Πώς η AWS βοηθά τις επιχειρήσεις να χρησιμοποιούν υπεύθυνα την τεχνητή νοημοσύνη

Οι τεχνολογικές εξελίξεις είναι αδιαμφισβήτα ασταμάτητες, και πόσο μάλλον, όταν μιλάμε για την τεχνητή νοημοσύνη με αμέτρητες εφαρμογές και αδιανόητες προοπτικές.

Το ΑΙ απασχόλησε έντονα και το μεγάλο γεγονός της AWS, στο Λας Βεγκας, όπου εκεί αναλύθηκαν, τόσο από τεχνολογικής πλευράς οι δυνατότητες αυτής της νέας τεχνολογίας, όσο και από άποψης κοινωνικού αντίκτυπου από τη χρήση της.

Μεγάλο μέρος του Re:Invent, επικεντρώθηκε στις πολυάριθμες υπηρεσίες που προσφέρει η AWS για τις επιχειρήσεις, οι οποίες ενισχύονται και με τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης.

Στο πλαίσιο του Re:Invent η Diya Wynn, η ανώτατη λειτουργός του τμήματος Responsible AI της AWS, μίλησε αποκλειστικά στο InBusinessNews για τον τρόπο με τον οποίο η AWS, βοηθά οργανισμούς και νεοφυείς επιχειρήσεις να εντάξουν την υπευθυνότητα στις λειτουργίες τους, όσον αφορά τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης.

Δίνει επίσης την δική της οπτική όσον αφορά τη συζήτηση γύρω από το φλέγον ζήτημα της ανάγκης για ένα νομοθετικό πλαίσιο που θα καθοδηγεί τις εταιρείες, ώστε η τεχνητή νοημοσύνη να χρησιμοποιείται με σωστό τρόπο και όχι εις βάρος των κοινωνιών.

Τόνισε ακόμη ότι είναι επιτακτική ανάγκη για κάθε εταιρεία, και όχι επιλογή, να μάθει και να χρησιμοποιεί το ΑΙ υπεύθυνα.

Διαβάστε ακόμη:

Πείτε μας λίγα λόγια για το ρόλο σας στην AWS…

Βρίσκομαι στην AWS λίγο παραπάνω από 6,5 χρόνια και είχα ξεκινήσει ως πελάτης που αντιμετώπιζε τις προκλήσεις της υπεύθυνης χρήσης της τεχνητής νοημοσύνης.

Ο ρόλος μου τώρα είναι, μέσα από αυτή τη δουλειά, να βοηθάω τους πελάτες μας να κατανοήσουν τα ρίσκα και τις επιπλοκές που μπορεί να προκύψουν από τη λανθασμένη χρήση ΑΙ, σε διάφορους τομείς, άθελα τους και πώς να το διαχειριστούν. Να κάνουν δηλαδή υπεύθυνη χρήση του ΑΙ.

Το πράττουμε αυτό από το 2020 και τώρα εργαζόμαστε και στο Generative AI μαζί με προγραμματιστές. Παλαιότερα ασχολούμασταν περισσότερο με ανώτατα εκτελεστικά στελέχη εταιρειών γιατί θέλαμε να δουν την υπεύθυνη χρήση του ΑΙ. Πλέον, δεν στοχεύουμε μόνο προγραμματιστές ή τεχνολογικούς αναλυτές. Το υπεύθυνο ΑΙ αφορά όλη τη δομή του οργανισμού.

Σε τι στοχεύει η δική σας ομάδα;

Θέλουμε να χτίσουμε αντίληψη. Είναι μεγάλο κομμάτι αυτό, επειδή κάποιες φορές ο κόσμος δεν γνωρίζει απαραίτητα ή δεν έχει τα κατάλληλα εφόδια για να λειτουργεί υπεύθυνα. Οπότε το κυριότερο μέρος είναι αυτό, να ξεκαθαρίζουμε τη θέση τους και ως οργανισμοί να λειτουργούν υπεύθυνα.

Κάθε περίπτωση είναι διαφορετική;

Ναι αλλά δεν είναι προϋπόθεση. Έχουμε ομάδες που έρχονται σε εμάς και μας λένε ότι οι πελάτες τους ενδιαφέρονται για το υπεύθυνο ΑΙ, και εκεί αρχίζει η δική μας εμπλοκή.

Υπάρχουν και περιπτώσεις που από την ομάδα μας λένε ότι «εδώ πρέπει να υπάρχει περισσότερη υπευθυνότητα», και δίνουμε έμφαση εκεί. Όσον αφορά το Generative AI, η ομάδα μας στο AI Innovation Centre μας, επικεντρώνεται στο να βοηθάει τους πελάτες μας να εντοπίζουν τις ευκαιρίες που προκύπτουν και τις δυνατότητες από το Generative AI, και εργαζόμαστε με τέτοιο τρόπο που το ΑΙ θα εντάσσεται στις εργασίες τους.

