Προειδοποιήσεις ΕΚΤ για την εποπτεία του τομέα των κρυπτονομισμάτων
InBusinessNews 16:27 - 09 Απριλίου 2023
Την άποψη ότι το πρότυπο της επιτροπής της Βασιλείας και η οδηγία της ΕΕ για τους παροχείς υπηρεσιών σε κρυπτονομίσματα (MiCA), η οποία βρίσκεται υπό συζήτηση, δεν θα είναι αρκετές από μόνες τους για την εποπτεία του τομέα των κρυπτονομισμάτων, εξέφρασε η Ελίζαμπεθ Μακόλ, μέλος του Εποπτικού Συμβουλίου (SSM) της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ).
«Δεν είναι αρκετό να προσέχουμε τα κενά, πρέπει να εργαστούμε και για το κλείσιμό τους, ενώ το νέο πρότυπο της Βασιλείας και η MiCA είναι σημαντικοί σταθμοί, φοβάμαι ότι δεν θα είναι επαρκείς από μόνοι τους», ανέφερε η κ. Μακόλ σε ανάρτησή της στο ιστότοπο του SSM.
Η κ. Μακόλ δήλωσε περήφανη για το ότι με την MiCA η Ευρώπη κάνει τα πρώτα βήματα παγκοσμίως για την εποπτεία του κόσμου των κρυπτονομισμάτων, θέτοντας σημαντικές ασφαλιστικές δικλείδες για αποτροπή περιστατικών όπως την κατάρρευση της FTX, με αρχές διακυβέρνησης όπως τον διαχωρισμό κεφαλαίων πελατών και απαιτήσεις για εξωτερικούς ελέγχους.
«Παρόλα αυτά», συγκεκριμένοι τομείς χρειάζονται ενίσχυση» πρόσθεσε, επισημαίνοντας πως με βάση την MiCΑ, η FTX δεν θα θεωρείτο ως σημαντικός παροχέας υπηρεσιών σε κρυπτονομίσματα (CASP) διότι δεν πληρούσε το όριο των 15 εκατομμυρίων ενεργών χρηστών.
Κατ’ ακρίβεια, σημείωσε, η Binance, που είναι ο μεγαλύτερος παίκτης κρυπτονομισμάτων που θεωρείται ότι έχει μεταξύ 28 και 29 εκατομμυρίων ενεργών χρηστών παγκοσμίως, δεν θα εκπληρούσε το όριο για να θεωρηθεί ως σημαντική στην ΕΕ.
Συνεπώς, κατά την άποψή μου θα πρέπει να αξιολογηθεί κατά πόσον τα ποσοτικά μεγέθη εντοπίζουν επαρκώς την σημαντικότητα των CASP, είπε η κ. Μακόλ, προσθέτοντας ότι αυτό θα μπορούσε να λάβει υπόψη τον τύπο των δραστηριοτήτων, όπως το μέγεθος των πλατφορμών διαπραγμάτευσης, ή τα περιουσιακά στοιχεία υπό διαχείριση για τις υπηρεσίες θεματοφυλακής.
Αυτά τα όρια θα πρέπει επίσης να επιμετρηθούν σε επίπεδο ομίλου αντί σε επίπεδο μεμονωμένης οντότητας, συνέχισε.
Σύμφωνα με την κ. Μακόλ, στη βάση της αναλογικότητας, οι σημαντικοί CASP θα πρέπει να υπόκεινται τόσο σε αυστηρότερες απαιτήσεις όσο και ενισχυμένη εποπτεία. Κανένα από τα δύο τυγχάνει αντιμετώπισης από την MiCA, επεσήμανε.
Όπως αναφέρει, οι δραστηριότητες των CASP συχνά είναι αντίστοιχες με αυτές των επενδυτικών εταιρειών στον κόσμο των παραδοσιακών χρηματοοικονομικών υπηρεσιών.
«Θεωρούμε ότι αυτή η συγκεκριμένη προσοχή των αρχών και δυνητικά των νομοθετών είναι αναγκαία, προκειμένου να διασφαλίσουμε ότι αυτές οι οντότητες καλύπτονται από τις κατάλληλες διαδικασίες αδειοδότησης, οι οποίες καλύπτουν τους εγγενείς κινδύνους αυτών των επιχειρηματικών μοντέλων», σημείωσε, προσθέτοντας ότι αυτό θα διασφάλιζε την ισότητα με σεβασμό στην αρχή της αναλογικότητας.
Οι μικρότερες CASP, που δεν παρέχουν διαφορετικές υπηρεσίες και ειδικά αυτές που δεν προσφέρουν ταυτόχρονα πλατφόρμες διαπραγμάτευσης, ανταλλακτήρια και υπηρεσίες θεματοφυλακής μπορεί να παραμείνουν υπό το καθεστώς της MiCA, είπε.
Λέγοντας ότι ανταλλακτήρια όπως την FTX διεξάγουν τις δραστηριότητες τους αξιοποιώντας την δομή του ομίλου, ενώ η MiCa ισχύει μόνο σε επίπεδο μεμονωμένης οντότητας, η κ. Μακόλ υποστήριξε πως μεγάλοι παίκτες όπως η FTX ή η Binance χρειάζονται προσέγγιση σε ενοποιημένη βάση ακόμη και αν αυτό απαιτεί προσαρμογές στην υφιστάμενη νομοθεσία.
«Οι συγκρούσεις συμφέροντος πρέπει να εντοπιστούν σε όλο τον όμιλο και ίσως πέραν από αυτόν, λαμβάνοντας υπόψη συνδεδεμένες εταιρείες», ανέφερε, προσθέτοντας πως η Ευρωπαϊκή Αρχή Τραπεζών και η Ευρωπαϊκή Ένωση Κεφαλαιαγορών θα πρέπει να συστήσουν μηχανισμούς για διασυνοριακή συνεργασία για να διασφαλίσουν ότι υπάρχει σωστή βάση για την φιλοξενούσα εποπτεία επί της οποίας έχει κτιστεί η παροχή διεθνών τραπεζικών εργασιών, έτσι ώστε να αποφευχθεί η εκμετάλλευση (αρμπιτράζ) των διαφορετικών εποπτικών απαιτήσεων όπως τα όρια των ανοιγμάτων βάσει του προτύπου της Βασιλείας για τα κρυπτονομίσματα.