powered by cbn INB-DIGITAL-EDITIONS LOGO-PNG-108
Powered byFreedom24 - Οικονομία | Κύπρος

Υπό πίεση για την φορολογική μεταρρύθμιση η Κυβέρνηση-Το πρέσινγκ από ΔΗΣΥ, οι ενστάσεις του ΑΚΕΛ και η δημόσια διαβούλευση

Όταν περί τις αρχές του περασμένου Ιούλη ο υπουργός Οικονομικών Μάκης Κεραυνός έδινε το παρών του στη συνεδρία του Εθνικού Συμβουλίου, προκειμένου να ενημερώσει την πολιτική ηγεσία για τα υπό διαμόρφωση-τότε-νομοσχέδια της φορολογικής μεταρρύθμισης, όλες οι ενδείξεις συνηγορούσαν προς την κατεύθυνση πως η Κυβέρνηση, εύκολα ή δύσκολα, θα πετύχαινε να εξασφαλίσει σε κοινοβουλευτικό επίπεδο την μέγιστη δυνατή συναίνεση και πως το όλο εγχείρημα δεν θα κινδύνευε να προσκρούσει στις κομματικές ενστάσεις που είθισται για διάφορους λόγους να εκδηλώνονται για ανάλογου μεγέθους-και όχι μόνο-μεταρρυθμίσεις.

Άλλωστε, η φορολογική μεταρρύθμιση, όπως αυτή παρουσιάστηκε τον περασμένο Φεβρουάριο στο Προεδρικό, χαιρετίστηκε εν πολλοίς από σχεδόν το σύνολο των πολιτικών δυνάμεων με θετικό πρόσημο, πέραν φυσικά του γεγονότος ότι έγινε παράλληλα δεκτή με ιδιαίτερη ικανοποίηση και από την ολότητα του επιχειρηματικού κόσμου.

Οι πρόνοιες που...στράβωσαν το κλίμα 

Το κλίμα ωστόσο...στράβωσε όταν στα έξι νομοσχέδια που τέθηκαν σε δημόσια διαβούλευση στα μέσα Ιουλίου, ήρθαν να προστεθούν πρόνοιες που σε μεγάλο βαθμό κρίθηκε και κρίνεται πως αλλοιώνουν βασικά συστατικά και δη τον προσανατολισμό του προαναγγελθέντος φορολογικού μετασχηματισμού, αφαιρώντας κίνητρα σε σχέση με την προσέλκυση ξένων επενδύσεων και αποδυναμώνοντας-στο όνομα της πάταξης της φοροδιαφυγής-φορολογικές ελαφρύνσεις που δόθηκαν στις κυπριακές επιχειρήσεις.

Οι πρόνοιες αυτές, τις οποίες το InBusinessNews ανέδειξε με δημοσίευμά του στις 9 του τρέχοντος μήνα, προκάλεσαν την έντονη δυσφορία και ξεσήκωσαν θύελλα αντιδράσεων ανάμεσα στο επιχειρείν, αναγκάζοντας το υπουργείο Οικονομικών να δώσει παράταση μέχρι τις 10 Σεπτεμβρίου στην δημόσια διαβούλευση, αντί μέχρι τις 25 Αυγούστου, όπως αρχικά είχε ανακοινώσει.   

Σκοπός της παράτασης, να δοθεί χρόνος στους εμπλεκόμενους φορείς να υποβάλουν τις απόψεις και εισηγήσεις τους, αλλά και μέσα από την διαβούλευση-ως η πλέον βασική στόχευση-να βρεθεί η φόρμουλα εκείνη που θα άρει τις ανησυχίες του επιχειρηματικού κόσμου. 

Σφίγγει τον κλοιό η αντιπολίτευση 

Ωστόσο, με την δημόσια διαβούλευση και τις συζητήσεις ανάμεσα σε Υπουργείο Οικονομικών και την επιχειρηματική κοινότητα της χώρας να βρίσκονται σε εξέλιξη, υπό ασφυκτική πίεση φαίνεται πλέον να βρίσκεται η Κυβέρνηση και σε πολιτικό επίπεδο, σε ό,τι αφορά την προσπάθειά της να εξασφαλίσει την πλειοψηφία εκείνη που όταν και εφόσον έρθει η στιγμή τα νομοσχέδια να τεθούν για ψήφιση στην Ολομέλεια να μην τεθεί εν αμφιβόλω η έγκρισή τους.

