Γιατί η Κυβέρνηση ζήτησε κλειστή συνεδρία για το τερματικό-«Κίνδυνος να χάσουμε πράγματα στη διαιτησία»
InBusinessNews 15:29 - 30 Ιουλίου 2024
Κατόπιν αιτήματος της ίδιας της Κυβέρνησης αποφασίστηκε ότι η σημερινή (30/7) συνεδρία της Επιτροπής Ενέργειας της Βουλής, κατά τη διάρκεια της οποίας συζητήθηκε το θέμα, θα ήταν κλειστή στο μεγαλύτερο μέρος της σε ό,τι αφορά το έργο για το τερματικό στο Βασιλικό.
Αυτό ανέφερε ο υπουργός Ενέργειας, Γιώργος Παπαναστασίου, απαντώντας σε σχετικά ερωτήματα που έθεσαν βουλευτές, κάποιοι εκ των οποίων τόνισαν ότι θα έπρεπε η συζήτηση να είναι ανοιχτή κι όχι κεκλεισμένων των θυρών.
Όπως είπε ο κ. Παπαναστασίου, «έχουμε ζητήσει εμείς να είναι κλειστή η συνεδρία διότι έγινε μία τοποθέτηση χθες στη διαιτησία πολύ εναντίον της Κυπριακής Δημοκρατίας, χρησιμοποιώντας το τι βρίσκεται σήμερα σε δημόσιο διάλογο, με ονόματα».
Αυτό, υπέδειξε, «μας βάζει, μας θέτει σοβαρά σε κίνδυνο να χάσουμε πράγματα στη διαιτησία. Το έχουμε ζητήσει εμείς ναι».
- Διαβάστε εδώ: Οι προσφορές για το τερματικό, οι πιέσεις για ηλεκτρική διασύνδεση και το άδειασμα από Παπαναστασίου σε ΡΑΕΚ
Μετά την εν λόγω τοποθέτηση, ο Πρόεδρος της Επιτροπής Ενέργειας, Κυριάκος Χατζηγιάννης, είπε ότι το αίτημα γίνεται αποδεκτό κι έδωσε εκ νέου τον λόγο στον υπουργό Ενέργειας για να προβεί σε μία σύντομη ενημέρωση για τις τελευταίες εξελίξεις σε ό,τι αφορά το τερματικό στο Βασιλικό.
Λαμβάνοντας τον λόγο ο κ. Παπαναστασίου είπε πως βρισκόμαστε στην Επιτροπή Ενέργειας για να δούμε τη λύση του προβλήματος, παρά ανάλυση του προβλήματος και πώς προέκυψε.
Από τις τοποθετήσεις που έγιναν, βλέπω ότι είμαστε στο παρελθόν. Δεν είμαι σε θέση να τοποθετηθώ», ξεκαθάρισε.
Αναφερόμενος, δε, στις τελευταίες εξελίξεις είπε ότι «αυτή τη στιγμή έχουμε ένα πλοίο (τον Προμηθέα) που είναι στη Σαγκάη, το οποίο δεν είναι πιστοποιημένο ως πλωτή μονάδα αεριοποίησης φυσικού αερίου, παρότι, με βάση τη σύμβαση, έπρεπε να ήταν πιστοποιημένο».
Ο νηογνώμονας, πρόσθεσε, «μας είπε ότι μπορώ να δώσω τη πιστοποίηση για μεταφορά φυσικού αερίου υπό προϋποθέσεις: να αναχωρήσει από τη Σαγκάη χωρίς φορτίο φυσικού αερίου και να κατευθυνθεί προς το Βασιλικό και η πιστοποίηση για την αεριοποίηση του φυσικού αερίου να γίνει στο Βασιλικό».
Η ΕΤΥΦΑ, συνέχισε, «καλείται να κάνει διαβουλεύσεις με εκείνους που κρατούν το πλοίο στην Σαγκάη και ο πρώτος που κάνει τη διαβούλευση είναι η CPP».
Αφού είπε ότι δεν είναι ξεκάθαρο ποια εκ των CPP ή της Cosco δεν αφήνει το πλοίο να αποπλεύσει από τη Σαγκάη, ανέφερε ότι «στην Κύπρο έχει παραλειφθεί το εργοτάξιο την προπερασμένη Παρασκευή με όλα τα υλικά που βρίσκονταν μέσα».
Σε σχέση με τη συνέχιση και ολοκλήρωση του έργου, ο υπουργός Ενέργειας ανέφερε: «Η πρώτη προσπάθειά της ΕΤΥΦΑ είναι να ενεργοποιήσει τις ρήτρες που επιβιώνουν της σύμβασης με τους υπεργολάβους. Όμως, επειδή πρέπει να επικαιροποιήσουμε τις διευθετήσεις που είχε ο υπεργολάβος, αλλά και τις δυνατότητες, φαίνεται ότι προδιαγράφεται ότι θα βγούμε σε προσφορές με διαφάνεια για ολοκλήρωση του έργου».
«Έχει ήδη διευθετηθεί η κατεύθυνση με οδηγίες του Γενικού Λογιστηρίου, για να προχωρήσουμε με την προκήρυξη του διαγωνισμού. Πιστεύουμε ότι μπορούμε να το κάνουμε με γρήγορες διαδικασίες και η ΕΤΥΦΑ να κατακυρώσει την προσφορά εκεί που πιστεύει ότι είναι το ορθότερο», συμπλήρωσε.
Για το πλοίο, πρόσθεσε, «επειδή οι διαβουλεύσεις που γίνονται με την κοινοπραξία, είναι περίεργες λόγω του ότι ενώ υπάρχει μία συμφωνία η εταιρεία τελικά αποφασίζει διαφορετικά, έχουμε σχεδιασμό για να πάμε σε προσφορές για πλοίο με βάση τις προδιαγραφές του Προμηθέα».