Έρευνα: Αυτές είναι οι αντιλήψεις των πολιτών για το ΓεΣΥ-Θετικό πρόσημο, βελτίωσε τις παρεχόμενες υπηρεσίες υγείας

Σημαντικά και ενδιαφέροντα ευρήματα, που καταδεικνύουν σε μεγάλο βαθμό πόσο επιδραστικά λειτουργεί και πώς βελτίωσε τις υπηρεσίες που προσφέρονται στους Κύπριους πολίτες η εφαρμογή του ΓεΣΥ, καταγράφει η έρευνα κοινής γνώμης που πραγματοποίησε το γραφείο ερευνών ΙΜR/Πανεπιστήμιο Λευκωσίας™, με τη συμπλήρωση πέντε χρόνων από τη λειτουργία του Γενικού Συστήματος Υγείας.

Τα ευρήματα της έρευνας παρουσιάστηκαν από την διευθύνουσα σύμβουλο της IMR Χριστίνα Κοκκάλου, στο πλαίσιο του 7ου Cyprus HealthCare Conference, που πραγματοποιήθηκε χθες στη Λευκωσία.

Στην πρώτη ενότητα της έρευνας, όπου καταγράφονται οι γενικές απόψεις και αντιλήψεις, προκύπτει μεταξύ άλλων πως η συντριπτική πλειοψηφία των δικαιούχων πιστεύει ότι το ΓεΣΥ έχει βελτιώσει την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας προς τους πολίτες.

Προσδοκίες των Πολιτών για το ΓεΣΥ

ScreenHunter 1823

Τα μεγαλύτερα οφέλη που προκύπτουν από την εφαρμογή του ΓεΣΥ, σύμφωνα με τους συμμετέχοντες στην έρευνα είναι με διαφορά η μείωση/εκμηδενισμός του κόστους πρόσβασης στην ιατροφαρμακευτική φροντίδα (62%), ενώ ακολουθούν απαντήσεις για την αύξηση των επιλογών όσον αφορά τους παρόχους υγείας (32%), η βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών (21%) και η μείωση του χρόνου αναμονής(19%).

Τα μεγαλύτερα οφέλη του ΓεΣΥ

Σε ότι αφορά τη σοβαρότερη αδυναμία του ΓεΣΥ, που λειτουργεί επιβαρυντικά για τους δικαιούχους, ως πρώτη απάντηση καταγράφεται η λίστα αναμονής για επίσκεψη σε γιατρό ή διεκπαιρέωση εγχείρησης (32%), η μη κάλυψη συγκεκριμένων τύπου εξετάσεων και φαρμακευτικών υπηρεσιών (23%) και η μη κάλυψη αναγκών σε συγκεκριμένες ειδικότητες (11%)

Τα επιβαρυντικά για ΓεΣΥ

Με μέσο όρο 7,69 στα δέκα, οι ερωτηθέντες συμφωνούν με τη δήλωση πως το ΓεΣΥ είναι κοινωνικά αλληλέγγυο και προστατεύει τους οικονομικά αδυνάτους, το 7,22 συμφωνεί ότι η πλειοψηφία του πληθυσμού έχει επωφεληθεί από το ΓεΣΥ, το 6,61 συμφωνεί πως παρέχει ένα ολοκληρωμένο πακέτο υπηρεσιών φροντίδας, ενώ το 6,52 συμφωνεί πως υπάρχει ισότιμη μεταχείριση όλων των δικαιούχων.

ΓεΣΥ

ScreenHunter 1827

ΓεΣΥ

ΓεΣΥ

Στη δεύτερη ενότητα, η έρευνα ανιχνεύει την εμπειρία χρήσης και ικανοποίησης των δικαιούχων. Στο ερώτημα αν τα τελευταία πέντε χρόνια, όταν χρειάστηκαν ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, την αναζήτησαν μέσω ΓεΣΥ ή εκτός, το 61% απάντησε πως τη ζήτησε εντός ΓεΣΥ, μόλις το 6% ιδιωτικά και το 28% και από τα δύο.

