Αυστηρότατο μήνυμα Πιερή Μάρκου στους λογιστές για τις κυρώσεις
InBusinessNews 18:00 - 21 Ιουνίου 2023
Μήνυμα σε αυστηρό και ξεκάθαρο τόνο έστειλε ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Εγκεκριμένων Λογιστών (ΣΕΛΚ), Πιερής Μάρκου για το φλέγον ζήτημα των κυρώσεων.
Μιλώντας στο πλαίσιο της 62ης ετήσιας γενικής συνέλευσης του Συνδέσμου, ξεκαθάρισε ότι ο ΣΕΛΚ σε καμία περίπτωση θα αποδεχθεί μέλη και αδειοδοτημένες οντότητες να διασύρουν τη φήμη του επαγγέλματος και την εικόνα της χώρας μας.
«Έχουμε δημόσια εκφράσει την υποστήριξη μας στη θέσπιση μηχανισμών σε επίπεδο Κράτους για τον όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικό έλεγχο των κυρώσεων και όχι μόνο, μέσα από ένα πλαίσιο που θα ενισχύει τον συντονισμό, τη συνεργασία, την καθοδήγηση, τη νομική σαφήνεια, καθώς και δίωξη όλων όσοι παρανομούν», υπογράμμισε, μεταξύ άλλων.
Τολμηρές και ρηξικέλευθες αποφάσεις ζητά ο ΣΕΛΚ από την Πολιτεία
Τολμηρές και ρηξικέλευθες αποφάσεις που αφορούν τις μεταρρυθμίσεις, τις θεσμικές αλλαγές και τις εκσυγχρονιστικές αναπροσαρμογές, ζητά ο ΣΕΛΚ από την Πολιτεία.
Συγκεκριμένα, ο Πρόεδρος του Συνδέσμου, Πιερής Μάρκου τόνισε ότι η Κύπρος σήμερα οφείλει να επιδείξει παρρησία κι’ όχι ανοχή στις στρεβλώσεις, αν επιθυμούμε να δημιουργήσουμε ένα καλύτερο και βιώσιμο αύριο για όλους.
Οικονομία
Αναφερόμενος στην οικονομία, ο κ. Μάρκου είπε ότι το κόστος ενέργειας, η δυσλειτουργία των εφοδιαστικών αλυσίδων, το κόστος του χρήματος με τη συνεχή αύξηση των επιτοκίων, το κόστος και οι μορφές απασχόλησης και ο επίμονος πληθωρισμός έχουν αρνητικό αντίκτυπο στην οικονομία. Οι παράγοντες αυτοί, επισήμανε, επενεργούν αρνητικά στην πορεία της οικονομίας, δημιουργώντας τάσεις επιβράδυνσης στην ανάπτυξη.
Σχετικά με τις προοπτικές της οικονομίας ανάφερε ότι ο ΣΕΛΚ παρά τα προβλήματα διαβλέπει ότι έχουμε τα φόντα να πάμε καλύτερα απ’ ότι δείχνουν οι προβλέψεις για το 2023.
Στα πλαίσια αυτά, ανέδειξε τις προοπτικές των νέων τομέων, όπως είναι η ενέργεια, η έρευνα, η καινοτομία, η τεχνολογία, η πράσινη και γαλάζια ανάπτυξη, η αειφορία κ.α.
Κυρώσεις
Για το θέμα των κυρώσεων, ο κ. Μάρκου ξεκαθάρισε ότι ο ΣΕΛΚ σε καμία περίπτωση θα αποδεχθεί μέλη και αδειοδοτημένες οντότητες να διασύρουν τη φήμη του επαγγέλματος και την εικόνα της χώρας μας.
Και συμπλήρωσε: «Ο ΣΕΛΚ, ως αρμόδια αρχή, παρακολουθεί από την πρώτη στιγμή προσεκτικά τις εξελίξεις, προβαίνοντας σε πλειάδα δράσεων και ενεργειών τόσο για ενημέρωση και εκπαίδευση των μελών μας, όσο και για ενίσχυση του εποπτικού μας ρόλου.
Με νηφαλιότητα και μεθοδικότητα, ασκούμε το ρόλο που μας εμπιστεύτηκε η Πολιτεία, έχοντας τακτικές επαφές με διάφορα κλιμάκια εντός και εκτός Κύπρου, βρισκόμενοι σε επαφή με τις υπόλοιπες αρμόδιες αρχές της Δημοκρατίας. Έχουμε δημόσια εκφράσει την υποστήριξη μας στη θέσπιση μηχανισμών σε επίπεδο Κράτους για τον όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικό έλεγχο των κυρώσεων και όχι μόνο, μέσα από ένα πλαίσιο που θα ενισχύει τον συντονισμό, τη συνεργασία, την καθοδήγηση, τη νομική σαφήνεια, καθώς και δίωξη όλων όσοι παρανομούν.
Φορολογικός μετασχηματισμός
Ειδική αναφορά έκανε ο κ. Μάρκου στην ανάγκη για φορολογικό μετασχηματισμό. Όπως είπε, ζητούμε αυτό τον μετασχηματισμό (όχι απλά μεταρρύθμιση), γιατί, κατά την άποψη μας, αυτό που έχουμε να κάνουμε είναι την μετάβαση και την μετεξέλιξη του υφιστάμενου συστήματος, σε ένα άλλο, σύγχρονο, πιο σχετικό και συνδεδεμένο με το σημερινό φορολογικό, κοινωνικό και επιχειρηματικό γίγνεσθαι. Ένα νέο σύστημα που θα διαλαμβάνει πέραν των προφανών (όπως συντελεστές, φορολογική βάση και κίνητρα), αλλά και το λειτουργικό, το μηχανογραφικό, το διοικητικό και θεσμικό πλαίσιο.
