησης. Γι’ αυτό και έκαναν μελέτες για την αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος. Εκείνο που δεν έκαναν είναι τα έργα αναβάθμισης του τουριστικού προϊόντος. Έργα που να ενισχύσουν την ποιότητα των υπηρεσιών και να εμπλουτίζουν το προϊόν, στοχεύοντας στην προσέλκυση εξειδικευμένου τουρισμού, όπως για παράδειγμα, ιατρικού τουρισμού.
Στο πρόγραμμα μας περιλαμβάνουμε σειρά δράσεων, μεταξύ των οποίων είναι η δημιουργία Ινστιτούτου εκπαίδευσης προσωπικού για την τουριστική βιομηχανία, με έδρα τη Λάρνακα και την Πάφο, η ακτοπλοϊκή σύνδεση Κύπρου-Ελλάδας για προσέλκυση τουριστών με ειδικά ενδιαφέροντα και η ψηφιοποίηση του τουριστικού προϊόντος.
Είστε υπέρ ή κατά της φιλελευθεροποίησης των ωραρίων στο λιανικό εμπόριο;
Η αναρχία στα θέματα ωραρίων καταστημάτων δημιούργησε έντονες συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού και εργασιακό μεσαίωνα. Χρειαζόμαστε νομοθετημένα ωράρια καταστημάτων, με διασφάλιση της αργίας της Κυριακής, των όρων απασχόλησης των εργαζομένων και των επίσημων αργιών, έχοντας πάντοτε κατά νου τις ιδιαιτερότητες ορισμένων περιοχών.
Το εμπορικό ισοζύγιο της χώρας είναι ελλειμματικό κατά περίπου 3 δις ευρώ, ένδειξη πως η εγχώρια παραγωγή είναι πολύ περιορισμένη. Τι πρέπει να γίνει;
Είναι ένα πλέγμα παραγόντων που μας έχουν οδηγήσει σε αυτή την κατάσταση. Η στροφή της οικονομίας προς τις υπηρεσίες, η τεχνολογική υστέρηση, καθώς και ο ανταγωνισμός από το εξωτερικό περιβάλλον στο πλαίσιο της κοινής αγοράς.
Πρωτίστως, θα πρέπει να ενισχύσουμε την προώθηση των κυπριακών προϊόντων, με τη δημιουργία ειδικού φορέα προώθησης εξαγωγών, με αξιοποίηση και των πρεσβειών, στοχεύοντας σε συγκεκριμένες αγορές και αξιοποιώντας δίκτυο ηλεκτρονικών συναλλαγών (e-marketing).
Είναι αναγκαιότητα επίσης, να στηριχθεί η αγροτική παραγωγή. Αυτός ο ρόλος θα ανατεθεί στο Συμβούλιο Αγροτικής Οικονομίας που θα υπάγεται στον ΠτΔ. Ιδιαίτερα για την αγροτική παραγωγή, πρόθεσή μας είναι η μείωση του κόστους για τους παραγωγούς με μια σειρά δράσεων που αφορούν στο κόστος νερού, ηλεκτρικού ρεύματος και των καυσίμων.
Τι άλλα μέτρα προτίθεστε να εισαγάγετε για πιο άμεση μείωση της ανεργίας;
Έχουμε ολοκληρωμένο σχεδιασμό για την αντιμετώπιση της ανεργίας που μεταξύ άλλων περιλαμβάνει την εισαγωγή ρήτρας απασχόλησης, ώστε η προώθηση και η έγκριση έργων του δημοσίου να λαμβάνει σοβαρά υπόψη τις θέσεις εργασίας που αυτά δημιουργούν.
Επίσης, θα προχωρήσουμε στην προώθηση κοινωνικών συνεταιρισμών με τη συμβολή των αρχών τοπικής αυτοδιοίκησης και μη κυβερνητικών οργανώσεων σε τομείς κοινής ωφέλειας, δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας.
Ταυτόχρονα, είναι εξίσου σημαντικό το εργατικό δυναμικό να βελτιώσει την κατάρτιση, ώστε να προσαρμόζεται στις σύγχρονες συνθήκες. Γι’ αυτό και θα προχωρήσουμε σε επανασχεδιασμό των προγραμμάτων επιδότησης της απασχόλησης – κατάρτισης με τρόπο που να συμβάλει σε πραγματική μείωση της ανεργίας με σταθερές, ποιοτικές θέσεις εργασίας.
Τέλος, δεν θα πρέπει να παραγνωρίζουμε την ανάγκη επέκτασης της στήριξης όσων συνεχίζουν να παραμένουν άνεργοι.
Θα ανοίξετε κλειστά επαγγέλματα και ποια;
Έχουμε τη διάθεση να εξετάσουμε κατά περίπτωση επαγγέλματα που χρειάζονται εκσυγχρονισμό του νομοθετικού πλαισίου. Βέβαια, δεν είναι όλες οι περιπτώσεις οι ίδιες γι’ αυτό και στόχος μας θα πρέπει να είναι η διασφάλιση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών και ο σεβασμός των ελάχιστων επαγγελματικών προσόντων. Εκεί και όπου οι συνθήκες απαιτούν την κατάργηση αχρείαστων εμποδίων για να δημιουργηθούν ευκαιρίες απασχόλησης δεν θα διστάσουμε να προχωρήσουμε.
Παίρνουμε ως δεδομένο ότι δεν είστε υπέρ της ιδιωτικοποίησης ημικρατικών οργανισμών. Ο όρος εκσυγχρονισμός τι ακριβώς περιλαμβάνει στο δικό σας μυαλό;
Περιλαμβάνει πολύ συγκεκριμένες δράσεις που η σημερινή Κυβέρνηση λόγω ιδεολογικού δογματισμού δεν είχε την τόλμη να εφαρμόσει.
Περιλαμβάνει τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου με κατάθεση τριετούς σφαιρικού προϋπολογισμού και ετήσιο έλεγχο από τον Γενικό Ελεγκτή.
Θα προχωρήσουμε στην εισαγωγή μετρήσιμων κριτηρίων για τη βελτίωση της παραγωγικότητάς τους, υιοθετώντας το θεσμό του εκτελεστικού Προέδρου.
Κυρίως όμως θέλουμε την εδραίωση της διαφάνειας στη λειτουργία τους και στην πρόσληψη των μελών των Διοικητικών τους Συμβουλίων, ώστε να επιλέγονται οι ικανότεροι και πιο προσοντούχοι, αποκλείοντας παλιές πρακτικές επιλογής των μελών των Δ.Σ.
Ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που εντοπίζονται σε διεθνείς έρευνες για την ανταγωνιστικότητα, είναι η μεγάλη καθυστέρηση που υπάρχει στην απονομή της δικαιοσύνης και στην ολοκλήρωση δικαστικών διαδικασιών. Πως προτίθεστε να επιλύσετε το ζήτημα;
Έχετε απόλυτο δίκαιο. Ο χρόνος ολοκλήρωσης μιας διαδικασίας είναι ο μεγαλύτερος από όλες τις χώρες της Ε.Ε. Ιδιαίτερα σήμερα που οι προκλήσεις σε σχέση με την οικονομία αυξάνονται, ένα σύστημα που διασφαλίζει την άμεση και αποτελεσματική απονομή δικαιοσύνης και την ανεξαρτησία της Δικαιοσύνης είναι θεμελιώδης αρχή ενός κράτους δικαίου.
Για ταχύτερη απονομή δικαιοσύνης θα προχωρήσουμε στην εφαρμογή της ηλεκτρονικής δικαιοσύνης και την προώθηση εναλλακτικών μεθόδων επίλυσης διαφορών, όπως η Διαμεσολάβηση και η Διαιτησία.
ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ
Τα κόκκινα δάνεια μειώνονται με πολύ αργούς ρυθμούς, παρ’ όλες τις νομοθεσίες που ψηφίστηκαν και τις αναδιαρθρώσεις που επιχειρήθηκαν. Τι προτείνετε;
Το θέμα των ΜΕΔ δεν είναι μόνο τραπεζικό, αλλά και κοινωνικοοικονομικό. Είναι σημαντικό να ξεκαθαρίσουμε ότι ο Κύπριος πολίτης δεν έγινε ξαφνικά κακοπληρωτής. Χωρίς να αποκλείουμε φυσικά τους επιτήδειους για τους οποίους οι τράπεζες πρέπει να εξαντλήσουν τα διαθέσιμα εργαλεία. Το πρόβλημα αυτό θα επιλυθεί εν τη γενέσει του, όταν η ανάπτυξη και η οικονομική ανάκαμψη αγγίξει όλα τα στρώματα της κοινωνίας κι έτσι μπορέσει ξανά ο κάθε ένας να αποπληρώνει τις δόσεις του.
Στο ενδιάμεσο, στο δικό μας πρόγραμμα διακυβέρνησης, έχουμε ολοκληρωμένη πρόταση που αφορά στη σύσταση Μετοχικής Οντότητας Διαχείρισης Τραπεζικού Ενεργητικού, στην οποία θα συμμετέχουν οι τράπεζες, η Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου αλλά και το Κράτος.
Έχετε στα σχέδια σας τη δημιουργία της λεγόμενης «κακής τράπεζας»; Πως ακριβώς την οραματίζεστε;
Όπως έχω αναφέρει και πιο πάνω, εμείς εισηγούμαστε τη σύσταση Μετοχικής Οντότητας Διαχείρισης Τραπεζικού Ενεργητικού, στην οποία θα συμμετέχουν οι τράπεζες, η Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου, αλλά και το Κράτος.
Στη μετοχική αυτή εταιρεία θα μεταφέρουν οι τράπεζες, κατά προτεραιότητα, τα ΜΕΔ, που δεν μπορούν να τύχουν πλέον βιώσιμης αναδιάρθρωσης συμπεριλαμβανομένων των ΜΕΔ πρώτης κατοικίας και κύριας επαγγελματικής στέγης και θα λαμβάνουν ως εξασφάλιση αντίστοιχες μετοχές της εταιρείας. Τα ΜΕΔ θα μεταφέρονται σε τιμή χαμηλότερη της οφειλής μετά και από συμψηφισμό με τις προβλέψεις που έχουν ήδη κάνει.
Οι μετοχές αυτές θα εισαχθούν στο χρηματιστήριο της Κύπρου, αλλά και σε άλλο μεγάλο χρηματιστήριο της ΕΕ, το οποίο θα έχει και την απαραίτητη ρευστότητα. Η ΚΤ της Κύπρου, αλλά και το κράτος θα έχουν πολύ μικρή συνεισφορά για σκοπούς κεφαλαίου κίνησης της Μετοχικής Οντότητας. Το διοικητικό συμβούλιο θα αποτελείται από τεχνοκράτες μακριά από κομματικές παρεμβολές.
Ακούμε συνεχώς πως οι ΜμΕ είναι η ραχοκοκαλιά της οικονομίας. Ωστόσο, έχουν και το υψηλότερο επίπεδο μη εξυπηρετούμενων δανείων. Μήπως η αγορά θέλει ξεσκαρτάρισμα και οι τράπεζες να κινηθούν πιο επιθετικά, αφήνοντας εκτός αγοράς όσες επιχειρήσεις δεν είναι βιώσιμες;
Εάν θα λειτουργήσουμε με αυτή τη λογική το μέγεθος της επιχείρησης δεν έχει σημασία. Υπάρχουν σήμερα πολύ μεγάλες επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν πολύ μεγαλύτερα προβλήματα από άλλες πιο μικρές επιχειρήσεις, που είναι πιο δυναμικές, πιο ευέλικτες και πιο αποτελεσματικές. Αν δούμε τα δεδομένα, θα δούμε μάλιστα ότι ένα μεγάλο μέρος των μη εξυπηρετούμενων δανείων αφορά πολύ μεγάλους οφειλέτες παρά ΜμΕ.
Η Κύπρος θέλει να είναι διεθνές χρηματοπιστωτικό κέντρο, αλλά δυστυχώς δεν υπάρχουν πολλές ξένες πολυεθνικές τράπεζες στο νησί. Ήδη, οι τοπικές τράπεζες αντιμετωπίζουν πρόβλημα με τις ανταποκρίτριες τράπεζες για συναλλαγές σε δολάριο. Πιστεύετε ότι θα πρέπει να προσελκύσουμε ξένες τράπεζες στην Κύπρο; Αν ναι, πως θα το κάνετε;
Πέραν από το Συνεργατισμό που είναι κρατική τράπεζα, υπάρχει σήμερα στην Κύπρο άλλη τράπεζα που είναι κυπριακών συμφερόντων;
Προτεραιότητα μας είναι η καθιέρωση ενός σταθερού και αξιόπιστου τραπεζικού συστήματος που να χρηματοδοτεί αποτελεσματικά τις ανάγκες της οικονομίας και της κοινωνίας.
Και βεβαίως, χρειαζόμαστε ξένες μεγάλες τράπεζες, οι οποίες θα βοηθήσουν στην προσέλκυση των επενδυτικών ταμείων. Δυστυχώς, η αξιοπιστία του κυπριακού τραπεζικού συστήματος έχει τρωθεί από τα γεγονότα του 2013.
Να αποζημιωθούν οι επηρεαζόμενοι από την κρίση στις τράπεζες. Αν ναι, ποιοι και πως;
Ασφαλώς και στόχος μας είναι η αντιμετώπιση των συνεπειών της κρίσης είτε αφορά άτομα που πλήγηκαν άμεσα από το κούρεμα το Μάρτη του 2013 είτε έμμεσα από την τραπεζική κρίση λόγω μείωσης των εισοδημάτων τους ή απώλειας της εργασίας τους. Μακριά όμως, από λαϊκισμούς και πυροτεχνήματα.
