Γιώργος Παπαναστασίου: Crash test για το e-kalathi η περίοδος πιλοτικής εφαρμογής…«Είναι ένας φιλικός αγώνας»
Μάριος Αδάμου 06:35 - 07 Δεκεμβρίου 2024
Τους λόγους για τους οποίους το Υπουργείο Εμπορίου και η Υπηρεσία Προστασίας του Καταναλωτή, επιθυμούν να λειτουργήσει η ηλεκτρονική πλατφόρμα e-kalathi, έστω και σε πιλοτική βάση, πριν από τα Χριστούγεννα, εξηγεί ο αρμόδιος Υπουργός Γιώργος Παπαναστασίου, κάνοντας λόγο για ένα «φιλικό αγώνα, ο οποίος ό,τι κι να βγάλει δεν θα ενοχληθεί ο άλλος».
Σε δηλώσεις του στο InBusinessNews και ερωτηθείς για τη χθεσινή συνάντηση με το ΚΕΒΕ, ο κ. Παπαναστασίου ανέφερε πως «το ΚΕΒΕ μας μετέφερε τις ανησυχίες των επιχειρηματιών, οι οποίοι είναι κάποιοι χονδρέμποροι, αλλά παράλληλα και λιανικής πώλησης, δηλαδή οι υπεραγορές».
Όπως είπε, «δεν ήταν κάτι το διαφορετικό το περιεχόμενο από αυτά τα οποία μας είχαν λεχθεί και σε συνάντηση πριν από δύο βδομάδες, περίπου, που συγκάλεσα στο Υπουργείο».
- Διαβάστε εδώ: Αυτή είναι η φόρμουλα για e-kalathi από 20 Δεκεμβρίου...Σε πιλοτική βάση και προαιρετική συμμετοχή υπεραγορών
«Απαντήσαμε στο ΚΕΒΕ ότι ήδη πήραμε μέτρα για πλείστα από τα θέματα που τέθηκαν κατά τη χθεσινή (σ.σ. προχθεσινή) συνάντηση στο Επιμελητήριο», πρόσθεσε.
Σε δοκιμαστική βάση πριν δοθεί στους καταναλωτές
Σύμφωνα με τον Υπουργό Εμπορίου, και προκειμένου να μην υπάρχει η περιρρέουσα ατμόσφαιρα ότι η ψηφιακή πλατφόρμα μπορεί να πέσει ή να έχει θέματα προσκαλώντας δυσφορία και στους καταναλωτές και σε αυτούς που περνούν μέσα τις τιμές, «αποφασίσαμε όπως διοργανωθεί από την Υπηρεσία Προστασίας του Καταναλωτή μία εκτενής και λεπτομερής παρουσίαση της λειτουργίας της εφαρμογής e-kalathi σε όλους τους ενδιαφερόμενους και ακολούθως η πλατφόρμα να δοκιμαστεί σε μη πραγματικό περιβάλλον για δύο-τρεις μέρες».
Και τούτο, όπως εξήγησε περαιτέρω, ώστε να αντιληφθούν και οι υπεραγορές πώς να περνούν μέσα τις τιμές, αλλά και οι ελεγχόμενοι καταναλωτές-μπορεί να είναι 20 άτομα του Υπουργείου για παράδειγμα- πως λειτουργεί το σύστημα και να ανατροφοδοτούν τα προβλήματα που ενδεχομένως να υπάρξουν.
Αφού γίνει αυτή η διαδικασία, συνέχισε, «η πλατφόρμα θα λειτουργήσει για μία δοκιμαστική περίοδο, η οποία θα διαρκέσει μέχρι τον Φεβρουάριο».
Στο μεσοδιάστημα, επεσήμανε ο κ. Παπαναστασίου, και «ανάλογα με την ανατροφοδότηση που θα έχουμε, τόσο από τις υπεραγορές όσο και από τους καταναλωτές, αν τυχόν η πλατφόρμα παρουσιάζει κάποια μικροπροβλήματα, να τα διορθώσουμε».
«Ο ανάδοχος έχει δοκιμάσει την πλατφόρμα πάρα πολλές φορές, αλλά επειδή θέλουμε να υπάρχει και αυτή η εμπιστοσύνη από πλευράς υπεραγορών, θεωρήσαμε να κάνουμε και τις ενέργειες που προανάφερα», τόνισε.
Κληθείς να πει πόσα προϊόντα θα ενταχθούν στην πλατφόρμα, ο κ. Παπαναστασίου ανέφερε ότι «τα προϊόντα θα είναι 480 και έχουν σταλεί στις υπεραγορές από την Υπηρεσία Προστασίας του Καταναλωτή και σε αυτά δεν περιλαμβάνονται προϊόντα παράλληλου εμπορίου», υπογραμμίζοντας πως «είναι περισσότερο κωδικοί προϊόντων που τους έχουν οι πλείστες υπεραγορές για να μπορεί να υπάρχει η σύγκριση».
Γιατί πρέπει να λειτουργήσει η πλατφόρμα τα Χριστούγεννα
Ερωτηθείς εάν μετά τη συνάντηση με το ΚΕΒΕ καθησυχάστηκαν οι ανησυχίες, ο Υπουργός Εμπορίου είπε ότι «αυτό δεν το γνωρίζω».
«Το ΚΕΒΕ μας μετέφερε κάποιες ανησυχίες, αλλά, επαναλαμβάνω, πως όλα όσα μας μετέφερε το Επιμελητήριο, ήταν ακριβώς όσα είχαν λεχθεί και στην συνάντηση που είχαμε στο Υπουργείο πριν δύο βδομάδες με όλους τους εμπλεκόμενους», επανέλαβε.
