Σε προσφορές η ΕΤΥΦΑ για το τερματικό πιστοποίησης του «Προμηθέα», ούτε φωνή ούτε ακρόαση από Ελλάδα για GSI
InBusinessNews 12:28 - 14 Ιανουαρίου 2025
Η Εταιρεία Υποδομών Φυσικού Αερίου (ΕΤΥΦΑ) θα προχωρήσει σε προσφορές για τον επόμενο προορισμό της πλωτής μονάδας φυσικού αερίου «Προμηθέας», όπως ανέφερε ο Υπουργός Ενέργειας Γιώργος Παπαναστασίου.
Παράλληλα είπε ότι το πλοίο θα παραμείνει στη Μαλαισία για ακόμα 2-3 μήνες, ώστε να γίνουν οι απαραίτητες αλλαγές, εν αναμονή κάποιων σημαντικών εξαρτημάτων.
Απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων, ύστερα από την συμμετοχή του στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Ενέργειας, ο κ. Παπαναστασίου ανέφερε ότι έχει φύγει το πλοίο από τη Σανγκάη, όπου ήταν τοποθετημένο και αγκυροβολημένο για αρκετό χρόνο και αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε σημείο όπου εξελίσσονται έλεγχοι, ώστε να διαπιστωθεί η ετοιμότητα του πλοίου ως πλωτή μονάδα αεριοποίησης και μετά θα πάει σε τερματικό για να πιστοποιηθεί.
«Δηλαδή αυτή τη στιγμή γίνεται έλεγχος και παράλληλα εξεύρεση των εξαρτημάτων εκείνων τα οποία χρειάζονται για να θεωρηθεί ότι είναι έτοιμη σαν πλωτή μονάδα και το επόμενο βήμα είναι να πάει να ελεγχθεί και σε τερματικό, ώστε να μπορεί να πάρει την πιστοποίηση», είπε.
Εξήγησε ότι πιστοποίηση σημαίνει ότι έγινε ένας σχεδιασμός για το συγκεκριμένο πλοίο, να παράγει συγκεκριμένες ποσότητες αερίου και θα πρέπει να ελεγχθεί σε ένα τερματικό ότι πράγματι μπορεί να τις παραγάγει.
Ερωτηθείς αν έχει εξευρεθεί αυτό το τερματικό, ανέφερε ότι αυτό θα είναι αποτέλεσμα συγκεκριμένων προσφορών που ετοιμάζονται αυτή τη στιγμή από την ΕΤΥΦΑ. Πρόσθεσε ότι η προσφορά θα περιλαμβάνει και την πιστοποίηση του πλοίου, αλλά παράλληλα και τη χρήση του ει δυνατόν μέχρι να είναι έτοιμες οι υποδομές στο Βασιλικό.
«Αυτή τη στιγμή η ΕΤΥΦΑ έχε επικεντρωθεί στο να ετοιμάσει το πλοίο ως πλωτή μονάδα αεριοποίησης και αυτό γίνεται στην περιοχή του Κόλπου της Μάλακκα, Σιγκαπούρη δηλαδή και Μαλαισία που είναι δύο γειτονικές χώρες», ανέφερε.
Ερωτηθείς πόσο καιρό θα μείνει το πλοίο στη Μαλαισία και ποιο θα είναι το κόστος για να φτιαχτεί το πλοίο, ο Υπουργός Ενέργειας ανέφερε ότι το πλοίο δεν χρειάζεται πολλές αλλαγές και χρειάζονται δύο σημαντικά εξαρτήματα.
Ωστόσο ανέφερε ότι αυτά τα δύο εξαρτήματα έχουν μακρύ χρόνο παράδοσης από τους κατασκευαστές.
Εξέφρασε την πεποίθηση ότι θα χρειαστούν πιθανώς ακόμα 2-3 μήνες για να τοποθετηθούν αυτά τα δύο εξαρτήματα, που αφορούν ένα σύστημα το οποίο ουσιαστικά χρειάζεται για να λειτουργεί το πλοίο σαν πλωτή μονάδα αεριοποίησης.
Όσον αφορά το επιπρόσθετο κόστος, είπε ότι αυτό υπολογίζεται να είναι πολύ χαμηλότερο απ’ ότι αρχικά είχε υπολογιστεί, ωστόσο είπε ότι αναμένει σχετική έκθεση από εταιρεία που εξειδικεύεται στον τομέα αυτό.
Απαντώντας σε ερώτηση για προηγούμενη δήλωσή του ότι για το θέμα βρίσκονταν σε διάλογο με χώρα του Κόλπου και την Ελλάδα, είπε ότι πριν αποφασιστεί από την ΕΤΥΦΑ να προχωρήσει σε προσφορές για το συγκεκριμένο θέμα, υπήρξε διάλογος προς δύο συγκεκριμένες κατευθύνσεις.
Ανέφερε όμως, ότι σε μια περίοδο που το βόρειο ημισφαίριο έχει μπει σε χειμώνα δεν είναι εύκολο να φύγει το πλοίο που υπάρχει ήδη σε κάποια χώρα και να μπει ένα άλλο πλοίο για σκοπούς πιστοποίησης.