ScreenHunter 1830

Σε σχέση με τις υπηρεσίες του ΓεΣΥ που χρησιμοποίησαν τα δύο τελευταία χρόνια, το 94% των ερωτηθέντων δήλωσε πως επισκέφθηκε προσωπικό γιατρό, το 80% ειδικό γιατρό, το 75% προμηθεύτηκε φάρμακα, το 71% χρειάστηκε εργαστηριακές και διαγνωστικές εξετάσεις, το 54% επισκέφθηκε οδοντίατρο, το 35% επισκέφθηκε άλλο επαγγελματία υγείας, μόλις το 20% χρειάστηκε ενδονοσοκομειακή περίθαλψη και το 8% υπηρεσίες αποκατάστασης.

Τι χρησιμοποιούν οι δικαιούχοι του ΓεΣΥ

Με κλίμακα από το ένα μέχρι το δέκα, όπου 1 δεν ισχύει καθόλου και δέκα ισχύει απόλυτα, οι ο μέσος όρος των ερωτηθέντων που δήλωσαν ότι γνωρίζουν που μπορούν να αποταθούν για να λάβουν τις υπηρεσίες που χρειάζονται, ήταν 7,21. Ο μέσος όρος για το αν γνωρίζουν τα δικαιώματά τους ως δικαιούχοι του ΓεΣΥ και ποιες υπηρεσίες καλύπτονται, είναι 6,65, ενώ για το αν γνωρίζουν που μπορούν να παραπονεθούν για θέματα που σχετίζονται με το ΓεΣΥ, οι απαντήσεις ήταν κάτω από τη βάση με μέσο όρο 4,34.

ScreenHunter 1832

ScreenHunter 1833

ScreenHunter 1834

Συγκρίνοντας την εμπειρία εντός και εκτός ΓεΣΥ, το 32% των ερωτηθέντων απάντησε πως σε ότι αφορά τον χρόνο αναμονής για ραντεβού και εγχείρηση, εντός ΓεΣΥ είναι καλύτερα, 29% χειρότερα και 24% το ίδιο. Σε σχέση με την εξειδίκευση των επαγγελματιών υγείας, το 43% των ερωτηθέντων, απάντησε πως εντός ΓεΣΥ είναι καλύτερα, το 13% χειρότερα και το 37% το ίδιο. Αναφορικά με τη συμπεριφορά, το 47% απάντησε πως εντός ΓεΣΥ είναι καλύτερη, 13% χειρότερη και 35% το ίδιο.

ScreenHunter 1835

ScreenHunter 1836

ScreenHunter 1837

Οι απαντήσεις ήταν στο ίδιο μήκος κύματος και για την ενημέρωση, όπου το 53% των ερωτηθέντων απάντησε πως εντός ΓεΣΥ είναι καλύτερη, το 9% χειρότερη και το 31% το ίδιο.

Σε σχέση με την ποιότητα των εγκαταστάσεων και του εξοπλισμού, το 51% θεωρεί ότι εντός ΓεΣΥ είναι καλύτερες, το 8% χειρότερες και το 37% το ίδιο.

Για την καθαριότητα, το 51% των ερωτηθέντων απάντησε πως εντός ΓεΣΥ είναι καλύτερα, 7% χειρότερα και 37% το ίδιο. Τέλος σε σχέση με την ασφάλεια του ασθενούς, το 42% απάντησε πως είναι καλύτερη εντός ΓεΣΥ, 12% χειρότερη και 36% το ίδιο.

ScreenHunter 1838

ScreenHunter 1839

ScreenHunter 1840

ScreenHunter 1841

Η τρίτη ενότητα της μεγάλης έρευνας της IMR για το ΓεΣΥ, καταπιάνεται με το θέμα των προσωπικών ιατρών. Το 81% των ερωτηθέντων, με το ποσοστό να αυξάνεται συγκριτικά ανάλογα με την ηλικία, θεωρεί ότι ο θεσμός του προσωπικού ιατρού, έχει προσθέσει αξία στους δικαιούχους του ΓεΣΥ.

ScreenHunter 1842

Μάλιστα σε βαθμιαία κλίμακα από το 1 μέχρι το 10, όπου ένα σημαίνει διαφωνώ απόλυτα και δέκα συμφωνών απόλυτα, με μέσο όρο 8,36 οι ερωτηθέντες συμφωνούν πως ο προσωπικός τους ιατρός τους εξηγεί με κατανοητό τρόπο τη διάγνωση και τις επιλογές θεραπείας που έχουν.

