CNBC: Πώς οι δασμοί και η καταναλωτική εμπιστοσύνη επηρεάζουν τις εταιρείες των ΗΠΑ
InBusinessNews 09:09 - 22 Μαΐου 2025

Οι προοπτικές για τις καταναλωτικές δαπάνες συνεχίζουν να γίνονται όλο και πιο ασαφείς. Την περασμένη εβδομάδα, το κλίμα των καταναλωτών έπεσε στο δεύτερο χαμηλότερο επίπεδο που έχει καταγραφεί ποτέ, ενώ τα πρόσφατα στοιχεία για τις πιστωτικές κάρτες έδειξαν ότι πολλοί Αμερικανοί αρχίζουν να περιορίζουν τις δαπάνες τους.
Η Walmart, η Microsoft και η Subaru είναι μόνο μερικές από τις εταιρείες που έχουν προειδοποιήσει για αυξήσεις τιμών λόγω των δασμών, οι οποίες θα μπορούσαν να οδηγήσουν τους ευαίσθητους στις τιμές καταναλωτές να περιορίσουν ακόμη περισσότερο τις δαπάνες τους.
Ωστόσο, υπάρχουν πολλές εταιρείες και τομείς που εξακολουθούν να σημειώνουν ισχυρή ζήτηση, ιδίως μετά την ευρύτερη ανάκαμψη της αγοράς που ακολούθησε την αναστολή των δασμών του Τραμπ, η οποία πρόσφατα επεκτάθηκε και στους υψηλότερους εισαγωγικούς δασμούς της Κίνας.
Στο πρόσφατο συμπόσιο των CEOs που διοργάνωσε πρόσφατα το CNBC που πραγματοποιήθηκε, πολλοί διευθύνοντες σύμβουλοι με βαθιά γνώση των βασικών τομέων καταναλωτικών δαπανών μοιράστηκαν τις απόψεις τους για την κατάσταση της οικονομίας.
Αγορά ακινήτων
Η εταιρεία οικοδομών και ανάπτυξης ακινήτων Taylor Morrison, που δραστηριοποιείται σε 12 πολιτείες, συμπεριλαμβανομένων του Τέξας, της Φλόριντα και της Βόρειας Καρολίνας, εξυπηρετεί διάφορες δημογραφικές ομάδες, σύμφωνα με την CEO, Σέριλ Πάλμερ.
Αυτές περιλαμβάνουν τους νεότερους αγοραστές πρώτης κατοικίας, τους ελαφρώς μεγαλύτερους σε ηλικία αγοραστές που αναβαθμίζουν την κατοικία τους και την ομάδα που αποκαλεί ως «55 και άνω».
Είναι η τελευταία αυτή ομάδα, η οποία αντιπροσωπεύει συνολικά περιουσιακά στοιχεία άνω των 114 τρισεκατομμυρίων δολαρίων, σύμφωνα με την ίδια, όπου η εταιρεία παρατηρεί τεράστιο ενδιαφέρον για νέα ακίνητα.
Μεταξύ αυτού του τύπου αγοραστών, που ενδιαφέρονται πολύ για πράγματα όπως ανακαινίσεις σπιτιών, η Πάλμερ ανέφερε ότι δεν έχει δει κανένα σημάδι άγχους στην ικανότητά τους να αγοράσουν σπίτια ή στα πιστωτικά τους προφίλ.
Ωστόσο, σημείωσε, αν το σπίτι είναι «μια πιο προαιρετική αγορά, υπάρχει πολύ περισσότερη προσοχή, κάτι που είναι λογικό».
Οι αγοραστές πρώτων κατοικιών αντιμετωπίζουν ερωτήματα σχετικά με το κόστος, τόνισε. «Μπορώ να το αντέξω οικονομικά; Τι μπορώ να αντέξω οικονομικά;», είναι οι ανησυχίες αυτών των αγοραστών.
Ενώ η CEO επεσήμανε ότι οι υψηλότερες τιμές των ακινήτων και τα σταθερά επιτόκια συμβάλλουν σε μια «περίοδο αστάθειας», τόνισε ότι η αύξηση των τιμών σχεδόν όλων των προϊόντων, από τις ασφάλειες έως τα είδη διατροφής, είναι αυτό που κάνει τους νεότερους αγοραστές πιο διστακτικούς.
Αγορά αυτοκινήτων
Με τις ανησυχίες για πιθανές αυξήσεις των τιμών λόγω των δασμών που πλήττουν σκληρά την αυτοκινητοβιομηχανία, οι καταναλωτές έσπευσαν να αγοράσουν καινούργια και μεταχειρισμένα αυτοκίνητα τους τελευταίους μήνες.
Η Carvana έχει επωφεληθεί σε μεγάλο βαθμό από αυτό, αναφέροντας πρόσφατα αύξηση των πωλήσεων κατά 46% σε ετήσια βάση.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος και συνιδρυτής Έρνι Γκαρσία δήλωσε στο CEO Council Summit ότι όταν ανακοινώθηκαν οι δασμοί «υπήρξε μια αύξηση, ειδικά στις πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων», αλλά αυτό έχει αρχίσει να εξισορροπείται.