Έχουμε κοστολογημένες προτάσεις όπως για παράδειγμα, στην περίπτωση της αποκατάστασης των ταμείων προνοίας. Δεν πρόκειται όμως, να προχωρήσουμε σε κούρσα ανεδαφικών και ανεφάρμοστων εξαγγελιών απλώς και μόνο για να χαϊδέψουμε τα αυτιά των συμπολιτών μας, πόσω μάλλον όταν πρόκειται για εκείνους που έχουν υποστεί σημαντικές ζημιές από την κρίση.
Διαβάστε ακόμα: Γιαπωνέζος εκατομμυριούχος πήρε κυπριακή υπηκοότητα
Who is Who
Ημερομηνία γέννησης
10/6/1967
Σπουδές και επαγγελματική σταδιοδρομία
Κάτοχος πτυχίου και διδακτορικού στη Γενετική από το Πανεπιστήμιο του Λονδίνου (University College of London). Στο Λονδίνο έζησα συνολικά δεκατέσσερα χρόνια και μετά τις σπουδές μου εργάστηκα ως ερευνητής στο Ιατρικό Ερευνητικό Συμβούλιο του Imperial College of London. Το 2001 επέστρεψα στην Κύπρο και ίδρυσα ερευνητική ομάδα στο Ινστιτούτο Νευρολογίας και Γενετικής Κύπρου. Έκτοτε εργάζομαι στο ΙΝΓΚ ως Διευθυντής Ερευνητικής Ομάδας.
Οικογενειακή κατάσταση
Tο 1994 παντρεύτηκα τη σύζυγο μου Ζαχαρούλα, η οποία εργάζεται στη δημόσια εκπαίδευση ως ιστορικός-φιλόλογος. Μαζί της απέκτησα τέσσερα παιδιά, τον Διονύση, ο οποίος είναι σήμερα φοιτητής στο Μάντσεστερ, τον Γιώργο, ο οποίος μόλις έχει φύγει για σπουδές στη Θεσσαλονίκη και τα δίδυμα Φοίβη και Χάρη, οι οποίοι είναι μαθητές της τρίτης λυκείου.
Οικονομική κατάσταση (περιουσιακά στοιχεία, υποχρεώσεις, έσοδα, έξοδα)
Μεικτή ελεύθερη οικονομία με σύγχρονο κοινωνικό κράτος και προσανατολισμό στην καινοτομία και τη γνώση.
ΕΠΙΤΕΛΕΙΟ
Άτομα (έμμισθοι και εθελοντές)/ Σύμβουλοι
Χρίστος Μέσης, Επικεφαλής Επιτελείου
Ειρήνη Χαραλαμπίδου, Εκπρόσωπος Τύπου
Λεόντιος Φιλοθέου, Συντονιστής Εκστρατείας
Διονύσης Μαυρονικόλας, Συντονιστής Πολιτικού Προγράμματος
Τουμάζος Τσιελεπής, Συντονιστής Ομάδας Κυπριακού
Χάρης Σταυρινίδης, Συντονιστής Ομάδας Οικονομίας
Κώστας Γεννάρης, Γραφείο Τύπου
Λέλια Μυλωνά, Γραφείο Υποψηφίου
Αντρέας Καυκαλιάς, Οργανωτικά
Δημήτρης Δημητρίου, Σύμβουλος Διαδικτυακής Επικοινωνίας
Άντρη Ζησίμου, Σύμβουλος Διαφήμισης και Επικοινωνίας
Σε επαρχιακό επίπεδο, λειτουργούν επιτελεία σε Λευκωσία, Λεμεσό, Λάρνακα, Αμμόχωστο και Πάφο με κατά τόπου επικεφαλείς των επιτελείων και ομάδες που τους πλαισιώνουν.
Στο κεντρικό εκλογικό επιτελείο, λειτουργούν παράλληλα ομάδες με εθελοντές κατά θεματική ενότητα, οι οποίες ομάδες συμμετείχαν στον καταρτισμό του προγράμματος διακυβέρνησης.
Τέλος, το επιτελείο στελεχώνεται από μεγάλο αριθμό εθελοντών στο οργανωτικό γραφείο και στη διοργάνωση των εκδηλώσεων.
Προϋπολογισμός και πως θα δαπανηθεί
Το επιτελείο μας θα κινηθεί εντός των προβλεπόμενων εξόδων με απόλυτη διαφάνεια, όπως καθορίζεται από τη νομοθεσία. Σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται να υπερβούμε το ποσό του ενός εκατομμυρίου. Οι δαπάνες αφορούν κυρίως την παραγωγή έντυπου και ηλεκτρονικού υλικού, τη διαφήμιση σε όλα τα μέσα και τη διοργάνωση εκδηλώσεων και συγκεντρώσεων.
Πηγές εσόδων
Οι πηγές των εσόδων μας, είναι όλες ονομαστικές εισφορές είτε προέρχονται από φυσικά είτε από νομικά πρόσωπα, όπως προβλέπει εξάλλου και η σχετική νομοθεσία.
Σλόγκαν
«Μας Ενώνει το Αύριο»
Μέσα επικοινωνίας: Social, ηλεκτρονικά, έντυπα
Ιστοσελίδα: www.stavrosmalas.eu
Facebook: facebook.com/StavrosMalasCY/
Twitter: twitter.com/StavrosMalasCY
Instagram: instagram.com/stavrosmalas/
YouTube: youtube.com/c/StavrosMalasCY
Διαβάστε ακόμα: Σουπερμάρκετ χωρίς ταμεία και στην Κύπρο;
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Ευημερούν οι αριθμοί, αλλά όχι οι άνθρωποι. Σύνθημα ή πραγματικότητα; Στατιστικές δείχνουν πως το 30% του πληθυσμού ζει κάτω από το όριο της φτώχειας.
Χωρίς πρόθεση μηδενισμού και παρά τη μεγέθυνση των αριθμών, τα μεγάλα προβλήματα παραμένουν: Ανεργία και ειδικότερα ανεργία στους νέους μας, απορρύθμιση των εργασιακών σχέσεων, μετανάστευση των νέων μας, αύξηση της κοινωνικής ανισότητας, ΜΕΔ, ένας τομέας υγείας υπό κατάρρευση και η φτώχεια, που αφορά πλέον έναν στους τρεις συμπολίτες μας. Επομένως, αυτό δεν είναι σύνθημα. Είναι δυστυχώς, μια πραγματικότητα αποτέλεσμα της μονοδιάστατης πολιτικής της κυβέρνησης Ν. Αναστασιάδη.
