Κλειώ Χατζηγεωργίου: Το πλούσιο portfolio της νεαρής Κύπριας graphic designer με έδρα τη Λωζάνη
Μαρία Καραΐσκου 06:35 - 01 Ιουλίου 2023
«Να αντιστεκόµαστε στον πειρασµό να συµµορφωνόµαστε µε τις κυρίαρχες τάσεις και να προσπαθούµε να δηµιουργήσοµε µοναδικά και καινοτόµα σχέδια» είναι το µήνυµα που στέλνει προς τους επαγγελµατίες γραφίστες, η Κλειώ Χατζηγεωργίου.
Παρά το νεαρό της ηλικίας της, η Κλειώ έχει στο portfolio της µια πλούσια γκάμα από αξιοσημείωτες συνεργασίες και project. Το ενδιαφέρον της για δημιουργικούς τομείς ήταν πάντοτε πολύ έντονο και αυτό που την ώθησε να σπουδάσει Εικονογράφηση στο Ηνωμένο Βασίλειο καθώς και Γραφιστική στην Ελβετία.
Σήμερα, µε έδρα τη Λωζάνη, η Κλειώ Χατζηγεωργίου εργάζεται ως ελεύθερη επαγγελματίας graphic designer. Ανάμεσα σε άλλα, ασχολείται µε τον σχεδιασμό βιβλίων και περιοδικών και έχει σχεδιάσει project τα οποία αναδεικνύουν την κυπριακή κουλτούρα, όπως το Κυπριώτικο σκετς καθώς και διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στο design του International Festival Cyprus Film Days 2023.
Η Κλειώ Χατζηγεωργίου, σε συνέντευξή της στο InBusinessNews, αναφέρει τα σηµαντικά ορόσηµα στην καριέρα της και φέρνει στο προσκήνιο καίρια ζητήµατα τα οποία απασχολούν τον τοµέα του graphic design.
Ποιο το ακαδημαϊκό σας υπόβαθρο και πώς αποφασίσατε να ασχοληθείτε µε τον τοµέα;
Το ενδιαφέρον µου για δηµιουργικούς τοµείς, όπως η τέχνη, το design (σχεδιασµός), η αρχιτεκτονική και η µόδα, ήταν πάντοτε πολύ έντονο. Αυτό που µε γοήτευε ιδιαίτερα, ήταν η αλληλεπίδραση µεταξύ της τέχνης και του design, κάτι που µε ώθησε και στο πρώτο µου πτυχίο που ήταν στην Εικονογράφηση, από το Πανεπιστήµιο UAL: Camberwell του Ηνωµένου Βασιλείου.
Κατά τη διάρκεια των σπουδών µου, ανακάλυψα ένα ιδιαίτερο πάθος για το σχεδιασµό βιβλίων και ένιωσα την «υποχρέωση» να εµβαθύνω σε αυτόν τον τοµέα. Αυτό µε οδήγησε να αναπτύξω ένα έντονο ενδιαφέρον και να κατανοήσω ότι η γραφιστική είναι κάτι περισσότερα από το µάρκετινγκ και τη διαφήµιση, κάτι που αποτελεί µια κοινή αλλά εσφαλµένη αντίληψη. Στη συνέχεια, µετακόµισα στην Ελβετία και παρακολούθησα πτυχίο Γραφιστικής στο ECAL/École cantonale d'art de Lausanne.
Μετά τις σπουδές µου εργάστηκα ως βοηθός καθηγητή στο τµήµα Γραφιστικής και ταυτόχρονα ως ελεύθερη επαγγελµατίας.
Ποιες συνεργασίες ξεχωρίζετε στο portfolio σας µέχρι στιγµής;
Οι συνεργασίες που ξεχωρίζω αφορούν κυρίως στον σχεδιασµό βιβλίων, περιοδικών αλλά και άλλων καλλιτεχνικών project, όπως είναι το κυπριώτικο σκετς, ο σχεδιασµός για το ελβετικό περιοδικό NU ICONS, o σχεδιασµός της οπτικής ταυτότητας ÉTAT DES LIEUX και πιο πρόσφατα το International Festival Cyprus Film Days 2023.