«Οπουδήποτε μπορεί να πιστοποιηθεί σε χώρα της περιοχής μας θα είναι αποδεκτό. Το θέμα είναι να είναι αποτέλεσμα κάποιων προσφορών ώστε να μπορούμε να λέμε ότι εφαρμόσαμε και τις διαδικασίες οι οποίες προνοούνται», ανέφερε.
Πρόσθεσε ότι το συγκεκριμένο πλοίο είναι μέρος ενός έργου, το οποίο έχει χρηματοδοτηθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και με δανειοδότηση από δύο ευρωπαϊκές τράπεζες.
Είπε επίσης ότι πρέπει να είναι σε άμεση επαφή με τους χρηματοδότες/ δανειοδότες, ώστε να μπορέσουν και εκείνοι να δώσουν το πράσινο φως ότι πράγματι αυτή η χώρα που έχει επιλεγεί μέσα από προσφορές είναι αποδεκτή.
Ερωτηθείς κατά πόσο χρήματα της ΕΕ για το έργο των υποδομών φυσικού αερίου έχουν χαθεί, είπε ότι δεν έχει χαθεί κάτι και ότι υπάρχει διαβούλευση με την Επιτροπή και θα υπάρχει αποτέλεσμα για το συγκεκριμένο πολύ σύντομα.
Άνοιγμα ανταγωνιστικής αγοράς ηλεκτρισμού
Ερωτηθείς κατά πόσο αυτή η καθυστέρηση στις υποδομές φυσικού αερίου ή στην αποθήκευση δημιουργούν στρεβλώσεις ενόψει και ανοίγματος της ανταγωνιστικής αγοράς ενέργειας, ο Υπουργός είπε ότι είναι αρκετά πράγματα που προκαλούν στρέβλωση όπως μια μεταβατική περίοδος λειτουργίας της αγοράς, η οποία διήρκεσε πολύ περισσότερα χρόνια από ότι ήταν το αρχικό σχέδιο.
Επανέλαβε ότι η Κυβέρνηση αποφάσισε να κινηθεί προς όλους τους πυλώνες που θα μειώσουν το κόστος ηλεκτρισμού στον τελικό καταναλωτή, που είναι η εισαγωγή υγροποιημένου φυσικού αερίου σ, η χρήση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και η αποθήκευση για την οποία αναμένονται οι αιτήσεις στο τέλος αυτού του μήνα.
Πρόσθεσε ότι το τρίτο, το οποίο είναι πιο μακροπρόθεσμο, είναι να υπάρχουν ηλεκτρικές διασυνδέσεις ώστε να μην υπάρχει ένα σύστημα το οποίο είναι απομονωμένο από το υπόλοιπο ευρωπαϊκό σύστημα. Όπως είπε, μέσα από αυτούς τους πυλώνες οι στρεβλώσεις θα εξαφανίζονται η μια μετά την άλλη ώστε το τελικό αποτέλεσμα να είναι μείωση κόστους ηλεκτρισμού.
Σε ερώτηση αν μέσα από αυτά τα δεδομένα και καθυστερήσεις το άνοιγμα της ανταγωνιστικής αγοράς θα μπορέσει από μόνο του να φέρει μείωση στις τιμές ηλεκτρισμού, ανέφερε ότι αυτό θα διαπιστωθεί τον Ιούλιο του 2025, όταν θα δουλέψει.
Εξέφρασε την ελπίδα η δοκιμαστική περίοδος λειτουργίας να δώσει κάποιες ενδείξεις, ιδιαίτερα προς το τέλος της δοκιμαστικής περιόδου.
Αναμένονται ακόμα απαντήσεις για τον GSI
Ερωτηθείς για τις απαντήσεις που αναμένονται ακόμα για το θέμα του Great Sea Interconnector (GSI) από το Υπουργείο Ενέργειας της Ελλάδας, ο Υπουργός είπε ότι δεν έχει απαντηθεί η συγκεκριμένη επιστολή, η οποία είχε σταλεί στις 3 Δεκεμβρίου και αναμένεται η τοποθέτηση του Υπουργού Ενέργειας της Ελλάδας.
Απαντώντας σε ερώτηση για τους λόγους καθυστέρησης, είπε ότι δεν υπάρχει κάτι συγκεκριμένο, ωστόσο επειδή τα θέματα που αναδείχθηκαν μέσα από την μελέτη του οίκου που εργοδότησε η Κυπριακή Δημοκρατία ήταν πολλά χρειάζεται χρόνος, αφού όπως είπε τα θέματα αυτά συνεπάγονται σοβαρές αλλαγές, είτε σε συμφωνίες είτε σε κάποιες άλλες ρυθμίσεις, οι οποίες εισηγείται ο φορέας υλοποίησης.
Εξέφρασε επίσης την ελπίδα ότι η ανταπόκριση θα είναι προς την κατεύθυνση η οποία θα είναι βιώσιμη για να πάρει την απόφαση η Κυπριακή Δημοκρατία να είναι μέτοχος.
Παράλληλα πρόσθεσε ότι το έργο προχωρά κανονικά και δεν σημαίνει ότι αυτή η απάντηση Υπουργού Ενέργειας της Ελλάδος έχει σταματήσει το έργο, αλλά όπως είπε, θα πρέπει να κλείνει και αυτό το κεφάλαιο της απόφασης της Κυπριακής Δημοκρατίας, κάτι που θα γίνει ύστερα από τις τοποθετήσεις που θα λάβουν στα σημεία που τέθηκαν.