Α. Τσουλόφτας: Πιο ελκυστικό για τους επενδυτές και σύντομα καλά νέα για το Τεχνολογικό Πάρκο στο Πεντάκωμο
InBusinessNews 06:35 - 05 Ιουλίου 2024
«Η Λεμεσός είναι το οικονομικό κέντρο της Κύπρου, καθώς συνεισφέρει σχεδόν το 50% του ΑΕΠ», υπογραμμίζει ο Πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Λεμεσού (ΕΒΕ Λεμεσού), Ανδρέας Τσουλόφτας, σε συνέντευξή του στο περιοδικό GOLD.
Την ίδια ώρα, ο κ. Τσουλόφτας αναφέρεται στο Τεχνολογικό Πάρκο στο Πεντάκωμο, το οποίο για χρόνια μένει στάσιμο, σημειώνοντας ότι εξαιτίας του γεγονότος αυτού, πολλές εταιρείες αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τη χώρα.
Επίσης μιλά για το θέμα της στέγασης στη Λεμεσό και την έλλειψη ακινήτων, τα λιμενικά τέλη, τη ζήτηση για σχολική εκπαίδευση, καθώς και για τα νέα έργα που βρίσκονται σήμερα στα σκαριά και αναμένεται να αναβαθμίσουν περαιτέρω το προφίλ της πόλη.
Γιατί η Λεμεσός αποτελεί ελκυστικό προορισμό για επιχειρηματικές δραστηριότητες και έδρα δραστηριοτήτων;
Η Λεμεσός είναι μια ζωντανή, παραθαλάσσια πόλη και ένα ασφαλές μέρος για τη διαμονή μιας οικογένειας. Ένας καλός, απαιτητικός επιχειρηματίας θέλει πάντα να ισορροπεί την εργασία με έναν ευχάριστο τρόπο ζωής.
Κάθε χρόνο, η πόλη αλλάζει προοδευτικά προς το καλύτερο και γι' αυτό επιλέχθηκε να συμμετάσχει στην αποστολή της Ε.Ε. για τη δημιουργία 100 κλιματικά ουδέτερων και έξυπνων πόλεων μέχρι το 2030.
Η Λεμεσός είναι το οικονομικό κέντρο της Κύπρου, καθώς συνεισφέρει σχεδόν το 50% του ΑΕΠ.
Ως Κύπρος, μπορούμε να φιλοξενήσουμε οποιαδήποτε εθνικότητα, όπως αποδεικνύεται από τις καλές μας σχέσεις με τις αραβικές χώρες, το Ισραήλ, την Ευρώπη και την Αφρική- είμαστε μία από τις ελάχιστες ουδέτερες χώρες.
Η πληθώρα δραστηριοτήτων εγκατάστασης κεντρικών γραφείων τα τελευταία χρόνια έχει δημιουργήσει μια «ζωντανή τεχνολογική σκηνή» στη Λεμεσό. Έχει αλλάξει αυτή η δραστηριότητα την κατεύθυνση του Τεχνολογικού Πάρκου στο Πεντάκωμο, το οποίο παραμένει στάσιμο;
Επιμένω εδώ και χρόνια ότι η Κύπρος θα πρέπει να αναπτύξει έναν τεχνολογικό τομέα, διότι πρόκειται για μια επιχείρηση που δεν επηρεάζεται από εξωτερικές συνθήκες.
Το 2023, ο τομέας αντιπροσώπευε σχεδόν το 14% του κυπριακού ΑΕΠ και ο αντίκτυπός του στην οικονομία είναι τεράστιος. Το πιο σημαντικό είναι ότι αυξάνεται κατά 40% χρόνο με το χρόνο.
Είμαστε ευτυχείς που το μεγαλύτερο μέρος αυτής της δραστηριότητας λαμβάνει χώρα στη Λεμεσό, γι' αυτό και αγωνιζόμαστε για την κατασκευή του Τεχνολογικού Πάρκου στο Πεντάκωμο, ένα έργο που έχει μείνει στάσιμο για μεγάλο χρονικό διάστημα, αφού η Κυβέρνηση δεν κατάφερε να το καταστήσει ελκυστικό για τους επενδυτές.
Το Επιμελητήριο έχει κάνει πολλά προσπαθώντας να το προωθήσει τα τελευταία οκτώ χρόνια και είμαι ευτυχής να πω ότι καταφέραμε να το κάνουμε πιο ελκυστικό για τους επενδυτές. Αναμένω ότι πολύ σύντομα θα έχουμε κάποια καλά νέα σχετικά με το πάρκο.
Θα βοηθήσει πάρα πολύ, δεδομένου ότι πολλές εταιρείες στον κλάδο της υψηλής τεχνολογίας επεκτείνονται τόσο γρήγορα και δεν υπάρχουν αρκετά καταλύματα για να τις φιλοξενήσουν.
Λυπάμαι που το λέω, αλλά γνωρίζω μερικές εταιρείες που αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τη χώρα εξαιτίας αυτού του γεγονότος - δεν θέλουμε να ξανασυμβεί αυτό.
Όσον αφορά τη στέγαση, υπάρχει πλέον σοβαρή έλλειψη οικιστικών και εμπορικών χώρων στη Λεμεσό. Γίνονται κάποιες ενέργειες για αντιμετώπιση του συγκεκριμένου ζητήματος;
Είμαι στην ευχάριστη θέση να σας πω ότι, μετά το τρέχον έτος, η υψηλή ζήτηση που δημιουργείται από τους ανθρώπους που μετεγκαθίστανται στην Κύπρο δεν θα υφίσταται πλέον, καθώς περισσότερα από 1.500 σπίτια και νέα διαμερίσματα θα βγουν στην αγορά.
