Ένα «e-kalathi» στη μέγγενη της αγοράς που απογοήτευσε λιανέμπορους και καταναλωτές

Ελάχιστη χρηστικότητα, περιορισμένες δυνατότητες, σύγκριση μόνο περιορισμένων προϊόντων, παρέμβαση και πιέσεις στην αγορά, καθώς και μια πλατφόρμα που δεν οδηγεί τους καταναλωτές προς τις φθηνότερες υπεραγορές.

Η ψηφιακή πλατφόρμα «e-kalathi», η οποία λανσαρίστηκε επίσημα πριν από δύο εβδομάδες έλαβε ιδιαίτερα επικριτικά σχόλια τόσο από τις υπεραγορές όσο και από τους ίδιους τους καταναλωτές, οι οποίοι δεν φαίνεται να πείστηκαν για το νέο εργαλείο της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτή που έχει ως στόχο την ενίσχυση της διαφάνειας.

Η δημιουργία μιας πλατφόρμας παρακολούθησης και σύγκρισης τιμών προϊόντων σε έναν κλάδο, όπως το λιανεμπόριο τροφίμων που διαχρονικά λειτουργεί σε συνθήκες έντονου και υγιούς ανταγωνισμού, δεν κατάφερε να προσελκύσει το ενδιαφέρον των καταναλωτών, οι οποίοι εξακολουθούν να είναι ενημερωμένοι, καταρτισμένοι και να γνωρίζουν την τιμολογιακή πολιτική των υπεραγορών και να επιλέγουν από μόνοι τους ποιο κατάστημα θα επισκεφθούν και ποια προϊόντα θα προμηθευτούν από αυτό.

«Κατώτερο των προσδοκιών»

Ενδεικτική ήταν η πρόσφατη ανακοίνωση του Κυπριακού Συνδέσμου Καταναλωτών, στην οποία υπογραμμίστηκε ότι «e-kalathi» αποδείχτηκε πολύ κατώτερο των προσδοκιών των καταναλωτών και ότι η χρησιμότητά του είναι πολύ περιορισμένη.

«Δυστυχώς οι υποσχέσεις που μας δόθηκαν διαψεύσθηκαν παταγωδώς και οι καταναλωτές έμειναν και πάλι απροστάτευτοι…Ενώ υποσχέθηκαν αρχικά ότι το καλάθι θα περιλαμβάνει μέχρι 3.000 προϊόντα τελικά παρέδωσαν ένα καλάθι με 478 προϊόντα…Υποσχέθηκαν ότι θα δινόταν η δυνατότητα ο καταναλωτής να μπορεί να βλέπει το σύνολο του κόστους του καλαθιού του.

Πρακτικά και τεχνικά δεν υπάρχει αυτή η δυνατότητα. Ο καταναλωτής θα πρέπει να ανατρέχει για κάθε προϊόν χωριστά για να εντοπίσει τη φθηνότερη υπεραγορά», επισημαίνουν χαρακτηριστικά οι καταναλωτές, σε ορισμένα από τα σχόλιά τους σχετικά με την πλατφόρμα.

Ένα άλλο τρωτό σημείο που εντοπίζει επίσης ο Κυπριακός Σύνδεσμος Καταναλωτών είναι το γεγονός ότι η ηλεκτρονική πλατφόρμα δεν παρέχει τη δυνατότητα σύγκρισης των τιμών σε συγκεκριμένη απόσταση από την οικία του καταναλωτή, καθώς η σύγκριση γίνεται εντός της κάθε επαρχίας, ενώ δεν υπάρχει η δυνατότητα εντοπισμού των κοινών προϊόντων του καλαθιού, ώστε να μπορεί να γίνει σύγκριση μεταξύ των υπεραγορών.

«Παρέμβαση και πίεση στην αγορά»

Πίεση και παρέμβαση στην αγορά δημιούργησε η ψηφιακή πλατφόρμα, σύμφωνα με τις υπεραγορές, με τις νέες συνθήκες ανταγωνισμού που προέκυψαν να επιδεινώνουν τη θέση ορισμένων παικτών της αγοράς.

Υπενθυμίζεται ότι ο εκτελεστικός γραμματέας του Παγκύπριου Συνδέσμου Υπεραγορών, Ανδρέας Χατζηαδάμου είχε τονίσει στο InBusinessNews, περίπου μία εβδομάδα μετά το λανσάρισμα του «e-kalathi», ότι η εφαρμογή της ψηφιακής πλατφόρμας έχει ασκήσει πιέσεις στους λιανεμπόρους, ιδιαίτερα στις υπεραγορές μικρής και μεσαίας δυναμικότητας, οι οποίες, όπως είπε, παλεύουν να είναι ανταγωνιστικές εν μέσω δυσμενών συνθηκών.

«Αυτή η παρέμβαση από την πλευρά της πολιτείας σε έναν ανταγωνιστικό κλάδο, ο οποίος επί χρόνια λειτουργούσε βάσει των δυνάμεων της αγοράς, δημιουργεί πιέσεις και δη αθέμιτες πιέσεις, ιδιαίτερα σε μικρές υπεραγορές, αλλά και υπεραγορές μεσαίας δυναμικότητας.

