Powered by

FoodFlow: Η startup που ήρθε και βάζει τέλος στην σπατάλη τροφίμων από τα ξενοδοχεία

Η FoodFlow, μία startup που ξεκίνησε το 2023, στοχεύει στη βελτιστοποίηση της σπατάλης τροφίμων στον τομέα της φιλοξενίας, δίνοντας τη δυνατότητα να εξοικονομηθούν χρήματα, να μειωθεί το αποτύπωμά άνθρακα και να προστεθούν πιθανές ροές εσόδων.

«Το μοντέλο ''ήλιου και θάλασσας'' που υιοθετήθηκε από τον τομέα φιλοξενίας της Κύπρου, ο οποίος εξυπηρετεί περίπου τέσσερα εκατομμύρια τουρίστες ετησίως, περιστρέφεται γύρω από πακέτα all inclusive και δείπνο σε μπουφέ. Αυτό το μοντέλο παράγει τα περισσότερα απόβλητα τροφίμων», λέει ο Παναγιώτης Φιλίππου, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της FoodFlow.

Η startup ανέπτυξε μια λύση με τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης για να αντιμετωπίσει το πρόβλημα της σπατάλης τροφίμων στον τομέα της φιλοξενίας με τρία απλά βήματα: Μια ψηφιακή ζυγαριά, μια κάμερα και ένα tablet.

Το 2011, ο Οργανισμός Τροφίμων και Γεωργίας των Ηνωμένων Εθνών (FAO) δημοσίευσε μια έκθεση με τίτλο «Παγκόσμιες Απώλειες Τροφίμων και Σπατάλη Τροφίμων», αποκαλύπτοντας ότι περίπου το ένα τρίτο της παγκόσμιας προσφοράς τροφίμων σπαταλάται ετησίως. Συμπεριλαμβανομένου και ενός επιβλητικού 1,3 δισεκατομμυρίου τόνων, αξίας σχεδόν ενός τρισεκατομμυρίου δολαρίων ΗΠΑ.

Για την εκτίμηση του προβλήματος στο πλαίσιο του τομέα φιλοξενίας της Κύπρου, η startup απαρίθμησε 260 ξενοδοχεία και ξενοδοχειακά διαμερίσματα (ανά αριθμό κλινών και βαθμολογία έναρξης) και με βάση τα δεδομένα που εξήχθησαν από συγκεκριμένες εγκαταστάσεις υπολόγισε ότι η δαπάνη για τρόφιμα του κλάδου είναι κοντά στα €102 εκατομμύρια-χρησιμοποιώντας το μοντέλο του ΟΗΕ, που υποδηλώνει περίπου 35 εκατομμύρια ευρώ ετησίως σε σπατάλη τροφίμων.

Ωστόσο, αφού ρωτήθηκαν διευθυντές ξενοδοχείων, μεταξύ άλλων, για το μέγεθος του προβλήματος των απορριμμάτων τροφίμων, η FoodFlow ανακάλυψε ότι η συντριπτική πλειοψηφία πίστευε ότι ήταν κάτω από το 10% της συνολικής δαπάνης.

«Πιστεύουμε ακράδαντα ότι η έλλειψη τρόπων και εργαλείων για τη μέτρηση της σπατάλης τροφίμων είναι ο μεγαλύτερος παράγοντας σε αυτό το λανθασμένο συμπέρασμα», δηλώνει ο κ. Φιλίππου.

Ο Παναγιώτης Φιλίππου προέρχεται από ένα παραδοσιακό επιχειρηματικό υπόβαθρο. Η οικογένειά του διέθετε ένα κατάστημα προμηθειών που δεν επέζησε της οικονομικής κρίσης του 2013, κάτι το οποίο λειτούργησε ως καταλύτης για την στροφή του στην επιχειρηματικότητα.

Ένας φίλος του στη μαγειρική τον μύησε στον τομέα της φιλοξενίας και στο ενδημικό πρόβλημα της σπατάλης τροφίμων και είχε την υποστήριξη ενός άλλου έμπιστου της παιδικής ηλικίας-μια απόδειξη της σημασίας ενός ισχυρού δικτύου υποστήριξης για τους επίδοξους επιχειρηματίες.

Λαμβάνοντας 94.000 ευρώ από το Πρόγραμμα Pre-Seed του Ιδρύματος Έρευνας και Καινοτομίας, η startup δημιούργησε το πρωτότυπο σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Frederick, το Grant Expert Consulting, την Ένωση Αρχιμαγείρων Κύπρου και το Atlantica Aqua Blue Hotel.

Γνωρίζοντας τη γενική αποστροφή του κλάδου για την τεχνολογία, ο κ. Φιλίππου αναφέρει ότι ήταν επιτακτική ανάγκη να δοθεί μια μινιμαλιστική λύση για την ενθάρρυνση της υιοθέτησής της.

Είναι επίσης σημαντικό να σημειωθεί ότι η FoodFlow παρακολουθεί μόνο τις προετοιμασίες φαγητού και τα υπολείμματα του μπουφέ(τα υπολείμματα πιάτων δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν).

Ωστόσο, η startup παρέχει μια ψηφιακή ζυγαριά, η οποία τοποθετείται κάτω από τον κάδο της κουζίνας και μετρά τα απόβλητα. Μια στρατηγικά τοποθετημένη κάμερα καταγράφει στιγμιότυπα από τα απορριπτόμενα τρόφιμα για να προσαρμόσει τη λύση στις συνταγές κάθε κουζίνας.