Στόχος, πρόσθεσε, είναι όπως, ο Φορολογικός Μετασχηματισμός αποτελέσει ένα σύγχρονο και αποτελεσματικό εργαλείο για τη δημοσιονομική, επενδυτική, αναπτυξιακή και κοινωνική πολιτική του Κράτους. Να αποτελέσει, είπε, το επικάλυμμα της εθνικής μακροχρόνιας στρατηγικής για τη βιώσιμη ανάπτυξη της χώρας, όπως αυτή εκπονήθηκε από το Συμβούλιο Οικονομίας και Ανταγωνιστικότητας, γνωστό ως "Όραμα 2035".
Αφού διατύπωσε την απορία γιατί ανατέθηκε σχετική μελέτη σε ακαδημαϊκό ίδρυμα, χωρίς να ζητηθεί η τεχνογνωσία και η εμπειρογνωμοσύνη του ΣΕΛΚ, εξέφρασε την ετοιμότητα του ΣΕΛΚ για κατάθεση συγκεκριμένων προτάσεων.
Ψηφιακός μετασχηματισμός - μεταρρυθμίσεις
Επίσης, ο κ Μάρκου εστίασε στην ανάγκη για γρηγορότερα βήματα όσον αφορά το ψηφιακό μετασχηματισμό. Όπως είπε το Κράτος έχει να αντιμετωπίσει τη γραφειοκρατία , ξεπερασμένες υποδομές και δαιδαλώδεις διαδικασίες, την αργοπορία στην εξυπηρέτηση του πολίτη και την ταλαιπωρία επενδυτών και επιχειρήσεων, τα οποία αποτελούν τροχοπέδη στην αναπτυξιακή πορεία της οικονομίας και της κοινωνίας.
Στα ίδια πλαίσια, ζήτησε την εφαρμογή και των υπολοίπων μεταρρυθμίσεων, όπως της δικαιοσύνης και της δημόσια υπηρεσίας. Ο κ. Μάρκου αναφερόμενος στις ξένες επενδύσεις, είπε ότι βασικό μέλημα μας θα πρέπει να αποτελεί η προσεκτική και ποιοτική επιλογή των επενδυτών και επιχειρήσεων που προσελκύουμε και φιλοξενούμε στην Κύπρο, η απλοποίηση των διαδικασιών και θέσπιση ανταγωνιστικών και διαφανών πλαισίων λειτουργίας.
Οικονομική διπλωματία
Στην προσπάθεια αυτή, τόνισε θα βοηθήσει ο θεσμός της Οικονομικής Διπλωματίας και επανέλαβε την πρόταση του ΣΕΛΚ, για σύσταση ενός συμβουλευτικού οργάνου αποτελούμενο από κρατικούς φορείς και φορείς του ιδιωτικού τομέα που είναι σχετικοί για να βοηθήσουν την κυβέρνηση να επιτύχει τους στόχους της, τη βελτίωση/ αναστροφή της εικόνα της Κύπρου στη διεθνή επιχειρηματική σκηνή και ενδυνάμωση της ως περιφερειακό επιχειρηματικό κέντρο κύρους.
Διαφάνεια - διαφθορά
Για το θέμα της διαφθοράς και διαφάνειας, είπε ότι "για μας στον ΣΕΛΚ είναι κεφαλαιώδης η άμεση εφαρμογή καλών πρακτικών διακυβέρνησης, μαζί με την κατάλληλη και αποτελεσματική εφαρμογή των προνοιών του περί Γενικών Αρχών Διοικητικού Δικαίου Νόμου. Η θέσπιση της Ανεξάρτητης Αρχής κατά της Διαφθοράς είναι μια θετική αφετηρία, η οποία, όμως, έχει πολλά να κάνει και στη συνέχεια. Κυρίαρχο μέλημα θα πρέπει να είναι οι αρχές της αξιοκρατίας και της νομιμότητας, ενώ σημαντικό εργαλείο αποτελεί και η εφαρμογή της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης".
Μήνυμα ΣΕΛΚ
Ο κ. Μάρκου αναφέρθηκε και στη δράση του ΣΕΛΚ, λέγοντας ότι, «κρίνοντας σήμερα τα όσα έγιναν τη χρονιά που πέρασε, εν μέσω της πανδημίας και της διεθνούς οικονομικής αβεβαιότητας, πιστεύω ότι, υπό τις περιστάσεις, καταφέραμε να κρατήσουμε ψηλά τη σημαία του ΣΕΛΚ. Τα μέλη μας πρέπει να αισθάνονται ικανοποίηση αλλά και υπερηφάνεια απ’ όσα επιτεύχθηκαν σε μια όντως πολύ δύσκολη συγκυρία», είπε.
Τελειώνοντας κατέληξε με το εξής: «Η νέα εποχή είναι εδώ και ως Κύπρος θα πρέπει να είμαστε πιστοί στο ραντεβού μας. Και αυτό, είναι το μήνυμα που στέλνουμε σήμερα από το βήμα της Γενικής Συνέλευσής μας: όλοι μαζί για μια καλύτερη Κύπρο…»
Χαιρετισμό στη γενική συνέλευση του ΣΕΛΚ απεύθυναν ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας κ. Νίκος Χριστοδουλίδης και ο Υπουργός Οικονομικών κ. Μάκης Κεραυνός.
