Το όνομα της κυπριακής ταυτότητας

Το brand name ενός προϊόντος είναι το Α και το Ω μιας επιχείρησης. Χαλούμι, μπύρα, ζιβανία, αλλαντικά, φάρμακα, πλαστικοί σωλήνες και είδη αλουμινίου είναι μόνο μερικά από τα αυθεντικά κυπριακά προϊόντα, που πρωταγωνιστούν στην αγορά της Κύπρου, αποτελώντας σε ουκ ολίγες περιπτώσεις, την  ταυτότητα του κυπριακού επιχειρείν στο εξωτερικό. Για τη συμβολή του κράτους στην ανάδειξη των κυπριακών προϊόντων μας μιλά η διευθύντρια της Υπηρεσίας Εμπορίου του Υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας, Παναγιώτα Πατσαλή.

‘Eχει γίνει πλέον κατανοητό από πλείστες εταιρείες, μικρού ή μεγάλου μεγέθους, πόσο επωφελής είναι για την επιβίωση και την ανάπτυξή τους η δημιουργία αυθεντικών κυπριακών brands, η οποία συντείνει και στην καλή τους φήμη. Σήμερα, όλο και περισσότερες κυπριακές επιχειρήσεις στρέφονται στην εγχώρια παραγωγή των δικών τους προϊόντων, ενώ δεν απουσιάζουν και οι περιπτώσεις που αυτή πραγματοποιείται στο εξωτερικό για διάφορους λόγους, με κυριότερο από αυτούς το κόστος.

Η Κυβέρνηση στηρίζει τις επιχειρήσεις αυτές, επισημαίνει η κ. Πατσαλή, δίνοντας τους την απαραίτητη ώθηση, προκειμένου να βελτιώσουν περαιτέρω την ανταγωνιστικότητα των προϊόντων τους.

Σήμερα που η γενική εικόνα έχει αλλάξει, με τον καταναλωτή να καθορίζει τους κανόνες, την αύξηση των τιμών και την άνοδο των private labels, ποια θέση παίρνουν τα κυπριακά προϊόντα;

Οι συνθήκες έντονου ανταγωνισμού, που επικρατούν σήμερα στις αγορές, υποχρεώνουν τις επιχειρήσεις να βρουν τρόπους να ξεχωρίσουν τα προϊόντα τους έναντι των ανταγωνιστών τους, να αποκτήσουν την αφοσίωση των πελατών τους, να διευρύνουν τον βαθμό αναγνωρισιμότητάς τους και να καταστούν ανθεκτικά σε αρνητικές συγκυρίες της οικονομίας.

Ένας τέτοιος τρόπος είναι και το branding, δηλαδή η διαδικασία μάρκετινγκ με την οποία η επιχείρηση δημιουργεί το δικό της brand, με στόχο την επικράτηση του προϊόντος της στη συνείδηση του καταναλωτή - αγοραστή.

Αρκετά κυπριακά προϊόντα έχουν καταφέρει να εδραιωθούν στη συνείδηση των Κυπρίων καταναλωτών, λόγω καλύτερης και σταθερότερης ποιότητας, αξιώνοντας πολλές φορές και υψηλότερες τιμές.

Το νέο σκηνικό                                                                                            

Η πανδημία του κορωνοϊού έχει επηρεάσει τις εξαγωγές των κυπριακών προϊόντων;                                                                            

Μέχρι και το πρώτο εννιάμηνο του 2021, για το οποίο έχουμε επίσημα στατιστικά στοιχεία, οι εγχώριες εξαγωγές, παρά τις αρνητικές συνέπειες της πανδημίας στο διεθνές εμπόριο με την εκτόξευση των τιμών των ενεργειακών και άλλων πρώτων υλών, συνέχισαν να παρουσιάζουν αύξηση. Συγκεκριμένα, η αύξηση αυτή είναι της τάξης του 14%, σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.

Οι μεγαλύτερες εξαγωγές αφορούν σε πετρελαιοειδή, φάρμακα, χαλούμι, ανακυκλώσιμα υλικά από χαρτί, γυαλί, μέταλλα και πλαστικά, πατάτες, φρούτα, χυμούς, τηλεπικοινωνιακό εξοπλισμό και άλλα.

Πώς διαμορφώνεται το όλο σκηνικό το 2022;

Το 2022 οι συνέπειες της πανδημίας θα συνεχίσουν να λειτουργούν περιοριστικά για το διεθνές εμπόριο, αλλά τώρα είμαστε πιο αισιόδοξοι ότι μέσω στοχευμένων πολιτικών και μέτρων, τα επόμενα θα είναι χρόνια ανάκαμψης και ανάπτυξης για τις κυπριακές εξαγωγές.

