Σε έναν κόσμο όπου η διαφήμιση και τα κοινωνικά μέσα είναι πανταχού παρόντα, ο τρόπος προώθησης των τυχερών παιχνιδιών έχει άμεσο αντίκτυπο στη συμπεριφορά και τον κίνδυνο των καταναλωτών. Με το νεανικό κοινό να περνά περισσότερο χρόνο από ποτέ στο διαδίκτυο, η πρόκληση της διασφάλισης υπεύθυνου μάρκετινγκ δεν ήταν ποτέ μεγαλύτερη.
Μια ενδιαφέρουσα συζήτηση που φιλοξένησε το 8ο Συνέδριο Ασφαλούς Παιχνιδιού, που διοργάνωσε η Εθνική Αρχή Στοιχημάτων (ΕΑΣ), διερεύνησε ακριβώς αυτό: τη διασταύρωση των διαφημιστικών πρακτικών, της επιρροής των κοινωνικών μέσων και της προστασίας των παικτών, εξετάζοντας πώς η ρύθμιση, η ευθύνη της βιομηχανίας και η ηθική επικοινωνία μπορούν να μειώσουν τις βλάβες και να ενισχύσουν την εμπιστοσύνη.
Ο Κωνσταντίνος Ντάλτας, Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Συνδέσμου Διαφημιστικών Εταιρειών Κύπρου (SDEK), τόνισε τη σημασία της συμμόρφωσης με τους κανόνες και της προώθησης υπεύθυνων πρακτικών: «Η ΕΑΣ καθορίζει σαφή όρια και εμείς τα ακολουθούμε, ώστε να προστατεύουμε το κοινό. Τα νέα εργαλεία μάς βοηθούν να περνάμε τα σωστά μηνύματα σε ευαίσθητες ομάδες, όπως παιδιά ή άτομα επιρρεπή στο στοίχημα», είπε αρχικά.
Στη συνέχεια τόνισε το εξής: «Δεν πρέπει να θεωρούμε ότι οι χρήστες ζουν μέσα σε γυάλα. Ό,τι κανόνες και να θέσουν οι Αρχές, η εφαρμογή τους από μας είναι καθοριστική. Εμείς, οι διαφημιστικές εταιρείες και οι εταιρείες που παράγουν περιεχόμενο, φροντίζουμε να μεταδίδουμε σωστά τα μηνύματα, χωρίς να αποκρύπτουμε κρίσιμα στοιχεία. Η συνεργασία και η ομαδική δράση είναι το κλειδί, διαφορετικά το παιχνίδι ελέγχεται από άλλους», προειδοποίησε.
Ο Σπύρος Τσακωνίτης, Επικεφαλής Νομικού Τμήματος της Εθνικής Αρχής Στοιχημάτων, ανέφερε: «Το ρυθμιστικό πλαίσιο είναι ζωντανό και προσαρμόζεται συνεχώς σε νέες τεχνολογίες και ψυχολογικές προσεγγίσεις. Περιλαμβάνει αυστηρούς περιορισμούς περιεχομένου, υποχρεωτικό age gating για ψηφιακές και social media διαφημίσεις και κανόνες που απαγορεύουν τη συμμετοχή ή την εμφάνιση ατόμων ηλικίας 25 ετών ή μικρότερων σε εμπορικές επικοινωνίες. Οι διαφημίσεις που σχετίζονται με μπόνους πρέπει να αποκαλύπτουν με σαφήνεια τους όρους της προσφοράς, ώστε οι καταναλωτές να κατανοούν ότι δεν πρόκειται για δωρεάν στοιχήματα. Εξήγησε στο κοινό πως οι πιεστικές εκκλήσεις για άμεση δράση και οποιαδήποτε κρυφή ή αργή μορφή χορηγίας, απαγορεύονται ειδικά όσον αφορά διαφημίσεις influencers.
Ιδιαίτερη σημασία έχει, εξηγεί, η διασφάλιση της ανεξαρτησίας του περιεχομένου: οι χειριστές δεν μπορούν να επηρεάζουν ή να καθορίζουν το περιεχόμενο των χορηγούμενων προγραμμάτων. Κάθε διαφήμιση ελέγχεται πριν προβληθεί για να διασφαλιστεί η συμμόρφωση, κάτι που προσφέρει υψηλό επίπεδο εμπιστοσύνης, αλλά απαιτεί σημαντικούς πόρους, διευκρινίζει.
Ο Raffaello Rossi, Senior Lecturer Marketing στο University of Bristol, συμπλήρωσε: «Η διαδικασία ελέγχου κάθε διαφήμισης πριν δημοσιευθεί είναι κρίσιμη. Αν συγκρίνετε με άλλες χώρες, όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, βλέπετε ότι η τεράστια ποσότητα διαφημιστικού περιεχομένου καθιστά δύσκολη την πλήρη συμμόρφωση. Για παράδειγμα, ένας χειριστής, όπως η Telepower, μπορεί να δημοσιεύσει έως 100 διαφορετικές διαφημίσεις κατά τη διάρκεια ενός ποδοσφαιρικού αγώνα. Ο έλεγχος πριν τη δημοσίευση αλλάζει εντελώς τη στρατηγική τους, αλλά εξασφαλίζει μεγαλύτερη ασφάλεια και προστασία των παικτών», σημείωσε.
Τέλος και οι τρεις σχολίασαν τον μεγάλο αντίκτυπο της τεχνητής νοημοσύνης τις παραπλανητικές διαφημίσεις και την ανάγκη όπως αυτές αντιμετωπιστούν για αποφυγεί μελλοντικών σοβαρών επιπτώσεων στην κοινωνία.
Τη συζήτηση συντόνισε ο Δρ Joerg Hofmann, partner, Melchers Law.