Οι τιμές των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων έχουν επίσης αρχίσει να μειώνονται, ειδικά σε σύγκριση με τις αυξήσεις που παρατηρήθηκαν τα τελευταία χρόνια, δήλωσε ο ίδιος.
Ωστόσο, όσον αφορά τυχόν σημάδια αυξανόμενης αδυναμίας των καταναλωτών, ο Γκαρσία δήλωσε πως «δε βλέπουμε καμία ένδειξη για κάτι τέτοιο. Η κατάσταση φαίνεται πολύ ισχυρή». Συμπλήρωσε ότι η Carvana πωλεί οχήματα σε αγοραστές διαφόρων ηλικιακών ομάδων και πως, συνολικά, «η καταναλωτική εμπιστοσύνη φαίνεται αρκετά σταθερή».
Φθηνά προϊόντα
Από την ένταξή του στην Pinterest τον Ιούνιο του 2022, ο CEO Μπιλ Ρέντι έχει επιβλέψει μια προσπάθεια προσέγγισης της Gen Z, η οποία αποτελεί πλέον το 40% της βάσης χρηστών της πλατφόρμας κοινωνικών μέσων και η οποία χρησιμοποιεί κατά κύριο λόγο την πλατφόρμα για να αναζητήσει έμπνευση για αγορές.
Ο Ρέντι, ο οποίος δήλωσε ότι το Pinterest είναι μια πλατφόρμα «για σκόπιμες επιλογές», είπε ότι αρχίζει να παρατηρεί «ορισμένες αλλαγές στη συμπεριφορά των καταναλωτών».
Αυτό γίνεται εμφανές από τις αναζητήσεις για «προϊόντα που σχετίζονται με τον προϋπολογισμό» σε τομείς όπως η ένδυση και τα είδη οικιακής χρήσης, οι οποίες έχουν αυξηθεί κατά περισσότερο από 200%, σύμφωνα με τον ίδιο.
«Οι καταναλωτές γίνονται πιο προσεκτικοί και προγραμματίζουν την πιθανή αύξηση του κόστους ή ίσως αρχίζουν ήδη να την βιώνουν», είπε.
Κατά τη διάρκεια της πανδημίας και ύστερα, η γενική εικόνα ήταν ότι πολλοί καταναλωτές είχαν μεταφέρει τις δαπάνες τους από αγαθά σε εμπειρίες, με τα μεγαλύτερα οφέλη να αποκομίζονται από τον κλάδο της ψυχαγωγίας και των ταξιδιών.
Ο Ρότζερ Γκουντέλ, επίτροπος του NFL, και ο Άντονι Καπουάνο, CEO της Marriott International, οι οποίοι μίλησαν στο CNBC CEO Council Summit για τη μακροχρόνια συνεργασία τους, δήλωσαν ότι έχουν παρατηρήσει συνεχή δυναμική από τους λάτρεις του αθλητισμού και των ταξιδιών.
Ενώ ο Γκουντέλ είπε ότι η ζήτηση γύρω από την πρόσφατη ανακοίνωση του προγράμματος του NFL και τα περισσότερα από 600.000 άτομα που ταξίδεψαν στο Green Bay του Wisconsin για το NFL Draft αντικατοπτρίζει το γεγονός ότι «ο αθλητισμός βρίσκεται σε εξαιρετική θέση» και δεν αναμένεται να επηρεαστεί από την αβεβαιότητα των καταναλωτών, ενώ αναγνώρισε ορισμένες από τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο ευρύτερος κλάδος της ψυχαγωγίας.
Ο Καπουάνο τόνισε ότι στη Marriott, η οποία δραστηριοποιείται σε 144 χώρες, υπήρξε μια ισχυρή άνθηση των ταξιδιών στην αρχή του έτους και, μετά από μια μικρή κάμψη τον Μάρτιο, επανήλθε δυναμικά τον Απρίλιο, παρά την αύξηση των ανησυχιών για την εμπιστοσύνη των καταναλωτών.
Η επιθυμία για ταξίδια, ειδικά μεταξύ των νέων, τόνισε, δεν επιδεικνύει σημάδια επιβράδυνσης.
Ωστόσο, ο ίδιος δήλωσε ότι παρακολουθεί τις τάσεις στην απασχόληση και την ανεργία σε ευρύτερο επίπεδο και, εάν συνεχίσει η ισχυρή δημιουργία θέσεων εργασίας και η σχετικά χαμηλή ανεργία, θα «αισθάνεται αρκετά αισιόδοξος».
«Η πραγματικότητα είναι η εξής: η επιχείρησή μας ευδοκιμεί σε περιόδους σταθερότητας και υψηλής εμπιστοσύνης των καταναλωτών», δήλωσε ο Καπουάνο. «Κανένα από τα δύο δεν υπήρχε σε αφθονία τους τελευταίους μήνες».