Συγκεκριμένα, για την ενίσχυση των εξαγωγών - που αποτελεί πρωταρχικό στόχο για το Υπουργείο μας - καταβάλλεται κάθε δυνατή προσπάθεια για να δοθεί στήριξη στις επιχειρήσεις για τη διεύρυνση της παραγωγικότητας και της ανταγωνιστικότητάς τους, προκειμένου να διευρύνουν τον εξαγωγικό τους προσανατολισμό.

Κρατική ενίσχυση

Με ποιους τρόπους το κράτος ενισχύει τις επιχειρήσεις στην όλη τους προσπάθεια;

Η Κυβέρνηση στηρίζει ποικιλοτρόπως τις επιχειρήσεις αυτές, δίνοντας τους την απαραίτητη ώθηση, προκειμένου να βελτιώσουν περαιτέρω την ανταγωνιστικότητα των προϊόντων τους, να αποκτήσουν μεγαλύτερη εξωστρέφεια και να διεισδύσουν σε περισσότερες και μεγαλύτερες αγορές.

Σε αυτό το πλαίσιο οι επιχειρήσεις και ιδιαίτερα οι ΜμΕ ενισχύονται σημαντικά, μέσω της διάθεσης πόρων από χρηματοδοτικά προγράμματα της ΕΕ και εθνικούς πόρους, με στόχο την αναβάθμιση των υποδομών τους, την τεχνολογική και πράσινη ανάπτυξή τους.

Πόσο συμβάλλει η προβολή των προϊόντων, όταν μάλιστα πολλά από αυτά έχουν βραβευθεί;

Η προβολή, μέσω διαφόρων εργαλείων, των εταιρειών που έχουν βραβευτεί και όχι μόνο, τις έχει βοηθήσει σημαντικά στην περαιτέρω διείσδυση των προϊόντων τους σε νέες αγορές, καθώς και στη βελτίωση της εικόνας, του κύρους, της αίγλης και της αναγνωσιμότητας των προϊόντων τους στην Κύπρο και στο εξωτερικό.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα προς αυτή την κατεύθυνση είναι η καθιέρωση του θεσμού του Βραβείου Εξαγωγών, μέσω του οποίου επιβραβεύεται ο εξαγωγικός προσανατολισμός των επιχειρήσεων στον γεωργικό και τον βιομηχανικό κλάδο καθώς και στον τριτογενή τομέα.

Κυπριακή Εθνική Ταυτότητα

Στην Κύπρο υπάρχουν πολλές επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως μεγέθους, που παράγουν κυπριακά προϊόντα κι εξάγουν στο εξωτερικό. Πόσο σημαντικό είναι το branding;

Αρκετές κυπριακές εταιρείες, ανεξαρτήτως μεγέθους, αντιλαμβανόμενες τα οφέλη του branding, έχουν δημιουργήσει μια ταυτότητα, ένα brand name για το προϊόν τους, το οποίο τις βοηθά να διαφοροποιηθούν από τους ανταγωνιστές τους, να προσελκύσουν και να διατηρήσουν αφοσιωμένους πελάτες. Τέτοια παραδείγματα επιτυχημένων κυπριακών brand names υπάρχουν πολλά και καλύπτουν κυρίως παραδοσιακά γαλακτοκομικά προϊόντα, όπως χαλούμι, αναρή, τραχανά, γιαούρτι, παφίτικο τυρί, τοπικά κρασιά, μπύρα και ζιβανία, παραδοσιακά αλλαντικά (λούντζα, λουκάνικα, ποσιρτή, χοιρομέρι), χυμούς, άλευρα, ζυμαρικά και πουργούρι, φάρμακα, βιολογικά προϊόντα και καλλυντικά, συστήματα πλαστικών σωλήνων και άλλων προϊόντων, κατασκευαστικά παιγνίδια, προϊόντα αλουμινίου και άλλα.

Το Υπουργείο Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας έχει θεσπίσει την Εθνική Ταυτότητα Κυπριακών Προϊόντων. Μιλήστε μας για την ενέργεια αυτή.