Διαβάστε πιο κάτω αυτούσια την ομιλία του Προέδρου του ΣΕΛΚ, Πιερή Μάρκου:
Εξοχότατε Πρόεδρε της Δημοκρατίας
Έντιμοι κύριοι Υπουργοί,
Έντιμοι κύριοι Βουλευτές και εκπρόσωποι κομμάτων
Εκλεκτοί προσκεκλημένοι,
Αγαπητοί συνάδελφοι,
Φίλες και φίλοι,
Έχω τη χαρά και τιμή να σας καλωσορίζω στην 62η Ετήσια Γενική Συνέλευση του Συνδέσμου Εγκεκριμένων Λογιστών Κύπρου.
Ιδιαίτερες ευχαριστίες απευθύνω στον Εξοχότατο Πρόεδρο της Δημοκρατίας κ. Νίκο Χριστοδουλίδη, που παρά το βεβαρημένο του πρόγραμμα, βρίσκεται σήμερα μαζί μας για να χαιρετίσει τη συνέλευσή μας. Το γεγονός αυτό είναι ενδεικτικό της σημασίας που δίνει η Πολιτεία στο έργο και στην αποστολή του ΣΕΛΚ και των μελών του.
Όπως όλοι γνωρίζετε, η φετινή μας συνέλευση συμπίπτει με πολλές εξελίξεις, τόσο σε διεθνές, όσο και σε Ευρωπαϊκό και τοπικό επίπεδο, οι οποίες με τον έναν ή τον άλλο τρόπο επηρεάζουν τις εργασίες του τομέα των επαγγελματικών υπηρεσιών, την εικόνα και την φήμη της χώρας και τη γενικότερη οικονομική δραστηριότητα και προσέλκυση επιχειρήσεων στην Κύπρο.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Αρχίζοντας από την οικονομία, διαπιστώνουμε ότι, στην μετά πανδημίας εποχή και, μετά από 15 μήνες πολέμου στην Ουκρανία με όλα τα συνεπακόλουθα, ο ρυθμός ανάπτυξης της οικονομίας τρέχει με 3,4% για το πρώτο τρίμηνο του 2023, η ανεργία περιορίζεται στο 5%, ο πληθωρισμός για το πρώτο τετράμηνο του χρόνου βρίσκεται στο 6%, ενώ το δημόσιο χρέος παρουσιάζει συνεχή πτωτική τάση με την εκτίμηση ότι θα κλείσει κοντά στο 81% του ΑΕΠ στο τέλος του έτους.
Η αρχική ανάγνωση αφήνει ένα θετικό μεν αίσθημα, σε σχέση με την περσινή αντίστοιχη περίοδο, από την άλλη δε, παραμένουν σε ψηλές πτήσεις το κόστος ενέργειας, τα κόστη και δυσλειτουργίες των εφοδιαστικών αλυσίδων, το κόστος του χρήματος και των συνεχώς αυξανόμενων επιτοκίων, το κόστος και οι μορφές απασχόλησης, και ο επίμονος πληθωρισμός, γεγονός που έχει σαφή αντίκτυπο στις δυνατότητες των δημόσιων και ιδιωτικών οικονομικών.
Οι πιο πάνω παράγοντες επενεργούν αρνητικά στην πορεία της οικονομίας μας, δημιουργώντας τάσεις επιβράδυνσης στην ανάπτυξη. Ιδιαίτερα, η αύξηση των επιτοκίων σε μια προσπάθεια συγκράτησης του πληθωρισμού σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, καθιστά το κόστος του χρήματος ασύμφορο για νέες επενδύσεις και νέα οικονομική δραστηριότητα, ενώ πιέζει έτι περισσότερο τους υφιστάμενους δανειολήπτες και τη δυνατότητα αποπληρωμής των δανείων τους.
ΤΟΜΕΑΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ
Η περίοδος αυτή, κατά την άποψή μας, αποκάλυψε πόσο ευαίσθητος αλλά συνάμα σημαντικός είναι ο τομέας των υπηρεσιών για την κυπριακή οικονομία. Δεν έχει ανοσία στις εξωτερικές πιέσεις και εξελίξεις, ενώ η περαιτέρω ανάπτυξή του, επηρεάζεται και από την γενικότερη φήμη και κύρος που έχει η χώρα μας στο διεθνές στερέωμα. Είναι προφανές ότι, ο τομέας των υπηρεσιών τροφοδοτεί άμεσα και έμμεσα ολόκληρη την οικονομία, μεταδίδοντας έτσι τυχόν «νοσήματα» στους υπόλοιπους τομείς.
Την ίδια στιγμή, είναι υποχρέωση όλων μας να διορθώσουμε και να προστατεύσουμε τον τομέα των υπηρεσιών, μέσα από ένα διαφανές, ευέλικτο, συμπαγές και εύρωστο κανονιστικό και ρυθμιστικό πλαίσιο.
Αγαπητοί φίλοι
Έχουμε ενώπιον μας σήμερα μια εξαιρετικά σημαντική ευκαιρία, μοναδική θα έλεγα, για να εφαρμόσουμε όλα όσα έχουμε διδαχθεί από τα μαθήματα της τελευταίας δεκαετίας.
Οφείλουμε λοιπόν, συντονισμένα και συγκροτημένα, Πολιτεία και ιδιωτικός τομέας να συνεργαστούμε, επιταχύνοντας τον μετασχηματισμό της οικονομικής και λειτουργικής δομής του Κράτους και της επιχειρηματικής δραστηριότητας, στη βάση της προηγμένης τεχνολογίας, της χρηστής διοίκησης, της καινοτομίας, της ανταγωνιστικότητας και της ανθεκτικότητας του οικονομικού οικοδομήματος.
