«Η μεγαλύτερη πρόκληση στη διαδοχή δεν είναι να αντικαταστήσεις κάποιον, είναι να συνεχίσεις το έργο του με σεβασμό, αλλά και με τη δική σου φωνή» αναφέρει σε συνέντευξή της στο πλαίσιο του καινούργιου project της IMH, «Gen Z & Millennial Project», η Πρόεδρος του Συμβουλίου Πανεπιστημίου Frederick, Νατάσσα Φρειδερίκου, εξηγώντας ότι η διαδοχή ήταν σταδιακή, και αυτό έκανε τη διαφορά, αφού είχε τον χρόνο να μάθει, να χτίσει σχέσεις εμπιστοσύνης και να νιώσει βαθιά το νόημα του οργανισμού.
Η κ. Φρειδερίκου μιλά για το στρατηγικό σχέδιο 2022–2030 που είναι ο οδικός χάρτης του Πανεπιστημίου Frederick και σημειώνει ότι στόχος «είναι να συνεχίσουμε να επεκτείνουμε το Πανεπιστήμιο με νέες υποδομές, νέα Τμήματα και πρωτοποριακή έρευνα, πάντα με οδηγό τις αξίες μας: την ακεραιότητα, την κοινότητα, τη δημιουργικότητα και την αριστεία».
- Πόσο έτοιμος είναι ένας επιχειρηματίας δεύτερης ή τρίτης γενιάς να αναλάβει διευθυντικό ρόλο σε μια επιχείρηση; Τι πρέπει να κάνει για να προετοιμαστεί κατάλληλα και ποια χαρακτηριστικά πρέπει να έχει;
Το να είσαι δεύτερης γενιάς ηγέτης είναι μια ιδιαίτερη πρόκληση. Δεν αρκεί να «κληρονομήσεις» έναν ρόλο, πρέπει να τον κερδίσεις. Η προετοιμασία είναι καθοριστική. Σπουδές, καθοδήγηση και εμπειρία μέσα στον ίδιο τον οργανισμό. Στη δική μου περίπτωση, η σταδιακή ανέλιξη με παράλληλη ανάληψη ευθυνών με βοήθησε να γνωρίσω σε βάθος τους ανθρώπους, τις δυσκολίες και τις δυνατότητες του Πανεπιστημίου.
Υπάρχει πάντα η σύγκριση με την προηγούμενη γενιά, κι αυτό είναι φυσιολογικό. Αν είσαι και γυναίκα σε έναν χώρο όπου οι ηγετικοί ρόλοι ήταν παραδοσιακά ανδροκρατούμενοι, η πρόκληση γίνεται διπλή: χρειάζεται να αποδεικνύεις την αξία σου λίγο παραπάνω.
- Διαβάστε επίσης: Γ. Χατζηγιάννης: Τα αποτελέσματα απέδειξαν σε όλους ότι δεν είμαι απλώς «ο γιος», αλλά αξίζω να ηγηθώ του CIM-Cyprus Business School
Όμως η ηγεσία δεν είναι να μιμηθείς κάποιον, είναι να είσαι αυθεντικός και να καθοδηγείς με συνέπεια και ήθος. Χρειάζεται ταπεινότητα, στρατηγική σκέψη, θάρρος, ακεραιότητα και την ικανότητα να εμπνέεις μέσα από το παράδειγμά σου.
- Πώς βιώσατε τη διαδικασία διαδοχής;
Η διαδοχή ήταν σταδιακή, και αυτό έκανε τη διαφορά. Είχα τον χρόνο να μάθω, να χτίσω σχέσεις εμπιστοσύνης και να νιώσω βαθιά το νόημα του οργανισμού.
Φυσικά, υπήρχαν προκλήσεις, συγκρίσεις, αμφισβήτηση, προσδοκίες. Ως γυναίκα, κάποιες φορές ένιωσα την ανάγκη να αποδείξω πως η φροντίδα και η ευαισθησία δεν είναι αδυναμία, αλλά δύναμη ηγεσίας.
Κάποιοι θα αμφισβητήσουν, άλλοι θα σε ευνοήσουν, και στις δύο περιπτώσεις, χρειάζεται επίγνωση και ακεραιότητα. Η εμπιστοσύνη δεν ζητείται, χτίζεται καθημερινά με ακεραιότητα, συνέπεια και ειλικρινή διάθεση να ακούσεις.
Η μεγαλύτερη πρόκληση στη διαδοχή δεν είναι να αντικαταστήσεις κάποιον, είναι να συνεχίσεις το έργο του με σεβασμό, αλλά και με τη δική σου φωνή.
- Ποια είναι τα δικά σας πλάνα για την επιχείρησή σας;
Το στρατηγικό σχέδιο 2022–2030 είναι ο οδικός μας χάρτης: ανάπτυξη, καινοτομία, διεθνοποίηση, βιωσιμότητα και πρώτιστα ουσιαστική συμβολή στην κοινωνία.
Στόχος μας είναι να συνεχίσουμε να επεκτείνουμε το Πανεπιστήμιο με νέες υποδομές, νέα Τμήματα και πρωτοποριακή έρευνα, πάντα με οδηγό τις αξίες μας: την ακεραιότητα, την κοινότητα, τη δημιουργικότητα και την αριστεία.
