Το χρονικό ενός προαναγγελθέντος διαζυγίου... Καρέ-καρέ πώς Κυβέρνηση και Kition έφθασαν στα άκρα

«Το Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων ανακοινώνει ότι σήμερα, Δευτέρα 27 Μαΐου 2024 το πρωί, έχει παραδοθεί στην εταιρεία Kition Ocean Holdings Ltd ειδοποίηση τερματισμού της σύμβασης παραχώρησης του έργου της ενιαίας ανάπτυξης του λιμανιού και της μαρίνας Λάρνακας».

Αυτή ήταν η πρώτη παράγραφος της ανακοίνωσης την οποία εξέδωσε χθες το πρωί το αρμόδιο Υπουργείο, διά της οποίας γνωστοποιούσε την απόφασή του σε σχέση με το σίριαλ, όπως εξελίχθηκε εδώ και καιρό, της υλοποίησης της ανάπτυξης του 1,2 δις ευρώ από την Kition.

Η εξέλιξη για την πορεία του έργου-όπως επισημοποιήθηκε χθες το πρωί-μόνο κεραυνός εν αιθρία δεν ήταν, καθότι όλα έδειχναν τους τελευταίους μήνες πως προς αυτή την κατεύθυνση οδηγούνταν τα πράγματα μιας και το γυαλί ήταν φανερό πως είχε ραγίσει και οι ρωγμές στις σχέσεις του κράτους με την ανάδοχο εταιρεία κάτι περισσότερο από εμφανείς.

Η αντίστροφη μέτρηση για λύση της σύμβασης είχε ξεκινήσει ουσιαστικά στα τέλη του περασμένου Γενάρη όταν και η εταιρεία δεν ανανέωσε την μία εκ των τριών εγγυητικών, οι οποίες λειτουργούν ως ασφαλιστική δικλείδα ότι μία εταιρεία που αναλαμβάνει ένα έργο του δημοσίου θα το ολοκληρώσει, ενώ παράλληλα διασφαλίζει και τα συμφέροντα του κράτους.

Το χρονικό των προβλημάτων

Η διαχείριση του λιμανιού και της μαρίνας της Λάρνακας στα χέρια της Kition, η οποία είχε επιλεγεί για να υλοποιήσει το μεγαλεπήβολο έργο, πέρασε την 1η Απριλίου 2021.

Μέχρι και τις 31 Ιανουαρίου 2024 η εταιρεία υλοποιούσε στο έπακρο τις υποχρεώσεις της, ανανεώνοντας κατά διαστήματα τις εγγυητικές προς το κράτος.

Ωστόσο, στα τέλη Ιανουαρίου, και ενώ όφειλε όπως προβλεπόταν και στην σύμβαση, δεν προχώρησε στην ανανέωση της μίας εκ των τριών εγγυητικών, και συγκεκριμένα της εγγυητικής που αφορούσε τη λειτουργία και συντήρηση του λιμανιού και της μαρίνας Λάρνακας.

Από την πρώτη κιόλας μέρα της παραβίασης, η Κυβέρνηση διά του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων κινητοποιήθηκε, αποστέλλοντας συνολικά τέσσερις γραπτές προειδοποιήσεις προς την εταιρεία, ζητώντας την κατάθεση της εγγυητικής.

Χωρίς, όμως, αποτέλεσμα, αφού η εταιρεία δεν το έπραξε μέχρι και χθες το πρωί, όταν και λήφθηκε η απόφαση για τερματισμό της σύμβασης.

Από πλευράς της η Kition, παρότι δεν είχε καταθέσει την εγγυητική απέστειλε στο Υπουργείο επιστολή, αναφέροντας, μεταξύ άλλων, ότι κατά την άποψή της η εγγυητική έπρεπε να μειωθεί στα 4,2 εκατομμύρια ευρώ.

Στην ίδια επιστολή, η εταιρεία υπέβαλε και μια σειρά από αιτήματα για διαφοροποίηση όρων της σύμβασης.

Μεταξύ άλλων, ζητούσε την μη υλοποίηση όλων των έργων υποδομής που προβλέπονταν στην πρώτη φάση μέχρι να αποφασιστεί κατά πόσο αυτά χρειάζονται ή όχι, ενώ ήθελε να ξεκινήσει να πωλεί ακίνητα χωρίς να τελειώσει τα έργα υποδομής. Επίσης, η Kition ζητούσε και μεγαλύτερο συντελεστή δόμησης για κάποια έργα.

Απαντώντας στην Kition, το Υπουργείο Μεταφορών κάλεσε την εταιρεία να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις της, δηλαδή να καταθέσει την εγγυητική, διαβεβαιώνοντάς την παράλληλα ότι θα παραπέμψει τα αιτήματά της στις αρμόδιες Επιτροπές του κράτους για εξέταση.

