Και οι εταιρείες αυτοκινήτων ενοικίασης στην μάχη των ακινητοποιήσεων-Η ετοιμότητά τους και τι ζητούν από το κράτος

Ενοικιαζόμενα οχήματα για να αμβλυνθεί το πρόβλημα με τις ακινητοποιήσεις οχημάτων, ζήτησε το Υπουργείο Μεταφορών Επικοινωνιών και Έργων από τον Κυπριακό Σύνδεσμο Ιδιοκτητών Αυτοκινήτων Ενοικίασης, όπως δήλωσε στο ΚΥΠΕ ο Πρόεδρος του, Κωνσταντίνος Κοντός, σημειώνοντας ότι ο Σύνδεσμος προτίθεται να απαντήσει σήμερα στον Υπουργό με επιστολή, στην οποία να εκφράζει την πρόθεσή του να παρέχει οχήματα ενοικίασης σε μειωμένες τιμές σε όσους ακινητοποιούν τα οχήματά τους λόγω ανάκλησης, αλλά και ζητώντας, ταυτόχρονα, το κράτος να αναλάβει μέρος του κόστους.

Όπως είπε στο ΚΥΠΕ ο κ. Κοντός, ο Υπουργός και ο διευθυντής του ΤΟΜ ζήτησαν τη βοήθεια του Συνδέσμου για «να συμβάλουμε στην παροχή οχημάτων προς τον κόσμο, που έχει επιλέξει να ακινητοποιήσει το όχημα του».

Σημείωσε ότι το κόστος ενοικίασης οχήματος μακροχρόνια για έναν άνθρωπο που είναι μεσαίου ή χαμηλού εισοδήματος είναι πολύ υψηλό και, παρόλο που οι εταιρείες που θέλουν να βοηθήσουν, χαμηλώνουν τις τιμές τους, «ένεκα της τουριστικής σεζόν που έρχεται και θα περιοριστεί η διαθεσιμότητα και η ζήτηση θα είναι αυξημένη, οι τιμές θα πάνε πάνω».

Επισήμανε ότι «και να προσφέρουμε μια τιμή έκπτωσης, το κόστος θα είναι ψηλό μακροχρόνια για κάποιον να το επωμιστεί.

Θα στείλουμε στο Υπουργείο εμείς σήμερα μια εισήγηση για μειωμένη τιμή μεν, αλλά εισηγούμαστε ότι αυτό το κόστος θα είναι καλύτερα να το αναλάβει το κράτος, επειδή θα είναι άδικο για τις εταιρείες εκμίσθωσης να αναγκάζονται να τρέχουν πίσω από τον κάθε πολίτη που δυσπραγεί, ταλαιπωρείται, να εισπράξει κιόλας. Ελπίζω να έρθει το κράτος ως αρωγός να πει ότι θα αναλάβω ένα κομμάτι από αυτό το κόστος».

Επιπτώσεις ανακλήσεων στον κλάδο ενοικιαζόμενων αυτοκινήτων

Σύμφωνα με τον κ. Κοντό, στον κλάδο δραστηριοποιούνται εταιρείες διαφόρων μεγεθών, από μικρές που έχουν 10 οχήματα μέχρι μεγάλες που έχουν 3.000-4.000 οχήματα. Όπως εξήγησε, όσο πιο μεγάλη είναι η εταιρεία, τόσο πιο μικρή είναι η πιθανότητα να έχει οχήματα της που περιορίζονται από τυχόν προβληματικούς αερόσακους, με αποτέλεσμα να ακινητοποιηθούν, καθώς επί το πλείστον οι μεγάλες εταιρείες αγοράζουν καινούρια οχήματα με ευρωπαϊκή έγκριση.

Αντίθετα, κάποιες από τις μικρές εταιρείες, που συνήθως αγόραζαν μεταχειρισμένα οχήματα, έχουν πιο μεγάλη πιθανότητα να επηρεαστούν και «κάποιοι όντως έχουν πρόβλημα που θα περιορίσουν τα οχήματά τους».

Ερωτηθείς αν υπάρχει εκτίμηση για τον αριθμό ενοικιαζόμενων οχημάτων που περιλαμβάνονται σε λίστα ανάκλησης, είπε ότι δεν υπάρχει ενημέρωση ακόμη. «Υπάρχουν μικρές εταιρείες που χάνουν 8 από τα 10 οχήματα ή την πλειονότητα των οχημάτων τους και υπάρχουν μεγάλες εταιρείες που έχουν 2.000 οχήματα και δεν έχουν καμία ανάκληση».

Κληθείς να απαντήσει πώς μπορούν να γνωρίζουν οι πελάτες που ενοικιάζουν οχήματα αν το όχημα που θα πάρουν δεν είναι σε λίστα ανάκλησης ή αν έχει γίνει η αλλαγή του αερόσακου, ο κ. Κοντός είπε ότι η κάθε επιχείρηση μπορεί να απαντήσει στην κάθε ερώτηση του ενοικιαστή της αν το όχημα που οδηγεί τελεί υπό ανάκληση.

