Blame game και...γεφύρι της Άρτας η ενιαία ανάπτυξη του λιμανιού και της μαρίνας-Το plan b της Kυβέρνησης
Μάριος Αδάμου 06:30 - 25 Απριλίου 2024
Έτοιμη για όλα τα ενδεχόμενα σε σχέση με το μεγάλο έργο ανάπτυξης της μαρίνας και του λιμανιού Λάρνακας εμφανίζεται η Κυβέρνηση, η οποία απορρίπτει κατηγορηματικά τις κατηγορίες της αναδόχου εταιρείας Kition Ocean Holdings (Kition).
Μάλιστα, ο υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, Αλέξης Βαφεάδης, ξεκαθάρισε χθες ότι το έργο θα προχωρήσει και θα ολοκληρωθεί με τον έναν ή με τον άλλο τρόπο, αναφερόμενος για πρώτη φορά και σε σχέδιο Β σε περίπτωση που διακοπεί η σύμβαση με την Kition.
Σύμφωνα με τον κ. Βαφεάδη, σε μια τέτοια περίπτωση, υπάρχουν διαδικασίες που θα ακολουθηθούν για να παραλάβει το κράτος τη διαχείριση του λιμανιού, μέσω αρχικά των υπεργολάβων και στη συνέχεια με τον διορισμό δικών του εργολάβων.
Αυτό πρακτικά σημαίνει πως η διαχείριση του έργου θα επανέλθει στο κράτος, το οποίο τερματίζοντας τη σύμβαση με την Kition, θα προχωρήσει στην προκήρυξη νέας προσφοράς προς αναζήτηση νέου εργολάβου για να συνεχίσει και να ολοκληρώσει την ανάπτυξη.
Οι εν λόγω αναφορές του κ. Βαφεάδη έγιναν στη Βουλή λίγο μετά την ανακοίνωση της Kition, η οποία είχε εξαπολύσει επίθεση κατά του υπουργού Μεταφορών, κατηγορώντας τον για αυθαίρετες προθεσμίες και απειλές, κι ενώ η ίδια παρέλειψε να παραστεί στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Μεταφορών, παρότι είχε προσκληθεί.
- Διαβάστε εδώ: Σνόμπαρε τη Βουλή και εξόργισε τους βουλευτές η Kition-Η διαβεβαίωση Βαφεάδη που περιμένει τη Νομική Υπηρεσία
- Διαβάστε εδώ: Σπάει τη σιωπή της και περνά στην αντεπίθεση η Kition-Εξαπολύει πυρά κατά Αλέξη Βαφεάδη
Πώς φτάσαμε στο αδιέξοδο
Στη σκιά της απουσίας της Kition από τη συζήτηση, ο υπουργός Μεταφορών ενημέρωσε τη Βουλή για το πώς τα πράγματα μεταξύ κράτους και αναδόχου εταιρείας έφθασαν σε αδιέξοδο.
Όπως είπε, «την 31η Ιανουαρίου η ανάδοχος αρνήθηκε να ανανεώσει τη μία εκ των τριών εγγυητικών επιστολών και υπέβαλε παράλληλα μία σειρά από αιτήματα διαφοροποίησης όρων της σύμβασης».
Η θέση του Υπουργείου, πρόσθεσε, «ήταν για να μπορέσουμε να αξιολογήσουμε τα αιτήματα, έπρεπε η ανάδοχος εταιρεία να υποβάλει ανανεωμένη εγγυητική επιστολή».
Σύμφωνα με τον κ. Βαφεάδη, «η ανάδοχος εταιρεία δήλωσε ότι, σύμφωνα με τους δικούς της υπολογισμούς, το ύψος της εγγυητικής, το οποίο καλύπτει τα έξοδα διαχείρισης και διοίκησης του έργου, αντί να είναι 10 εκατομμύρια ευρώ έπρεπε να είναι 4,2 εκ. ευρώ».
Ο υπολογισμός αυτού του ποσού, εξήγησε, είναι αποτέλεσμα μίας εκτίμησης για τα πραγματικά έξοδα αυτής της διαδικασίας.
«Εμείς είχαμε απαντήσει ότι, παρόλο που δεν συμφωνούμε με την τροποποίηση αυτή, ζητήσαμε να μας καταθέσουν αυτή την εγγυητική για να μπορέσουμε να προσφύγουμε στη διαδικασία που προβλέπεται στη σύμβαση για επίλυση του θέματος. Όποια ήταν η απόφαση της αρμόδιας Επιτροπής θα ήταν αποδεκτή και από εμάς», τόνισε.