Το Κυπριώτικο σκετς είναι ένα δίγλωσσο βιβλίο που στοχεύει να φέρει την κυπριακή διάλεκτο σε επαφή µε ένα ευρύτερο και πιο διεθνές κοινό. Χρησιµοποιώντας τρία κυπριακά σκίτσα του Ανδρέα Κουκίδη, το βιβλίο χρησιµοποιεί µια γραφιστική και καλλιτεχνική προσέγγιση για να παρουσιάσει τα βασικά πολιτιστικά και γλωσσικά στοιχεία της κυπριακής διαλέκτου.
Ο στόχος αυτού του έργου δεν είναι µόνο να αναδείξει την πολυπλοκότητα της κυπριακής διαλέκτου σε ένα παγκόσµιο κοινό, αλλά και να προωθήσει µια άλλη µέθοδο διδασκαλίας και ακαδηµαϊκής κατανόησης της γλωσσικής ανάλυσης.
Το βιβλίο απέσπασε βραβείο στα EBGE Greek Communication Design Awards το 2022 καθώς και ήταν υποψήφιο για τα Swiss Design Awards τόσο το 2020 όσο και το 2021.
Ως co-editorial director designer για το NU ICONS, ένα ανεξάρτητο περιοδικό µόδας µε έδρα τη Ζυρίχη, διαδραµάτισα βασικό ρόλο στον καθορισµό της δηµιουργικής κατεύθυνσης της έκδοσης. Οι ευθύνες περιλάµβαναν τη χρήση τυπογραφίας, διάταξης και εικόνων για τη διαµόρφωση της οπτικής αισθητικής του.
Για το έργο État des lieux, σχεδίασα την εικαστική ταυτότητα για µια συλλογική έκθεση ανεξάρτητων χώρων τέχνης στη Λωζάνη της Ελβετίας. Το έργο αφορούσε τη δηµιουργία µιας οπτικής γλώσσας που µετέφερε το πνεύµα της έκθεσης διατηρώντας παράλληλα µια συνεκτική ταυτότητα σε διάφορα έντυπα και ψηφιακό υλικό.
Τέλος, το International Festival Cyprus Film Days 2023 ήταν ένα έργο για το οποίο σχεδίασα την οπτική ταυτότητα, τον κατάλογο και τα γραφικά στοιχεία επικοινωνίας.
Σχετικά µε το International Festival Cyprus Film Days 2023, πώς προέκυψε η συνεργασία και ποιος ακριβώς ο ρόλος σας;
Είχα την τιµή να µε καλέσουν να προτείνω ένα concept για τη νέα οπτική ταυτότητα ενός φεστιβάλ, δουλεύοντας δίπλα στη συνεργάτιδά µου Lisa Rebeca. Η ιδέα µας επικεντρώθηκε γύρω από το φετινό θέµα «WHAT NOW?» και είχε ως στόχο να αναδείξει τον κρίσιµο ρόλο της τεχνολογίας στη σφαίρα του κινηµατογράφου.
Αντλώντας έµπνευση από στοιχεία που βρέθηκαν στον κινηµατογράφο τόσο πριν όσο και κατά τη διάρκεια της ψηφιακής εποχής, όπως το Eadweard Muybridge, το green-screen και το φιλµ, µαζί µε τους υπόλοιπους συντελεστές, χρησιµοποιήσαµε την τεχνητή νοηµοσύνη (AI) για να δηµιουργήσουµε εικόνες ως απάντηση σε προτροπές που προκαλούσαν ιστορικές κινηµατογραφικές αναφορές.