Από τη δική σας εμπειρία, θεωρείτε ότι οι οργανισμοί και οι εταιρείες αντιλαμβάνονται τους κινδύνους ή τα ρίσκα από τη μη υπεύθυνη χρήση των εργαλείων ΑΙ;

Όταν ξεκινήσαμε, αρχικά είχα εντοπίσει αρκετούς πελάτες που δεν είχαν πλήρη επίγνωση ή τι γίνεται με το Generative AI. Με το Chat GPT να γίνεται από πέρσι όλο και πιο δημοφιλές, το ενδιαφέρον εκτινάχθηκε. Ακόμη και στα ανώτατα επίπεδα των οργανισμών άρχισε να υπάρχει επίγνωση για το τι συμβαίνει. Για παράδειγμα άρχισαν να μιλάνε για το ζήτημα των πνευματικών δικαιωμάτων και την προστασία τους.

Δεν υπάρχει όμως κάποιο νομοθετικό πλαίσιο προς το παρόν σωστά;

Όχι στην Αμερική δεν υπάρχει κάτι ξεκάθαρο, στην Ευρώπη το πιο κοντινό είναι το πλαίσιο για το ΕΕ ΑΙ. Στις ΗΠΑ κάθε περιοχή έχει τις δικές της αρχές και πολιτικές, και εμείς είμαστε στην αναμονή για κάποιο νομοθετικό πλαίσιο. Ως ομάδα όμως λειτουργούμε σε παγκόσμιο επίπεδο.

Μιας και δραστηριοποιείστε σε αρκετές περιοχές, προσφέρετε εσείς κάποιο πλαίσιο;

Ναι. Έχουμε το δικό μας πλαίσιο που χρησιμοποιούμε καθ’ όλη τη συνεργασία με τους πελάτες μας. Παρέχουμε επτά σημεία τα οποία μας βοηθούν να ξεκλειδώσουμε τις προοπτικές και να εντοπίσουμε τα ρίσκα για κάθε πελάτη. Όταν σκεφτόμαστε για το υπεύθυνο ΑΙ, αυτό πρέπει να γίνεται σαν κάτι λειτουργικό.

Είναι κάτι σαν κουλτούρα που εξελίσσεται συνεχώς. Για παράδειγμα οι προγραμματιστές πρέπει να εντοπίζουν τις προκαταλήψεις μέσα στα δεδομένα και τον αλγόριθμο τους. Είναι και αυτοί μέρος.

Η διαδικασία για τη συνεργασία

Μπορείτε σε συντομία να μας εξηγήσετε τη διαδικασία συνεργασίας με τις εταιρείες; Έρχονται και σας λένε θέλουμε τη στήριξη σας, τι γίνεται μετά;

Αρχικά είναι το κομμάτι του να αντιληφθούν ότι χρειάζονται βοήθεια και ποιοι είναι οι στόχοι τους. Τι θέλουν να κάνουν με τα εργαλεία, ποιο θα είναι το πλαίσιο χρήσης τους και ποια η προσέγγιση τους, η διαχείριση του ΑΙ και οι σχεδιασμοί γύρω από αυτό.

Οπότε εμείς τους πιάνουμε από το χέρι αν θέλετε και τους καθοδηγούμε. Έχουμε επίσης αρκετά σενάρια που μπορούν να εφαρμοστούν για να εντοπιστεί αυτό ακριβώς που χρειάζονται και σε ποιο στάδιο βρίσκονται. Υπάρχει μια εργαλειοθήκη από την AWS που μας βοηθάει να εισηγηθούμε πράγματα. Μιλάμε συνεχώς μαζί με τους πελάτες, καταγράφουμε πράγματα και τους καθοδηγούμε. Οι εισηγήσεις μας διαφέρουν από περίπτωση σε περίπτωση.

Κατά τη διάρκεια αυτής της διαδικασίας χρησιμοποιούν ΑΙ εργαλεία ή απλώς γίνεται συζήτηση;

Θα έλεγα είναι περισσότερο συζήτηση, γιατί πρέπει να καταλάβουμε το προφίλ και να απαντηθεί μία λίστα από ερωτήματα που έχουμε για να δημιουργήσουμε το πλαίσιο του κάθε πελάτη.