Στη συνέχεια, συμπλήρωσε ο υπουργός Μεταφορών, «η ανάδοχος εταιρεία αρνήθηκε, μέσω των πράξεων της, να υποβάλει αυτή την εγγυητική, δεν την υπέβαλε ποτέ, παρόλες τις συνεχείς προτροπές μας, τόσο γραπτές όσο και προφορικές, όπως το πράξει για να μπορέσουμε να προχωρήσουμε στη συνέχεια σε εξέταση των αιτημάτων της εταιρείας».
«Διατηρούμε πάντοτε μία θετική προσέγγιση σε όλα τα θέματα που αφορούν τις συμβάσεις, νοουμένου ότι καλύπτονται από νομιμότητα, από τους όρους της σύμβασης και από την υποχρέωση που έχουμε να διαφυλάξουμε το δημόσιο συμφέρον», τόνισε περαιτέρω.
Σε σχέση με το έργο αυτό καθ’ αυτό, ο κ. Βαφεάδης είπε ότι είναι υψίστης σημασίας για την Κυβέρνηση, σημειώνοντας ότι «είναι μία σύμβαση που θεωρούμε ότι θα δώσει μία νέα δυναμική στην Λάρνακα και στην Κύπρο γενικά».
«Η εταιρεία αυτή συνέχισε μέχρι την προηγούμενη εβδομάδα να υποβάλει την εγγυητική επιστολή. Μετά από παρέμβαση του Προέδρου της Δημοκρατίας, έγινε μία συνάντηση στο Προεδρικό, όπου η ανάδοχος εταιρεία δεσμεύτηκε, ενώπιον του Προέδρου, να υποβάλει αναθεωρημένη εγγυητική επιστολή.
Εμείς είχαμε επαναλάβει τη δέσμευση μας ότι, μόλις υποβληθεί αυτή η εγγυητική και επανέλθει σε μία κανονικότητα η σύμβαση, τότε αμέσως θα ξεκινήσουμε μία συζήτηση για τα αιτήματα που υπέβαλε η εταιρεία», ανέφερε ακόμη.
Αναφορικά με τα αιτήματα της Kition, ο κ. Βαφεάδης είπε ότι αυτά είναι αρκετά και περίπλοκα, υποδεικνύοντας πως «τίποτα δεν είναι απλό σε μία σύμβαση», ενώ ξεκαθάρισε πως «η αξιολόγηση των αιτημάτων πρέπει να περάσει από τις νενομισμένες διαδικασίες, τις αρμόδιες Επιτροπές, μπορεί να χρειαστεί εμπλοκή και άλλων Τμημάτων του κράτους».
- Διαβάστε εδώ: Τα αιτήματα της Kition, το ξεκάθαρο μήνυμα Βαφεάδη και τι διαμηνύει η Ελεγκτική Υπηρεσία
Προσφυγή στη Νομική Υπηρεσία
«Εμείς δηλώσαμε επανειλημμένως τη διάθεσή μας να αντιμετωπίσουμε εποικοδομητικά το θέμα. Μετά τη συνάντηση στο Προεδρικό, αναμέναμε ότι η εταιρεία θα υπέβαλλε την εγγυητική επιστολή. Δυστυχώς, μέχρι χθες (σ.σ. προχθές) δεν την υπέβαλε, παρόλο που δεσμεύτηκαν ότι θα την υποβάλουν αμέσως», είπε.
Μετά την εξέλιξη αυτή, συμπλήρωσε ο υπουργός Μεταφορών, «συμφωνήσαμε ότι πλέον δεν πρέπει να αναμένουμε ότι σκοπεύουν να την υποβάλουν και συνεπώς έχουμε ενημερώσει σχετικά τη Νομική Υπηρεσία και ζητήσαμε όπως μας δοθεί καθοδήγηση, διότι το θέμα είναι και νομικό, για το πως θα προχωρήσουμε από τώρα και στο εξής».
«Διατηρήσαμε και διατηρούμε πάντοτε μία εποικοδομητική διάθεση, θέλουμε να δούμε το έργο να προχωρά, αλλά έχουμε υποχρέωση να διαφυλάξουμε και το δημόσιο συμφέρον. Έχουμε κάθε υποχρέωση να υπερασπιστούμε τα δικαιώματά μας. Αναγνωρίζοντας τη σημασία του έργου, έχουμε δείξει μεγάλη υπομονή, έχουμε δώσει πάρα πολλές ευκαιρίες στην ανάδοχο εταιρεία να ικανοποιήσει τις υποχρεώσεις της βάσει της σύμβασης», τόνισε.
