Επεκτείνονται δυναμικά τα αεροδρόμια Λάρνακας και Πάφου-Σε διαβούλευση τα μεγάλα έργα
InBusinessNews 06:35 - 17 Δεκεμβρίου 2024
Σε δημόσια διαβούλευση τίθενται, μέσω του Τμήματος Περιβάλλοντος, οι μελέτες εκτίμησης των επιπτώσεων στο περιβάλλον από την επέκταση των αεροδρομίων Λάρνακας και Πάφου.
Το έργο της επέκτασης των αεροδρομίων Λάρνακας και Πάφου συνοδεύει τις προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξης της συνδεσιμότητας της Κύπρου με τον υπόλοιπο κόσμο.
Ως υπεύθυνη για τη διαχείριση και τη λειτουργία των αεροδρομίων Λάρνακας και Πάφου, η Hermes Airports έχει εκπονήσει, στο πλαίσιο της σύμβασης παραχώρησης, σχέδια για την επέκταση των υφιστάμενων εγκαταστάσεων των αεροδρομίων και τη συμμόρφωση των αεροδρομίων με τις διατάξεις του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας.
Η διαχειρίστρια εταιρεία των αεροδρομίων Λάρνακας και Πάφου, έχει εκπονήσει, στο πλαίσιο της σύμβασης παραχώρησης, σχέδια για την επέκταση των υφιστάμενων εγκαταστάσεων των αεροδρομίων και τη συμμόρφωση των αεροδρομίων με τις διατάξεις του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας.
Όπως επισημαίνεται στις περιβαλλοντικές μελέτες που κατατέθηκαν, ολες οι μελέτες που σχετίζονται με το έργο αναλαμβάνονται από την Bouygues Batiment International και την Egis Aviation, ενώ η ΜΕΠΚΕ αναλαμβάνεται από την Egis Structures et Environment μαζί με την κυπριακή εταιρεία συμβούλων La Solas Services Ltd..
Αεροδρόμιο Λάρνακας: Επέκταση τερματικού για 12 εκατ. επιβάτες ετησίως
Το έργο επέκτασης του αεροδρομίου Λάρνακας (φάση 2) αποτελείται από δύο συνιστώσες, δηλαδή αφενός θα πραγματοποιηθεί επέκταση του υπάρχοντος τερματικού σταθμού για την παροχή χωρητικότητας κατάλληλης για 12 εκατ. επιβάτες ετησίως και αφετέρου ο χώρος στάθμευσης αεροσκαφών θα έχει χωρητικότητα που θα εκτιμάται σύμφωνα με το μείγμα της κίνησης των αεροσκαφών.
Όλα τα στοιχεία του έργου της επέκτασης βρίσκονται εντός της περιμέτρου του αεροδρομίου, σε γη που ανήκει στον αερολιμένα και διαχειρίζεται η Hermes Airports. ως παραχωρησιούχος.
Αναλυτικά η φάση 2 της επέκτασης του αεροδρομίου Λάρνακας περιλαμβάνει::
- Επέκταση του κτιρίου του αεροσταθμού προς τα ανατολικά: στο επίπεδο αναχώρησης, ο χώρος θα χρησιμοποιηθεί για τη στέγαση του ελέγχου διαβατηρίων αναχώρησης και των λειτουργιών ασφαλείας. Θεωρείται ότι δεν απαιτείται πρόσθετος χώρος check-in, ενώ ο χώρος αυτός δεν θα χρειαστεί να συνδεθεί άμεσα με το οδικό δίκτυο μέσω γέφυρας.
- Ο υφιστάμενος χώρος ελέγχου διαβατηρίων και ασφάλειας θα επαναχρησιμοποιηθεί για την παροχή πρόσθετου εμπορικού χώρου, συμπεριλαμβανομένων επαρκών καθισμάτων για το κοινό.