ΚΥΡΩΣΕΙΣ
Προς επιβεβαίωση των όσων μόλις έχω αναφέρει, είναι η εφαρμογή των κυρώσεων σε βάρος της Ρωσίας και η συμπερίληψη φυσικών και νομικών προσώπων από την Κύπρο σε λίστες κυρώσεων χωρών όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες και το Ηνωμένο Βασίλειο, κάτι που άλλαξε το σκηνικό όπως το γνωρίζαμε μέχρι σήμερα.
Ο ΣΕΛΚ, ως αρμόδια αρχή, παρακολουθεί από την πρώτη στιγμή προσεκτικά τις εξελίξεις, προβαίνοντας σε πλειάδα δράσεων και ενεργειών τόσο για ενημέρωση και εκπαίδευση των μελών μας, όσο και για ενίσχυση του εποπτικού μας ρόλου. Με νηφαλιότητα και μεθοδικότητα, ασκούμε το ρόλο που μας εμπιστεύτηκε η Πολιτεία, έχοντας τακτικές επαφές με διάφορα κλιμάκια εντός και εκτός Κύπρου, βρισκόμενοι σε επαφή με τις υπόλοιπες αρμόδιες αρχές της Δημοκρατίας. Έχουμε δημόσια εκφράσει την υποστήριξή μας στη θέσπιση μηχανισμών σε επίπεδο Κράτους για τον όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικό έλεγχο των κυρώσεων και όχι μόνο, μέσα από ένα πλαίσιο που θα ενισχύει τον συντονισμό, τη συνεργασία, την καθοδήγηση, τη νομική σαφήνεια, καθώς και δίωξη όλων όσοι παρανομούν.
Σε καμία περίπτωση ο ΣΕΛΚ θα αποδεχθεί μέλη και αδειοδοτημένες οντότητες να διασύρουν τη φήμη του επαγγέλματος μας και την εικόνα της χώρας.
Εξοχότατε Κύριε Πρόεδρε
Θα ήθελα να επιβεβαιώσω όλα όσα αναφέραμε στη συνεδρία που είχαμε στο γραφείο σας τον περασμένο Απρίλιο, καθώς και όσα καταγράψαμε στις επιστολές που έχουμε κοινοποιήσει σε εκτελεστική και νομοθετική εξουσία.
Θεωρούμε ότι, έχουμε τη δυνατότητα τώρα να μετατρέψουμε την παρούσα πρόκληση, σε μια νέα ευκαιρία, μεταβάλλοντας τις αδυναμίες μας σε σημεία υπεροχής. Για να γίνει αυτό, θα ήταν φρόνιμο να υιοθετήσουμε τις καλές πρακτικές και παραδείγματα πιο προηγμένων χωρών, εγκαθιστώντας μια ανώτερη αρχή σε κρατικό επίπεδο η οποία να αναλάβει το γενικό πρόσταγμα της παρακολούθησης και εφαρμογής των κυρώσεων, υποστηρίζοντας παράλληλα το έργο των επιμέρους τομεακών αρχών στην άσκηση των δικών τους αρμοδιοτήτων.
Ταπεινή μας παράκληση όμως, είναι όπως οι επιμέρους εποπτικές αρχές, να έχουν τη δυνατότητα αποτελεσματικής και ουσιαστικής συμμετοχής στη διαδικασία διαβούλευσης για τον σχεδιασμό του νέου αυτού θεσμικού οργάνου.
Κυρίες και κύριοι
ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΙΣ
Στεκόμαστε σε ένα κομβικό σημείο για ουσιαστική αλλαγή και αναπροσαρμογή. Όλα τα πιο πάνω συνηγορούν στην επιτακτική αναθεώρηση του οικονομικού και επιχειρηματικού μοντέλου της Κυπριακής οικονομίας, για την άμεση και απαραίτητη επιβίωση της.
Είναι, συνεπώς, αδήριτη η ανάγκη για την ταχεία εφαρμογή των οριζόντιων μεταρρυθμίσεων όπως αυτές του δημοσίου τομέα, του φορολογικού συστήματος, της αειφόρου ανάπτυξης και της πράσινης μετάβασης, των εργασιακών δεδομένων, της τοπικής αυτοδιοίκησης και του τομέα της δικαιοσύνης. Έχουμε υποβάλει στη Κυβέρνηση σχετική επιστολή τον Απρίλιο με τις συγκεκριμένες προτάσεις μας για την περαιτέρω ανάπτυξη της οικονομίας.
ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ
Επιτρέψετέ μου να αναφερθώ πρώτα στον Φορολογικό Μετασχηματισμό, όπως μας αρέσει να τον αποκαλούμε. Εδώ και λίγα χρόνια, και από το ίδιο το βήμα αυτό, εκφράζουμε την έντονη άποψη ότι έφτασε το πλήρωμα του χρόνου για να μεταρρυθμίσουμε το φορολογικό μας σύστημα.
Λέμε Μετασχηματισμό αντί απλά μεταρρύθμιση, γιατί, κατά την άποψή μας, αυτό που έχουμε να κάνουμε είναι την μετάβαση και την μετεξέλιξη του υφιστάμενου συστήματος, σε ένα άλλο, σύγχρονο, πιο σχετικό και συνδεδεμένο με το σημερινό φορολογικό, κοινωνικό και επιχειρηματικό γίγνεσθαι. Ένα νέο σύστημα που θα διαλαμβάνει πέραν των προφανών (όπως συντελεστές, φορολογική βάση και κίνητρα), αλλά και το λειτουργικό, το μηχανογραφικό, το διοικητικό και το θεσμικό πλαίσιο.
