Πρεμιέρα στη Βουλή για τα απροσδόκητα κέρδη των τραπεζών με ΑΚΕΛ εναντίον όλων

Στο μικροσκόπιο της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών, στην παρουσία, μεταξύ άλλων, και του Υπουργού Οικονομικών, Μάκη Κεραυνού, τίθεται σήμερα η πρόταση νόμου του ΑΚΕΛ για επιβολή έκτακτου τέλους επί των απροσδόκητων κερδών των πιστωτικών ιδρυμάτων, με στόχο-σύμφωνα με το ΑΚΕΛ-τη στήριξη της κοινωνίας.

Όπως αναφέρεται στην ατζέντα της Επιτροπής, επί της πρότασης νόμου θα γίνει συζήτηση επί της αρχής, κατά τη διάρκεια της οποίας όλοι οι εμπλεκόμενοι θα κληθούν να καταθέσουν τις απόψεις τους, από τις οποίες ενδεχομένως να ξεκαθαρίσει ακόμη και το μέλλον της.

Δηλαδή, εάν θα εξασφαλίσει την απαραίτητη, έστω και ισχνή, πλειοψηφία για να υπερψηφιστεί, όταν κι εφόσον οδηγηθεί στην Ολομέλεια για ψήφιση, ή όχι.

Πάντως, και με βάση τα υπάρχουσα δεδομένα, η εξασφάλιση πλειοψηφίας επί της πρότασης νόμου θεωρείται δύσκολη, αφού ΔΗΣΥ και ΔΗΚΟ (26 βουλευτές), τουλάχιστον, δεν προτίθενται να τη στηρίξουν, ενώ επιφυλάξεις εκφράζουν, τόσο η ΕΔΕΚ όσο και η ΔΗΠΑ (σύνολο 7 βουλευτές).

Υπενθυμίζεται ότι μιλώντας στο InBusinessNews βουλευτές των προαναφερθέντων κομμάτων είχαν εκφράσει έντονες επιφυλάξεις, με τον βουλευτή της ΔΗΠΑ, Αλέκο Τρυφωνίδη, μάλιστα, να διαμηνύει πως «από τη στιγμή που η πρόταση νόμου, εάν ψηφιστεί, θα αναπεμφθεί από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, τότε δεν μπορεί να προχωρήσει».

Βέβαια, η στάση που θα τηρήσει το κάθε κόμμα, πιθανότατα να ξεκαθαρίσει κατά την πρώτη συζήτηση της πρότασης νόμου.

Κάθετα εναντίον Κυβέρνηση, Κεντρική και Τράπεζες

Το μόνο σίγουρο, όμως, είναι ότι, τόσο ο Υπουργός Οικονομικών όσο και η Κεντρική Τράπεζα και ο Σύνδεσμος Τραπεζών θα εκφράσουν την κάθετη αντίθεσή τους στην επιβολή, έστω και προσωρινού, τέλους επί των κερδών τραπεζών, αφού κάτι τέτοιο-μεταξύ άλλων-θα έπληττε την αξιοπιστία της Κύπρου ως επενδυτικού προορισμού.

Αξίζει να αναφερθεί ότι ακόμη και κατά τη διάρκεια της δημόσιας συζήτησης πριν από την κατάθεση καν της πρότασης νόμου, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Νίκος Χριστοδουλίδης είχε σπεύσει να ξεκαθαρίσει πως η Κυβέρνηση δεν πρόκειται να αποδεχθεί κάτι τέτοιο.

Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, «αυτές οι ανέξοδες δηλώσεις που ακούω τις τελευταίες μέρες, στο τέλος της ημέρας εκείνον που υποτιμούν είναι τον ίδιο τον κυπριακό λαό».

«Δεν αντιμετωπίζονται τα προβλήματα με τέτοιες ανεδαφικές προτάσεις», πρόσθεσε, σημειώνοντας πως ακούει πολλές εισηγήσεις, «λες και τόσα χρόνια δεν υπήρχαν Κυβερνήσεις επικεφαλής των οποίων ήταν ηγέτες κομμάτων ή πρώην ηγέτες κομμάτων και δεν έλαβαν αυτές τις αποφάσεις».

Την αντίθεση του, εξάλλου, με την πρόταση νόμου, εξέφρασε και ο Διοικητής της Κεντρικής Τράπεζας, Χριστόδουλος Πατσαλίδης, τονίζοντας ότι «δεν ωφελεί την οικονομία ένας τέτοιος φόρος. Αντίθετα, την ζημιώνει».

Αιτιολογώντας τη θέση του ο κ. Πατσαλίδης υπέδειξε πως «το ανεπιθύμητο εύρος μεταξύ καταθετικών και δανειστικών επιτοκίων, θα πρέπει να τύχει διαχείρισης όχι μέσω μίας φορολογίας, αλλά μέσω μέτρων που θα επιλύσουν αυτό το πρόβλημα ή που θα βοηθήσουν στην άμβλυνση του προβλήματος», επαναλαμβάνοντας πως «ο φόρος δεν θα βοηθήσει».

«Τέτοιες ad hoc και έκτακτες φορολογίες προκαλούν παρενέργειες στην οικονομία, χωρίς να προσφέρουν λύσεις», διεμήνυσε υπογραμμίζοντας ότι «η όποια φορολογική μεταρρύθμιση πρέπει να είναι προβλέψιμη, πρέπει να είναι προϊόν ολιστικής μελέτης».

Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκαν και οι πρόσφατες δηλώσεις του διευθύνοντος συμβούλου της Τράπεζας Κύπρου και τέως προέδρου του Συνδέσμου Τραπεζών, Πανίκου Νικολάου.

