Χρηματοοικονομικός αλφαβητισμός: Όλοι οι δρόμοι οδηγούν στα... σχολεία
Δόνα Καπαρτή 06:35 - 30 Μαρτίου 2024
O χρηματοοικονομικός αλφαβητισμός, ο συνδυασμός των γνώσεων, των δεξιοτήτων, της συμπεριφοράς και της νοοτροπίας που απαιτούνται για τη λήψη ορθολογικών χρηματοοικονομικών αποφάσεων και, κατ’ επέκταση, για την επίτευξη ατομικής οικονομικής ευημερίας, είναι κρίσιμης σημασίας.
Βασικός πυλώνας και παράγοντας επιτυχίας των μέτρων που λαμβάνουν, τόσο τα κράτη ξεχωριστά όσο και η ευρωπαϊκή οικογένεια είναι η εισαγωγή του προγράμματος στα σχολεία.
- Διαβάστε επίσης: Κ. Ηροδότου: Η ανησυχητική πραγματικότητα και η ανάγκη ενίσχυσης του χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού
- Διαβάστε επίσης: Η χρηματοοικονομική εκπαίδευση σε όλα τα τμήματα της γ' γυμνασίου από την επόμενη χρονιά
- Διαβάστε επίσης: Μ. Bianco: Υπευθυνότητα για το αύριο η χρηματοοικονομική εκπαίδευση
- Διαβάστε επίσης: Σημαντικά συμπεράσματα για τον ψηφιακό χρηματοοικονομικό αλφαβητισμό στο διεθνές συνέδριο της ΚΤΚ
Συζήτηση που διεξήχθη στο International Conference της Κεντρικής Τράπεζας Κύπρου (ΚΤΚ) με τίτλο «Digital Financial Literacy: The Way Forward», κατέγραψε τις παγκόσμιες και τοπικές τάσεις σε ένα πάνελ όπου συμμετοχή είχαν οι Elena Miteva, Directorate for Financial and Εnterprise Affairs, OECD, Ανδρέας Μιλιδώνης, Καθηγητής Χρηματοοικονομικής στο Πανεπιστήμιο Κύπρου, Παναγιώτης Ανδρέου, Associate Professor στο ΤΕΠΑΚ και Édouard Gomet, DG REFORM της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Ο Édouard Gomet παρουσίασε μια σειρά προγραμμάτων που τρέχουν από την Επιτροπή για την υποστήριξη του ψηφιακού χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού, λέγοντας ότι το εκπαιδευτικό υλικό των κρατών μελών και του κλάδου αποτελεί μέρος του πλαισίου και του σχεδίου δράσης.
Είπε επίσης ότι για τα παιδιά και τους νέους το πλαίσιο καθιερώνει την κατανόηση στις διάφορες ηλικίες των σταδίων της ζωής τους. Το πλαίσιο υποστηρίζει τις κυβερνητικές πολιτικές που τελικά ωφελούν την Ε.Ε. στο σύνολό της, υποστήριξε.
Η Elena Miteva μίλησε για προγράμματα που τρέχουν σε διάφορες χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Βραζιλίας, όπου προβάλλονται βίντεο σε παιδιά σε μια προσπάθεια να ενισχυθούν οι προσπάθειες ψηφιακού αλφαβητισμού.
Επεξήγησε τη διαδικασία μέσω της οποίας διεξήχθη η διεθνής έρευνα που δημοσιεύθηκε το 2023 και ότι με βάση τις αρχικές εργασίες που θα αναπτυχθούν εντός του 2024 θα δημοσιευθεί ένα νέο εργαλείο για την συλλογή περισσότερων δεδομένων σχετικά με τον ψηφιακό γραμματισμό.
Ο Ανδρέας Μιλιδώνης δήλωσε ότι πράγματι υπάρχει πρόβλημα με τον ψηφιακό αλφαβητισμό στην Κύπρο και ότι η εκπαίδευση είναι η ισχυρότερη λύση. Αυτή τη στιγμή στα πανεπιστήμια και στα σχολεία προσφέρεται σχετικό μάθημα (στα πανεπιστήμια) και σε 15 ιδιωτικά σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Το γεγονός ότι δεν υπάρχει το εν λόγω μάθημα στα δημόσια σχολεία είναι σοβαρό, κατά τον ίδιο, ο οποίος είπε ότι η προσπάθεια είναι να παρέχεται στους πολίτες η εκπαίδευση για να προστατεύσουν τον εαυτό από διαδικτυακούς κινδύνους, αλλά και δικά τους λάθη που ενδεχομένως να κάνουν και να τους οδηγήσουν ακόμη και σε χρέη.
Ο Παναγιώτης Ανδρέου σχολίασε ότι οι διεθνείς έρευνες αποδεικνύουν ότι η Κύπρος είναι αρκετά χαμηλά όσον αφορά τη χρηματοοικονομική παιδεία. Η Εθνική Στρατηγική είπε, έστειλε σαφές μήνυμα:
Να ανεβάσουμε τον αριθμό σε υψηλότερα επίπεδα και να επιτύχουμε καλύτερη ψηφιακή χρηματοοικονομική παιδεία. Αναφέρθηκε και σε άλλο ένα πρόγραμμα υψηλής σημασίας αυτό για την κλιματική εποχή, όπου εμπεριέχεται ο πράσινος ψηφιακός αλφαβητισμός.
Πρέπει να βελτιώσουμε τις γνώσεις των ανθρώπων και να ενισχύσουμε την εμπέδωση της χρηματοοικονομικής γνώσης, είπε.
Σε σύντομη τοποθέτησή του μετά από σχετική ομιλία, ο Γεώργιος Πάνος, Καθηγητής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο, επίσης συμφώνησε ότι τα σχολεία θα διαδραματίσουν κομβικό ρόλο, καλώντας τους εμπλεκομένους να μην προσεγγίσουν το ζήτημα όχι μόνο οικονομικά, αλλά και από άποψης συμπεριφοράς, με μια πιο ανοιχτή σκοπιά.
Το πάνελ συντόνισε η Λένα Κλεάνθους, Financial Literacy Coordinator της ΚΤΚ.