- Διαβάστε επίσης: Βασιλική Κοσιή: Από τις παιδικές αναμνήσεις στο χημείο μέχρι την οικογενειακή επιχείρηση
Για μένα, η επιτυχία δεν είναι μόνο τι πετυχαίνουμε, αλλά πώς το πετυχαίνουμε. Το όραμά μου είναι ένα Πανεπιστήμιο που εξελίσσεται χωρίς να χάνει τον ανθρωποκεντρικό του χαρακτήρα, που παραμένει αληθινό στον σκοπό του: να μεταμορφώνει ζωές μέσα από την εκπαίδευση και να καλλιεργεί μια κουλτούρα βιωσιμότητας και συνειδητής προόδου.
- Ποιος είναι ο ρόλος της Τεχνητής Νοημοσύνης στην επιχείρησή σας και ποιος θα πρέπει να είναι στο μέλλον;
Η Τεχνητή Νοημοσύνη είναι ήδη μέρος της ζωής μας. Το ερώτημα δεν είναι αν θα την υιοθετήσουμε, αλλά πώς. Στο Πανεπιστήμιο τη χρησιμοποιούμε σε έρευνα, διδασκαλία και διοικητικές διαδικασίες, όμως το σημαντικότερο είναι να καλλιεργούμε κριτική σκέψη και υπεύθυνη χρήση.
Η τεχνολογία δεν μπορεί να αντικαταστήσει τη διαδικασία της μάθησης, την επιμονή, τη δημιουργικότητα, ούτε την ανθρώπινη κρίση. Το ζητούμενο είναι να καταφέρουμε να διδάξουμε στους φοιτητές μας να σκέφτονται κριτικά, να αξιοποιούν την τεχνολογία χωρίς να εξαρτώνται από αυτήν. Η μάθηση κρύβεται στη διαδικασία και όχι στο αποτέλεσμα. Η ΤΝ μπορεί να επιταχύνει τα πάντα, αλλά δεν μπορεί να αντικαταστήσει την προσπάθεια, τη δημιουργικότητα και το «γιατί» πίσω από τη γνώση.
- Διαβάστε επίσης: Το μεγαλεπήβολο «The Gen Z & Millennial Project» που παρουσιάζει η IMH... Η νέα γενιά επιχειρηματικών ηγετών της Κύπρου
Χωρίς να θέλω να μειώσω την αξία της ΤΝ, δεν είναι η πρώτη φορά τον τελευταίο αιώνα που η ανάδειξη μιας καινοτόμου τεχνολογίας αλλάζει ουσιαστικά την κοινωνία. Ακόμη και στην εκπαίδευση, μπορεί κάποιος να βρει πολλές "επαναστάσεις" στην πρόσφατη ιστορία.
Στόχος μας είναι να καλλιεργούμε ανθρώπους που χρησιμοποιούν την τεχνολογία με επίγνωση και ευθύνη, όχι ανθρώπους που την ακολουθούν τυφλά. Ως ηγέτες έχουμε ευθύνη να διασφαλίσουμε ότι η ΤΝ υπηρετεί τον άνθρωπο, και όχι το αντίστροφο.
- Με ποιους τρόπους η τεχνολογία και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν συμβάλει στον τρόπο που εργάζεστε και καθοδηγείτε την επιχείρησή σας;
Η τεχνολογία και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν αλλάξει ριζικά τον τρόπο που επικοινωνούμε και ηγούμαστε.
Προσωπικά, τα βλέπω ως εργαλεία διαφάνειας και σύνδεσης. Τα χρησιμοποιώ για να εκφράζω τις αξίες και τις προτεραιότητές μας γιατί οι άνθρωποι θέλουν να βλέπουν όχι μόνο τι κάνουμε, αλλά και γιατί το κάνουμε.
Στο Πανεπιστήμιο, αποτελούν βασικό μέσο επικοινωνίας με φοιτητές, αποφοίτους και συνεργάτες, αλλά και χώρο οικοδόμησης κοινότητας. Για εμένα, τρεις είναι οι αρχές που πρέπει να διέπουν τη χρήση τους: αυθεντικότητα, διαφάνεια και ουσιαστική εμπλοκή. Με σκοπό όχι απλώς να επικοινωνούμε, αλλά να συνδεόμαστε.
*Οι πρωταγωνιστές του επιχειρείν αλλάζουν, τη δύναμη των σημαντικών αποφάσεων αναλαμβάνει η νέα γενιά επιχειρηματιών Gen Z & Millennials και η IMH παρουσιάζει, με υποστηρικτές τέσσερις από τις πιο αξιοσημείωτες εταιρείες της Κύπρου - Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου, Bank of Cyprus, PwC και Cablenet - το εντυπωσιακό Gen Z & Millennial Project: Η Nέα Γενιά Eπιχειρηματικών Ηγετών της Κύπρου, με στόχο να εντοπίσει, να κατανοήσει και να προβάλει τους νέους movers and shakers της αγοράς.