Στόχος είναι όπως, ο Φορολογικός Μετασχηματισμός αποτελέσει ένα σύγχρονο και αποτελεσματικό εργαλείο για τη δημοσιονομική, επενδυτική, αναπτυξιακή και κοινωνική πολιτική του Κράτους. Να αποτελέσει το επικάλυμμα της εθνικής μακροχρόνιας στρατηγικής για τη βιώσιμη ανάπτυξη της χώρας, όπως αυτή εκπονήθηκε από το Συμβούλιο Οικονομίας και Ανταγωνιστικότητας, γνωστό ως «Όραμα 2035».
Κύριε Πρόεδρε
Χαιρετίζουμε τις δημόσιες σας αναφορές για τον φορολογικό μετασχηματισμό, όπως και αυτές του Υπουργού Οικονομικών προς την ίδια κατεύθυνση, για την έγκαιρη εκπόνησή του. Ο ΣΕΛΚ δηλώνει παρών.
Επιτρέψετέ μου όμως να παρατηρήσω ότι, ενώ είχαμε την εντύπωση ότι θα λαμβάναμε το κάλεσμα σας για έναρξη της σχετικής συζήτησης, εντούτοις, πληροφορηθήκαμε, ότι πρόσφατα ανατέθηκε η μελέτη για το έργο αυτό σε ακαδημαϊκό ίδρυμα.
Παρόλο που αυτό αποτελεί ένα σημαντικό πρώτο βήμα για μετάβαση από τις πολιτικές εξαγγελίες σε πράξη μετά από αρκετό καιρό, πάρα ταύτα διατηρούμε την έντονη πεποίθηση ότι, η παρουσία του ΣΕΛΚ, ως του κατεξοχήν αρμόδιου σώματος σε θέματα φορολογίας στη βάση της πολυετούς τεχνογνωσίας και εμπειρογνωμοσύνης των μελών του, στο σχεδιασμό και στην οργάνωση του έργου είναι εκ των ων ουκ άνευ.
Θα μπορούσα από το βήμα αυτό να καταθέσω ένα ανθολόγιο από επιμέρους προτάσεις, συστάσεις και εισηγήσεις για την αναθεώρηση του φορολογικού μας συστήματος, όμως δεν είναι αυτός ο σκοπός μου σήμερα. Δεν θεωρούμε ότι, μια απλή ανακατανομή συντελεστών και κάποιων αντισταθμιστικών μέτρων συνιστά μεταρρύθμιση. Εμμένουμε στην άποψη ότι, χρειάζεται μια συγκροτημένη, οριζόντια και ολιστική προσέγγιση, επαναξιολογώντας τόσο το περιβάλλον στο οποίο ζούμε και λειτουργούμε όσο και τις διεθνείς επιταγές και εξελίξεις.
Δηλώνουμε την ήδη από καιρό ετοιμότητά μας να υποβάλουμε συγκεκριμένες προτάσεις και να συνδράμουμε με αποτελεσματικό τρόπο στη μετεξέλιξη του φορολογικού μας συστήματος.
ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ
Αγαπητές φίλες και φίλοι,
Καμιά μεταρρυθμιστική προσπάθεια δεν θα ευοδωθεί αν δεν υποστηρίζεται από τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Είναι ίσως το μεγαλύτερο στοίχημα που έχει να κερδίσει σήμερα η Κύπρος. Ομολογουμένως, έγιναν κάποια βήματα τα τελευταία χρόνια, όμως ο δρόμος παραμένει μακρύς.
Το Κράτος καλείται να αντιμετωπίσει τη γραφειοκρατία, ξεπερασμένες υποδομές και δαιδαλώδεις διαδικασίες, την αργοπορία στην εξυπηρέτηση του πολίτη και την ταλαιπωρία επενδυτών και επιχειρήσεων, τα οποία αποτελούν τροχοπέδη στην αναπτυξιακή πορεία της οικονομίας και της κοινωνίας.
Αναμένουμε ότι, ο φίλος Υφυπουργός Έρευνας, Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής θα μεριμνήσει για την επιτάχυνση των διαδικασιών και των δράσεων του Υφυπουργείου του, έτσι ώστε να έχουμε απτά αποτελέσματα εντός καθορισμένων χρονοδιαγραμμάτων.
Ζώντας στην εποχή της παγκοσμιοποίησης και της ψηφιοποίησης, οι δυνατότητες της Κύπρου για να δράσει δεν περιορίζονται στα στενά της γεωγραφικά όρια, αλλά φτάνουν, ώσπου φτάνουν και τα όρια της τεχνολογίας. Η «μικρή» Κύπρος είναι σε θέση να ανταγωνιστεί και να επιχειρήσει πολύ πιο μακριά από τα παράκτιά της, αποκτώντας ένα εικονικό μέγεθος που την εξισώνει με άλλες μεγαλύτερες χώρες, μέσα στον κυβερνοχώρο.
ΑΛΛΕΣ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΙΣ
Θα ήθελα επίσης να σταθώ για λίγο και στην μεταρρύθμιση του τομέα της δικαιοσύνης, αφού αποτελεί σημαντικό κρίκο στην επιχειρηματική αλυσίδα.
Είναι γεγονός ότι, βρίσκονται σε εξέλιξη διάφορα έργα, και χαιρετίζουμε τις αλλαγές στο ανώτατο/συνταγματικό επίπεδο, καθώς και τη δημιουργία του εμπορικού δικαστηρίου και του Ναυτοδικείου.