«Θα προχωρήσουμε με τη δοκιμαστική περίοδο, χωρίς διάταγμα Υπουργού για να μην υπάρχει νομική υποχρέωση για κάποιον ο οποίος δεν είναι έτοιμος, αλλά παράλληλα θα το δώσουμε αυτό το εργαλείο έξω για να μπορέσει ο καταναλωτής να μας ανατροφοδοτήσει με πιθανά προβλήματα, αν υπάρχουν, και την ίδια ώρα να τον βοηθά στις αγορές του πριν τα Χριστούγεννα», συμπλήρωσε.
Απαντώντας, εξάλλου, σε σχετικό ερώτημα, ο κ. Παπαναστασίου υπέδειξε πως «είναι πολλοί οι λόγοι που θέλουμε να γίνει αυτή την εποχή για να δέχθει και την πίεση η πλατφόρμα, να την αξιοποιήσουν περισσότεροι καταναλωτές, παρότι θα είναι για περιορισμένο μεν, αλλά για αρκετό αριθμό προϊόντων προκειμένου να καλύψει τα ψώνια των Χριστουγέννων και πιστεύουμε πως είναι το καλύτερο περιβάλλον, για να χρησιμοποιήσεις μία πλατφόρμα».
«Ουσιαστικά θα είναι ένας φιλικός αγώνας, να το πω έτσι, ο οποίος ό,τι και να βγάλει δεν θα ενοχληθεί ο άλλος. Αυτό, τουλάχιστον, αναμένουμε εμείς», κατέληξε.
Μ. Τσιακκής: Η φόρμουλα που συμφωνήθηκε με τον Υπουργό
Σημειώνεται πως, σε δηλώσεις του στο InBusinessNews μετά τη συνάντηση με τον Υπουργό Εμπορίου ο γενικός γραμματέας του ΚΕΒΕ, Μάριος Τσιακκής, ανέφερε ότι «ο Υπουργός μας ενημέρωσε ότι η πλατφόρμα θα λειτουργήσει σε πιλοτική βάση από τις 20 Δεκεμβρίου μέχρι τα μέσα Φεβρουαρίου, περίπου».
«Η πιλοτική εφαρμογή δεν θα είναι υποχρεωτική, αφού δεν θα εκδοθεί σχετικό διάταγμα», εξήγησε υπογραμμίζοντας πως «θα λειτουργήσει πιλοτικά η πλατφόρμα και θα δοθεί η δυνατότητα στις υπεραγορές και στους καταναλωτές να την χρησιμοποιήσουν προαιρετικά».
Απαντώντας σε σχετικό ερώτημα, ο κ. Τσιακκής είπε ότι «στόχος της πιλοτικής εφαρμογής είναι να δοκιμαστεί η πλατφόρμα, να δούμε τι προβλήματα μπορεί να παρουσιαστούν και σε συνεννόηση με τον ανάδοχο να διορθωθούν, ούτως ώστε μέσα Φεβρουαρίου να εκδοθεί το διάταγμα που θα υποχρεώνει όσες υπεραγορές, με βάση τη νομοθεσία, είναι υποχρεωμένες να ενταχθούν σε αυτή».
Εργάζεται εντατικά η Υπηρεσία Προστασίας του Καταναλωτή
Εξάλλου, σε ανακοίνωσή της η Υπηρεσία Προστασίας του Καταναλωτή αναφέρει ότι «εργάζεται εντατικά, σε συνεργασία με τον Ανάδοχο και τις συμμετέχουσες υπεραγορές, ώστε η πλατφόρμα να τεθεί στη διάθεσή τους, σε πιλοτική βάση, πριν από τα Χριστούγεννα».
«Πέρα από τον βασικό στόχο της παροχής άμεσης και σε πραγματικό χρόνο πληροφόρησης στους καταναλωτές, για τις τιμές βασικών προϊόντων, κατά την πιλοτική περίοδο λειτουργίας της πλατφόρμας, η ΥΠΚ αναμένει να λάβει, επίσης, την απαιτούμενη ανατροφοδότηση από τους χρήστες (καταναλωτές και υπεραγορές), ούτως ώστε να μπορέσουν να γίνουν τυχόν διορθωτικές ενέργειες πριν από την κανονική λειτουργία της, που προγραμματίζεται στα μέσα Φεβρουαρίου του 2025», σημειώνεται.
- Διαβάστε εδώ: Μέσα Φεβρουαρίου σε κανονική λειτουργία το e-kalathi...«Μεγάλη ανταπόκριση από τις υπεραγορές για την πιλοτική περίοδο»
Κατά την πιλοτική εφαρμογή, συνεχίζει η ανακοίνωση, «η πλατφόρμα θα περιλαμβάνει περίπου 480 βασικά καταναλωτικά αγαθά, τα οποία έχουν ιδιαίτερη βαρύτητα στο καλάθι του νοικοκυριού».
Σημειώνεται ότι «παρά το γεγονός πως κατά την πιλοτική περίοδο εφαρμογής η συμμετοχή των υπεραγορών θα είναι σε εθελούσια βάση, εντούτοις υπάρχει μεγάλη ανταπόκριση εκ μέρους τους».
Η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή αναφέρει, επίσης ότι, «με το πέρας της πιλοτικής περιόδου, και αφού εκδοθεί το προβλεπόμενο Διάταγμα από τον Υπουργό Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας, στην πλατφόρμα θα πρέπει να ενταχθούν όλες οι επηρεαζόμενες υπεραγορές και θα περιληφθούν όλα τα προϊόντα που θα ορίσει ο Υπουργός, όπως προνοεί και η σχετική νομοθεσία».