E-kalathi: Η «παρακολούθηση» που ζητά η ΕΠΑ και τα ερωτήματα των λιανεμπόρων

Την παρακολούθηση της ψηφιακής πλατφόρμας «e-kalathi» ζητά από το Υπουργείο Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας η Επιτροπή Προστασίας Ανταγωνισμού(ΕΠΑ), υπογραμμίζοντας την ανάγκη δημιουργίας ενός μηχανισμού παρακολούθησης για σκοπούς εντοπισμού συμπεριφορών που ενδέχεται να παραβιάζουν το δίκαιο του ανταγωνισμού.

Την ίδια ώρα, ο πρόεδρος της κοινοβουλευτικής Επιτροπής Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού, Κυριάκος Χατζηγιάννης ζητά από τους ενδιαφερόμενους και εμπλεκόμενους φορείς και συνδέσμους να καταθέσουν τις θέσεις και εισηγήσεις τους αναφορικά με την επίμαχη νομοθεσία μέχρι τις 4 Οκτωβρίου, με την επόμενη συνεδρία να προγραμματίζεται για τις 10 Οκτωβρίου.

Ζητά ενημέρωση η ΕΠΑ
Από την άλλη, οι διευκρινίσεις και διαβεβαιώσεις που ζήτησε και έλαβε η ΕΠΑ από τον αρμόδιο υπουργό όσον αφορά την εν λόγω πλατφόρμα δεν έχουν γίνει ξεκάθαρες, προκαλώντας ερωτηματικά μεταξύ των λιανεμπόρων τροφίμων.

Πάντως, πέραν από παρακολούθηση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας παρακολούθησης και καταγραφής τιμών λιανικής πώλησης καταναλωτικών προϊόντων, η ΕΠΑ ζητά επίσης ενημέρωση, καλώντας το Υπουργείο να αποστέλλει στην ίδια σχετικά στοιχεία, ώστε να δύναται να ασκεί τις εξουσίες και αρμοδιότητες της ως αυτές απορρέουν από τη σχετική νομοθεσία.

Κοινή διαπίστωση και θέση Υπουργείου και ΕΠΑ είναι ότι η εφαρμογή της ηλεκτρονικής πλατφόρμας δεν θα πρέπει να συνιστά ή να χρησιμοποιηθεί ως εργαλείο συνεννόησης μεταξύ επιχειρήσεων για τα προϊόντα που θα συμπεριλαμβάνονται.

Τα ερωτήματα των λιανεμπόρων

Τα εύλογα ερωτήματα των λιανεμπόρων αφορούν στον τρόπο και το αντικείμενο παρακολούθησης και επέμβασης, αλλά και ποιος θα έχει την ευθύνη, τονίζοντας μάλιστα ότι ανέμεναν πιο συγκεκριμένη και ξεκάθαρη θέση από την ΕΠΑ.

«Εφόσον πάρει σάρκα και οστά το e-kalathi, θα συσταθεί ένας μηχανισμός παρακολούθησης, αλλά δεν έχει γίνει ξεκάθαρο το τι θα παρακολουθεί, πώς θα το παρακολουθεί, πώς θα επεμβαίνει όταν χρειάζεται και ποιος θα έχει την ευθύνη της όλης εποπτείας», δήλωσε στο InBusinessNews ο γενικός γραμματέας του ΠΑΣΥΛΕ, Μάριος Αντωνίου.

Για να σημειώσει ότι ενώ κατά την έναρξη της διαβούλευσης για το νομοσχέδιο η ΕΠΑ κατέθεσε εκτενέστατα σχόλια και ξεκάθαρη αρνητική θέση, εντούτοις στη συνέχεια δεν προχώρησε σε διευκρινίσεις όσον αφορά τις διαβεβαιώσεις που έλαβε από το Υπουργείο.