Διατηρούμε παράλληλα την άποψη ότι, θα ήταν πολύ πιο αποτελεσματικό και θα απονεμόταν καλύτερα η δικαιοσύνη, αν είχαμε τη δυνατότητα λειτουργίας περισσότερων εξειδικευμένων δικαστηρίων. Την ίδια στιγμή, υποστηρίζουμε τον θεσμό του Εφοριακού Συμβουλίου και καλούμε την κυβέρνηση να εξετάσει την αναβάθμισή του σε εξειδικευμένο όργανο επίλυσης διαφορών, κάτι που θα διευκολύνει τόσο τους φορολογούμενους όσο και το Τμήμα Φορολογίας, ενισχύοντας έτσι τη φορολογική δικαιοσύνη.
Κυρίες και κύριοι
ΑΜΕΣΕΣ ΞΕΝΕΣ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ
Η φήμη του κάθε επιχειρηματικού προορισμού βασίζεται στην ποιότητα των πελατών του, στο πλαίσιο εξυπηρέτησης από τις κρατικές και ιδιωτικές υπηρεσίες, στην ασφάλεια που αποπνέει μέσα από το θεσμικό του πλαίσιο, στην ευκολία και ταχύτητα εκτέλεσης επιχειρηματικών δράσεων και στο πλαίσιο διαφάνειας, σταθερότητας και κουλτούρας ενάντια στη διαφθορά.
Συνεπώς, βασικό μας μέλημα, πέραν των πιο πάνω, θα πρέπει να αποτελεί πια η προσεκτική και ποιοτική επιλογή των επενδυτών και επιχειρήσεων που προσελκύουμε και φιλοξενούμε στην Κύπρο, η απλοποίηση των διαδικασιών και η θέσπιση ανταγωνιστικών και διαφανών πλαισίων λειτουργίας.
Στο ίδιο μήκος κύματος είναι και η εφαρμογή των σχετικών Ευρωπαϊκών Κανονισμών, όπως το Νομοσχέδιο για τον έλεγχο των άμεσων ξένων επενδύσεων στη βάση της Οδηγίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης «Foreign Direct Investment Screening Directive».
Όπως μπορεί κάποιος να δει από πρόσφατα διεθνή δημοσιεύματα καθώς και από αποφάσεις του Ευρωκοινοβουλίου, η χώρας μας έχει ένα ακόμα σκόπελο να ξεπεράσει. Είναι εξαιρετικά σημαντικό να θέσουμε το δάκτυλο επί των τύπων των ήλων, ώσπου βρισκόμαστε σε διαχειρίσιμα στάδια.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΑ
Μεγάλη σημασία έχει ακόμα και η εξωστρέφεια της χώρας και της κυβέρνησης θα έλεγα, στη προβολή και προώθηση της Κύπρου στο εξωτερικό, προβάλλοντας το δικό μας αφήγημα αφενός και, αφετέρου, απαντώντας στα διάφορα αρνητικά δημοσιεύματα, τα οποία πολλές φορές είναι κακοπροαίρετα.
Με σκοπό την ουσιαστική αναβίωση του θεσμού, επαναλαμβάνουμε την πρότασή μας για σύσταση ενός συμβουλευτικού οργάνου αποτελούμενο από κρατικούς φορείς και φορείς του ιδιωτικού τομέα που είναι σχετικοί για να βοηθήσουν την κυβέρνηση να επιτύχει του στόχους της, τη βελτίωση / αναστροφή της εικόνας της Κύπρου στη διεθνή επιχειρηματική σκηνή και ενδυνάμωσή της ως περιφερειακό επιχειρηματικό κέντρο κύρους.
Η Κύπρος, βρίσκεται σε μια στρατηγική γεωγραφική θέση, μεταξύ τριών ηπείρων, και αυτό δημιουργεί ένα μεγάλο στρατηγικό πλεονέκτημα. Ευθύνη μας είναι να αξιοποιήσουμε αυτή τη δυνατότητα για να ενισχύσουμε την οικονομία μας.
ΦΗΜΗ
Αγαπητοί φίλοι
Συνεχίζοντας από την Οικονομική Διπλωματία, είναι παραδεκτό ότι, τα τελευταία χρόνια έχει πληγεί και ταλαιπωρηθεί σημαντικά η φήμη και η εικόνα της Κύπρου διεθνώς.
Παρόλες τις προσπάθειες που καταβάλλονται από πολλούς φορείς της πολιτείας και του ιδιωτικού τομέα, χρειάζεται να κάνουμε το κάτι παραπάνω για να πετύχουμε την αποκατάσταση της αντίληψης που υπάρχει για τη χώρα μας.
Καταρχάς αυτό που προέχει είναι να συγυρίσουμε τα του οίκου μας και αυτό να το αναδείξουμε επικοινωνιακά. Επίσης, προϋποθέτει συνεπή και συστηματική παρακολούθηση των διεθνών μέσων ενημέρωσης και προβολή απαντήσεων, ξεκάθαρη στρατηγική στην οικονομική διπλωματία και, ασφαλώς, να υπάρχει ένα εξαιρετικό προϊόν να προωθήσουμε ή μια εξαιρετική ιστορία να πούμε.
Ίσως, τη δεδομένη στιγμή, αυτή να είναι η μεγαλύτερη πληγή που καλείται το Κράτος να διαχειριστεί, αποκαθιστώντας την αξιοπιστία της Κύπρου στη διεθνή σκηνή, γεγονός που θα επιτρέψει τη συνέχιση της δράσης της ως ένα περιφερειακό κέντρο παροχή υπηρεσιών με κύρος και εγκυρότητα.