- Η περιοχή των πυλών αναχώρησης θα επεκταθεί προς τα δυτικά μέσω μιας συνδεδεμένης δομής «πτέρυγας» που θα στεγάσει νέες πύλες αναχώρησης που θα χρησιμοποιούνται για την είσοδο/έξοδο των επιβατών. Η πρόθεση είναι να σχεδιαστεί και να κατασκευαστεί ο χώρος των πυλών στο επίπεδο του εδάφους. Η πρόθεση υπαγορεύεται από την ανάγκη να υπάρχει τεχνικά και οικονομικά αποδοτική δυνατότητα να προστεθούν γέφυρες επιβίβασης επιβατών (PBBs) και ένας πρόσθετος όροφος πάνω από τις νέες πύλες αναχώρησης, κατά τρόπο ώστε να καταστεί δυνατή η συνδεσιμότητα με τον πιθανό δεύτερο τερματικό σταθμό που θα κατασκευαστεί στην τρίτη φάση, σύμφωνα με το γενικό σχέδιο.
- Ο σχεδιασμός εξετάζει διάφορα μέσα μετακίνησης ατόμων για τη σταδιακή μετάβαση των επιβατών από το επίπεδο 2 στον χώρο των ισόγειων πυλών. Ομοίως, οι αφικνούμενοι επιβάτες θα πρέπει να μεταφέρονται στο επίπεδο 1 για να ενταχθούν στις αφίξεις χωρίς να παρεμποδίζεται η ροή των αναχωρήσεων.
- Να αποδειχθεί πώς ο τερματικός σταθμός θα μπορούσε να λειτουργήσει σε περιβάλλον Σένγκεν, διατηρώντας παράλληλα το επίπεδο εξυπηρέτησης για την αιχμή φόρτωσης επιβατών Σένγκεν και μη Σένγκεν ξεχωριστά. Αυτό θα γίνει μέσω της ευέλικτης χρήσης των πυλών και/ή ενός δεύτερου ελέγχου μετανάστευσης για τη νέα πτέρυγα.
- Ο χώρος παρασκευής αποσκευών θα αναδιαμορφωθεί ώστε να καταστεί δυνατή η εγκατάσταση δύο πρόσθετων ιμάντων (καρουσέλ).
- Ο χώρος παραλαβής αποσκευών θα επεκταθεί ώστε να στεγάσει τουλάχιστον ένα ακόμη καρουζέλ με πρόβλεψη χώρου για την προσθήκη ενός ακόμη ιμάντα (καρουζέλ) εάν χρειαστεί (ο μηχανισμός ενεργοποίησης θα συμφωνηθεί) με κατάλληλο χώρο εκφόρτωσης αποσκευών.
- Η επέκταση του ανατολικού διαδρόμου προσγείωσης θα σχεδιαστεί με βάση την έννοια της μίας λωρίδας εισόδου/εξόδου τροχιόδρομου, αλλά με τέτοιο τρόπο ώστε να επιτρέπει την εύκολη μετατροπή σε διαμόρφωση διπλής λωρίδας τροχιόδρομου σε μεταγενέστερη φάση.
Η γενική εκτίμηση του κόστους του έργου ανέρχεται σε περίπου €95 εκατ., τα οποία κατανέμονται ως εξής:
- Επέκταση του κτιρίου στο ανατολικό τμήμα του τερματικού σταθμού και της δυτικής πτέρυγας: €77 εκατ.
- Επέκταση του διαδρόμου προσγείωσης και μετεγκατάσταση των βοηθητικών εγκαταστάσεων ( GSE ancillaries): €18 εκατ.
Αεροδρόμιο Πάφου: Επέκταση τερματικού για ετήσια διακίνηση 5 εκατ. επιβατών
Το έργο επέκτασης του Διεθνούς Αερολιμένα της Πάφου θα συμβάλει στις προοπτικές ανάπτυξης των ανταλλαγών μεταξύ της Κύπρου και του υπόλοιπου κόσμου.
Οι προτεινόμενες εργασίες επέκτασης της φάσης 2 του αεροδρομίου Πάφου αναμένεται να διαρκέσουν περίπου 18 μήνες από την προετοιμασία του χώρου και τις εκσκαφές έως τις δοκιμές και την λειτουργία των νέων εγκαταστάσεων του αεροδρομίου. Οι εργασίες θα περιλαμβάνουν τα ακόλουθα:
- Κατασκευή ενός συμπληρωματικού τμήματος του νότιου παράλληλου τροχοδρόμου, με όλες τις απαραίτητες απαιτήσεις φωτισμού και ασφάλειας,
- Επέκταση του υφιστάμενου τερματικού σταθμού για την παροχή χωρητικότητας κατάλληλης για ετήσια διακίνηση 5 εκατ. επιβατών.