«Εν μέσω γεωπολιτικών κινδύνων και κινδύνου φήμης, εάν προχωρήσει αυτή η πρόταση θα μπούμε στην κατηγορία των κρατών με πολιτικούς κινδύνους. Είτε η Κυβέρνηση το υιοθετήσει είτε όχι, αυτό δεν ενδιαφέρει κανένα. Είναι political risk, το οποίο θα επικρέμεται πάνω από την χώρα και πρέπει να το αποφύγουμε», είπε.

Παράλληλα, ο CEO της Τράπεζας Κύπρου υπέδειξε πως «δεν μπορείς να λες ότι θες να προσελκύσεις επενδύσεις και από μόνος σου να αλλάζεις τους κανόνες του παιχνιδιού και να φορολογείς ξένους επενδυτές». «Θα είναι στίγμα για την αξιοπιστία της Κύπρου και θα μας μείνει, χωρίς, μάλιστα, λόγο», επεσήμανε.

Η πρόταση νόμου του ΑΚΕΛ

Υπενθυμίζεται ότι, σκοπός της πρότασης νόμου που κατέθεσε το ΑΚΕΛ είναι η θέσπιση νομοθεσίας, με την οποία ιδρύεται ταμείο υπό την επωνυμία «Ταμείο Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Στήριξης Δανειοληπτών» για την αντιμετώπιση των έκτακτων συνθηκών που έχουν δημιουργηθεί ως αποτέλεσμα της ανόδου του πληθωρισμού, κατά την τελευταία τριετία, και των συνεπακόλουθων διαδοχικών αποφάσεων της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας για αύξηση των επιτοκίων.

Όπως αναφέρεται στην εισηγητική έκθεση, «η ίδρυση του υπό αναφορά Ταμείου και η χρηματοδότησή του με πόρους οι οποίοι, μεταξύ άλλων, θα προέρχονται από την επιβολή έκτακτου τέλους επί των απροσδόκητων κερδών των πιστωτικών ιδρυμάτων, θα οδηγήσει στη δικαιότερη κατανομή των οικονομικών επιπτώσεων εντός της κοινωνίας, οι οποίες έχουν δημιουργηθεί από την άνοδο του πληθωρισμού και την αύξηση των επιτοκίων από το έτος 2022 και εντεύθεν».

Σύμφωνα, επίσης, με τις διατάξεις της πρότασης νόμου, το έκτακτο τέλος θα επιβληθεί για τα έτη 2024 και 2025 επί της σημειωθείσας, σε σύγκριση με τα έσοδα του φορολογικού έτους 2022, αύξησης των καθαρών εσόδων από τόκους ΑΠΙ και ανέρχεται σε ποσοστό ύψους 5% επί των εν λόγω εσόδων.

Σημειώνεται πως, η υποχρέωση για καταβολή του έκτακτου τέλους αλληλεγγύης πιστωτικών ιδρυμάτων και η είσπραξη αυτού, αναφέρεται, θα γίνεται στο τέλος του αντίστοιχου φορολογικού έτους.

Στη σημερινή συζήτηση του θέματος στην Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής, κλήθηκε να συμμετέχει ο Υπουργός Οικονομικών, ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Οικονομικών, ο Έφορος Φορολογίας, εκπρόσωποι του Γενικού Λογιστηρίου, της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτή του Υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας, της Νομικής Υπηρεσίας της Δημοκρατίας, της Ελεγκτικής Υπηρεσίας, της Κεντρικής Τράπεζας της Κύπρου, του Συνδέσμου Τραπεζών Κύπρου, ο Πρόεδρος του Δημοσιονομικού Συμβουλίου, εκπρόσωποι του Κυπριακού Συνδέσμου Καταναλωτών, της Παγκύπριας Ένωσης Καταναλωτών και Ποιότητας Ζωής και του Συνδέσμου Προστασίας Δανειοληπτών Τραπεζών (ΣΥΠΡΟΔΑΤ).

Δειτε Επισης

Αναβάθμισε Τρ. Κύπρου και Ελληνική ο Fitch-Ψήφος εμπιστοσύνης στο χρηματοπιστωτικό σύστημα της χώρας
Αναβάθμιση Ελληνικής από Fitch-Συνεχιζόμενο ρεκόρ υγιούς κερδοφορίας και η αύξηση της συμμετοχής της Eurobank
Συγκρατεί τις προσδοκίες για νέα μείωση επιτοκίων τον Ιούλιο η Κριστίν Λαγκάρντ
Λουίς ντε Γκίντος (ΕΚΤ): Οι παράγοντες που θα κρίνουν την πορεία των επιτοκίων
Το έγγραφο της δημόσιας πρότασης και τα στρατηγικά σχέδια της Eurobank για την Ελληνική
Στο 1% διατηρεί η ΚΤΚ το ποσοστό αντικυκλικού αποθέματος ασφαλείας
Το αφήγημα Στέφανου Στεφάνου για την φορολόγηση απροσδόκητων κερδών και οι κίνδυνοι που ελλοχεύουν
Γι' αυτούς τους λόγους είναι λάθος η φορολόγηση των «απροσδόκητων» κερδών-Οι θέσεις του Συνδέσμου Τραπεζών
Η έκθεση βιωσιμότητας της Ελληνικής για το 2023-Οι τέσσερις πυλώνες της αναθεωρημένης στρατηγικής ESG
Τράπεζα Κύπρου: Το συνολικό εκδοθέν μετοχικό κεφάλαιο στις 30 Ιουνίου 2024