«Δεν μπορούμε να δώσουμε ανακοίνωση για το κάθε όχημα. Σε κάθε ερώτηση θα απαντούμε. Θεωρώ ότι ο καθένας είναι υπεύθυνος να μη δίνει όχημα υπό ανάκληση. Πέραν της νομοθεσίας, είναι και θέμα ηθικής», είπε.

Σε ερώτηση αν έχουν δοθεί οδηγίες από τον Σύνδεσμο στα μέλη του για να σταματήσει η κυκλοφορία όσων οχημάτων είναι στις λίστες ανάκλησης, είπε ότι «δεν έχουμε δώσει οδηγίες στα μέλη μας λόγω της ποικιλομορφίας των εταιρειών», σημειώνοντας ότι είναι διαφορετική η κατάσταση σε μεγάλες και μικρές εταιρείες, και επίσης «δεν έχει ‘κάτσει η σκόνη’ από τις οδηγίες που ανακοινώνονται από τον Υπουργό ή από το ΤΟΜ.

Περιμένουμε να περάσουν λίγες μέρες να δούμε τι θα είναι η κατάληξη των οδηγιών για να μπορούμε να καθοδηγήσουμε ανάλογα».

Πρόσθεσε ότι οι πλείστες εταιρείες «θεωρώ ότι είναι σοβαρές, δηλαδή όταν λάβουν επιστολή από την αντιπροσωπεία του οχήματος που έχουν αγοράσει για ανάκληση, ανταποκρίνονται και παίρνουν τα οχήματά τους για να επιδιορθωθούν. Θεωρώ ότι είναι άκομψο και ανήθικο κάποιος να αγνοήσει τέτοια επιστολή».

Επιπλέον, ο κ. Κοντός είπε ότι εξαιτίας του μεγάλου φόρτου εργασίας που επωμίζονται με αυτή τη διαδικασία τα συνεργεία, δεν θα μπορούν να ανταπεξέλθουν στις κανονικές τους εργασίες. Εκτίμησε ότι αυτό θα οδηγήσει στην ακινητοποίηση άλλων οχημάτων των εταιρειών, που θα θέλουν συντήρηση ή επιδιόρθωση για άλλο λόγο και δεν θα μπορούν να βρουν διαθέσιμο συνεργείο. «Το πιο μεγάλο μας άγχος είναι αυτό», είπε, φέρνοντας ως παράδειγμα την περίοδο της πανδημίας, όταν τα νοσοκομεία δεν μπορούσαν να εξυπηρετήσουν άλλα περιστατικά.

«Εκτιμώ ότι πάρα πολλά οχήματα θα καθυστερούν να επιδιορθωθούν, θα βγαίνουν εκτός διαθεσιμότητας μέχρι να εμφανιστεί διαθεσιμότητα στα συνεργεία», ανέφερε.

«Βάσανο» οι βεβαιώσεις για ΜΟΤ-μεταβιβάσεις

Πέρα από την ακινητοποίηση αριθμού ενοικιαζόμενων οχημάτων, ο κ. Κοντός εξέφρασε τις ανησυχίες του Συνδέσμου για σειρά ζητημάτων που άπτονται της σχετικής νομοθεσίας που ψηφίστηκε πρόσφατα για το θέμα. Όπως είπε, «η νομοθεσία που γράφτηκε ήταν χωρίς πολλή προσοχή στη λεπτομέρεια από Βουλευτές που δεν ήταν πολύ ενήμεροι για το γίγνεσθαι στις οδικές μεταφορές και ως αποτέλεσμα έχει πολλές δυσλειτουργίες, τις οποίες εξηγήσαμε σε Βουλευτές, και εμείς και το ΤΟΜ, που πρέπει να διορθωθούν».

Όπως εξήγησε, στη διενέργεια του κάθε ΜΟΤ πρέπει να προσκομίζεται πιστοποιητικό μη ανάκλησης. «Ο στόχος των Βουλευτών ήταν, όπως είπαν, να κλείσουν τον κύκλο ενημέρωσης, χωρίς να αντιλαμβάνονται ότι αυτό δημιουργεί μια τεράστια δυσλειτουργία και τεράστιο κόστος στις εταιρείες που έχουν να κάνουν ΜΟΤ».

Ο κ. Κοντός διευκρίνισε ότι στον νόμο αναφέρεται ότι αυτή η βεβαίωση απαιτείται από όλα τα οχήματα, όχι μόνο αυτά που βρίσκονται σε διάταγμα ανάκλησης.

