powered by cbn INB-DIGITAL-EDITIONS LOGO-PNG-108
Powered byAyia Napa Marina - Επιχειρήσεις | Τουρισμός - Εστίαση

Κώστας Κουμής: Οι λόγοι για την ανοδική πορεία και η προοπτική του 2025 ως καλύτερη χρονιά στην ιστορία του τουρισμού

Την εκτίμηση ότι, βάσει των επίσημων στοιχείων, το 2025 θα είναι η καλύτερη χρονιά στην ιστορία του τουρισμού της Κύπρου, εκφράζει ο αρμόδιος Υφυπουργός, Κώστας Κουμής, τονίζοντας πως οι επιδόσεις που καταγράφονται είναι το αποτέλεσμα στοχευμένων και πολυεπίπεδων δράσεων που έγιναν από το Υφυπουργείο Τουρισμού και απ’ όλους τους εμπλεκόμενους φορείς του τουριστικού οικοσυστήματος. 

Σε συνέντευξή του στο τεύχος Αυγούστου του περιοδικού IN Business, o κ. Κουμής αναφέρεται στο μεγάλο στοίχημα της συνέχισης των υψηλών επιδόσεων, παραθέτοντας ως βασικό πυλώνα επίτευξης του στόχου αυτού την επικαιροποιημένη εθνική στρατηγική τουρισμού 2035. 

Όπως εξηγεί, η στρατηγική επί της ουσίας εστιάζει, πέρα από τη διατήρηση των κεκτημένων σε κάποιες αγορές, στη βελτίωση της τουριστικής εμπειρίας με ιδιαίτερη στόχευση στην αυθεντική Κύπρο, στην ενίσχυση των παρεχόμενων υπηρεσιών μέσω σχεδίων κινήτρων και στην περαιτέρω ανάπτυξη των ειδικών μορφών τουρισμού.

«Και είναι με ιδιαίτερη ικανοποίηση που βλέπουμε ειδικές μορφές, όπως ο αγροτουρισμός και ο αθλητικός τουρισμός, να βιώνουν αποδοτικά έτη», επισημαίνει. 

Αναφερόμενος στο διαχρονικό ζήτημα της εποχικότητας, ο Κώστας Κουμής αναφέρει τη σειρά δράσεων που γίνονται για την αντιμετώπισή του, την ίδια που επισημαίνει πως ο ανταγωνισμό από άλλους προορισμούς, κάθε χρόνο γίνεται εντονότερος και εξελίσσεται-χωρίς καμία απολύτως αμφιβολία-σε μία μεγάλη πρόκληση.

Ερωτηθείς για το τι θα ήθελε να αφήσει πίσω του όταν έλθει η στιγμή να παραδώσει το χαρτοφυλάκιό του, ο Κώστας Κουμής τονίζει πως θα ήθελε να γνωρίζει το μέλλον του τουρισμού της χώρας μας είναι διασφαλισμένο με σταθερές βάσεις σε όρους βιωσιμότητας και μία προοπτική βασισμένη στην αειφόρο τουριστική ανάπτυξη, αλλά και στη γνώση. 

«Η δική μου προσωπική ικανοποίηση δεν μπορεί να είναι άλλη από το να βλέπω το τουριστικό προϊόν της χώρας μας να αναβαθμίζεται και τις επιχειρήσεις του τομέα να καταγράφουν σειρά επιτυχημένων ετών», υπογραμμίζει. 

Ιστορικά, στη βάση των αριθμών που έχουμε στη διάθεσή μας, πώς αξιολογείται η χρονιά την οποία διανύουμε;

Βάσει των επίσημων στοιχείων, μπορούμε να πούμε ότι το 2025 διαφαίνεται, πλέον, ότι θα είναι η καλύτερη χρονιά στην ιστορία του τουρισμού της χώρας μας.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας, το πρώτο εξάμηνο του έτους καταγράφεται, σε σχέση με τις αφίξεις, άνοδος της τάξης του 11,5% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2024, αύξηση 14,2% σε σχέση με το 2023 και 50,9% εν συγκρίσει με το 2022.

