Το ταξίδι με το τρένο σε σύγκριση με το αεροπλάνο κατά μήκος της Ευρώπης είναι ακριβότερο στο 54% των περιπτώσεων, σύμφωνα με μελέτη που δημοσίευσε η Greenpeace Europe.
Η περιβαλλοντική οργάνωση εξέτασε 109 διεθνείς και 33 εσωτερικές σιδηροδρομικές διαδρομές, συγκρίνοντας τις τιμές με εκείνες των αεροπορικών εταιρειών. Όλες οι διαδρομές ήταν ρεαλιστικά εφικτές, είτε μέσω ημερήσιων είτε νυχτερινών δρομολογίων. Σε ορισμένες περιπτώσεις, το τρένο ήταν έως και 26 φορές ακριβότερο από το αεροπλάνο.
Η Greenpeace αναφέρει ως χαρακτηριστικό παράδειγμα τη διαδρομή Βαρκελώνη – Λονδίνο, εάν κλειστεί ένα μήνα νωρίτερα: το εισιτήριο τρένου κοστίζει 389 ευρώ, ενώ το αεροπορικό μόλις 14,99 ευρώ. Αυτό, σύμφωνα με την έκθεση, αποδεικνύει ότι οι ταξιδιώτες ωθούνται να επιλέγουν τις αεροπορικές μεταφορές, ακόμη και όταν υπάρχουν βιώσιμες και λειτουργικές σιδηροδρομικές εναλλακτικές.
Η Γαλλία πρωταθλήτρια στις ακριβές σιδηροδρομικές τιμές
Στη Γαλλία, σχεδόν το 95% των διεθνών σιδηροδρομικών δρομολογίων ήταν πιο ακριβά από τα αντίστοιχα αεροπορικά τουλάχιστον έξι από τις εννιά ημέρες που έγινε η σύγκριση, σύμφωνα με την ανάλυση. Η Greenpeace χαρακτηρίζει τα νυχτερινά τρένα ως την πιο κλιματικά φιλική επιλογή για μεγάλες αποστάσεις, παρά το γεγονός ότι συνήθως είναι ακριβότερα από τις low-cost πτήσεις. Η οργάνωση επισημαίνει επίσης ότι οι σιδηροδρομικές εταιρείες επιβαρύνονται με ΦΠΑ, φόρους ενέργειας και τέλη πρόσβασης, ενώ η αεροπορική κηροζίνη παραμένει αφορολόγητη.
Αντίθετα, σε εθνικό επίπεδο, τα σιδηροδρομικά ταξίδια αποδεικνύονται πιο οικονομικά στο 70% των περιπτώσεων. Το τρένο, με σημαντικά χαμηλότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, αποτελεί την πιο φιλική επιλογή προς το περιβάλλον, σε σύγκριση με το αεροπλάνο που είναι πολύ πιο ρυπογόνο. Η Greenpeace καλεί τις κυβερνήσεις και την Ε.Ε. να καταστήσουν συστηματικά φθηνότερη τη χρήση των τρένων πανευρωπαϊκά.