Κυρίες και κύριοι
ΔΙΑΦΘΟΡΑ / ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ
Αναντίλεκτα, ένα από τα θέματα που βρίσκεται στα πρωτοσέλιδα εδώ και καιρό, χωρίς να μπορούμε να το αγνοούμε, είναι αυτό της πάταξης της διαφθοράς. Πέραν την κοινωνικής και πολιτικής διάστασης, όσο παραμένει σε χαμηλά επίπεδα αξιολόγησης η Κύπρος, τόσο δυσκολεύεται να αναδειχθεί ως διεθνές κέντρο παροχής υπηρεσιών κύρους και εμπιστοσύνης.
Για μας στον ΣΕΛΚ είναι κεφαλαιώδης η άμεση εφαρμογή καλών πρακτικών διακυβέρνησης, μαζί με την κατάλληλη και αποτελεσματική εφαρμογή των προνοιών του περί Γενικών Αρχών Διοικητικού Δικαίου Νόμου. Η θέσπιση της Ανεξάρτητης Αρχής κατά της Διαφθοράς είναι μια θετική αφετηρία, η οποία όμως έχει πολλά να κάνει στη συνέχεια. Κυρίαρχο μέλημα θα πρέπει να είναι οι αρχές της αξιοκρατίας και της νομιμότητας, ενώ σημαντικό εργαλείο αποτελεί και η εφαρμογή της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης.
ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ
Αγαπητοί φίλοι
Ο ΣΕΛΚ, παρά τις δυσκολίες και τα προβλήματα, εκτιμά ότι η οικονομία μας διαθέτει τα φόντα να πάει καλύτερα απ’ ότι δείχνουν οι προβλέψεις μέσα στο 2023.
Διαβλέπουμε προοπτικές σε νέους τομείς της οικονομίας, όπως είναι η ενέργεια, η έρευνα, η καινοτομία, η τεχνολογία, η πράσινη και γαλάζια ανάπτυξη, η αειφορία και άλλοι. Σ’ αυτούς τους τομείς θα πρέπει να προσθέσουμε και τη ναυτιλία, την ιδιωτική ιατρική και εκπαίδευση που σήμερα συνεισφέρουν σημαντικά στην ανάπτυξη του τόπου.
Στην εξίσωση των προοπτικών θα πρέπει να καταλαμβάνει σημαίνουσα θέση η υλοποίηση του Προγράμματος Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, η πράσινη μετάβαση και οι δεσμεύσεις μας με την Πράσινη Συμφωνία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς και οι δράσεις για την βιώσιμη ανάπτυξη.
Ωστόσο, για να το πετύχουμε αυτό, είναι απαραίτητο να λάβουμε τις τολμηρές και ρηξικέλευθες εκείνες αποφάσεις που αφορούν στις μεταρρυθμίσεις, στις θεσμικές αλλαγές και στις εκσυγχρονιστικές αναπροσαρμογές. Οφείλουμε να επιδείξουμε παρρησία και όχι ανοχή στις στρεβλώσεις, αν επιθυμούμε να φτιάξουμε ένα καλύτερο και βιώσιμο αύριο, ανεξαρτήτως οποιουδήποτε πρόσκαιρου πολιτικού κόστους.
ΔΡΑΣΗ ΣΕΛΚ
Κύριε Πρόεδρε,
Η προηγούμενη χρονιά ήταν πολύ ιδιότυπη και με απρόβλεπτες δυσκολίες για τον ΣΕΛΚ. Οι επιπτώσεις του πολέμου στην Ουκρανία στο επάγγελμα και στα μέλη μας, δημιούργησαν ένα αρνητικό περιβάλλον για το χώρο μας, φέρνοντας ένα σύννεφο αβεβαιότητας.
Ο ΣΕΛΚ, σε συνεργασία με την κυβέρνηση, διαχειρίστηκε όσο καλύτερα μπορούσε τα θέματα αυτά. Με σοβαρότητα και υπευθυνότητα περιορίσαμε τον αρνητικό αντίκτυπο και τώρα προσπαθούμε να αποφύγουμε άλλες περιπέτειες.
Παράλληλα μ΄ αυτά, ο ΣΕΛΚ λαμβάνει μέρος σε πολλές συνεδριάσεις Κοινοβουλευτικών Επιτροπών για νομοθετικά ζητήματα, συμβάλλει στην προώθηση τροποποιήσεων στη φορολογική νομοθεσία, προωθεί περαιτέρω την εταιρική διακυβέρνηση, διαχειρίζεται θέματα που αφορούν το ξέπλυμα παράνομου χρήματος και του ελεγκτικού επαγγέλματος, ασκεί με τη δέουσα σοβαρότητα και αμεροληψία τον εποπτικό του ρόλο, προχωρεί σε νέες τοπικές και διεθνείς συνεργασίες με άλλους οικονομικούς φορείς, διευρύνει την κατάρτιση των μελών του, ενισχύει εσωτερικά τις υπηρεσίες του και γενικά αναπτύσσει μια πολυδιάστατη δράση σε όλους τους τομείς που ενδιαφέρουν τα μέλη του.
Την ίδια στιγμή, προώθησε με επιτυχία την υιοθέτηση του Διεθνούς Προτύπου Επιθεωρήσεων Επισκόπησης (ISRE 2400), ώστε να είναι δυνατός ο έλεγχος των πολύ μικρών εταιρειών με εναλλακτική διαδικασία, κάτι που εμπίπτει στην αρχή της αναλογικότητας και αποσκοπεί στην μείωση του διοικητικού φόρτου από όλους τους εμπλεκόμενους.