Συγκεκριμένα οι αφίξεις την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουνίου 2025 ξεπέρασαν τα 1. 8 εκατ.  τουρίστες, σε σύγκριση με περίπου 1.6 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του 2024.

Ταυτόχρονα, τα έσοδα για την περίοδο Ιανουαρίου -Απριλίου κατέγραψαν άνοδο της τάξεως του 32,2%, σε σχέση με τους ίδιους μήνες του προηγούμενου έτους.

Οι λόγοι για την ανοδική πορεία 

Πού αποδίδετε την ανοδική αυτή πορεία;

Θα έλεγα ότι οι συγκεκριμένες επιδόσεις είναι το αποτέλεσμα στοχευμένων και πολυεπίπεδων δράσεων που έγιναν από το Υφυπουργείο Τουρισμού και απ’ όλους τους εμπλεκόμενους φορείς του τουριστικού οικοσυστήματος και ήταν βασισμένες σε μια ολιστική και εναρμονισμένη στρατηγική.

Μετά την οριστική απώλεια της αγοράς της Ρωσίας, που αποτελούσε τη δεύτερη μεγαλύτερη για τη χώρα μας, αυτό που προείχε ήταν να γίνει ορθή στόχευση προς τις χώρες εκείνες που έδειχναν ότι θα μπορούσαν να ανεβάσουν ρυθμούς. Εκ των υστέρων θεωρώ ότι οι αποφάσεις μας ήταν ορθές.

Έγιναν ταυτόχρονα κι άλλες προσπάθειες, ώστε να ανεβάσουμε ρυθμούς;

Εννοείται ότι έγιναν κι άλλες ενέργειες, όπως ήταν η επένδυση στην ενδυνάμωση των σχέσεων με τους οργανωτές ταξιδίων και η βελτίωση της αεροπορικής σύνδεσης, παράμετρος που αποδείχθηκε καθοριστική.

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, σημαντικό ρόλο διαδραματίζει η βελτίωση των προσφερόμενων υπηρεσιών.  

Το μεγάλο στοίχημα είναι, ασφαλώς, η συνέχιση της υψηλής απόδοσης. Πώς θα το επιτύχουμε;

Η εθνική στρατηγική τουρισμού 2035 έχει πρόσφατα επικαιροποιηθεί και βρίσκεται στο στάδιο της τελικής διαβούλευσης.

Η στρατηγική του Yφυπουργείου επί της ουσίας εστιάζει, πέρα από τη διατήρηση των κεκτημένων σε κάποιες αγορές, στη βελτίωση της τουριστικής εμπειρίας με ιδιαίτερη στόχευση στην αυθεντική Κύπρο, στην ενίσχυση των παρεχόμενων υπηρεσιών μέσω σχεδίων κινήτρων και στην περαιτέρω ανάπτυξη των ειδικών μορφών τουρισμού.

Και είναι με ιδιαίτερη ικανοποίηση που βλέπουμε ειδικές μορφές, όπως ο αγροτουρισμός και ο αθλητικός τουρισμός, να βιώνουν αποδοτικά έτη.

Η αεροπορική σύνδεση

Πώς κρίνετε την αεροπορική σύνδεση της χώρας μας τα τελευταία χρόνια;

Έχει βελτιωθεί πάρα πολύ. Και αυτό, ασφαλώς, δεν το λέμε εμείς. Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία του Aviation Council, η χώρα μας βρίσκεται στη δεύτερη θέση σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, σε σχέση με τη βελτίωση της αεροπορικής σύνδεσης μεταξύ των ετών 2019 - 2025. Αυτό, σίγουρα, αποτελεί μία μεγάλη επιτυχία. 

Οι αφίξεις και οι διανυκτερεύσεις στα ξενοδοχεία

Ξενοδόχοι επισημαίνουν συχνά ότι τα στοιχεία των αφίξεων δεν ταυτίζονται πλήρως με τις διανυκτερεύσεις στα ξενοδοχεία. Σε ποιο βαθμό ισχύει αυτό; 

Η Στατιστική Υπηρεσία της χώρας μας, στην ανασκόπηση κάθε προηγούμενου έτους, παρουσιάζει ένα δείκτη που υποδεικνύει σε ποιο ποσοστό οι αφιχθέντες τουρίστες δεν διέμειναν σε αδειούχα καταλύματα.

