powered by

Έργα €7,7 εκατ. στο Τμ. Πολιτικής Αεροπορίας-Μετακίνηση στην Κοκκινοτριμιθιά, νέα ραντάρ και Εταιρεία Αεροναυτιλίας

Μετακίνηση υπηρεσιών ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας από το κτήριο Ακροπόλεως στις νέες εγκαταστάσεις στη Κοκκινοτριμιθιά, αναβάθμιση συστημάτων ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας, αναβάθμιση υποδομών επιτήρησης με την προσθήκη νέων ραντάρ, καθώς και υλοποίηση της Υπηρεσίας Προσέγγισης με τη χρήση ραντάρ στα αεροδρόμια Λάρνακας και Πάφου περιλαμβάνονται, ανάμεσα σε πολλά άλλα, στα έργα που δρομολογούνται στο Τμήμα Πολιτικής Αεροπορίας.

Μετακίνηση στην Κοκκινοτριμιθιά και αναβάθμιση στην Ακρόπολη

Με βάση τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, οι συνολικές δαπάνες έργων για το 2025 ανέρχονται στα €7.709.000. Στόχος των έργων είναι η θωράκιση των υπηρεσιών ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας με σκοπό τον εκσυγχρονισμό, την ενίσχυση της ασφάλειας και αποδοτικότητας των υπηρεσιών αεροναυτιλίας.

Στα έργα συγκαταλέγονται η μετακίνηση των υπηρεσιών ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας από το κτήριο Ακροπόλεως στις νέες εγκαταστάσεις στην Κοκκινοτριμιθιά, αλλά και η ολοκλήρωση της ολικής αναβάθμισης του κτηρίου και η εγκατάσταση συστημάτων.

tpametakinisi

Τονίζεται ότι η δαπάνη για αναβάθμιση των συστημάτων ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας Ακρόπολης, την περίοδο 2024-2027, φτάνει τα €12 εκατ., με την αναμενόμενη δαπάνη για το 2025 να διαμορφώνεται στα €4 εκατ.

Σημειώνεται ότι η Ακρόπολη θα παραμείνει ως κέντρο καταφυγής για την εναέρια κυκλοφορία.

Η ολοκλήρωση των κτιριακών υποδομών στην Κοκκινοτριμιθιά θα πραγματοποιηθεί την περίοδο 2024 -2025, ενώ η μεταφορά των υπηρεσιών αναμένεται να αρχίσει περί τα τέλη Νοεμβρίου 2024.

Αναβάθμιση των υποδομών επιτήρησης της Κυπριακής Δημοκρατίας (Έλεγχος Εναέριας Κυκλοφορίας)

Για σκοπούς ενίσχυσης των επιπέδων επιτήρησης των υπηρεσιών Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας προγραμματίζεται, μεταξύ άλλων:

  • Αναβάθμιση υποδομών επιτήρησης με την προσθήκη ενός νέου ραντάρ στο ύψωμα «Χορτερή» (περιοχή Σταυρού της Ψώκας). Το έργο περιλαμβάνει και μεταφορά ρεύματος (υπόγεια) από το χωριό Λυσός, με συνολική δαπάνη για την περίοδο 2024-2026 τα €4 εκατ. Η αναμενόμενη δαπάνη για το 2025 ανέρχεται στα €2 εκατ. μαζί με το κτίριο. Η παροχή ηλεκτρισμού στην περιοχή μέσω του έργου αυτού εμπερικλείει διάφορα οφέλη και για άλλες υπηρεσίες. Στο έργο Χορτερής θα κατασκευαστεί διώροφο κτίριο εμβαδού 150 τ.μ., το οποίο θα φιλοξενήσει στην οροφή του ραντάρ και άλλες υπηρεσίες.
tpaanavathimisiepitiriis
  • Αντικατάσταση υφιστάμενων ραντάρ Λάρνακας και Κονιών (πρωτεύον και δευτερεύον ραντάρ και για τα δύο ραντάρ) λόγω κύκλου ζωής, με τη συνολική δαπάνη για την περίοδο 2024-2026 να διαμορφώνεται στα €12,5 εκατ. Η αναμενόμενη δαπάνη για το 2025 φτάνει τα €2,5 εκατ.
  • Αναβάθμιση εσωτερικού εξοπλισμού Πύργων Ελέγχου Λάρνακας και Πάφου και εισαγωγή electronic Flight Strip (2025-2026): €1,1 εκατ. Στις €400.000 ανέρχεται η αναμενόμενη δαπάνη για το 2025.