Ρυθμοί ανάπτυξης της τάξης του 3%, από τους υψηλότερους στην Ευρώπη, θεωρούνται αρκετά ικανοποιητικοί. Πως προτίθεστε να τους βελτιώσετε ακόμα περισσότερο;
Προτεραιότητα μας δεν είναι μόνο να μεγεθύνουμε την οικονομία, αλλά να διασφαλίσουμε διάρκεια στην οικονομική ανάπτυξη. Χωρίς υποδομές, χωρίς σχεδιασμό αυτό που παρουσιάζεται σήμερα ως ραγδαία οικονομική ανάπτυξη θα παραμείνει συγκυριακή εξέλιξη.
Δεν μας αρκεί να μεγαλώνουμε την οικονομία, αλλά προτεραιότητα μας είναι ο εμπλουτισμός του αναπτυξιακού μοντέλου και η οικοδόμηση μιας οικονομίας που αφομοιώνει τις αλλαγές στην τεχνολογία και τις σύγχρονες μεθόδους οργάνωσης της παραγωγής.
Ταυτόχρονα, μας ενδιαφέρει να βελτιώνεται η ευημερία για το σύνολο των πολιτών. Θέλουμε μια οικονομία που να στηρίζει πρώτιστα αυτούς που παράγουν τον πλούτο και τραβούν το κουπί της οικονομίας: Τους εργαζόμενους και τις εργαζόμενες, αλλά και τους σωστούς επιχειρηματίες.
ΔΗΜΟΣΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ
Το δημόσιο χρέος μειώθηκε για πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια κάτω από 100%. Θα συνεχίσετε στην ίδια πορεία; Σε ποιο επίπεδο θα θέλατε να είναι το δημόσιο χρέος το 2018, εάν είσαστε ο επόμενος πρόεδρος;
Θα συνεχίζουμε μια νοικοκυρεμένη δημοσιονομική πολιτική. Με στόχο τη συνεχή βελτίωση των δημοσιών οικονομικών, σεβόμενοι τις υποχρεώσεις που πηγάζουν από το κοινοτικό κεκτημένο, αλλά χωρίς να παραγνωρίζουμε μια βασική αρχή: Ότι το ανθρώπινο δυναμικό αποτελεί τη ραχοκοκαλιά της οικονομίας μας.
Χωρίς ποιοτικό ανθρώπινο δυναμικό αποδυναμώνουμε την ανταγωνιστικότητα μας. Για να διασφαλίσουμε ποιοτικό δυναμικό χρειαζόμαστε μια οικονομία στηριγμένη στην ευημερία των εργαζομένων. Η βελτίωση των συνθηκών εργασίας των εργαζομένων είναι εξόχως αναπτυξιακή πολιτική και τα δημόσια οικονομικά είναι ένα από τα εργαλεία που μπορούν να συμβάλλουν σε αυτό.
Είσαστε ικανοποιημένοι από τον τρόπο λειτουργίας του ΕΕΕ; Σκοπεύετε να κάνετε κάποιες αλλαγές;
Έχουμε την πρόθεση να προχωρήσουμε σε ριζικό προοδευτικό εκσυγχρονισμό της κοινωνικής πολιτικής, ώστε να διασφαλίσουμε την ασφάλεια και την αξιοπρέπεια για τους συμπολίτες μας.
Με προτάσεις που κάνουν την πρόσβαση στην κοινωνική πολιτική πιο γρήγορη και πιο αποτελεσματική. Αλλάζοντας τα κριτήρια της νομοθεσίας έτσι που να ανταποκρίνονται στις ανάγκες των ληπτών. Βελτιώνοντας την πρόσβαση και την πληροφόρηση των πολιτών για την πορεία των αιτήσεών τους. Ενισχύοντας την εξατομικευμένη προσέγγιση με στόχο πάντοτε την επανένταξη όσων ατόμων έχουν τη δυνατότητα σε αξιοπρεπή εργασία.
Σκοπεύετε να κάνετε αλλαγές σε θέματα φορολογικής πολιτικής; Αν ναι, ποιες θα είναι αυτές;
Το ερώτημα θα έπρεπε να τεθεί διαφορετικά: Μπορεί το φορολογικό σύστημα να καλύψει τις ανάγκες της κυπριακής οικονομίας;
Είμαι βέβαιος ότι υπάρχουν πολλά περιθώρια βελτίωσης. Για παράδειγμα, πώς συμβάλλει το φορολογικό μας σύστημα στη δημιουργίας οικονομίας στηριγμένης στη γνώση και την καινοτομία; Είναι απαραίτητο να στηριχθούν νεοφυείς εταιρείες τόσο κυπριακές όσο και ξένες που επιθυμούν να εγκατασταθούν στην Κύπρο ιδιαίτερα στον τομέα υψηλής τεχνολογίας, για να δώσουμε προοπτική στην οικονομία.
Ταυτόχρονα, το φορολογικό μας σύστημα είναι εργαλείο υλοποίησης ευρύτερων, οριζόντιων πολιτικών και μπορεί να συμβάλει στον αναπτυξιακό σχεδιασμό της χώρας και στο δικαιότερο καταμερισμό των οικονομικών βαρών. Για παράδειγμα, με την παροχή φορολογικών κινήτρων σε εταιρείες συγκεκριμένων κλάδων για δραστηριοποίηση στην ύπαιθρο θα δώσουμε νέα πνοή και ευκαιρίες για τους ανθρώπους της υπαίθρου.
Τι θα αλλάξετε στο Τμήμα Φορολογίας, ώστε να γίνει πιο αποδοτικό και οι μη καταβαλλόμενες φορολογίες να μειωθούν;
Η πάταξη της φοροδιαφυγής αποτελεί για εμάς κορυφαία προτεραιότητα, γιατί θεμελιώνει την ίση μεταχείριση προς όλους.
Δυστυχώς ελάχιστα έχουν γίνει μέχρι σήμερα. Τι έγινε για παράδειγμα από την Κυβέρνηση για τις διάφορες «λίστες» με καταθέσεις στο εξωτερικό;
Δεν μπορεί να συνεχίσει η αδράνεια σε αυτά τα ζητήματα, γι’ αυτό θα προχωρήσουμε στην άμεση στήριξη του Τμήματος Φορολογίας με προσωπικό και κατάλληλο εξοπλισμό, ώστε να είναι σε θέση να διεκπεραιώσει τάχιστα το έλεγχο των στοιχείων.
Ταυτόχρονα, θα υλοποιήσουμε μέτρα που βελτιώνουν τη διαφάνεια στην κυπριακή οικονομία. Τέτοιο μέτρο είναι η εισαγωγή μηχανών χρήσης κάρτας σε όλους τους επαγγελματίες και εμπόρους.
Η ανάθεση υπηρεσιών και στον ιδιωτικό τομέα είναι επίσης, προτεραιότητα.