«Αναμένουμε από την Νομική Υπηρεσία να μελετήσει το θέμα, να καταλήξει σε μία γνώμη και να μας δώσει οδηγίες για το πως θα διαχειριστούμε το όλο θέμα», υπογράμμισε.
«Δεν συμφωνούμε με τις κατηγορίες της Kition»
Σχολιάζοντας, εξάλλου, την ανακοίνωση της Kition, η οποία εκδόθηκε λίγο πριν την συζήτηση στη Βουλή, ο κ. Βαφεάδης διεμήνυσε πως «η πρόθεσή μας, η διάθεσή μας να είμαστε εποικοδομητικοί, είναι δεδομένη. Το έχει πει και ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας πως θα το χειριστούμε άμεσα το θέμα. Συνεπώς δεν συμφωνούμε με τις κατηγορίες ότι δεν είμαστε διατεθειμένοι να συζητήσουμε».
Όσον αφορά την επόμενη μέρα, είπε, «για μας είναι ξεκάθαρο ότι η λειτουργία του λιμανιού δεν σταματά, υπάρχουν διαδικασίες που θα ακολουθηθούν για να παραλάβει το κράτος τη διαχείριση του λιμανιού, μέσω αρχικά των υπεργολάβων και στη συνέχεια με τον διορισμό δικών του εργολάβων».
«Υπάρχουν διαδικασίες που προβλέπονται μέσα από τη σύμβαση σε περίπτωση λύσης του συμβολαίου και θα τις ακολουθήσουμε», εξήγησε.
Νομική Υπηρεσία: «Θα τοποθετηθούμε τάχιστα»
Από πλευράς Νομικής Υπηρεσίας, η εκπρόσωπός της ανέφερε στην Επιτροπή Μεταφορών ότι «θα μελετήσουμε όλα τα γεγονότα και θα θέσουμε ενώπιον του αρμόδιου Υπουργείου όλες τις δυνατές λύσεις».
Απαντώντας σε σχετικό ερώτημα, η ίδια εκπρόσωπος είπε πως «ενόψει της φύσης του θέματος, η Νομική Υπηρεσία θα τοποθετηθεί τάχιστα».
Ο Γενικός Ελεγκτής, Οδυσσέας Μιχαηλίδης, σε παρέμβασή του αρκέστηκε να αναφέρει ότι «δεν θα κάνουμε κάποια τοποθέτηση», σημειώνοντας πως «παρακολουθούμε το θέμα και κάποια στιγμή θα εκδώσουμε μία έκθεση».
Έτοιμη η άδεια οικοδομής για την πρώτη φάση των έργων
Σε δική του παρέμβαση ο Δήμαρχος Λάρνακας, Ανδρέας Βύρας, είπε πως «η άδεια οικοδομής που πρέπει να εκδοθεί για να αρχίσουν τα έργα της πρώτης φάσης είναι έτοιμη και η εταιρεία μπορεί να έρθει να την πάρει».
«Επιθυμούμε το συντομότερο να υπάρξει μία ξεκάθαρη θέση για το πως προχωρά αυτό το έργο, το οποίο είναι πάρα πολύ σημαντικό για την Λάρνακα, πάντοτε μέσα στα πλαίσια της νομιμότητας και των ‘κόκκινων’ γραμμών που θέσαμε. Σίγουρα δεν συζητάμε οποιαδήποτε νέα παράταση για τα έργα και οι κρίσιμες υποδομές που περιλαμβάνονται στην συμφωνία πρέπει να γίνουν», ξεκαθάρισε.
«Απ’ εκεί και πέρα, πρέπει να καταβληθεί κάθε προσπάθεια για να μην φτάσουμε σε μία δικαστική ατέρμονη διαδικασία», κατέληξε.
Ο πρόεδρος του ΕΒΕ Λάρνακας, Δρ. Νάκης Αντωνίου, είπε ότι «εμείς θέλουμε να πραγματοποιηθεί το έργο, γιατί είναι ύψιστης σημασίας για την πόλη μας».
Το σχέδιο Β της Κυβέρνησης
Εξάλλου, σε δηλώσεις του μετά τη συνεδρία της Επιτροπής Μεταφορών ο αρμόδιος Υπουργός επανέλαβε ότι «το θέμα είναι ύψιστης σημασίας για την Κυβέρνηση και αυτό επιβεβαιώνεται από την εμπλοκή και του ιδίου του Προέδρου της Δημοκρατίας, ο οποίος είχε συγκαλέσει σύσκεψη την περασμένη εβδομάδα».