Το ποσοστό αυτό-για χρόνια σταθερό γύρω στο 30%-ουσιαστικά υποδιαιρείται μεταξύ αυτών που διαμένουν σε αυτοεξυπηρετούμενα καταλύματα, σε εξοχικές κατοικίες και σε συγγενείς ή φίλους, κάτι που αφορά, κυρίως, τους εξ Ελλάδος επισκέπτες.

Το 2019 και το 2022 το συγκεκριμένο ποσοστό ανερχόταν σε 32%, το 2023 ανέβηκε στο 34% και το 2024 μειώθηκε στο 25%. Επί της ουσίας, επειδή υπάρχουν και μετρήσεις απόλυτου χαρακτήρα, το 2024 οι αφίξεις επισκεπτών που διέμειναν σε τουριστικά καταλύματα ξεπέρασαν για πρώτη φορά τα τρία εκατομμύρια.                                                           

Επαναλαμβάνω ότι πάντοτε ένα ποσοστό των επισκεπτών, για διάφορους λόγους, δεν κατέληγε σε τουριστικά καταλύματα, τονίζω, όμως, την επίδοση του προηγούμενου έτους. Το 2025 κινείται θα έλεγα στους ίδιους ρυθμούς. 

Η βελτίωση του τουριστικού προϊόντος 

Ποια έργα και πολιτικές προωθούνται, ώστε να βελτιωθεί το τουριστικό προϊόν;                                       

Μέσω σχεδίων κινήτρων, όπως για παράδειγμα, εκείνου της αναβίωσης ορεινών, ακριτικών και απομακρυσμένων περιοχών της υπαίθρου, στοχεύουμε στην αναβάθμιση των εκεί βασικών υποδομών.

Την ίδια στιγμή, με σχέδια και κίνητρα πάντοτε, και μέσω των εταιρειών τουριστικής ανάπτυξης και προβολής, επιδιώκουμε τη βελτίωση βασικών υποδομών και στην παράκτια ζώνη.

Σε ποιες δράσεις και συνέργειες επενδύετε ιδιαίτερα προς επίτευξη των στόχων;   

Γενικότερα επενδύουμε στην αναβάθμιση της σχέσης με τις τοπικές Αρχές, οι οποίες ανέκαθεν διαδραμάτιζαν σημαντικό ρόλο στον τουρισμό. Και είναι με ιδιαίτερη ικανοποίηση που βλέπουμε αρκετές εξ αυτών να προβαίνουν σε σημαντικές δράσεις, που είναι ωφέλιμες για τον τουρισμό.

Επιπλέον, πέραν της διεθνούς προβολής που έχει η Κύπρος σε αρκετές χώρες του εξωτερικού, επενδύουμε συνεχώς σε δράσεις συνεργασίας με bloggers, σε fam trips, στην κάθοδο δημοσιογράφων από άλλες χώρες και σε διάφορες άλλες συναφείς ενέργειες.

Η διαχείριση των προκλήσεων 

Πώς αντεπεξέρχεται σήμερα ο κυπριακός τουρισμός στις συνεχείς προκλήσεις που προκύπτουν από γεωπολιτικά ζητήματα; 

Καθήκον μας είναι να λαμβάνονται κάθε φορά μέτρα, στο πλαίσιο του δυνατού, ώστε να διαχειριζόμαστε κάθε πρόκληση ξεχωριστά, υπεύθυνα και με αποτελεσματικότητα.

Αυτό πράξαμε και κατά τη διάρκεια των πρόσφατων εντάσεων στην περιοχή της Μέσης Ανατολής, μέσω των εσωτερικών μηχανισμών που καταρτίστηκαν από την πρώτη κιόλας στιγμή, με σκοπό και στόχο την ανατροπή των όποιων αρνητικών επιπτώσεων.