Με την προσθήκη των νέων ραντάρ ενισχύεται σημαντικά η επιχειρησιακή επάρκεια των Υπηρεσιών Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας, αφού εξασφαλίζεται η πολλαπλή κάλυψη ραντάρ, αυξάνοντας σημαντικά τα επίπεδα ασφάλειας πτήσεων, αλλά και μειώνοντας σημαντικά την εξάρτηση της Κύπρου από δεδομένα ραντάρ γειτονικών χωρών.

Αντικατάσταση αεροβοηθημάτων Λάρνακας και Πάφου, DME (VOR) και DME
Έχει ξεκινήσει το έργο αντικατάστασης των ραδιοβοηθημάτων VOR και DME των αεροδρομίων Λάρνακας και Πάφου λόγω κύκλου ζωής, με συνολική δαπάνη για την περίοδο 2024-2025 το €1 εκατ. Η αναμενόμενη δαπάνη για το 2025 ανέρχεται στις €650.000.

tpadma

Διευκρινίζεται ότι τα συστήματα VOR και DME βοηθούν τα αεροσκάφη στην πλοήγηση και στην εκτέλεση των διαδικασιών προσέγγισης και αναχώρησης.

tpadma2

Παράλληλα, στον προϋπολογισμό περιλαμβάνεται η αγορά τριών συστημάτων DME για σκοπούς πλοήγησης συνολικής αξίας €450.000, για την περίοδο 2025-2026, με αναμενόμενη δαπάνη για το 2025 τα €150.000.

Δίκτυο Επιτήρησης Automatic Dependent Surveillance Broadcast-ADSB

Δρομολογείται η ανάπτυξη δικτύου δεδομένων επιτήρησης ADSB για αύξηση της εφεδρικότητας του συστήματος επιτήρησης (απεικόνισης εναέριας κυκλοφορίας) των υπηρεσιών αεροναυτιλίας Κράτους και για την περεταίρω ευελιξία των υπηρεσιών.

Το ADSB είναι πρωτόκολλο δεδομένων επιτήρησης ανεξάρτητο από τα δεδομένα ραντάρ και αποτελεί μία εναλλακτική λύση με απλούστερη υποδομή.

atpadsb

Ο σχεδιασμός των Υπηρεσιών Αεροναυτιλίας προβλέπει στην υλοποίηση δικτύου δεδομένων ADS-B-Multilateratιon με σκοπό την ενίσχυση της επιτήρησης με νέες τεχνολογίες και σε συνδυασμό με τα υφιστάμενα δευτερεύοντα ραντάρ.

Επιπρόσθετα, οι νέες τεχνολογίες ADS-B-Multilateratιon θα αξιοποιηθούν και για την εισαγωγή της υπηρεσίας επιτήρησης εδάφους στα αεροδρόμια μας για την αναβάθμιση της ασφάλειας στην περιοχή ελιγμών.

Το έργο βρίσκεται στο στάδιο έναρξης του σχεδιασμού του με συνεργασία ΤΠΑ-ΑΤΗΚ και πιθανή εμπλοκή του Eurocontrol. Η έναρξη έργου αναμένεται στις αρχές του 2025 και θα αποτελείται από μελέτη/σχεδιασμό και επακόλουθη υλοποίηση, με συνολική δαπάνη για τα έτη 2025-2027 τα €3 εκατ. Σημειώνεται ότι αναμενόμενη δαπάνη για το €2025 δεν έχει καθοριστεί, καθώς βρίσκεται στο στάδιο της μελέτης.