«Ενώ τον Μάιο γινόταν προειδοποίηση εκ μέρους της ΕΠΑ για επέμβαση στην αγορά και δημιουργία καρτέλ, εντούτοις στις δύο πρόσφατες συνεδρίες της κοινοβουλευτικής επιτροπής τονίστηκε χαρακτηριστικά ότι λήφθηκαν διαβεβαιώσεις για τακτική παρακολούθηση της πλατφόρμας και ικανοποιήθηκαν οι επισημάνσεις της Επιτροπής Ανταγωνισμού μετά από συνάντηση με το Υπουργείο, χωρίς να διευκρινίζονται ξεκάθαρα οι λόγοι που οδήγησαν στην αλλαγή της θέσης της», πρόσθεσε σχετικά ο κ. Αντωνίου.

Η εξαίρεση φούρνων και η ανάγκη λήψης μέτρων

Την αντίδραση των υπεραγορών προκαλεί εξάλλου η εξαίρεση ορισμένων καναλιών λιανικής πώλησης με ετήσιο τζίρο άνω των €2 εκατ. από τη νομοθεσία παρακολούθησης και καταγραφής τιμών, όπως οι φούρνοι και τα περίπτερα.

«Εφόσον το ζητούμενο είναι η διαφάνεια και η σύγκριση τιμών, γιατί να εξαιρεθούν κάποια κανάλια, όπως οι φούρνοι ή τα περίπτερα, τα οποία πωλούν βασικά καταναλωτικά προϊόντα που πωλούνται και στις υπεραγορές», διερωτήθηκε ο γενικός γραμματέας του ΠΑΣΥΛΕ.

Τόσο η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή όσο και η ΕΠΑ εξηγούν ότι στόχος είναι η σύγκριση ομοειδών οντοτήτων, τονίζοντας ότι δεν θα γίνεται σωστή σύγκριση σε περίπτωση που συμπεριληφθούν άλλα σημεία πώλησης εκτός των υπεραγορών.

Παράλληλα, οι λιανέμποροι καλούν την Κυβέρνηση να εφαρμόσει στοχευμένα μέτρα ανακούφισης των επιχειρήσεων και των καταναλωτών, οι οποίοι επωμίζονται το δυσβάστακτο κόστος ηλεκτρισμού και καυσίμων, αποφεύγοντας τον θόρυβο και την ανάλωση στη δημιουργία μίας πλατφόρμας, ενός εργαλείου, το οποίο πρακτικά δεν αναμένεται να ανακουφίσει τους καταναλωτές από την ακρίβεια.

Δειτε Επισης

Η «τέλεια καταιγίδα» στην Ευρώπη ρίχνει τις πωλήσεις αυτοκινήτων-Πτώση στα EV, άνοδος στα υβριδικά
Renault: Aνοιχτή σε συνομιλίες με τη Honda η μεγαλύτερη μέτοχος της Nissan
Το κόστος του χριστουγεννιάτικου τραπεζιού μέσα από έρευνα του Συνδέσμου Καταναλωτών-Πού κινούνται οι τιμές
Ξεκινά έρευνα για τα καύσιμα η ΕΠΑ...Διαμορφώνει εικόνα διετίας και ελέγχει χονδρικές και λιανικές τιμές πώλησης
Nissan: Ράλι με άνοδο 24% για τη μετοχή στον απόηχο της είδησης για πιθανή συγχώνευση με τη Honda
H Euroblinds στην καρδιά των εξελίξεων της ενεργειακής σκίασης και αναβάθμισης κτιρίων
Νέα σύγχρονα πρατήρια καυσίμων Shell στη Λεωφόρο Αθαλάσσας στη Λευκωσία και στο Κολόσσι της Λεμεσού
Coca-Cola HBC Κύπρου: Στηρίζει με πράξεις αγάπης και φροντίδας με τη δράση «Πακέτα Αγάπης» του Κυπριακού Ερυθρού Σταυρού
Έδωσαν το... τιμόνι στον Βαφεάδη για τις ανακλήσεις οχημάτων και φόρτωσαν την ευθύνη στους εισαγωγείς
Αλέξανδρος Γαβριηλίδης: Η σημασία του packaging και η ανάγκη για ψηφιοποίηση