Η εποχικότητα και ο ανταγωνισμός 

Πώς αντιμετωπίζονται θέματα, επίσης σοβαρά, όπως η εποχικότητα και ο ανταγωνισμός από άλλους προορισμούς; 

Το διαχρονικό θέμα της εποχικότητας αντιμετωπίζεται με σειρά δράσεων, όπως είναι η επένδυση για βελτίωση της αεροπορικής σύνδεσης κατά τη χειμερινή περίοδο, η απόδοση έμφασης στις ειδικές μορφές τουρισμού, αλλά και οι οριζόντιες πολιτικές, στις οποίες περιλαμβάνεται και το σχέδιο κατάρτισης που εξαγγέλθηκε σε συνεργασία με το Υπουργείο Εργασίας.

Όσον αφορά στον ανταγωνισμό από άλλους προορισμούς, θα έλεγα ότι κάθε χρόνο γίνεται και εντονότερος και εξελίσσεται-χωρίς καμία απολύτως αμφιβολία-σε μία μεγάλη πρόκληση.

Θεωρείτε ότι βελτιώνεται το πρόβλημα της εποχικότητας;

Θεωρώ ότι οι προσπάθειες, που καταβάλλει το Υφυπουργείο προς αυτή την κατεύθυνση έχουν ήδη επιφέρει θετικά αποτελέσματα και αυτό αποδεικνύεται κι από τους αριθμούς.                                           

Οι μήνες που βρίσκονται στην αρχή και στο τέλος της τουριστικής περιόδου προσελκύουν μεγάλο αριθμό επισκεπτών, πλησιάζοντας σε επισκεψιμότητα τους θερινούς.

Ο Απρίλιος του 2025 ξεπέρασε τις 400.000 αφίξεις, κάτι που πρώτη φορά συνέβη στην Κύπρο τέτοιο μήνα, ενώ εκπληκτική ήταν και η επίδοση του Οκτωβρίου του 2024 με πάνω από 450.000 αφίξεις, αλλά κι εκείνη του Νοεμβρίου που ακολούθησε.

Ανεβάζει ρυθμούς και η χειμερινή σεζόν;

Γενικότερα μπορούμε να πούμε ότι έχει αυξηθεί σημαντικά ο αριθμός των επισκεπτών κατά τη χειμερινή σεζόν. Ενδεικτικά να αναφέρω ότι την περίοδο Νοεμβρίου 2024 - Απριλίου 2025 επισκέφθηκαν τη χώρα μας, περίπου, 1.175.000 πρόσωπα, σε σύγκριση με 950.000 την αντίστοιχη περίοδο των ετών 2018 - 2019. Καταγράφηκε, δηλαδή, μία αύξηση που ξεπερνά το 23%, ενώ σε ορίζοντα δεκαετίας ο συνολικός αριθμός των επισκεπτών υπερδιπλασιάστηκε.

Αυτό που πρέπει να κρατήσουμε, είναι το ελπιδοφόρο μήνυμα της αύξησης της επισκεψιμότητας κατά τη χειμερινή περίοδο. Οι αριθμοί μπορούν να ανέβουν ακόμη πιο ψηλά, εάν διατηρήσουμε μια ολιστική στρατηγική και προσέγγιση.

Τι ζητούν οι επισκέπτες 

Ποιες είναι οι κυριότερες τάσεις που παρατηρείτε στις προτιμήσεις των επισκεπτών;

Θα έλεγα ότι επικεντρώνονται στην αναζήτηση καινοτόμων και μοναδικών εμπειριών κατά τη διάρκεια των διακοπών, στην εξατομίκευση των παρεχόμενων υπηρεσιών και στην αυξανόμενη περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση. 

Η Κύπρος ανταποκρίνεται σε αυτές τις απαιτήσεις, με πολλές ξενοδοχειακές επιχειρήσεις να εφαρμόζουν πρακτικές περιβαλλοντικής διαχείρισης και να εξασφαλίζουν διεθνείς πιστοποιήσεις που επιβεβαιώνουν τη δέσμευσή τους προς την αειφόρο ανάπτυξη.

Παράλληλα, η ανάπτυξη του αγροτουρισμού επιτρέπει στους επισκέπτες να έρχονται σε επαφή με την τοπική κουλτούρα και γαστρονομία, αλλά και με το φυσικό περιβάλλον, έχοντας έτσι μια ολοκληρωμένη και αυθεντική εμπειρία.