Κύριο κομμάτι της διαδικασίας, είναι ένα tablet, τοποθετημένο κάτω από την κάμερα, το οποίο εμφανίζει αναλυτικές πληροφορίες, που κυμαίνονται από μεμονωμένες βάρδιες έως ένα πλήρες ημερολογιακό έτος.

Σύμφωνα με τον κ. Φιλίππου, αυτό το πλήθος δεδομένων μπορεί να ενδυναμώσει το προσωπικό με γνώσεις για τις μηχανορραφίες της κουζίνας, εντοπίζοντας περιοχές πλεονάζουσας παραγωγής, με πιθανή μείωση των απορριμμάτων κατά ένα εκπληκτικό 50% τον πρώτο χρόνο εφαρμογής.

Επιπλέον, από τη στιγμή που παρακολουθείται το φαγητό, τα ξενοδοχεία μπορούν να διερευνήσουν επιλογές για την επανατοποθέτησή τους. Η παραγωγή βιοκαυσίμων είναι ένας τέτοιος δρόμος, προσθέτοντας μια άλλη ροή εσόδων.

Ο κ. Φιλίππου τονίζει ότι για να δουν πραγματικά αποτελέσματα, τα ξενοδοχεία πρέπει να δημιουργήσουν μια κουλτούρα όπου το προσωπικό της κουζίνας δεν αντιλαμβάνεται τη λύση ως παρεμβατική παράβλεψη, αλλά μάλλον ως αλλαγή παραδείγματος προς την υιοθέτηση μιας προσέγγισης βάσει δεδομένων στην προετοιμασία του φαγητού.

Η startup θα λειτουργεί με ένα συνδρομητικό μοντέλο, το οποίο στο προκαταρκτικό στάδιο θα κοστίζει στα ξενοδοχεία €2000 ανά σύστημα ετησίως. «Αποφασίσαμε επίσης να κάνουμε ένα βήμα παραπέρα και να προσφέρουμε μια εξαιρετική τρίμηνη εγγύηση επιστροφής χρημάτων στους πελάτες μας. Αυτό μας πιέζει να δείξουμε αποτελέσματα», σημειώνει.

Τον πρώτο χρόνο, η FoodFlow έχει βάλει στόχο να κατακτήσει τουλάχιστον το 10% των 300 ξενοδοχείων στην τοπική αγορά, ενώ θα ακολουθήσουν και οι μεσογειακές χώρες που χρησιμοποιούν παρόμοια το μοντέλο ήλιου και θάλασσας.

Οι συγκυρίες λειτουργούν προς όφελος της startup. Μέχρι τον Ιούνιο του 2024, το έργο Pay-As-You-Throw θα ξεκινήσει να λειτουργεί στα δύο τρίτα τουλάχιστον της Κύπρου, το οποίο θα φορολογεί τη σπατάλη με βάση το βάρος.

Εν τω μεταξύ, οι ταξιδιωτικοί πράκτορες ζητούν από τα ξενοδοχεία να μειώσουν το αποτύπωμα άνθρακα, ώστε τα ξενοδοχεία να μπορούν να χρησιμοποιήσουν το σύστημα για να προσελκύσουν περιβαλλοντικά συνειδητοποιημένους τουρίστες.

«Το όραμά μας είναι να γίνουμε ένας από τους πέντε κορυφαίους παίκτες παγκοσμίως και ο νούμερο ένα στη Μεσόγειο», λέει ο κ. Φιλίππου. «Και, προσωπικά, θέλω επίσης να βοηθήσω άλλους νέους να δημιουργήσουν τις νεοφυείς επιχειρήσεις τους γιατί πιστεύω ακράδαντα ότι η καινοτομία μπορεί να βοηθήσει, τόσο την Κύπρο ως οικονομία όσο και τους νέους που χρειάζονται μια εναλλακτική στην απασχόληση».

(Πηγή: CBN)

Δειτε Επισης

Οι μεταβλητές που καθορίζουν την στρατηγική των ξενοδοχείων στην Κύπρο-Γεωπολιτικά, οικονομία, περιβάλλον
Δωρεάν διαδικτυακά σεμινάρια για τουριστικές επιχειρήσεις-Μια πρωτοβουλία του ΚΕΒΕ σε συνεργασία με το I-STARS
Ανοδικά οι αφίξεις τουριστών τους πρώτους τέσσερις μήνες του έτους-Κυριότερη πηγή το Ηνωμένο Βασίλειο
Κώστας Κουμής: Εντός στόχων παρά τις αντιξοότητες-Ικανοποίηση για τα αποτελέσματα του πρώτου τετραμήνου
La Plage Nespresso στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Καννών 2024
Aegean Airlines: Σχεδιάζει νέους προορισμούς και προϊόντα-Οι κινήσεις το φετινό καλοκαίρι
Ανάσα σε ξενοδοχεία χωρίς άδεια λειτουργίας-Παράταση και δυνατότητα συμμόρφωσης μέχρι το τέλος του 2025
Ο χάρτης των ξενοδοχείων της Κύπρου-Η κατάταξη, η δυναμικότητα, η γεωγραφική κατανομή και η... αδειοδότηση
Άρχισε η διαδικασία ανανέωσης αδειών εγγραφής αυτοεξυπηρετούμενων καταλυμάτων-Όλες οι πληροφορίες
Μια ξεχωριστή γευστική εμπειρία στη καρδιά της Λευκωσίας