«Αντιδράσαμε και τους είχαμε πει ότι θυματοποιείτε όλα τα οχήματα όλου του κόσμου με αυτή την επιβάρυνση που είναι τεράστια ταλαιπωρία και οι αντιπρόσωποι δικαιωματικά έχουν κόστος και ζητούν κόστος. Μια εταιρεία που έχει 1.000 οχήματα, αν ο αντιπρόσωπος θέλει 160 ευρώ για κάθε πιστοποιητικό, αυτή η εταιρεία θα έχει επιπλέον κόστος €160.000 τον χρόνο για να κάνει ΜΟΤ, πέραν από το κόστος για το ΜΟΤ», σημείωσε.

Πρόσθεσε ότι «οι Βουλευτές δεν αντιλαμβάνονταν αυτό που έκαναν και δεν έλαβαν μέτρα να το διορθώσουν στη νομοθεσία. Αυτό το πρόβλημα δεν αναφέρεται από τα διατάγματα του Υπουργού. Το αποτέλεσμα είναι ότι ή θα πρέπει να διορθωθεί ο νόμος ή το ΤΟΜ, όπως μου ανέφερε πρόσφατα ο διευθυντής του, θα εκδώσει οδηγίες που να απαμβλύνουν αυτό το πρόβλημα».

Το ΚΥΠΕ επικοινώνησε με τον Διευθυντή του ΤΟΜ, Γιώργο Λουκά σχετικά με αυτό το θέμα, ο οποίος εξήγησε ότι οι οδηγίες που έχουν δοθεί για τα ΜΟΤ είναι τα οχήματα να ελέγχονται είτε με την προσκόμιση σχετικής βεβαίωσης, είτε μέσω των μηχανογραφικών του τμήματος, στα οποία έχουν καταχωρισθεί τα στοιχεία από τις λίστες ανάκλησης, ώστε οχήματα, τα οποία δεν υφίστανται ανάκληση να μη χρειάζονται το σχετικό πιστοποιητικό.

Το δεύτερο πρόβλημα που ανέδειξε ο κ. Κοντός που προκύπτει από τη νομοθεσία, είναι η διάταξη που λέει ότι αυτό το πιστοποιητικό μη ανάκλησης θα είναι απαραίτητο όταν μεταβιβάζεται όχημα. «Οι εταιρείες μίσθωσης μεταβιβάζουν πάρα πολλά οχήματα καθημερινά. Σημαίνει ότι θα έχουμε έξτρα κόστος και είναι άδικο γιατί πάρα πολλά από τα οχήματά μας δεν είναι προβληματικά. Αγοράστηκαν καινούρια, με ευρωπαϊκή έγκριση κ.ο.κ.», είπε.

Σύμφωνα με σχετική εγκύκλιο του ΤΟΜ, από την 11η Φεβρουαρίου 2025, δεν θα πραγματοποιείται καμία εγγραφή ή μεταβίβαση οχημάτων στις κατηγορίες Μ, Ν και Ο χωρίς την προσκόμιση βεβαίωσης ή δήλωσης που να δηλώνει ότι δεν υπάρχουν εκκρεμείς ανακλήσεις για τα εν λόγω οχήματα.

Δειτε Επισης

Αξιοποιεί τα πολεοδομικά κίνητρα για προσιτή στέγη η Cyfield-Η συμφωνία που υπέγραψε με τον ΚΟΑΓ
Χρίστος B. Βασιλείου: Αρχή ενός συναρπαστικού ταξιδιού η έναρξη του Startup Innovation Lab της KPMG Κύπρου
Και οι εταιρείες αυτοκινήτων ενοικίασης στην μάχη των ακινητοποιήσεων-Η ετοιμότητά τους και τι ζητούν από το κράτος
Globeducate: Εξαγόρασε και εντάσσει στο δίκτυο σχολείων της το «The International School of Paphos»
Το νέο μοντέλο λειτουργίας της Τράπεζας Κύπρου-Οι τέσσερις τύποι καταστημάτων που εκσυγχρονίζουν το δίκτυό της
St Raphael Resort: Επαναλειτουργεί τον Μάρτιο μετά από ανακαίνιση-Τι αλλάζει στο πολυτελές ξενοδοχείο της Λεμεσού
Χρυσόστομος Κρητιώτης: Οι κυριότερες τάσεις και οι μεγάλες προκλήσεις για τον τραπεζικό τομέα το 2025 (video)
Παγκράτιος Βανέζης: Tο startup οικοσύστημα στην Κύπρο και πού στοχεύει το Startup Innovation Lab της KPMG
Χρ. Πατσαλίδης: Ισχυρές και υγιείς επιδόσεις για τον τραπεζικό τομέα-«Έχει επιδείξει απτή πρόοδο και ανθεκτικότητα»
Μπήκε πλαφόν στο νερό με ανώτατη τιμή πώλησης μόνο για όρθιους καταναλωτές-Όσα προβλέπει ο Νόμος