Η κρίση έφερε σημαντικές αλλαγές στο συνταξιοδοτικό σύστημα. Θεωρείτε πως με τα σημερινά δεδομένα είναι βιώσιμο και η βόμβα έχει πλέον εξουδετερωθεί;
Όταν η παρούσα Υπουργός Εργασίας διαβεβαιώνει ότι η βιωσιμότητα του Ταμείου Κοινωνικών Ασφαλίσεων είναι διασφαλισμένη σε βάθος χρόνου, που ξεπερνά το 2080, σύμφωνα αναλογιστική μελέτη από το Διεθνές Γραφείο Εργασίας (ILO), το σέβομαι απόλυτα.
Για εμάς δεν αρκεί η βιωσιμότητα. Θα προχωρήσουμε σε συμφωνία με τις συνδικαλιστικές και εργοδοτικές οργανώσεις για πρόγραμμα σταδιακής αποπληρωμής του χρέους του κράτους προς το Τ.Κ.Α. και δημιουργία νομοθετικού πλαισίου για τις επενδύσεις του αποθεματικού του ταμείου.
Ταυτόχρονα, θα επανεξετάσουμε τη μείωση του 12% για όσους εργαζόμενους επιλέγουν να πάρουν τη σύνταξή τους στο 63ο έτος της ηλικίας τους, ιδιαίτερα για εργαζόμενους σε βαριά και ανθυγιεινά επαγγέλματα.
Θα προωθήσετε δραστική μεταρρύθμιση της δημόσιας υπηρεσίας; Τι θα περιλαμβάνει;
Βεβαίως, μια ουσιαστική και ολοκληρωμένη μεταρρύθμιση για την αντιμετώπιση των στρεβλώσεων και την προσαρμογή της δημόσιας υπηρεσίας στα σύγχρονα δεδομένα και ανάγκες.
Με εκσυγχρονισμό και αποκέντρωση των δομών των Υπουργείων για αποτελεσματικότερη άσκηση πολιτικής και άμεση εξυπηρέτηση των πολιτών.
Με βελτίωση της προσβασιμότητας ειδικότερα σε θέματα που αφορούν τη διαφάνεια στις αποφάσεις που τους επηρεάζουν, μέσα από δημόσιες ακροάσεις και λογοδοσία.
Με ανάθεση υπηρεσιών στον ιδιωτικό τομέα για ταχύτερη διεκπεραίωση.
Και ασφαλώς με διεύρυνση της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης (e-government) σε συνδυασμό με οργανωτικές αλλαγές, επιχειρησιακό ανασχεδιασμό διαδικασιών και απόκτηση νέων δεξιοτήτων με στόχο την αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών.
ΑΝΑΠΤΥΞΗ
Τα ποσά που δαπανούνται στον τομέα της έρευνας και της καινοτομίας στην Κύπρο είναι ακόμα πολύ χαμηλά. Τι συγκεκριμένα προτίθεστε να κάνετε;
Το έχω πει και προηγουμένως. Χρειαζόμαστε μια οικονομία στηριγμένη στη γνώση και την καινοτομία. Η Κύπρος μέχρι σήμερα υστερεί πάρα πολύ τόσο στις υποδομές όσο και στις επενδύσεις για την έρευνα.
Για μας δεν αρκεί να δώσουμε λεφτά για την έρευνα. Θέλουμε οι δαπάνες να βελτιώσουν την παραγωγή και την ποιότητα της ζωής των πολιτών.
Ο σχεδιασμός μας περιλαμβάνει δύο σκέλη, τη δημιουργία ταμείου για την ενίσχυση της χρηματοδότησης και τη δημιουργία υποδομών για στήριξη και συντονισμό των φορέων που δραστηριοποιούνται στο τομέα της έρευνας. Μεταξύ άλλων, προτείνουμε τη δημιουργία Επιτρόπου Καινοτομίας και Ανάπτυξης που να διορίζεται και να αναφέρεται στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας.
Σας προβληματίζει το μοντέλο που πάει να δημιουργηθεί με επενδύσεις σε ακίνητα στη βάση του σχεδίου πολιτογράφησης επενδυτών; Έχετε να εισηγηθείτε κάποιες αλλαγές;
Εκείνο που μας προβληματίζει πολύ περισσότερο είναι ο μονοδιάστατος χαρακτήρας του παραγωγικού μας μοντέλου. Διαχρονικά βάζουμε όλα τα αυγά μας σε ένα καλάθι. Η μεγέθυνση της οικονομίας μας έχει αυξημένη εξάρτηση από τις εξελίξεις στο εξωτερικό γι’ αυτό και συγκυριακού χαρακτήρα γεγονότα μπορούν να δώσουν ώθηση στην ανάπτυξη, αλλά μπορούν και να μας επηρεάσουν αρνητικά. Από τη μια, πάρτε για παράδειγμα, τις γεωπολιτικές εξελίξεις στην περιοχή, που συνέβαλαν καθοριστικά στον τουρισμό. Από την άλλη, δέστε πως επηρέασε η πρόσφατη απόφαση της Κίνας την αγορά ακινήτων.
Γι’ αυτό και από την πρώτη στιγμή έχω πει ότι θα εμπλουτίσουμε το αναπτυξιακό μοντέλο της χώρας, ώστε να περιορίσουμε τους κινδύνους από τις ραγδαίες μεταβολές στο εξωτερικό περιβάλλον και να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα που μπορεί να προκύψουν.
Ο Υπουργός Εσωτερικών υπέβαλε πρόσφατα πρόταση νόμου για απεμπλοκή των αναπτυξιακών έργων από γραφειοκρατικές διαδικασίες μέσω νομοσχεδίου. Θεωρείτε πως με αυτόν τον τρόπο θα επιλυθεί το πρόβλημα;
Οι διαδικασίες στη δημόσια υπηρεσία χρειάζονται αναβάθμιση, ώστε να γίνουν πιο ταχείς και αποτελεσματικές. Κάθε τέτοια πρωτοβουλία είναι θετική. Με την υλοποίηση τέτοιων πολιτικών θα πρέπει ταυτόχρονα να γίνονται σεβαστά περιβαλλοντικά κριτήρια καθώς και κριτήρια χωροταξικού σχεδιασμού.
Όπως βεβαίως, σεβαστές θα πρέπει να γίνονται οι εργασιακές σχέσεις. Γι’ αυτό και θα προχωρήσουμε στην κατάθεση αναπτυξιακού νόμου που να συνδέει την παροχή κρατικών κινήτρων σε επιχειρήσεις με το σεβασμό της εργατικής νομοθεσίας και των συλλογικών συμβάσεων για να επιβραβεύουμε τις επιχειρήσεις που σέβονται τη νομοθεσία.