Πόσο έχουμε προχωρήσει στο κεφάλαιο των εξατομικευμένων υπηρεσιών;

Για την περαιτέρω ενίσχυση της τουριστικής εμπειρίας και την προώθηση της εξατομίκευσης έχουν δημιουργηθεί ποδηλατικές διαδρομές, μονοπάτια μελέτης της φύσης, γαστρονομικές και αθλητικές δραστηριότητες κι ειδικές διαδρομές κρασιού.

Επιπρόσθετα, σημαντικός αριθμός ξενοδοχειακών μονάδων διαφοροποιούν το τουριστικό τους προϊόν ανάλογα με τις τάσεις της αγοράς. Προχωρούν, για παράδειγμα, σε αναβάθμιση των υπηρεσιών ευεξίας ή των αθλητικών δραστηριοτήτων, ενδυναμώνοντας την ανταγωνιστικότητα και την ελκυστικότητα της Κύπρου ως τουριστικού προορισμού.

Εδώ θα ήθελα να προσθέσω ότι το Υφυπουργείο Τουρισμού ενισχύει αυτή την προσπάθεια με την εξαγγελία σχεδίων κινήτρων, ώστε να επιτυγχάνεται ο προαναφερθείς στόχος.

Η παρακαταθήκη που θέλει να αφήσει 

Ποιες ήταν οι κυριότερές σας προτεραιότητες, όταν αναλάβατε το Υφυπουργείο Τουρισμού;

Πρέπει να επισημάνω ότι η ανάληψη αυτού του πολύ σημαντικού για την οικονομία της χώρας μας χαρτοφυλακίου, αποτελεί, πρώτα από όλα, μέγιστη ευθύνη έναντι των 70.000 οικογενειών, η καθημερινότητα των οποίων εξαρτάται από τον τουρισμό.

Η πρώτη μας προτεραιότητα, όταν αναλαμβάναμε ως Κυβέρνηση αυτό το υφυπουργείο, ήταν να επιστρέψει ο τουρισμός της χώρας μας στις υψηλές επιδόσεις του παρελθόντος. Για να συμβεί αυτό, θα έπρεπε να καλυφθούν τα μεγάλα κενά της ρωσικής και της ουκρανικής αγοράς.                                                

Θεωρώ, πλέον, ότι το έχουμε καταφέρει και μάλιστα με γεωγραφική διασπορά. Δεν ήταν εύκολο και δεν θα σας κρύψω ότι αυτά τα δυόμισι χρόνια περάσαμε στο υφυπουργείο δύσκολες στιγμές αγωνίας και έντασης, κάτι που άλλωστε ισχύει για κάθε επιχειρησιακό υπουργείο.

Τι σας προσφέρει ικανοποίηση σ’ αυτή τη διαδρομή;

Η δική μου προσωπική ικανοποίηση δεν μπορεί να είναι άλλη από το να βλέπω το τουριστικό προϊόν της χώρας μας να αναβαθμίζεται και τις επιχειρήσεις του τομέα να καταγράφουν σειρά επιτυχημένων ετών.

Είναι για μένα πολύ σημαντικό να συνομιλώ με τουρίστες που εκφράζουν τα καλύτερα για την χώρα μας και σαφώς με επιχειρηματίες του κλάδου που δηλώνουν ικανοποιημένοι από δράσεις που υλοποιούνται.

Τι θέλετε να αφήσετε πίσω σας όταν έλθει η στιγμή να παραδώσετε το χαρτοφυλάκιό σας;

Θα ήθελα απλώς να γνωρίζω ότι το μέλλον του τουρισμού της χώρας μας είναι διασφαλισμένο με σταθερές βάσεις σε όρους βιωσιμότητας και μία προοπτική βασισμένη στην αειφόρο τουριστική ανάπτυξη αλλά και στη γνώση στην οποία, επίσης, επενδύουμε και θεωρώ ότι πρέπει να ενδυναμώσουμε περισσότερο.

Θα ήθελα, επίσης, να ασχοληθούμε πιο εντατικά και με την ανάδειξη της οινογαστρονομίας της χώρας μας, προϊόν που θεωρώ ότι το αξίζει. 

Ροή Ειδήσεων

Hellenic Bank Χορηγός Ροής INB
ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
;