Επίσης, ο Δήμος Λεμεσού έχει δρομολογήσει ένα μεγάλο έργο για καταλύματα χαμηλού ενοικίου που απευθύνονται σε φοιτητές και οικογένειες. Ομοίως, το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου (ΤΕΠΑΚ) έχει ξεκινήσει την κατασκευή φοιτητικών εστιών στα Κάτω Πολεμίδια, οι οποίες θα παρέχουν περίπου 600 δωμάτια.
Αυτό που απομένει τώρα είναι να βρεθούν περισσότεροι εμπορικοί χώροι. Υπάρχει μια νέα βιομηχανική περιοχή στον Ύψωνα που ετοιμάζεται και, με το Πάρκο στο Πεντάκωμο, πιστεύω ότι θα μπορέσουμε να μετριάσουμε και αυτή την έλλειψη.
Οι μετεγκαταστάσεις διεθνών εταιρειών έχουν επίσης δημιουργήσει ζήτηση για περισσότερα αγγλόφωνα σχολεία καθώς και περισσότερες επιλογές νοσοκομειακής περίθαλψης. Έχει υπάρξει κίνηση σε αυτά τα μέτωπα;
Υπάρχουν πέντε ή έξι νέα σχολεία που είτε έχουν αδειοδοτηθεί είτε βρίσκονται υπό κατασκευή στα περίχωρα της Λεμεσού, ενώ ορισμένα υφιστάμενα σχολεία επεκτείνουν τις εγκαταστάσεις τους για να φιλοξενήσουν περισσότερους μαθητές.
Ταυτόχρονα, υπάρχουν τρία ή τέσσερα νέα νοσοκομεία υπό κατασκευή, μερικά από τα οποία θα είναι ιδιωτικά.
Πώς σχολιάζετε τα τέλη του λιμανιού της Λεμεσού, τα οποία είναι από τα υψηλότερα στην περιοχή; Γίνεται κάτι για να μειωθεί αυτό το κόστος;
Πράγματι, αυτό είναι ένα άλλο μεγάλο ζήτημα. Ενώ οι υπηρεσίες στο λιμάνι έχουν βελτιωθεί αρκετά, με τις ναυτιλιακές εταιρείες να μην αντιμετωπίζουν πλέον σχεδόν καθόλου καθυστερήσεις, δυστυχώς, οι χρήστες του λιμανιού επιστρέφουν το 56% των εισπράξεών τους στην κυβέρνηση.
Αυτό δυστυχώς επηρεάζει την οικονομία, με τους επιχειρηματίες να επωμίζονται αυτό το επιπλέον κόστος, το οποίο στη συνέχεια μετακυλείεται στον καταναλωτή.
Ως Επιμελητήριο, έχουμε προτείνει ότι, αν δεν μπορεί να γίνει τίποτα όσον αφορά τη σύμβαση (και, σύμφωνα με το νόμο, δεν μπορούμε να αναγκάσουμε τις εταιρείες να κρατήσουν τις τιμές χαμηλότερες), τότε η Κυβέρνηση θα πρέπει να επιστρέψει το ποσοστό της στους χρήστες των λιμανιών.
Με άλλα λόγια, ζητήσαμε από την Κυβέρνηση να μην αυξήσει περαιτέρω τα σημαντικά έσοδά της από το λιμάνι.
Τέλος, ποια έργα βρίσκονται στα σκαριά που θα αναζωογονήσουν και θα αναβαθμίσουν περαιτέρω το προφίλ της πόλης;
Δυστυχώς, τα σχέδια για την ανέγερση ενός νέου Μουσείου Λεμεσού έχουν πέσει στο κενό και αποφασίστηκε η επισκευή του υπάρχοντος.
Δεν συμφωνούμε με αυτό, αφού ένα μουσείο δεν είναι απλά μια αποθήκη αντικειμένων αλλά ένας τουριστικός πόλος έλξης και έχω αποστείλει επιστολή με την οποία εκφράζω την απογοήτευσή μου στο αρμόδιο Υπουργείο.
Επιπλέον, το υφιστάμενο Μουσείο Λεμεσού είναι ίσως το μοναδικό στο νησί που είναι κλειστό τα Σαββατοκύριακα και αυτό πρέπει να αλλάξει.
Παρ' όλα αυτά, στην Ακταία Οδό (την περιοχή μεταξύ της Μαρίνας Λεμεσού και του νέου λιμανιού, την οποία αποκαλούμε το νέο οικονομικό κέντρο της Λεμεσού), οι νέες πολεοδομικές άδειες επιτρέπουν υψηλότερο συντελεστή δόμησης, οπότε θα δούμε περισσότερα πολυώροφα κτίρια και άφθονο πράσινο, ενώ τα παλιά κτίρια της περιοχής αυτής - παλιά εργοστάσια, για παράδειγμα - έχουν καταγραφεί ως προστατευόμενα κτίρια και θα μετατραπούν σε μικρά μουσεία.
Ο δήμαρχος ανακοίνωσε επίσης τη δημιουργία ενός μουσείου καρναβαλιού πριν από λίγο καιρό. Ως Επιμελητήριο, εργαζόμαστε επίσης σε ένα νέο αξιοθέατο ναυαγίου, το οποίο θα έχει μήκος σχεδόν 100 μέτρα, καθιστώντας το το δεύτερο μεγαλύτερο ναυάγιο μετά το ναυάγιο της Ζενομπίας.
Έχουμε λάβει την άδεια να το βυθίσουμε σε βάθος 40 μέτρων κοντά στην αρχαία πόλη της Αμαθούντας και, ελπίζουμε ότι πριν από το τέλος του έτους, θα γίνει ένας νέος προορισμός για τους δύτες.