Είναι εφικτό για μια εταιρεία που στο παρελθόν χρησιμοποιούσε λανθασμένα το ΑΙ να αντιστρέψει την κατάσταση και από εδώ και πέρα να είναι πιο υπεύθυνη;

Ναι είναι εφικτό. Υπάρχουν τρεις κατηγορίες πελατών κατά τη γνώμη μου. Αυτοί που θέλουν να κάνουν καλό και λένε ότι πρέπει να είμαστε υπεύθυνοι και οι σωστές πρακτικές είναι σημαντικό μέρος για εμάς. Μετά είναι οι εταιρείες που είχαν κάποια έκθεση και κάτι πήγε λάθος, οπότε τώρα αναγκάζονται να αρχίσουν να σκέφτονται ότι πρέπει να λειτουργούν πιο υπεύθυνα και εν τέλει το κάνουν.

Υπάρχουν όμως και οι πελάτες που έχουν ακούσει για την τεχνητή νοημοσύνη, αλλά δεν είναι έτοιμοι να προχωρήσουν και ίσως να περιμένουν κάποιο νομοθετικό πλαίσιο να τους «αναγκάσει» να λειτουργούν αλλιώς.

Υπάρχει διαφορά μεταξύ επιχειρήσεων και startups όσον αφορά τη χρήση ΑΙ και ποια πλευρά είναι πιο υπεύθυνη;

Υπάρχουν σίγουρα σημαντικές διαφορές μεταξύ επιχειρήσεων και νεοφυών επιχειρήσεων. Κάποιοι οργανισμοί έχουν παγκόσμια εμβέλεια, γραφειοκρατία και αρκετές διαδικασίες. Οπότε χρειάζεται λίγο περισσότερο να υιοθετήσουν νέες πρακτικές. Είναι δύσκολο για τα μεγάλα καράβια να αλλάξουν πορεία σωστά; Δεν είναι κάτι που γίνεται εν μία νυκτί.

Μετά έχουμε startups διαφόρων μεγεθών που μπορεί να έχουν περισσότερη πολυπλοκότητα. Γενικότερα όμως, οι startups είναι πιο ελαστικές για να αλλάξουν. Μπορεί να μην έχουν τα πλήρη εφόδια, έχουν όμως πιο αφοσιωμένες ομάδες.

Οπότε πιστεύω αυτές είναι οι βασικές διαφορές και όχι απαραίτητα ποιος είναι καλύτερος. Ίσως έχουν λίγο προβάδισμα οι startups διότι είναι πιο καινούργιες εταιρείες σε νεαρά στάδια. Και κάποιες από αυτές χτίζονται μέσω της AWS, οπότε αποκτούν αυτή τη γνώση και πλεονέκτημα.

Καθώς οδεύουμε στο 2024 ποιο είναι το μήνυμα σας προς τις εταιρείες, τις startups και οποιονδήποτε θέλει να χρησιμοποιήσει υπεύθυνα το ΑΙ;

Αυτό που θα ήθελα να πω είναι ότι η υπεύθυνη χρήση του ΑΙ είναι επιτακτική ανάγκη για κάθε εταιρεία και επιχείρηση. Δεν είναι προαιρετική. Δεν θα έπρεπε να είναι επιλογή και χρειάζεται να δουλέψουμε με τέτοιο τρόπο που το υπεύθυνο ΑΙ θα είναι ενσωματωμένο στις βασικές δομές του οργανισμού.

Δειτε Επισης

Οι ανερχόμενες τεχνολογίες που θα κυριαρχήσουν το 2025-Οι διαπιστώσεις του EIC
Μνημόνια-ορόσημο και σημαντικό βήμα για να καταστεί η Κύπρος κορυφαίος παγκόσμιος κόμβος στον διαστημικό τομέα
Η μαγεία του Fintech σε επίδειξη στη Λεμεσό, καθώς το CFS 2024 κλέβει την παράσταση
Βαλεντίνος Πολυκάρπου: Σημαντικό βήμα για την ανάπτυξη του τομέα της τεχνολογίας τα διατάγματα Παναγιώτου
H Cyta έτοιμη για την ψηφιακή ταυτότητα από τις 23 Δεκεμβρίου
Ε.Ε.: Εντείνει τις πιέσεις στην Apple να ανοίξει το λειτουργικό σύστημα iPhone σε ανταγωνιστές
Σε λειτουργία ο «Ψηφιακός Βοηθός»-Η πρώτη εφαρμογή παραγωγικής τεχνητής νοημοσύνης στο κυπριακό δημόσιο
Συγχωνεύονται Entersoft και Softone...Ο ενιαίος οργανισμός που δημιουργείται και η διοικητική ομάδα του νέου ομίλου
Πώς η πρόβλεψη ζήτησης λύνεται με το ERP
Συμφωνία ΑΔΜΗΕ-Serverfarm για ανάπτυξη και λειτουργία υπερσύγχρονων Data Centers στην Ελλάδα