Συμφωνείτε με την άποψη ότι το τουριστικό προϊόν είναι κορεσμένο, έστω κι αν τις τελευταίες χρονιές καταγράφονται αποδόσεις ρεκόρ; Τι βελτιωτικές ενέργειες προτίθεστε να κάνετε;
Δεν είναι θέμα άποψης, είναι πλέον επίσημη θέση όλων των φορέων, ακόμα και της Κυβέρνησης. Γι’ αυτό και έκαναν μελέτες για την αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος. Εκείνο που δεν έκαναν είναι τα έργα αναβάθμισης του τουριστικού προϊόντος. Έργα που να ενισχύσουν την ποιότητα των υπηρεσιών και να εμπλουτίζουν το προϊόν, στοχεύοντας στην προσέλκυση εξειδικευμένου τουρισμού, όπως για παράδειγμα, ιατρικού τουρισμού.
Στο πρόγραμμα μας περιλαμβάνουμε σειρά δράσεων, μεταξύ των οποίων είναι η δημιουργία Ινστιτούτου εκπαίδευσης προσωπικού για την τουριστική βιομηχανία, με έδρα τη Λάρνακα και την Πάφο, η ακτοπλοϊκή σύνδεση Κύπρου-Ελλάδας για προσέλκυση τουριστών με ειδικά ενδιαφέροντα και η ψηφιοποίηση του τουριστικού προϊόντος.
Είστε υπέρ ή κατά της φιλελευθεροποίησης των ωραρίων στο λιανικό εμπόριο;
Η αναρχία στα θέματα ωραρίων καταστημάτων δημιούργησε έντονες συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού και εργασιακό μεσαίωνα. Χρειαζόμαστε νομοθετημένα ωράρια καταστημάτων, με διασφάλιση της αργίας της Κυριακής, των όρων απασχόλησης των εργαζομένων και των επίσημων αργιών, έχοντας πάντοτε κατά νου τις ιδιαιτερότητες ορισμένων περιοχών.
Το εμπορικό ισοζύγιο της χώρας είναι ελλειμματικό κατά περίπου 3 δις ευρώ, ένδειξη πως η εγχώρια παραγωγή είναι πολύ περιορισμένη. Τι πρέπει να γίνει;
Είναι ένα πλέγμα παραγόντων που μας έχουν οδηγήσει σε αυτή την κατάσταση. Η στροφή της οικονομίας προς τις υπηρεσίες, η τεχνολογική υστέρηση, καθώς και ο ανταγωνισμός από το εξωτερικό περιβάλλον στο πλαίσιο της κοινής αγοράς.
Πρωτίστως, θα πρέπει να ενισχύσουμε την προώθηση των κυπριακών προϊόντων, με τη δημιουργία ειδικού φορέα προώθησης εξαγωγών, με αξιοποίηση και των πρεσβειών, στοχεύοντας σε συγκεκριμένες αγορές και αξιοποιώντας δίκτυο ηλεκτρονικών συναλλαγών (e-marketing).
Είναι αναγκαιότητα επίσης, να στηριχθεί η αγροτική παραγωγή. Αυτός ο ρόλος θα ανατεθεί στο Συμβούλιο Αγροτικής Οικονομίας που θα υπάγεται στον ΠτΔ. Ιδιαίτερα για την αγροτική παραγωγή, πρόθεσή μας είναι η μείωση του κόστους για τους παραγωγούς με μια σειρά δράσεων που αφορούν στο κόστος νερού, ηλεκτρικού ρεύματος και των καυσίμων.
Τι άλλα μέτρα προτίθεστε να εισαγάγετε για πιο άμεση μείωση της ανεργίας;
Έχουμε ολοκληρωμένο σχεδιασμό για την αντιμετώπιση της ανεργίας που μεταξύ άλλων περιλαμβάνει την εισαγωγή ρήτρας απασχόλησης, ώστε η προώθηση και η έγκριση έργων του δημοσίου να λαμβάνει σοβαρά υπόψη τις θέσεις εργασίας που αυτά δημιουργούν.
Επίσης, θα προχωρήσουμε στην προώθηση κοινωνικών συνεταιρισμών με τη συμβολή των αρχών τοπικής αυτοδιοίκησης και μη κυβερνητικών οργανώσεων σε τομείς κοινής ωφέλειας, δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας.
Ταυτόχρονα, είναι εξίσου σημαντικό το εργατικό δυναμικό να βελτιώσει την κατάρτιση, ώστε να προσαρμόζεται στις σύγχρονες συνθήκες. Γι’ αυτό και θα προχωρήσουμε σε επανασχεδιασμό των προγραμμάτων επιδότησης της απασχόλησης – κατάρτισης με τρόπο που να συμβάλει σε πραγματική μείωση της ανεργίας με σταθερές, ποιοτικές θέσεις εργασίας.
Τέλος, δεν θα πρέπει να παραγνωρίζουμε την ανάγκη επέκτασης της στήριξης όσων συνεχίζουν να παραμένουν άνεργοι.
Θα ανοίξετε κλειστά επαγγέλματα και ποια;
Έχουμε τη διάθεση να εξετάσουμε κατά περίπτωση επαγγέλματα που χρειάζονται εκσυγχρονισμό του νομοθετικού πλαισίου. Βέβαια, δεν είναι όλες οι περιπτώσεις οι ίδιες γι’ αυτό και στόχος μας θα πρέπει να είναι η διασφάλιση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών και ο σεβασμός των ελάχιστων επαγγελματικών προσόντων. Εκεί και όπου οι συνθήκες απαιτούν την κατάργηση αχρείαστων εμποδίων για να δημιουργηθούν ευκαιρίες απασχόλησης δεν θα διστάσουμε να προχωρήσουμε.
Παίρνουμε ως δεδομένο ότι δεν είστε υπέρ της ιδιωτικοποίησης ημικρατικών οργανισμών. Ο όρος εκσυγχρονισμός τι ακριβώς περιλαμβάνει στο δικό σας μυαλό;
Περιλαμβάνει πολύ συγκεκριμένες δράσεις που η σημερινή Κυβέρνηση λόγω ιδεολογικού δογματισμού δεν είχε την τόλμη να εφαρμόσει.
Περιλαμβάνει τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου με κατάθεση τριετούς σφαιρικού προϋπολογισμού και ετήσιο έλεγχο από τον Γενικό Ελεγκτή.
Θα προχωρήσουμε στην εισαγωγή μετρήσιμων κριτηρίων για τη βελτίωση της παραγωγικότητάς τους, υιοθετώντας το θεσμό του εκτελεστικού Προέδρου.
Κυρίως όμως θέλουμε την εδραίωση της διαφάνειας στη λειτουργία τους και στην πρόσληψη των μελών των Διοικητικών τους Συμβουλίων, ώστε να επιλέγονται οι ικανότεροι και πιο προσοντούχοι, αποκλείοντας παλιές πρακτικές επιλογής των μελών των Δ.Σ.
Ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που εντοπίζονται σε διεθνείς έρευνες για την ανταγωνιστικότητα, είναι η μεγάλη καθυστέρηση που υπάρχει στην απονομή της δικαιοσύνης και στην ολοκλήρωση δικαστικών διαδικασιών. Πως προτίθεστε να επιλύσετε το ζήτημα;
Έχετε απόλυτο δίκαιο. Ο χρόνος ολοκλήρωσης μιας διαδικασίας είναι ο μεγαλύτερος από όλες τις χώρες της Ε.Ε. Ιδιαίτερα σήμερα που οι προκλήσεις σε σχέση με την οικονομία αυξάνονται, ένα σύστημα που διασφαλίζει την άμεση και αποτελεσματική απονομή δικαιοσύνης και την ανεξαρτησία της Δικαιοσύνης είναι θεμελιώδης αρχή ενός κράτους δικαίου.
Για ταχύτερη απονομή δικαιοσύνης θα προχωρήσουμε στην εφαρμογή της ηλεκτρονικής δικαιοσύνης και την προώθηση εναλλακτικών μεθόδων επίλυσης διαφορών, όπως η Διαμεσολάβηση και η Διαιτησία.
ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ
Τα κόκκινα δάνεια μειώνονται με πολύ αργούς ρυθμούς, παρ’ όλες τις νομοθεσίες που ψηφίστηκαν και τις αναδιαρθρώσεις που επιχειρήθηκαν. Τι προτείνετε;
Το θέμα των ΜΕΔ δεν είναι μόνο τραπεζικό, αλλά και κοινωνικοοικονομικό. Είναι σημαντικό να ξεκαθαρίσουμε ότι ο Κύπριος πολίτης δεν έγινε ξαφνικά κακοπληρωτής. Χωρίς να αποκλείουμε φυσικά τους επιτήδειους για τους οποίους οι τράπεζες πρέπει να εξαντλήσουν τα διαθέσιμα εργαλεία. Το πρόβλημα αυτό θα επιλυθεί εν τη γενέσει του, όταν η ανάπτυξη και η οικονομική ανάκαμψη αγγίξει όλα τα στρώματα της κοινωνίας κι έτσι μπορέσει ξανά ο κάθε ένας να αποπληρώνει τις δόσεις του.
Στο ενδιάμεσο, στο δικό μας πρόγραμμα διακυβέρνησης, έχουμε ολοκληρωμένη πρόταση που αφορά στη σύσταση Μετοχικής Οντότητας Διαχείρισης Τραπεζικού Ενεργητικού, στην οποία θα συμμετέχουν οι τράπεζες, η Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου αλλά και το Κράτος.
Έχετε στα σχέδια σας τη δημιουργία της λεγόμενης «κακής τράπεζας»; Πως ακριβώς την οραματίζεστε;
Όπως έχω αναφέρει και πιο πάνω, εμείς εισηγούμαστε τη σύσταση Μετοχικής Οντότητας Διαχείρισης Τραπεζικού Ενεργητικού, στην οποία θα συμμετέχουν οι τράπεζες, η Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου, αλλά και το Κράτος.
Στη μετοχική αυτή εταιρεία θα μεταφέρουν οι τράπεζες, κατά προτεραιότητα, τα ΜΕΔ, που δεν μπορούν να τύχουν πλέον βιώσιμης αναδιάρθρωσης συμπεριλαμβανομένων των ΜΕΔ πρώτης κατοικίας και κύριας επαγγελματικής στέγης και θα λαμβάνουν ως εξασφάλιση αντίστοιχες μετοχές της εταιρείας. Τα ΜΕΔ θα μεταφέρονται σε τιμή χαμηλότερη της οφειλής μετά και από συμψηφισμό με τις προβλέψεις που έχουν ήδη κάνει.
Οι μετοχές αυτές θα εισαχθούν στο χρηματιστήριο της Κύπρου, αλλά και σε άλλο μεγάλο χρηματιστήριο της ΕΕ, το οποίο θα έχει και την απαραίτητη ρευστότητα. Η ΚΤ της Κύπρου, αλλά και το κράτος θα έχουν πολύ μικρή συνεισφορά για σκοπούς κεφαλαίου κίνησης της Μετοχικής Οντότητας. Το διοικητικό συμβούλιο θα αποτελείται από τεχνοκράτες μακριά από κομματικές παρεμβολές.
Ακούμε συνεχώς πως οι ΜμΕ είναι η ραχοκοκαλιά της οικονομίας. Ωστόσο, έχουν και το υψηλότερο επίπεδο μη εξυπηρετούμενων δανείων. Μήπως η αγορά θέλει ξεσκαρτάρισμα και οι τράπεζες να κινηθούν πιο επιθετικά, αφήνοντας εκτός αγοράς όσες επιχειρήσεις δεν είναι βιώσιμες;
Εάν θα λειτουργήσουμε με αυτή τη λογική το μέγεθος της επιχείρησης δεν έχει σημασία. Υπάρχουν σήμερα πολύ μεγάλες επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν πολύ μεγαλύτερα προβλήματα από άλλες πιο μικρές επιχειρήσεις, που είναι πιο δυναμικές, πιο ευέλικτες και πιο αποτελεσματικές. Αν δούμε τα δεδομένα, θα δούμε μάλιστα ότι ένα μεγάλο μέρος των μη εξυπηρετούμενων δανείων αφορά πολύ μεγάλους οφειλέτες παρά ΜμΕ.
Η Κύπρος θέλει να είναι διεθνές χρηματοπιστωτικό κέντρο, αλλά δυστυχώς δεν υπάρχουν πολλές ξένες πολυεθνικές τράπεζες στο νησί. Ήδη, οι τοπικές τράπεζες αντιμετωπίζουν πρόβλημα με τις ανταποκρίτριες τράπεζες για συναλλαγές σε δολάριο. Πιστεύετε ότι θα πρέπει να προσελκύσουμε ξένες τράπεζες στην Κύπρο; Αν ναι, πως θα το κάνετε;
Πέραν από το Συνεργατισμό που είναι κρατική τράπεζα, υπάρχει σήμερα στην Κύπρο άλλη τράπεζα που είναι κυπριακών συμφερόντων;
Προτεραιότητα μας είναι η καθιέρωση ενός σταθερού και αξιόπιστου τραπεζικού συστήματος που να χρηματοδοτεί αποτελεσματικά τις ανάγκες της οικονομίας και της κοινωνίας.
Και βεβαίως, χρειαζόμαστε ξένες μεγάλες τράπεζες, οι οποίες θα βοηθήσουν στην προσέλκυση των επενδυτικών ταμείων. Δυστυχώς, η αξιοπιστία του κυπριακού τραπεζικού συστήματος έχει τρωθεί από τα γεγονότα του 2013.