Σημειώνεται ότι δεν απαιτείται επανεγκατάσταση ή απόκτηση γης για καμία από τα έργα ανάπτυξης του αεροδρομίου. Οι δραστηριότητες επέκτασης θα πραγματοποιηθούν εξ ολοκλήρου εντός των ορίων του υφιστάμενου αεροδρομίου. Μόλις ολοκληρωθεί η φάση 2 της ανάπτυξης, ο αερολιμένας θα μπορεί να εξυπηρετεί περίπου 5 εκατ. επιβάτες ετησίως.
Η γενική εκτίμηση του κόστους του έργου ανέρχεται σε περίπου €75 εκατ., τα οποία κατανέμονται ως εξής:
• Κατασκευή συμπληρωματικού νέου νότιου παράλληλου τροχιοδρόμου με όλες τις απαραίτητες απαιτήσεις φωτισμού και ασφάλειας: €38 εκατ.
• Επέκταση του τερματικού σταθμού: €37 εκατ.
Οι ακόλουθες εργασίες της φάσης 2 αποτελούν μέρος του αντικειμένου του έργου:
- Επέκταση του τερματικού σταθμού προς τα ανατολικά με σχεδιασμό και κατασκευή χώρου ισοδύναμου με τον υφιστάμενο χώρο άφιξης (τμήμα αλλοδαπών και παραλαβή αποσκευών). Ο νέος χώρος θα στεγάσει τη λειτουργία του τμήματος αλλοδαπών σε παρόμοιο χώρο με τον σημερινό, καθώς επίσης και τουλάχιστον τρεις μονάδες παραλαβής αποσκευών ίδιου ή μεγαλύτερου μήκους με τον υφιστάμενο. Επιπλέον, ο σχεδιασμός του νέου χώρου θα επιτρέψει την παροχή μιας τέταρτης ζώνης παραλαβής αποσκευών. Η επιφάνεια του νέου κτιρίου του αερολιμένα που θα κατασκευαστεί εκτιμάται ότι θα είναι περίπου 3.350 τ.μ.
- Ο υφιστάμενος χώρος αφίξεων θα επαναχρησιμοποιηθεί για να στεγάσει τις λειτουργίες ασφαλείας και τμήματος αλλοδαπών και μέρος του χώρου θα αναδιαμορφωθεί για να στεγάσει τουλάχιστον δύο πρόσθετες πύλες επιβατών, παρόμοιες με τις ήδη υπάρχουσες πύλες.
- Ο υφιστάμενος χώρος ασφαλείας/τμήματος αλλοδαπών θα επαναχρησιμοποιηθεί για να φιλοξενήσει νέο χώρο ελέγχου και να επιτρέψει την επέκταση του εμπορικού χώρου. Το επίγειο εστιατόριο θα μεταφερθεί σε εξωτερικό χώρο.
- Ο εμπορικός χώρος θα επιτρέψει πιο κεντρικά τοποθετημένα δημόσια καθίσματα.
- Επίδειξη του τρόπου με τον οποίο ο τερματικός σταθμός θα μπορούσε να λειτουργήσει σε περιβάλλον Σένγκεν, διατηρώντας παράλληλα το επίπεδο εξυπηρέτησης για την περίοδο αιχμής της επιβατικής κίνησης των ταξιδιωτών Σένγκεν και μη Σένγκεν ξεχωριστά.
- Ο παράλληλος τροχιόδρομος θα επεκταθεί πλήρως προς τα ανατολικά, ενώ προς τα δυτικά θα κατασκευαστεί μόνο μέχρι το σημείο εντός της περιμέτρου της περιοχής του αεροδρομίου. Ο προτεινόμενος σχεδιασμός μπορεί να περιλαμβάνει γωνιακή σύνδεση του τροχιόδρομου με τον διάδρομο απογείωσης – προσγείωσης ώστε να επιτρέπεται η μέγιστη δυνατή χρήση του διαδρόμου.