Παράλληλα, ο ΣΕΛΚ ανέλαβε πρωτοβουλία για την υποβολή πρότασης με σκοπό τη θέσπιση ημεδαπού προτύπου χρηματοοικονομικής πληροφόρησης για μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, στη βάση του αντίστοιχου προτύπου της Διεθνούς Ομοσπονδίας Λογιστών.
Πρόσθετα, ο ΣΕΛΚ συνέχισε την εσωτερική οργανωτική και λειτουργική ενδυνάμωση, ενίσχυσε τον εποπτικό του ρόλο έχοντας εφαρμόσει καινούργιους Πειθαρχικούς και Διοικητικούς Κανονισμούς, ενώ επέδειξε σημαντικό έργο στην πληροφόρηση των μελών του στα θέματα συμμόρφωσης και κυρώσεων σε βάρος της Ρωσίας, εκδίδοντας πάρα πολλές αναφορές και σχετικό Κανονισμό.
Όπου ήταν δυνατό, δείξαμε και το κοινωνικό μας πρόσωπο, προσφέροντας οικονομική βοήθεια σε ευπαθή σύνολα της πατρίδας μας, ως επίσης μέσω και του Ταμείου Ανακούφισης Μελών ΣΕΛΚ.
Εν κατακλείδι, κρίνοντας σήμερα τα όσα έγιναν τη χρονιά που πέρασε, εν μέσω της πανδημίας και της διεθνούς οικονομικής αβεβαιότητας, πιστεύω ότι, υπό τις περιστάσεις, καταφέραμε να κρατήσουμε ψηλά τη σημαία του ΣΕΛΚ. Τα μέλη μας πρέπει να αισθάνονται ικανοποίηση αλλά και υπερηφάνεια απ’ όσα επιτεύχθηκαν σε μια όντως πολύ δύσκολη συγκυρία.
ΝΕΑ ΕΠΟΧΗ
Αγαπητές φίλες και φίλοι,
Η νέα εποχή που έρχεται θα είναι πολύ διαφορετική απ’ όσα ζήσαμε τα προηγούμενα χρόνια. Σ’ αυτή τη νέα εποχή, η Κύπρος πρέπει να διαθέτει μια ισχυρή οικονομία, ένα λειτουργικό κράτος, σύγχρονους θεσμούς και δυναμισμό στις επιχειρήσεις και στο ανθρώπινο δυναμικό της. Χωρίς αυτές τις προϋποθέσεις δεν θα μπορέσουμε να προσφέρουμε στους πολίτες ένα καλύτερο βιοτικό επίπεδο και μια καλύτερη ζωή.
Ο ΣΕΛΚ είναι πανέτοιμος για να βοηθήσει την οικονομία και την Κύπρο, με προτάσεις, με ενέργειες και με πρωτοβουλίες. Είμαστε στη διάθεση της Πολιτείας για το απαιτούμενο βήμα μπροστά.
Η νέα εποχή είναι εδώ και ως Κύπρος θα πρέπει να είμαστε πιστοί στο ραντεβού μας. Και αυτό, είναι το μήνυμα που στέλνουμε σήμερα από το βήμα της Γενικής Συνέλευσης μας: Όλοι μαζί για μια καλύτερη Κύπρο…
ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΕΣ
Αγαπητοί φίλοι
Τελειώνοντας την ομιλία μου, σας ενημερώνω ότι σήμερα ολοκληρώνεται και η θητεία μου στην Προεδρία του ΣΕΛΚ, παραμένοντας όμως μέλος του ΔΣ για ακόμα ένα έτος.
Εύχομαι στο νέο Πρόεδρο καλή επιτυχία στο όμορφο έργο που αναλαμβάνει.
Επίσης, θα ήθελα να εκφράσω τις ευχαριστίες μου προς όλα τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου για τη στενή και αγαστή συνεργασία. Επίσης, θα ήθελα να ευχαριστήσω τον Γενικό Διευθυντή και τους λειτουργούς του ΣΕΛΚ για τη σκληρή εργασία που επιτελούν για το καλό του Συνδέσμου και των μελών μας. Πρόσθετες ευχαριστίες απευθύνω και στα μέλη των Επιτροπών του Συνδέσμου που αφιλοκερδώς προσφέρουν χρόνο και γνώση προς όφελος του ΣΕΛΚ και των μελών.
Θα ήταν παράληψή μου να μην ευχαριστήσω την κυβέρνηση και τα αρμόδια Υπουργεία, το Κοινοβούλιο, την ΑΔΕΕλΕπ, άλλα κυβερνητικά τμήματα και υπηρεσίες, ως επίσης θεσμικά, επαγγελματικά, ακαδημαϊκά ιδρύματα και οργανισμούς, για τη στενή και αγαστή συνεργασία που διαχρονικά έχουμε.
Το μεγαλύτερο, όμως, ευχαριστώ ανήκει σε εσάς τα μέλη μας που στηρίζετε τον ΣΕΛΚ και είστε πάντα δίπλα μας κάθε στιγμή.
Ως τελευταίο σημείο αναφοράς, θα ήθελα να εκφράσω τα ειλικρινή συλλυπητήρια του ΣΕΛΚ και των μελών μας στις οικογένειες δύο αγαπητών συναδέλφων που δυστυχώς χάσαμε την τρέχουσα χρονιά. Αναφέρομαι στον Κωστάκη Χριστοφίδη και στον φίλτατο Πανίκο Τσιαϊλή οι οποίοι διατέλεσαν και πρόεδροι του ΣΕΛΚ, προσφέροντας πολλά τόσο στον ΣΕΛΚ όσο και στο επάγγελμα γενικότερα. Αιωνία η μνήμη τους.
Σας ευχαριστώ πολύ.
ΠΜ