Αυτό, κατά πάσα πιθανότητα θα επιτύγχανε η Κυβέρνηση αν στην όλη εξίσωση είχε ως σύμμαχό της το μεγαλύτερο κόμμα της αντιπολίτευσης, δηλαδή τον ΔΗΣΥ, ο οποίος υπό το πρίσμα της προκύπτουσας αλλαγής φιλοσοφίας του φορολογικού μετασχηματισμού και παρά την αρχική θετική του αποτίμηση, κάθε άλλο παρά ως σύμμαχος της Κυβέρνησης δείχνει να ετοιμάζεται να συμπεριφερθεί αν δεν αλλάξουν τα πράγματα και όταν θα έρθει η ώρα της…κρίσης στην Βουλή.   

Η Πινδάρου, τις τελευταίες ημέρες, πρώτα με ανακοίνωση του κόμματος την περασμένη εβδομάδα και μόλις χθες διά γραπτής δήλωσης της προέδρου του ΔΗΣΥ Αννίτας Δημητρίου, φρόντισε να καταστήσει σαφές προς το Προεδρικό πως δεν μπορεί να υπολογίζει στην στήριξή της, αν δεν αφαιρεθούν από την φορολογική μεταρρύθμιση πρόνοιες που πλήττουν την επιχειρηματικότητα, την ανάπτυξη, τη δημιουργία θέσεων εργασίας και την προσέλκυση επενδύσεων.

Και με την Αννίτα Δημητρίου στο πλαίσιο αυτό, στην χθεσινή γραπτή της δήλωση, να ξεκαθαρίζει πως ο ΔΗΣΥ δεν θα δεχθεί την υπονόμευση του ευνοϊκού επιχειρηματικού περιβάλλοντος που χτίστηκε με κόπο και απέδωσε θετικά αποτελέσματα στην οικονομία της Κύπρου μετά την οικονομική κρίση.

Ανάλογα μηνύματα, αξίζει να σημειωθεί, είχε προλάβει να στείλει διά σχετικής ανάρτησής του στο «Χ» και ο τέως αναπληρωτής πρόεδρος της παράταξης, πρώην υπουργός Οικονομικών και βουλευτής του ΔΗΣΥ Χάρης Γεωργιάδης, ο οποίος αναδημοσιεύοντας το θέμα του InBusinessNews, στις εννέα Αυγούστου, διαμήνυε:

«Δεν πρόκειται για γίνουν αποδεκτές ανάλογες ρυθμίσεις. Η επικέντρωση θα πρέπει να παραμείνει στην προσαρμογή των φορολογικών συντελεστών, όπως είχε αρχικά ανακοινωθεί».

 

Η ανάγνωση και οι τρεις άξονες του ΑΚΕΛ

Και ενώ ο ΔΗΣΥ βάζει πίεση στην Κυβέρνηση προκειμένου ο φορολογικός μετασχηματισμός να επανέλθει στην αρχική, ορθή του πορεία, την ίδια ώρα, προσεγγίζοντας την προτεινόμενη φορολογική μεταρρύθμιση από την δική του οπτική γωνία και από το δικό το ιδεολογικό υπόβαθρο, μηνύματα προς την Κυβέρνηση-βάζοντας την δική του πίεση- ενόψει της συζήτησης των νομοσχεδίων στην Βουλή στέλλει και το ΑΚΕΛ.

Κάνοντας λόγο για μια προκύπτουσα μη ολοκληρωμένη μεταρρύθμιση και δείχνοντας το στίγμα των προθέσεών του, το ΑΚΕΛ-διά χθεσινής του ανακοίνωσης-σκιαγράφησε τον ιδανικό για το κόμμα της Αριστεράς φορολογικό μετασχηματισμό, παραθέτοντας συγκεκριμένους άξονες και πλαίσιο ως εξής:   

  • Αλλαγή στο ισοζύγιο ανάμεσα στις έμμεσες και τις άμεσες φορολογίες, με πιο προοδευτικούς φορολογικούς συντελεστές εισοδήματος, ώστε να υπάρχει μεγαλύτερη στήριξη των μεσαίων και χαμηλών εισοδηματικών στρωμάτων.
  • Μέτρα φορολογίας του πλούτου, ώστε τα έσοδα να χρησιμοποιηθούν για διεύρυνση της κοινωνικής πολιτικής.  
  • Μείωση του φορολογικού βάρους για τις μικρές-οικογενειακές επιχειρήσεις του τόπου και με αποτελεσματική πάταξη της φοροδιαφυγής.