Αντίστοιχα με μέσο όρο 8,35, συμφωνούν πως έχουν άμεση πρόσβαση στον προσωπικό τους γιατρό, όποτε τον χρειαστούν, ενώ με μέσο όρο 8,14 συμφωνούν πως εμπιστεύονται τον προσωπικό γιατρό όσον αφορά τη διαχείριση της υγείας τους.

ScreenHunter 1843

ScreenHunter 1844

ScreenHunter 1845

Η τέταρτη ενότητα της έρευνας, αγγίζει το θέμα της ενημέρωσης και των οικονομικών ζητημάτων. Στο ερώτημα, «πόσο ενημερωμένος θεωρείτε ότι είστε αναφορικά με όλα όσα αφορούν το ΓεΣΥ, το 11% δηλώνει πολύ ενημερωμένος, το 60% αρκετά ενημερωμένος, το 24% λίγο και το 5% σχεδόν καθόλου.

ScreenHunter 1846

Στο ερώτημα αν έχει ελαφρυνθεί ο οικογενειακός προϋπολογισμός σε σχέση με τα όσα ξόδευαν για ιατρική περίθαλψη πριν το ΓεΣΥ, η συντριπτική πλειοψηφία, δηλαδή ποσοστό 86% απάντησε «ναι» και μόλις το 14% αρνητικά.

ScreenHunter 1847

Η πέμπτη και τελευταία ενότητα της έρευνας, αφορά την ιδιωτική ασφάλιση. Το 68% των ερωτηθέντων απάντησε πως σήμερα δεν έχει ιδιωτική ασφάλιση, και 32% ότι έχει. Συγκριτικά με τα ποσοστά πριν ΓεΣΥ καταγράφεται ένα ποσοστό 14% ανάμεσα στους ερωτηθέντες που προ ΓεΣΥ είχαν ιδιωτική ασφάλιση.

ScreenHunter 1848

Ειδικότερα, πριν το ΓεΣΥ, δήλωσαν ότι είχαν ιδιωτική ασφάλιση το 46% των ερωτηθέντων και το 54% ότι δεν είχαν.

ScreenHunter 1849

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε τον Απρίλιο του 2024, με παγκύπρια κάλυψη σε αστικές και αγροτικές περιοχές, ανάμεσα σε δικαιούχους του ΓΕΣΥ.

Το μέγεθος δείγματος είναι 500 άτομα και η επιλογή έγινε με τυχαία στρωματοποιημένη δειγματοληψία, ενώ η συλλογή των στοιχείων έγινε μέσω τηλεφωνικών συνεντεύξεων με χρήση δομημένου ερωτηματολογίου.

ScreenHunter 1850

ScreenHunter 1851

Δειτε Επισης

Λιμάνι-μαρίνα Λάρνακας: Διαμαρτύρονται για τα τέλη ελλιμενισμού οι ιδιοκτήτες σκαφών-Τι ζητούν από κράτος και δήμο
ΤΕΠΑΚ: Υποτροφίες για μεταπτυχιακό στη διεθνή διοίκηση τουρισμού και επιχειρήσεων φιλοξενίας
Στην Ελλάδα η Μαρίνα Χατζημανώλη-Συμμετοχή σε εκδηλώσεις και συνάντηση με στελέχη της Royal Caribbean
H Διεθνής Συμβουλευτική Επιτροπή του Αμερικανικού Πανεπιστημίου Βηρυτού-Ο ρόλος και τα ιδρυτικά μέλη
Εκστρατεία Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς για τις διαδικτυακές απάτες
Logistics: Πώς μπορεί η λανθασμένη επιλογή συνεργάτη να πλήξει ανεπανόρθωτα μια εταιρεία
Πλούταρχος Γεωργιάδης: Η ανοχή μας έχει εξαντληθεί και αναμένουμε λύσεις από το κράτος-Τι ζητούν οι φαρμακοποιοί
Δηλώστε συμμετοχή: Το 15ο Συνταξιοδοτικό Φόρουμ έρχεται την 1η Νοεμβρίου
Κινήθηκε σε ανοδική πορεία ο κύκλος εργασιών στην βιομηχανία
Lobbying στην Κύπρο: Εκπαιδευτικό σεμινάριο για το νέο νομοθετικό πλαίσιο