Δημιουργία και λειτουργία Μονάδας Ραντάρ Προσέγγισης (Approach Radar)

Το έργο υλοποίησης Υπηρεσίας Προσέγγισης με τη χρήση ραντάρ (Approach Radar Service) στον Πύργο Ελέγχου Λάρνακας έχει σχεδόν ολοκληρωθεί με τη συνδρομή της Ελληνικής Πολιτικής Αεροπορίας.

tparadarproseggisis

Εξάλλου, ενσωματώνονται ακόμη έξι ελεγκτές που θα βοηθήσουν στη λειτουργία της υπηρεσίας σε συχνότερη βάση. Η 24ωρη λειτουργία της νέας υπηρεσίας θα στηριχθεί πάνω στη διάθεση επιπλέον θέσεων προσωπικού από το Υπουργείο Οικονομικών.

Προγραμματίζεται επίσης η επέκταση της υπηρεσίας και στο αεροδρόμιο Πάφου στη βάση της διαθεσιμότητας προσωπικού (2021-2026).

Κρατική Εταιρεία Παροχής Υπηρεσιών Αεροναυτιλίας

Το νομοσχέδιο για τη δημιουργία Κρατικής Εταιρείας Ιδιωτικού Δικαίου, έχει ψηφιστεί σε νόμο από το κοινοβούλιο τον Ιούλιο του 2019 και προωθούνται από το Υπουργείο Μεταφορών Επικοινωνιών και Έργων οι αναγκαίες ενέργειες για τη δημιουργία Κρατικής Εταιρείας Ιδιωτικού Δικαίου για την παροχή υπηρεσιών αεροναυτιλίας.

tpanafsi

Για τον σκοπό αυτό έχει ανατεθεί στο Eurocontrol η ευθύνη για τη διαχείριση του έργου.

Η εταιρεία, τα έξοδα της οποίας θα ανακτώνται από τους χρήστες του εναέριου χώρου, θα είναι σε θέση να διαχειριστεί με ευέλικτο και αποτελεσματικό τρόπο τους οικονομικούς πόρους, αλλά και το ανθρώπινο δυναμικό της.

Το ΥΜΕΕ μελετά τη μετεξέλιξη του Τμήματος σε Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας, ούτως ώστε να είναι πιο αποδοτικό και ευέλικτο στη διαχείριση των εργασιών και πόρων του.

Δειτε Επισης

Μιχάλης Μουσιούττας: Τι ζητά το ΕΒΕ για την Λευκωσία-Αντιμέτωπες με δομικά προβλήματα οι επιχειρήσεις
Γώργος Χρυσοχός: Aπό τους καλύτερους εναλλακτικούς τρόπους επένδυσης η αγορά ακινήτων
Πέτρος Κρασάρης: Βασικό στοιχείο της επενδυτικής απόφασης η φορολογία
Ο Όμιλος Πηλακούτα στηρίζει το Race for the Cure Cyprus για 4η συνεχόμενη χρονιά
Το i-Days Nicosia 2024 από το Junior Achievement Κύπρου...Η νικήτρια ομάδα που θα εκπροσωπήσει την Κύπρο στην Ευρώπη
Κωνσταντίνος Γαλανός: Η επένδυση να μην βασίζεται στο συναίσθημα, αλλά στην πειθαρχία
Ανδρέας Αναστασίου: Το μέλλον των ιδιωτικών κεφαλαίων και της ανάπτυξης στην Κύπρο
Νέαρχος Πετρίδης: Μεγαλύτερη ευελιξία, το πλεονέκτημα της εναλλακτικής χρηματοδότησης
Σάρα Eοτζουριάν: Δυναμική για τις επενδύσεις σταθερού εισοδήματος
Γεώργιος Καραγεώργος: Αποδεχτείτε τη μεταβλητότητα της αγοράς και εμπιστευτείτε τη διαδικασία