Επήλθε μία παρέμβαση και πλέον πλανάται ένας αθέμιτος ανταγωνισμός ως αποτέλεσμα αυτού του εργαλείου», υπογράμμισε χαρακτηριστικά ο κ. Χατζηαδάμου.

Τις πιέσεις φαίνεται να αισθάνονται πιο έντονα οι μικροί και οι μεσαίοι παίκτες της αγοράς, την ώρα που όλες οι υπεραγορές, ανεξαρτήτως μεγέθους, επί χρόνια ακολουθούσαν ισορροπημένη τιμολογιακή πολιτική, πέραν από τις δυνατότητές τους, προς όφελος του καταναλωτικού κοινού.

«Μόνο συγκεκριμένα προϊόντα και όχι τα φθηνότερα»

Ως ένα εργαλείο, το οποίο δεν φαίνεται να επιτυγχάνει τον σκοπό του, δηλαδή να συμβάλει στην ενίσχυση της διαφάνειας και να καθοδηγήσει τους καταναλωτές προς τις φθηνότερες υπεραγορές, είχε χαρακτηρίσει ο ΠΑΣΥΛΕ την ψηφιακή πλατφόρμα «e-kalathi», σε μια πρώτη αποτίμηση, μία μέρα μετά το λανσάρισμά της στις 12 Ιουνίου 2025, καταρρίπτοντας τα περί συμφερουσών αγορών.

Σε δηλώσεις του στο InBusinessNews, ο γενικός γραμματέας του ΠΑΣΥΛΕ, Μάριος Αντωνίου είχε επισημάνει ότι στην πλατφόρμα επιλέχθηκαν συγκεκριμένα επώνυμα προϊόντα και όχι τα πιο φθηνά προϊόντα των υπεραγορών, εξηγώντας ότι τα 478 επιλεγμένα προϊόντα δεν τα διαθέτουν στο σύνολό τους όλες οι υπεραγορές, καθώς, κάθε υπεραγορά διαθέτει τη δική της γκάμα, ενώ τα εν λόγω προϊόντα δεν είναι τα πιο φθηνά, δεδομένου ότι υπάρχουν πολύ φθηνότερες μάρκες σε κάθε υπεραγορά, όπως τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.

Βασισμένο σε συνταγή που απέτυχε

Αξίζει να αναφερθεί ότι εφόσον το λιανικό εμπόριο ήταν ο τομέας που πρωτοστάτησε πριν από μία πενταετία, με τις επιχειρήσεις να δημιουργούν ηλεκτρονικά καταστήματα, προβάλλοντας σε διαρκή βάση τις τιμές σε όλη την γκάμα των προϊόντων τους, το λανσάρισμα μίας ηλεκτρονικής πλατφόρμας σύγκρισης τιμών σε συγκεκριμένα και περιορισμένα προϊόντα δεν θα απέδιδε τα αναμενόμενα και δεν θα ήταν το πρώτο κανάλι ενημέρωσης των καταναλωτών.

Την ίδια ώρα, η αντιμετώπιση του συνεπαγόμενου κόστους και του απαιτούμενου φόρτου για συμμετοχή στην ηλεκτρονική πλατφόρμα αποδείχθηκε δύσκολη εξίσωση για τις μικρές υπεραγορές και τα συνοικιακά καταστήματα/μπακάλικα, ενώ οι ομοιότητες με την ελληνική πλατφόρμα «e-Καταναλωτής», η οποία δοκιμάστηκε εκτενώς και αξιολογήθηκε τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα, χωρίς να καταφέρει να κερδίσει την προτίμηση των καταναλωτών, είναι εμφανείς.

Δειτε Επισης

ΑΔΜΗΕ: Ενώπιον των ρυθμιστικών αρχών Ισραήλ και Κύπρου η μελέτη κόστους-οφέλους του GSI
Υπευθυνότητα και συμμόρφωση: Ο ρόλος των καταστημάτων διαρκούς εξυπηρέτησης στην προστασία των ανήλικων καταναλωτών
Πέντε συγκεκριμένες εισηγήσεις από ΣΕΜΗΟ για ουσιαστική και αποτελεσματική μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση
Το νέο κατάστημα Starbucks στην Σταυρού άνοιξε τις πόρτες του-Έμφαση στην αισθητική και στη συνολική εμπειρία (photos)
Ένα «e-kalathi» στη μέγγενη της αγοράς που απογοήτευσε λιανέμπορους και καταναλωτές
Το μεγαλύτερο deal της REMU, ο στόχος που ξεπέρασε και η επένδυση μαμούθ που ετοιμάζει η Columbia στο Secret Valley
Περισσότερα από 80 έργα κόστους άνω του €1 δις για την πόλη και επαρχία Λευκωσίας-Οι ανακοινώσεις Χριστοδουλίδη
Νέος συνέταιρος στην PwC Κύπρου ο Γιώργος Κωνσταντινίδης-Το who is who και πότε εντάσσεται στον Συνεταιρισμό
Aqua Residences: Οικιστικοί πύργοι €40 εκατ. στην περιοχή των πρώην διυλιστηρίων Λάρνακας
Στα €551,2 εκατ. το πλεόνασμα της γενικής κυβέρνησης το πρώτο πεντάμηνο-Τα έσοδα και οι δαπάνες