Δυστυχώς, συνέχισε, «η ανάδοχος εταιρεία δεν έχει ανταποκριθεί στις δεσμεύσεις της και πλέον έχουμε χάσει τις ελπίδες μας ότι θα ανταποκριθεί σε αυτές. Έχουμε ενημερώσει σχετικά τη Νομική Υπηρεσία, η οποία αφού μελετήσει το θέμα, θα μας δώσει οδηγίες για τον περαιτέρω χειρισμό της υπόθεσης», υπογράμμισε.
Την ίδια ώρα έδωσε τη διαβεβαίωση ότι «αυτό το έργο θα γίνει, είτε με τον έναν τρόπο είτε με τον άλλο», σημειώνοντας πως «θέλουμε να προχωρήσει η σύμβαση υπό την μορφή που είναι σήμερα, αλλά πρέπει να γίνει νόμιμα, με όλα όσα προνοεί η νομοθεσία και οι κανονισμοί».
«Έχουμε κόκκινες γραμμές και αυτή η κόκκινη γραμμή είναι το δημόσιο συμφέρον, το οποίο πρέπει να εξυπηρετηθεί. Αυτή τη στιγμή το δημόσιο συμφέρον λέει ότι πρέπει αυτή η εγγυητική να κατατεθεί για να προχωρήσουμε σε αξιολόγηση των απαιτήσεων της εταιρείας και το έργο να προχωρήσει εντός των χρονικών περιθωρίων που έχουν τεθεί», διεμήνυσε επαναλαμβάνοντας πως «θα προχωρήσουμε με τον άλφα ή τον βήτα τρόπο να υλοποιήσουμε αυτό το έργο’».
Ερωτηθείς σχετικά ο κ. Βαφεάδης διευκρίνισε ότι «ιδανικά για μας πρέπει να προχωρήσει με αυτή τη σύμβαση. Δεν θέλουμε να χάσουμε άλλο χρόνο. Όμως, αυτή η σύμβαση για να υλοποιηθεί, πρέπει να γίνει μέσα στα πλαίσια της νομιμότητας και σύμφωνα με τα όσα προνοεί το συμβόλαιο».
«Αν η ανάδοχος εταιρεία δεν εννοεί να προχωρήσει, αυτό είναι πλέον μία ορατή πιθανότητα, και θα πρέπει να τη διαχειριστούμε σαν κράτος. Έχουμε υποχρέωση να υπερασπιστούμε το δημόσιο συμφέρον και αυτό θα κάνουμε. Εάν δεν θα προχωρήσει η ανάδοχος εταιρεία, τότε θα το χειριστούμε το θέμα αναλόγως με το τι προνοείται στη σύμβαση», επεσήμανε.
«Εάν αυτή η σύμβαση ναυαγήσει, τότε εμείς ως Κυβέρνηση δεν πρόκειται να αφήσουμε αυτό το έργο να μείνει στο ράφι, αλλά θα προχωρήσουμε εναλλακτικά. Θα βρούμε άλλους τρόπους να προχωρήσουμε.
Συνεπώς, το Σχέδιο Β μπορεί να προκαλέσει κάποια καθυστέρηση, αλλά εμάς η δέσμευσή μας είναι ότι το έργο προχωρήσει», ξεκαθάρισε καταληκτικά ο υπουργός Μεταφορών.
Η απουσία της Kition
Σημειώνεται πως η χθεσινή συζήτηση στη Βουλή έγινε στην απουσία της Kition, η οποία αν και προσκλήθηκε δεν παρέστη.
Όπως ανέφερε κατά την έναρξη της συζήτησης ο Πρόεδρος της Επιτροπής, Μαρίνος Μουσιούττας, η εταιρεία απέστειλε e-mail μέσω του οποίου ενημέρωνε το Σώμα πως ενημερώθηκε για την πρόσκλησή της στην Επιτροπή από τα ΜΜΕ.
Σύμφωνα με την εταιρεία, το e-mail με την πρόσκληση της Επιτροπής είχε σφραγιστεί από τα μέτρα ασφαλείας της εταιρείας και δεν κατέστη δυνατό να εντοπιστεί μέχρι σήμερα το πρωί.
Υπό το πρίσμα των πιο πάνω, η Ktion ενημέρωσε τη Βουλή ότι δεν μπορούσε να παραστεί με κάποιον εκπρόσωπό της, αλλά εξέφραζε την ετοιμότητα να συμμετάσχει στις εργασίες της Επιτροπής μέσω τηλεφώνου ή τηλεδιάσκεψης.
Την στάση, πάντως, της αναδόχου εταιρείας επέκριναν έντονα όλοι οι βουλευτές, με τον κ. Μουσιούττα να χαρακτηρίζει απαράδεκτες τις αιτιάσεις της εταιρείας.