Μάλιστα, τονίστηκε στην εταιρεία ότι η Κυβέρνηση ή ο υπουργός Μεταφορών δεν μπορούσαν να αποφασίσουν από μόνοι τους εάν θα αποδέχονταν ή όχι τα αιτήματά της, αφού αυτά έπρεπε να εξεταστούν από τους εμπειρογνώμονες του κράτους.

Η εταιρεία, ωστόσο, επέμενε στις θέσεις της και τόνιζε την ανάγκη συζήτησης των αιτημάτων της και του ποσού της εγγυητικής, χωρίς να καταθέσει πρώτα την εγγυητική, αξιώνοντας την ίδια ώρα όπως οι συζητήσεις ολοκληρωθούν εντός συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος που δεν θα υπερέβαινε τον ένα μήνα.

Η παρέμβαση Χριστοδουλίδη και η κατάληξη

Σε μια προσπάθεια να μην φθάσουν τα πράγματα στα άκρα, στο μεσοδιάστημα, και συγκεκριμένα στις 15 Απριλίου, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Νίκος Χριστοδουλίδης, συγκάλεσε σύσκεψη στο Προεδρικό Μέγαρο, κατά τη διάρκεια της οποίας αποφασίστηκε όπως η Kition καταθέσει εγγυητική επιστολή ύψους 4,2 εκατομμύριων αντί 8 εκ. ευρώ, όπως είχε συμφωνηθεί παλαιότερα.

Στην εν λόγω συμφωνία, μάλιστα, κάνει αναφορά και η Kition σε ανακοίνωση που εξέδωσε το απόγευμα της ίδιας μέρας.

«Έπειτα από έναν εποικοδομητικό διάλογο, επετεύχθη συμφωνία για την κατάθεση εγγυητικής ύψους 4.2 εκατομμυρίων ευρώ από την Kition Ocean Holdings. Αυτό το βήμα θα επιτρέψει τη συνέχιση των συζητήσεων σχετικά με τις λεπτομέρειες του τελικού ποσού της εγγυητικής», αναφερόταν, μεταξύ άλλων, στην ανακοίνωση.

Σε σχέση με την εγγυητική και κατά πόσον η Κυβέρνηση αποδέχθηκε την μείωση του ποσού της εγγυητικής, αρμόδια πηγή ξεκαθάρισε στο InBusinessNews πως «ουδέποτε αποδεχθήκαμε το ποσό αυτό (των 4,2 εκ. ευρώ), όπως το υπολόγισε η εταιρεία, και ουδέποτε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας διαπραγματεύτηκε το ποσό της εγγυητικής».

Σύμφωνα με την ίδια πηγή, εκείνο που τονίστηκε στην εταιρεία ήταν η ετοιμότητα του κράτους να προσέλθει άμεσα σε συζητήσεις μαζί της για τα αιτήματα που υπέβαλε, τα οποία και θα παρέπεμπε για αξιολόγηση στις αρμόδιες Επιτροπές.

Κι ενώ κατά τη συνάντηση με τον Πρόεδρο Χριστοδουλίδη η Kition είχε εκφράσει την ετοιμότητά της να καταθέσει την εγγυητική, εντούτοις, δεν το έπραξε, με αποτέλεσμα η Κυβέρνηση να προσφύγει στη Νομική Υπηρεσία για νομική συμβουλή-γνωμάτευση.

Μέσα Μαΐου, η Νομική Υπηρεσία κατέθεσε τη θέση της στη Κυβέρνηση, με βάση την οποία συμφωνήθηκε ότι ο μόνος τρόπος για να προχωρήσει το έργο ήταν η λύση της σύμβασης, ένεκα του γεγονότος πως η Kition παραβίασε ουσιώδη όρο της σύμβασης.

Η απόφαση αυτή γνωστοποιήθηκε στην εταιρεία χθες το πρωί και πλέον το κράτος προχωρεί στην υλοποίηση του σχεδίου β', τα βήματα του οποίου αναμένεται να καθοριστούν κατά τη συνάντηση που θα έχει ο υπουργός Μεταφορών με τους φορείς της Λάρνακας την ερχόμενη Παρασκευή.

Το σχέδιο β' και ο κίνδυνος προσφυγής στη δικαιοσύνη

Σημειώνεται πως το σχέδιο β' της Κυβέρνησης ουσιαστικά αφορά στην προκήρυξη νέου διαγωνισμού για εξεύρεση νέου επενδυτή, αφού το κράτος δεν διαθέτει την απαραίτητη εμπειρογνωμοσύνη για να υλοποιήσει ένα τέτοιο μεγάλο έργο.

Το κατά πόσο, ωστόσο, θα προχωρήσει άμεσα ή θα καθυστερήσει σημαντικά αυτή η διαδικασία, θα εξαρτηθεί και από το τι θα πράξει η Kition, και συγκεκριμένα από το κατά πόσο θα προσφύγει ή όχι στη δικαιοσύνη.