Κατά την ανάγνωση του ΑΚΕΛ, οι μέχρι στιγμής προτάσεις της Κυβέρνησης δεν στοχεύουν σε δικαιότερη κατανομή των φορολογικών βαρών, καθώς, όπως υποστηρίζει, αντί να στηριχθούν αποτελεσματικά τα μεσαία και χαμηλά εισοδηματικά στρώματα, ευνοούνται τα ψηλά εισοδηματικά στρώματα και φορτώνονται ακόμα περισσότερες φορολογίες τα χαμηλά εισοδηματικά στρώματα και όσοι βρίσκονται κάτω από το όριο του αφορολόγητου εισοδήματος.

Το...αντίξοο πολιτικό περιβάλλον και η μόνη διέξοδος   

Όπως γίνεται αντιληπτό, σε πολιτικό επίπεδο, φαίνεται να διαμορφώνεται πλέον για την Κυβέρνηση ένα όχι και τόσο ευνοϊκό περιβάλλον, αφού ανεξαρτήτως των διαφορετικών αφετηριών και στοχεύσεων που θέτουν τα δύο μεγαλύτερα κόμματα της αντιπολίτευσης, με τον ΔΗΣΥ και το ΑΚΕΛ απέναντί της η συζήτηση των νομοσχεδίων στην αρμόδια κοινοβουλευτική Επιτροπή και η προώθησή τους στην Ολομέλεια εντός του χρονικού πλαισίου που το Προεδρικό θα ήθελε να δει συμβαίνει κάτι τέτοιο, αναμένεται εκ των πραγμάτων να εξελιχθεί σε μια επίπονη και μάλλον ουδόλως αναίμακτη διαδικασία.

Υπενθυμίζεται συναφώς, η επανειλημμένως και σε αυστηρό ύφος διατυπωθείσα ξεκάθαρη θέση του Προέδρου της Δημοκρατίας Νίκου Χριστοδουλίδη για έναρξη της υλοποίησης της φορολογικής μεταρρύθμισης την 1η Ιανουαρίου 2026, ένα χρονικό ορόσημο όμως, που με την τροπή που δείχνουν να έχουν πάρει τα πράγματα, εκφράζεται από ολοένα και περισσότερους η εύλογη εκτίμηση πως πολύ δύσκολα δεν θα χαθεί.   

Και τούτο, καθώς αφενός πολύ σύντομα στην κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών θα πρέπει να αρχίσει η χρονοβόρα συζήτηση του κρατικού προϋπολογισμού(σ.σ. εκ των πραγμάτων θα υπάρχει στενότητα χρόνου για την παράλληλη συζήτηση δύο φλέγοντων και εξέχουσας σημασίας ζητημάτων), ενώ αφετέρου η έναρξη της προεκλογικής περιόδου ενόψει των βουλευτικών εκλογών του 2026 βρίσκεται προ των πυλών και απολύτως φυσιολογικά αναμένεται πως αργά ή γρήγορα θα επισέλθει στην όλη εξίσωση και ο παράγοντας της πολιτικής σκοπιμότητας.

Με τα δεδομένα αυτά, ως ίσως ο μόνος δρόμος για την Κυβέρνηση προκειμένου να… αποσυμπιεστεί και να επιτύχει τον στόχο του φορολογικού μετασχηματισμού από την 1η Ιανουαρίου 2026, φαντάζει για αρκετούς η επαναφορά της μεταρρύθμισης στις αρχικές της ράγες, ώστε να έχει μαζί της σε μια τόσο σημαντική και ζωτικής για την οικονομία του τόπου σημασίας μεταρρύθμιση τον ΔΗΣΥ. Το μεγαλύτερο κόμμα της αντιπολίτευσης δηλαδή, το οποίο και κατά το παρελθόν, αν και εκτός κυβερνητικού σχήματος, δεν δίστασε να την βγάλει στην Βουλή από δύσκολες καταστάσεις.

;