Αυτό το έργο ήταν πραγµατικά µια συγκινητική εµπειρία για µένα αλλά και την ίδια ώρα µια εµπειρία που µε άφησε να σκεφτώ το ενδεχόµενο να επιστρέψω στο νησί στο εγγύς µέλλον. Μου έδωσε την ευκαιρία να εργαστώ δίπλα σε ταλαντούχους επαγγελµατίες στην κυπριακή δηµιουργική βιοµηχανία, να συνεργαστώ σε µια σηµαντική πολιτιστική προσπάθεια και να αποκτήσω µια βαθύτερη κατανόηση για το πώς λειτουργεί ο τοµέας στην Κύπρο.
Ποιες οι επόµενες µεγάλες συνεργασίες σας και ποιες «τρέχουν» αυτή την στιγµή;
Αυτή τη στιγµή συµµετέχω σε πολλά επερχόµενα project συµπεριλαµβανοµένου του rebranding και της επικοινωνίας οπτικής ταυτότητας για το πρόγραµµα φιλοξενίας καλλιτεχνών του Φεστιβάλ Κινηµατογράφου του Λοκάρνο, υπό την ονοµασία BASECAMP.
Σε συνεργασία µε έναν άλλο σχεδιαστή, εργαζόµαστε τόσο για τα έντυπα όσο και για τα ψηφιακά σχέδια. Εργάζοµαι επίσης ως ελεύθερος επαγγελµατίας για το Atlas Studio µε έδρα τη Ζυρίχη σε ένα έργο εκδοτικού βιβλίου που σχετίζεται µε την αρχιτεκτονική. Επιπλέον, εργάζοµαι πάνω στην οπτική ταυτότητα των SESSIONS "A series of queer happenings" σε έντυπη και ψηφιακή µορφή, εν όψει του νέου τους επερχόµενου έργου.
Τέλος, συνεργάζοµαι µε τη δηµιουργική διευθύντρια και ιδρύτρια του Christine Kalia, ενός σχεδιαστικού στούντιο που ειδικεύεται στην εξερεύνηση των χωρικών σχέσεων µεταξύ αρχιτεκτονικών, εσωτερικών χώρων και σχεδίασης προϊόντων, για την αλλαγή επωνυµίας της ιστοσελίδας τους. Αυτά τα έργα µου επιτρέπουν να εφαρµόσω τις σχεδιαστικές µου δεξιότητες και την εµπειρία µου σε ποικίλα προκλητικά και συναρπαστικά περιβάλλοντα.
Πώς βλέπετε τον τοµέα στην Κύπρο σε σχέση µε την υπόλοιπη Ευρώπη και ιδιαίτερα την Ελβετία όπου και δραστηριοποιείστε;
Θα ήταν άδικο να κάνουµε άµεσες συγκρίσεις µεταξύ της κυπριακής βιοµηχανίας σχεδιασµού και εκείνων άλλων χωρών, δεδοµένων των µοναδικών προσεγγίσεων και πολιτισµών που διαµορφώνουν την καθεµία.
Ωστόσο, µπορώ να µοιραστώ την εµπειρία µου δουλεύοντας στο εξωτερικό σε µέρη όπως η Ελβετία, όπου η γραφιστική διαδραµατίζει σηµαντικό ρόλο στην κουλτούρα και υπάρχουν πολλές ευκαιρίες για τους σχεδιαστές να εργαστούν µε καλλιτεχνική προσέγγιση. Ο τοµέας είναι µεγαλύτερος και συνεπώς µε περισσότερες ευκαιρίες τόσο για εκτύπωση όσο και για ψηφιακό σχεδιασµό.
Τούτου λεχθέντος, βλέπω θετικές εξελίξεις στην κουλτούρα της τέχνης και του σχεδιασµού στην Κύπρο, και περισσότεροι άνθρωποι αρχίζουν να εκτιµούν τον τοµέα. Αν και θα ήθελα πολύ να επιστρέψω στην Κύπρο κάποια στιγµή, ανησυχώ για την πιθανή πίεση να συµµορφωθώ µε τις κυρίαρχες κυπριακές τάσεις αντί να δίνω προτεραιότητα στην πρωτοτυπία της δουλειάς µου.