Να αποζημιωθούν οι επηρεαζόμενοι από την κρίση στις τράπεζες. Αν ναι, ποιοι και πως;
Ασφαλώς και στόχος μας είναι η αντιμετώπιση των συνεπειών της κρίσης είτε αφορά άτομα που πλήγηκαν άμεσα από το κούρεμα το Μάρτη του 2013 είτε έμμεσα από την τραπεζική κρίση λόγω μείωσης των εισοδημάτων τους ή απώλειας της εργασίας τους. Μακριά όμως, από λαϊκισμούς και πυροτεχνήματα.
Έχουμε κοστολογημένες προτάσεις όπως για παράδειγμα, στην περίπτωση της αποκατάστασης των ταμείων προνοίας. Δεν πρόκειται όμως, να προχωρήσουμε σε κούρσα ανεδαφικών και ανεφάρμοστων εξαγγελιών απλώς και μόνο για να χαϊδέψουμε τα αυτιά των συμπολιτών μας, πόσω μάλλον όταν πρόκειται για εκείνους που έχουν υποστεί σημαντικές ζημιές από την κρίση.
Διαβάστε ακόμα: Γιαπωνέζος εκατομμυριούχος πήρε κυπριακή υπηκοότητα
Who is Who
Ημερομηνία γέννησης
10/6/1967
Σπουδές και επαγγελματική σταδιοδρομία
Κάτοχος πτυχίου και διδακτορικού στη Γενετική από το Πανεπιστήμιο του Λονδίνου (University College of London). Στο Λονδίνο έζησα συνολικά δεκατέσσερα χρόνια και μετά τις σπουδές μου εργάστηκα ως ερευνητής στο Ιατρικό Ερευνητικό Συμβούλιο του Imperial College of London. Το 2001 επέστρεψα στην Κύπρο και ίδρυσα ερευνητική ομάδα στο Ινστιτούτο Νευρολογίας και Γενετικής Κύπρου. Έκτοτε εργάζομαι στο ΙΝΓΚ ως Διευθυντής Ερευνητικής Ομάδας.
Οικογενειακή κατάσταση
Tο 1994 παντρεύτηκα τη σύζυγο μου Ζαχαρούλα, η οποία εργάζεται στη δημόσια εκπαίδευση ως ιστορικός-φιλόλογος. Μαζί της απέκτησα τέσσερα παιδιά, τον Διονύση, ο οποίος είναι σήμερα φοιτητής στο Μάντσεστερ, τον Γιώργο, ο οποίος μόλις έχει φύγει για σπουδές στη Θεσσαλονίκη και τα δίδυμα Φοίβη και Χάρη, οι οποίοι είναι μαθητές της τρίτης λυκείου.
Οικονομική κατάσταση (περιουσιακά στοιχεία, υποχρεώσεις, έσοδα, έξοδα)
- Οικία στη Λευκωσία, αξίας 300 χιλιάδων ευρώ.
- Παραδοσιακή οικία στον Κάμπο (κληρονομιά από παππού) αξίας 300 χιλιάδων ευρώ.
- Αμπέλι στην Παναγιά (κληρονομικό) αξίας 70 χιλιάδων ευρώ.
- Χωράφι στα Πηγένια (Πύργο Τυλληρίας) αξίας 2 χιλιάδων ευρώ.
- Τρία οχήματα συνολικής αξίας 20 χιλιάδων ευρώ.
- Βάρκα αξίας 7 χιλιάδων ευρώ.
- Δάνειο 340 χιλιάδων ευρώ και καταθέσεις περίπου 10 χιλιάδων ευρώ.
- Εισοδήματα από μισθωτή εργασία ως Διευθυντής Ερευνητικής Ομάδας στο ΙΝΓΚ και η Ζαχαρούλα ως εκπαιδευτικός.
Μεικτή ελεύθερη οικονομία με σύγχρονο κοινωνικό κράτος και προσανατολισμό στην καινοτομία και τη γνώση.
ΕΠΙΤΕΛΕΙΟ
Άτομα (έμμισθοι και εθελοντές)/ Σύμβουλοι
Χρίστος Μέσης, Επικεφαλής Επιτελείου
Ειρήνη Χαραλαμπίδου, Εκπρόσωπος Τύπου
Λεόντιος Φιλοθέου, Συντονιστής Εκστρατείας
Διονύσης Μαυρονικόλας, Συντονιστής Πολιτικού Προγράμματος
Τουμάζος Τσιελεπής, Συντονιστής Ομάδας Κυπριακού
Χάρης Σταυρινίδης, Συντονιστής Ομάδας Οικονομίας
Κώστας Γεννάρης, Γραφείο Τύπου
Λέλια Μυλωνά, Γραφείο Υποψηφίου
Αντρέας Καυκαλιάς, Οργανωτικά
Δημήτρης Δημητρίου, Σύμβουλος Διαδικτυακής Επικοινωνίας
Άντρη Ζησίμου, Σύμβουλος Διαφήμισης και Επικοινωνίας
Σε επαρχιακό επίπεδο, λειτουργούν επιτελεία σε Λευκωσία, Λεμεσό, Λάρνακα, Αμμόχωστο και Πάφο με κατά τόπου επικεφαλείς των επιτελείων και ομάδες που τους πλαισιώνουν.
Στο κεντρικό εκλογικό επιτελείο, λειτουργούν παράλληλα ομάδες με εθελοντές κατά θεματική ενότητα, οι οποίες ομάδες συμμετείχαν στον καταρτισμό του προγράμματος διακυβέρνησης.
Τέλος, το επιτελείο στελεχώνεται από μεγάλο αριθμό εθελοντών στο οργανωτικό γραφείο και στη διοργάνωση των εκδηλώσεων.
Προϋπολογισμός και πως θα δαπανηθεί
Το επιτελείο μας θα κινηθεί εντός των προβλεπόμενων εξόδων με απόλυτη διαφάνεια, όπως καθορίζεται από τη νομοθεσία. Σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται να υπερβούμε το ποσό του ενός εκατομμυρίου. Οι δαπάνες αφορούν κυρίως την παραγωγή έντυπου και ηλεκτρονικού υλικού, τη διαφήμιση σε όλα τα μέσα και τη διοργάνωση εκδηλώσεων και συγκεντρώσεων.
Πηγές εσόδων
Οι πηγές των εσόδων μας, είναι όλες ονομαστικές εισφορές είτε προέρχονται από φυσικά είτε από νομικά πρόσωπα, όπως προβλέπει εξάλλου και η σχετική νομοθεσία.
Σλόγκαν
«Μας Ενώνει το Αύριο»
Μέσα επικοινωνίας: Social, ηλεκτρονικά, έντυπα
Ιστοσελίδα: www.stavrosmalas.eu
Facebook: facebook.com/StavrosMalasCY/
Twitter: twitter.com/StavrosMalasCY
Instagram: instagram.com/stavrosmalas/
YouTube: youtube.com/c/StavrosMalasCY