Αλέξανδρος Ιωσηφίδης: Ανήσυχοι για τα στενά του Ορμούζ οι Κύπριοι πλοιοκτήτες-Κίνδυνος εγκλωβισμού των πλοίων
Χαράλαμπος Χαραλάμπους 06:30 - 24 Ιουνίου 2025

Την ώρα που με κομμένη την ανάσα παρακολουθεί ο πλανήτης την κλιμάκωση της έντασης στην Μέση Ανατολή μετά και την εμπλοκή των ΗΠΑ στην πολεμική σύρραξη ανάμεσα στο Ισραήλ και τον Ιράν, η κατ’ αρχήν απόφαση της ιρανικής Βουλής για κλείσιμο των στενών του Ορμούζ σήμανε συναγερμό στην παγκόσμια οικονομία με φόντο τις οδυνηρές επιπτώσεις μιας τέτοιας εξέλιξης.
- Διαβάστε εδώ: Πράσινο ιρανικής Βουλής, αλλά στο Ανώτατο Συμβούλιο Ασφαλείας η τελική απόφαση για κλείσιμο των στενών του Ορμούζ
Με ένα περίπου 20% των παγκόσμιων φορτίων πετρελαίου και φυσικού αερίου να περνούν από τα στενά του Ορμούζ, πιθανό κλείσιμό τους, όπως υποδεικνύει μιλώντας στο InBusinessNews o γενικός διευθυντής του Κυπριακού Ναυτιλιακού Επιμελητήριου(ΚΝΕ) Αλέξανδρος Ιωσηφίδης, θα δημιουργούσε τεράστιο πρόβλημα στην εφοδιαστική αλυσίδα και μια τεραστίων διαστάσεων πετρελαϊκή κρίση.
Όπως εξηγεί κ. Ιωσηφίδης, κάτι τέτοιο θα επηρεάσει αφάνταστα την διαχείριση των εμπορευματοκιβωτίων, ωστόσο, σε μεγαλύτερο βαθμό θα πληγεί η διακίνηση των φορτίων και η προμήθεια στην παγκόσμια αγορά του πετρελαίου και του φυσικού αερίου.
Με τις επηρεαζόμενες χώρες, όπως περαιτέρω επισημαίνει, να πρέπει να βρουν εναλλακτικές πηγές εισαγωγής πετρελαίου και φυσικού αερίου.
- Διαβάστε επίσης: Μαρίνα Χατζημανώλη: Τι θα επιφέρει ένα ενδεχόμενο κλείσιμο των στενών του Ορμούζ-Αλυσιδωτές οι επιπτώσεις
- Διαβάστε επίσης: Κάγια Κάλας: Εξαιρετικά επικίνδυνο το κλείσιμο των στενών του Ορμούζ-Δεν θα ήταν καλό για κανένα
Οι παρενέργειες στην ναυτιλία
Ως προς τις παρενέργειες στην ναυτιλία, σύμφωνα με τον γενικό διευθυντή του ΚΝΕ, θα δημιουργηθεί τεράστια αναστάτωση στον κλάδο, αφού οι πλοιοκτήτες θα προσπαθήσουν να αποφύγουν τον εγκλωβισμό των πλοίων τους στην περιοχή και όσοι μπορούν θα προσπαθήσουν να τα δρομολογήσουν προς άλλες κατευθύνσεις.
Όσον αφορά ειδικότερα την κυπριακή ναυτιλία και οικονομία, ο Αλέξανδρος Ιωσηφίδης επισημαίνει πως θα επηρεαστεί στον βαθμό που υπάρχουν κυπριακά πλοία στην περιοχή ή πλοία των οποίων η διαχείριση γίνεται από την Κύπρο και τα οποία θα αναγκαστούν να αναθεωρήσουν την προσέγγιση τους στην περιοχή για να μην εγκλωβιστούν.
«Υπάρχει ανησυχία, ένας τεράστιος προβληματισμός μεταξύ των Κύπριων πλοιοκτητών», επεσήμανε, τονίζοντας ότι «για την προστασία των πλοίων, των φορτίων και των πληρωμάτων τους, όσοι μπορούν να αποφύγουν την περιοχή θα την αποφύγουν για να μην εγκλωβιστούν τα πλοία».
Ερωτηθείς σχετικά, ο κ. Ιωσήφιδης ξεκαθάρισε ότι δεν υπάρχουν ενναλακτικές θαλάσσιες οδοί για να ακολουθήσουν τα πλοία, αφού είναι ο μόνος τρόπος για να έχει κανείς πρόσβαση στις προμήθειες πετρελαίου της περιοχής. «Διαφορετικά θα πρέπει να γίνει από άλλη περιοχή η προμήθεια των ορυκτών καυσίμων», υπέδειξε.
- Διαβάστε ακομή: Αλ. Ιωσηφίδης: Ανήσυχη η ναυτιλιακή κοινότητα της Κύπρου-Τα στενά του Ορμούζ και τι θα δημιουργούσε μια πετρελαϊκή κρίση
Οι συνέπειες ενός αποκλεισμού
Αναφερόμενος στις επιπτώσεις ενός ενδεχόμενου αποκλεισμού των στενών του Ορμούζ, ο γενικός διευθυντής του ΚΝΕ έδωσε ξεκάθαρα την εικόνα:
«Θα επηρεάσει αφάνταστα τη διαχείριση των εμπορευματοκιβωτίων, αλλά σε μεγαλύτερο βαθμό την διακίνηση των φορτίων και την προμήθεια στην παγκόσμια αγορά του πετρελαίου και του φυσικού αερίου, που προμηθεύονται από τις πετρελαιοπαραγωγές χώρες της περιοχής, όπως η Σαουδική Αραβία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα», ανέφερε.
«Οπόταν», πρόσθεσε, «χώρες όπως η Κίνα, η οποία είναι ο μεγαλύτερος εισαγωγέας πετρελαίου στον κόσμο και η οποία εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την περιοχή, θεωρώ ότι θα επηρεαστούν σε μεγάλο βαθμό και θα πρέπει να βρουν εναλλακτικές πηγές εισαγωγής πετρελαίου και φυσικού αερίου».