Τι σας δίνει έµπνευση και γενικά από πού παίρνετε ιδέες;
Βρίσκω έµπνευση σχεδόν σε όλα… από τις µεγάλες βόλτες στην πόλη, τις επισκέψεις σε µουσεία, µέχρι την περιήγηση σε παλιά βιβλιοπωλεία και τις συζητήσεις για καφέ. Στη δουλειά µου, εµµένω στη φιλοσοφία ένα ισχυρό concept είναι απαραίτητο και ότι τέτοια αποτελέσµατα πηγάζουν µέσα από ενδελεχή έρευνα και παρατήρηση.
Πιστεύω ότι οι συζητήσεις είναι ζωτικής σηµασίας για τη δηµιουργική διαδικασία και αντλώ µεγάλο µέρος της έµπνευσης και των ιδεών µου από τη συµµετοχή σε ουσιαστικές συζητήσεις. Πιστεύω ότι σε όλη την διαδικασία, η συνεργασία είναι το κλειδί και προσωπικά, µου αρέσει να συνεργάζοµαι µε άλλους καλλιτέχνες και σχεδιαστές που φέρνουν στο τραπέζι µια ποικιλία από απόψεις.
Για µένα, οι πελάτες δεν είναι απλώς επιχειρηµατικοί εταίροι, αλλά συνεργάτες µε τους οποίους αναπτύσσω µόνιµες σχέσεις που βασίζονται στην εµπιστοσύνη και τον αµοιβαίο σεβασµό. Μαζί, δηµιουργούµε σχέδια που έχουν µια βαθύτερη αίσθηση του σκοπού και του νοήµατος.
Τι µεγάλο project θα θέλατε να εκπληρώσετε στο µέλλον;
Προς το παρόν, δεν έχω στο µυαλό µου κάποιο συγκεκριµένο ονειρικό project. Ωστόσο, είµαι ενθουσιασµένη που αφιερώνω λίγο από τον χρόνο µου για να βρω έναν εκδότη µε έδρα την Κύπρο για το βιβλίο µου «Κυπριώτικο σκετς».
Ο τρέχων στόχος µου είναι να εξερευνήσω ευκαιρίες για εργασία µεταξύ Κύπρου και Ελβετίας. Και οι δύο χώρες διαθέτουν ιδιότητες που συµπληρώνουν και ενισχύουν τις επαγγελµατικές µου αναζητήσεις και είµαι πεπεισµένη ότι η συνεργασία µεταξύ τους θα παρείχε ένα διεγερτικό και παραγωγικό περιβάλλον για µένα.
Στις µέρες µας υπάρχει µια πληθώρα από εφαρµογές και σχεδιαστικά εργαλεία για επεξεργασία φωτογραφιών και εικόνων. Παράλληλα άλλες ειδικότητες καλούνται να γνωρίζουν και να εφαρµόζουν Photoshop και άλλες τέτοιες πρακτικές. Πιστεύετε ότι αυτό «απειλεί» κατά κάποιον τρόπο τον ρόλο του graphic designer και γενικότερα τον κλάδο;
Οι νέες τεχνολογίες στοχεύουν στη βελτίωση της εµπειρίας του χρήστη και στην αύξηση της προσβασιµότητας, καθιστώντας τα εργαλεία και τις τεχνολογίες ευρύτερα διαθέσιµα. Ένας επαγγελµατίας σχεδιαστής, µπορεί να χρησιµοποιήσει νέες τεχνολογίες για να βελτιώσει την εργασία του και να διευρύνετε το σύνολο των δεξιοτήτων του.