Πρώτιστος στόχος του υπουργείου είναι να στηρίξει τους Κύπριους παραγωγούς και τα κυπριακά προϊόντα, μέσα από την πιστοποίηση και ανάδειξη της προέλευσής τους. Γι’ αυτό προχώρησε με τη διενέργεια διαγωνισμού εθνικής ταυτότητας για τη θέσπιση Εθνικής Ταυτότητας Κυπριακών Προϊόντων, δηλαδή, branding. Η Κυπριακή Εθνική Ταυτότητα, η οποία θα αποτυπώνεται σε μορφή σήματος που θα είναι προαιρετικό, θα αναδεικνύει τις ιδιαιτερότητες και τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των προϊόντων, με απώτερο σκοπό τη στήριξη των κυπριακών επιχειρήσεων, οι οποίες καλούνται να αντιμετωπίσουν τις δυσκολίες ενός έντονα διεθνούς ανταγωνιστικού περιβάλλοντος, καθώς και τις προκλήσεις που δημιούργησε η πανδημία.

Το σήμα θα χρησιμοποιείται σε προωθητικές ενέργειες/δράσεις των κυπριακών προϊόντων σε αγορές - στόχους που διαθέτουν προοπτική για εξαγωγές και έχουν στρατηγική σημασία για την Κύπρο.

Ποιος είναι ο σκοπός της Εθνικής Ταυτότητας;                                                  

Βασικός σκοπός της Εθνικής Ταυτότητας είναι η εδραίωση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών στα κυπριακά προϊόντα και η προτίμησή τους τόσο εντός της Κύπρου όσο και στο εξωτερικό. Ακόμα, η προστασία των συμφερόντων των καταναλωτών από απομιμήσεις, η ενίσχυση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και η διάσωση όσο το δυνατόν περισσότερων θέσεων εργασίας. Η Εθνική Οπτική Ταυτότητα θα είναι στη διάθεση όλων των επιχειρήσεων που παράγουν προϊόντα στην Κύπρο, υποβάλλοντας τη δραστηριότητά τους στο σύστημα απονομής εθελοντικά. Με τον τρόπο αυτό, τα κυπριακά προϊόντα που θα φέρουν την εθνική σφραγίδα πιστοποιημένης προέλευσης, θα διακρίνονται στην εγχώρια και στη διεθνή αγορά.

Ενέργειες προώθησης 

Το Υπουργείο Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας πραγματοποιεί μια σειρά από ενέργειες, για να συμβάλει στην προσπάθεια προώθησης των κυπριακών προϊόντων. Σύμφωνα με την κ. Πατσαλή, εφαρμόζεται ένα στοχευμένο πακέτο δράσεων, που μεταξύ άλλων, περιλαμβάνουν:

• Τη συμμετοχή επιχειρήσεων με κρατικό περίπτερο σε εκθέσεις του εξωτερικού, όπως οι Gulfood, SIAL και FoodExpo.

• Διοργάνωση γευστολογικών δοκιμών προϊόντων σε επιλεγμένες αγορές.

• Καταχώρηση άρθρων σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή.

• Φιλοξενία ξένων αγοραστών, δημοσιογράφων ή influencers στην Κύπρο.

• Επιχορήγηση της ιδιωτικής συμμετοχής επιχειρήσεων σε εμπορικές εκθέσεις.

• Δημιουργία εθνικής οπτικής ταυτότητας (branding) για τον κυπριακό οίνο.

• Αναβάθμιση της Υπηρεσίας Export Helpdesk, η οποία σε συνεργασία με τα εμπορικά μας κέντρα στο εξωτερικό, φέρνουν σε επαφή τους ενδιαφερόμενους εξαγωγείς με τους δυνητικούς συνεργάτες τους. Παράλληλα, έχει καταρτιστεί πλάνο για τη δυναμική επανεκκίνηση των εμπορικών μας αποστολών σε αγορές - κλειδιά του εξωτερικού.

• Στο πλαίσιο του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, το υπουργείο θα εφαρμόσει νέο σχέδιο για την Ενίσχυση Εξωστρέφειας των Επιχειρήσεων, το οποίο θα επιχορηγεί σειρά από δράσεις που θα συνδράμουν στην αύξηση της ανταγωνιστικότητας των προϊόντων και στην ανάπτυξη νέων καινοτόμων ειδών.

 

 

Δειτε Επισης

REGIS
MUSKITA
ΟΜΙΛΟΣ PETA
ΟΜΙΛΟΣ ΦΩΤΟΣ ΦΩΤΙΑΔΗΣ ΧΥΜΟΙ ΕΝΑ
ΟΜΙΛΟΣ ΦΩΤΟΣ ΦΩΤΙΑΔΗΣ ΑΓΡΟΣ
Aroxol
ΕΥΡΗΚΑ ΜΑΣΣΑΛΙΑΣ
ΑΔΕΛΦΟΙ ΠΕΤΡΟΥ ΠΡΟΪΟΝΤΑ ΑΛΑΜΠΡΑ
Το όνομα της κυπριακής ταυτότητας