Η σύνθετη εξίσωση της τιμής των καυσίμων στην Κύπρο και γιατί μέχρι το 2027 θα μοιάζουν με...χρυσάφι
InBusinessNews 17:16 - 11 Δεκεμβρίου 2024
Αύξηση γύρω στα 10% της τιμής των καυσίμων κίνησης και θέρμανσης (εξαιρούνται τα καύσιμα για την γεωργία) λόγω τιμολόγησης των εκπομπών ρύπων, θα υπάρξει μέχρι το 2027, ως αποτέλεσμα της νέας ευρωπαϊκής οδηγίας, όπως λέχθηκε την Τετάρτη στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Περιβάλλοντος, η οποία ενημερώθηκε για την τελική επικαιροποίηση του Ενοποιημένου Εθνικού Σχεδίου της Κύπρου για την Ενέργεια και το Κλίμα 2021-2030 (ΕΣΕΚ), το οποίο θα υποβάλει εντός Δεκεμβρίου η Κυβέρνηση στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Ταυτόχρονα, όπως αναφέρθηκε στην Επιτροπή, θα υπάρξει επιπλέον αύξηση της τιμής των καυσίμων λόγω του γεγονότος ότι στο Εθνικό Σχέδιο προβλέπεται να αυξηθεί το ποσοστό του βιοκαυσίμου που περιλαμβάνεται στα καύσιμα κίνησης, έτσι ώστε να μειωθούν οι εκπομπές αερίου του θερμοκηπίου.
Όπως ανέφερε, ενώπιον της Επιτροπής, ο Διευθυντής του Τμήματος Περιβάλλοντος Θεόδουλος Μεσημέρης, εθνικός στόχος είναι η μείωση των εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου μέχρι το 2030 κατά 32%, σε σχέση με το 2005 ή περίπου τρία εκατομμύρια τόνους.
Σημείωσε ότι ο πρώτος κύκλος συμμόρφωσης, που είναι πενταετής και αφορά τα έτη από το 2021 – 2025, θα κλείσει το 2027 και θα καταβάλουμε ως Κύπρος 150 εκατομμύρια ευρώ (30 εκ. ευρώ ανά έτος) για την πενταετία 2021 – 2025.
Ανέφερε επίσης ότι νέες πολιτικές και μέτρα που περιλαμβάνονται στο τελικό προσχέδιο του ΕΣΕΚ είναι η ανακαίνιση/αναβάθμιση κενών/αδρανών οικιστικών μονάδων στην αγορά προσιτού ενοικίου (Σχέδιο Ανακαινίζω – Ενοικιάζω), αύξηση του ποσοστού βιοκαυσίμων στα καύσιμα κίνησης, περιορισμός στην αύξηση του πληθυσμού των αγελάδων, υλοποίηση πολιτικών και ανάπτυξη υποδομών για τη διαχείριση των δημοτικών αποβλήτων και στοχευμένα μέτρα για αύξηση των απορροφήσεων από τις χρήσεις γης.
«Η προσπάθεια της εκτελεστικής εξουσίας είναι να προσπαθήσουμε να βρούμε τη βέλτιστη ρύθμιση για να μην επιβαρυνθεί ο κόσμος με ψηλές τιμές των καυσίμων», ανέφερε και πρόσθεσε πως «ίσως θα πρέπει να γίνει προσπάθεια» για συμψηφισμό της εθνικής φορολογικής μεταρρύθμισης μαζί με την επιβολή του ETS (Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών της ΕΕ).
Εξάλλου, μιλώντας στην Επιτροπή ο Διευθυντής του Τμήματος Περιβάλλοντος Θεόδουλος Μεσημέρης αφού αναφέρθηκε στο πρόβλημα που υπάρχει που είναι η έλλειψη εξειδικευμένου εργατικού δυναμικού, τόνισε πως ένα «πολύ σημαντικό θέμα» που περιλαμβάνεται στο Σχέδιο που θα σταλεί στις Βρυξέλλες και έχει σχέση με τις μεταφορές είναι «να αυξήσουμε στο βαθμό που τεχνικά μπορεί να υποστηριχθεί την περιεκτικότητα βιοκαυσίμων στα καύσιμα κίνησης».
Ο κ. Μεσημέρης εξήγησε ότι τα καύσιμα σήμερα στην Κύπρο με διάταγμα του Υπουργού Ενέργειας έχουν ένα ποσοστό βιοκαυσίμου της τάξης του 7%, το οποίο ενσωματώνεται στην τιμή πώλησης και έτσι έχουμε μια λιγότερη εκπομπή αερίου του θερμοκηπίου κατά 7%
Για να μπορέσουμε να φέρουμε άμεσες λύσεις στη μείωση των εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου κρίθηκε μέσα από το Σχέδιο να αυξήσουμε με νέο διάταγμα του Υπουργού Ενέργειας την περιεκτικότητα βιοκαυσίμων στα καύσιμα, πρόσθεσε.
Αυτό σημαίνει, όπως εξήγησε, ότι «τα καύσιμα θα έχουν λιγότερες εκπομπές, αλλά θα έχουν και πρόσθετο κόστος λόγω της αυξημένης περιεκτικότητας σε βιοκαύσιμα», ανέφερε και πρόσθεσε πως αυτή η ενέργεια θα έχει «άμεσα αποτελέσματα (στη μείωση των εκπομπών ρύπων), αλλά θα έχει αντίκτυπο στον κόσμο, αφού θα αυξηθεί και η τιμή των καυσίμων».
Ο κ. Μεσημέρης είπε ότι στην τιμή των καυσίμων κίνησης περιλαμβάνεται το κόστος του προϊόντος, το κόστος του βιοκαυσίμου, ανάλογα με την ποσότητα του και η φορολογία και πρόσθεσε πως η τρίτη πρόσθετη αύξηση στην τιμή των καυσίμων θα είναι η φορολογική μεταρρύθμιση για τα καύσιμα.