Ενώ αυτές οι τεχνολογίες έχουν µετατρέψει τα εργαλεία σχεδιασµού πιο προσιτά σε µη επαγγελµατίες, είναι σηµαντικό να θυµόµαστε ότι οι επαγγελµατίες σχεδιαστές διαθέτουν µοναδικές δεξιότητες, εµπειρία και εξειδίκευση που τους ξεχωρίζουν. Επιδεικνύοντας την αξία τους, οι επαγγελµατίες σχεδιαστές µπορούν να καθιερωθούν ως βασικοί συνεργάτες στη δηµιουργία αποτελεσµατικών λύσεων.
Ο στόχος είναι να δηµιουργηθεί µια κοινωνία χωρίς αποκλεισµούς, όπου όλοι έχουν πρόσβαση στα εργαλεία που χρειάζονται για να ευδοκιµήσουν και οι επαγγελµατίες σχεδιαστές διαδραµατίζουν τον δικό τους κρίσιµο ρόλο στην επίτευξη αυτού του στόχου.
Γενικότερα πώς βλέπετε το µέλλον του τοµέα, ειδικότερα στην Κύπρο και ποιο το δικό σας µήνυµα;
Καθώς η ψηφιακή τεχνολογία συνεχίζει να εξελίσσεται και να διαπερνά κάθε πτυχή της ζωής µας, ο ρόλος της γραφιστικής αλλάζει επίσης. Ενώ τα παραδοσιακά έντυπα µέσα, όπως τα βιβλία και τα περιοδικά, εξακολουθούν να είναι σηµαντικά, η άνοδος των ψηφιακών µέσων και η ζήτηση για ιστότοπους και άλλες διαδικτυακές πλατφόρµες έχει γίνει ολοένα και πιο εµφανής.
Ως designer, αναγνωρίζω τη σηµασία της προσαρµογής σε αυτές τις αλλαγές. Είτε πρόκειται για τον σχεδιασµό ενός ιστότοπου είτε για µια ψηφιακή καµπάνια, πιστεύω ότι το µέλλον της γραφιστικής έγκειται στην ικανότητά µας να προσαρµοστούµε σε αυτές τις αναδυόµενες τάσεις και τεχνολογίες.
Αυτό είναι ιδιαίτερα σηµαντικό στην Κύπρο, όπου ο κλάδος του σχεδιασµού βρίσκεται ακόµη στα σπάργανα και υπάρχει µια αυξανόµενη ανάγκη για ειδικευµένους επαγγελµατίες που είναι σε θέση να αξιοποιήσουν τη δύναµη των ψηφιακών µέσων για να δηµιουργήσουν ελκυστικές και αποτελεσµατικές οπτικές εµπειρίες. Παράλληλα, πιστεύω ακράδαντα ότι η πρωτοτυπία είναι απαραίτητη στη δουλειά µας.
Είναι σηµαντικό να αντιστεκόµαστε στον πειρασµό να συµµορφωνόµαστε µε τις κυρίαρχες τάσεις και να προσπαθούµε να δηµιουργήσοµε µοναδικά και καινοτόµα σχέδια. Γενικότερα, είναι σηµαντικό για τους σχεδιαστές να διεκδικούν την αξία της δουλειάς τους και να µην αφήνουν τους άλλους να την υποτιµούν. Σε έναν κόσµο που η τεχνολογία και ο αυτοµατισµός γίνονται ολοένα και πιο διαδεδοµένοι, είναι ζωτικής σηµασίας για τους σχεδιαστές να διατηρήσουν το δηµιουργικό τους πνεύµα και να ξεπερνούν συνεχώς τα όρια της τέχνης τους.
Το µήνυµά µου προς τη σχεδιαστική κοινότητα της Κύπρου είναι να αγκαλιάσουν τη δηµιουργικότητά τους, να ρισκάρουν και να είναι περήφανοι για την πρωτοτυπία τους στη δουλειά τους. Με αυτόν τον τρόπο, µπορούµε να δηµιουργήσουµε µια ζωντανή και δυναµική σχεδιαστική κουλτούρα στο νησί και να συνεισφέρουµε στην παγκόσµια κοινότητα.