Πάντως, αρμόδια πηγή, ερωτηθείσα σχετικά, τόνισε πως «θεωρούμε ότι ορθά λάβαμε αυτήν την απόφαση, στη βάση και της γνωμάτευσης της Νομικής Υπηρεσίας».

«Εάν θα καθυστερήσουν τα έργα, θα διαφανεί από τις αποφάσεις του δικαστηρίου, εάν κι εφόσον προσφύγει η εταιρεία», υπέδειξε.

Απαντώντας, επίσης, εάν υπάρχουν σκέψεις για διαχωρισμό των έργων της μαρίνας και του λιμανιού Λάρνακας, η ίδια πηγή τόνισε πως «αυτό είναι κάτι που θα συζητηθεί στη συνάντηση με τους φορείς της Λάρνακας».

Βγάζουν τον τελικό λογαριασμό

Αξίζει, εξάλλου, να αναφερθεί πως, μετά τη λύση της σύμβασης, Kition και Κυβέρνηση θα πρέπει να καταλήξουν και στον τελικό... λογαριασμό, για να διαφανεί εάν θα διεκδικήσει αποζημιώσεις το κράτος ή εάν το κράτος θα αποζημιώσει την εταιρεία.

Ουσιαστικά, θα εξεταστεί τι έργα έπρεπε να γίνουν μέχρι σήμερα και εάν αυτά έγιναν, τι έπρεπε να δώσει το κράτος και τι η εταιρεία και θα διαφανεί εάν το κράτος πρέπει να καταβάλει κάποιο ποσό στην εταιρεία ή και το αντίστροφο.

Τονίζεται πως εάν δεν υπάρξει κατάληξη στις συζητήσεις μεταξύ κράτους και εταιρείας, τότε η διαφορά που θα προκύψει θα επιλυθεί μέσω δικαστηρίου.

Οι προθέσεις της Kition...

Σημειώνεται πάντως ότι η Kition έδωσε το στίγμα των προθέσεών της για τους δικούς της χειρισμούς απ' εδώ και πέρα, διά ανακοίνωσης που εξέδωσε αργά χθες το απόγευμα.

Περνώντας στην αντεπίθεση, η Kition αναφέρει πως ενημερώθηκε από τη νομική της ομάδα ότι η ειδοποίηση τερματισμού είναι παράνομη και πως παραβιάζει τους όρους της συμφωνίας.

Στο πλαίσιο αυτό, όπως υποδεικνύει, η εταιρεία εξετάζει τις νομικές της επιλογές.

Η Kition κάνει λόγο για συμπεριφορά της Κυβέρνησης που υπονομεύει το κράτος δικαίου, το οποίο, όπως σημειώνει θα έπρεπε να υπάρχει για να προστατεύει τους επενδυτές, ενώ καταλήγοντας, υποστηρίζει ότι είχε ενεργήσει στη βάση της συμφωνίας και του νόμου και ήταν πρόθυμη να προχωρήσει με το έργο, προσπαθώντας να επιλύσει τις όποιες διαφορές με την Κυβέρνηση με εποικοδομητικό τρόπο.

Δειτε Επισης

Αναβάθμισε Τρ. Κύπρου και Ελληνική ο Fitch-Ψήφος εμπιστοσύνης στο χρηματοπιστωτικό σύστημα της χώρας
Αναβάθμιση Ελληνικής από Fitch-Συνεχιζόμενο ρεκόρ υγιούς κερδοφορίας και η αύξηση της συμμετοχής της Eurobank
Μεταβατική περίοδος πέντε ετών για το χαλλούμι, διαβουλεύσεις πριν από το νέο διάταγμα για την ποσόστωση
Εκπρόσωπος αμερικανικής αεροπορικής εταιρείας στην Κύπρο για απευθείας πτήσεις-Τι είπε ο Χριστοδουλίδης
Όμιλος PGA: Έναρξη στρατηγικής συνεργασίας με την Colliers-Η σημασία για την κυπριακή αγορά
ΣΟΑΚ: Έμφαση στην ενθάρρυνση των εξαγορών και των συγχωνεύσεων-Οι εισηγήσεις του Συμβουλίου
Παράταση στα μη προσαρτημένα καπάκια στα πλαστικά-Χρόνος στις υπεραγορές για πώληση αποθεμάτων
Το έγγραφο της δημόσιας πρότασης και τα στρατηγικά σχέδια της Eurobank για την Ελληνική
CTC: Το λειτουργικό περιβάλλον, οι σημαντικές αλλαγές, οι μεγάλες προκλήσεις και τα κέρδη του 2023
Ποιες αεροπορικές φέρνουν τους περισσότερους τουρίστες στην Κύπρο-Οι νέοι προορισμοί στο πτητικό πρόγραμμα