Κατώτατος μισθός πολλών… ταχυτήτων στις χώρες της Ε.Ε.(πίνακες)
06:35 - 26 Ιανουαρίου 2022
Με την Κύπρο να συγκαταλέγεται στη λίστα των έξι από τα 27 κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης που δεν έχουν μέχρι σήμερα θεσπίσει εθνικούς κατώτατους μισθούς, η Κυβέρνηση θέτει ως στόχο, όπως είναι γνωστό, την εισαγωγή του θεσμού στη χώρα μας εντός του 2022.
Οδηγό της Κυβέρνησης στην προσπάθειά της αυτή αποτελούν οι μελέτες που έγιναν με τη συμμετοχή της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας (ILO) και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, λαμβάνοντας δεδομένα και καλές πρακτικές από οκτώ ευρωπαϊκές χώρες με παρόμοια εργασιακά συστήματα, όπως είναι αυτό της Κύπρου.
Διαβάστε ακόμη:
Τα 30+ πεντάστερα ξενοδοχεία της Κύπρου
Πριν από το καλοκαίρι η λειτουργία του Bean Bar στη Μακαρίου
Ψάχνει προσωπικό ο νέος all day προορισμός της Λεμεσού
Όσον αφορά τα άλλα πέντε κράτη-μέλη της Ε.Ε. στα οποία δεν υπάρχει κατώτατος μισθός, πέραν της Κύπρου, αυτά είναι η Ιταλία, η Σουηδία, η Δανία, η Αυστρία και η Φιλανδία, ενώ στη χώρα μας-αξίζει να σημειωθεί- ο κατώτατος μισθός καλύπτει συγκεκριμένα επαγγέλματα, βάσει του περί Κατώτατων Μισθών Διατάγματος του 2012.
Ο κοινωνικός διάλογος στην Κύπρο για θέσπιση κατώτατου μισθού ξεκίνησε τον περασμένο Νοέμβριο σε επίπεδο Εργατικού Συμβουλευτικού Σώματος, με την επιχειρηματική κοινότητα πάντως να εκφράζει έντονες ανησυχίες σε ό,τι αφορά το πλαίσιο από το οποίο θα διέπεται η θεσμοθέτηση και εφαρμογή του.
Καίριο ερώτημα το οποίο ο επιχειρηματικός κόσμος αναμένει να απαντηθεί από την Κυβέρνηση, αποτελεί το ύψος στο οποίο θα κλειδώσει ο κατώτατος μισθός. Στο πλαίσιο αυτό, επιχειρηματικός κόσμος κρούει τον κώδωνα του κινδύνου και προειδοποιεί ότι ένας πιθανός καθορισμός κατώτατου μισθού σε υψηλά επίπεδα, θα δημιουργήσει αλυσιδωτά προβλήματα στην επιχειρηματικότητα και γενικότερα την οικονομία, δεδομένου πως αρκετές επιχειρήσεις δεν θα είναι σε θέση να ανταποκριθούν με αποτέλεσμα να αναγκαστούν να προβούν σε απολύσεις.
Διαβάστε ακόμη:
Το σήμα κινδύνου για κατώτατο μισθό και τι ζητούν οι επιχειρηματίες
Σε αναμμένα κάρβουνα για τον κατώτατο μισθό οι επιχειρήσεις
Ο κατώτατος μισθός και πώς τον βλέπουν ΔΗΣΥ, ΑΚΕΛ και ΔΗΚΟ
Έρευνα την οποία πραγματοποίησε το InBusinessNews κατέδειξε ότι ο κατώτατος μίσθος στα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης τα οποία τον εφάρμοζουν «τρέχει» με πολλές ταχύτητες, καθώς κυμαίνεται μεταξύ των 330 ευρώ και των 2200 ευρώ, ενώ την ίδια ώρα, οι ευρωβουλευτές συζητούν για τη δημιουργία ενός νέου σχεδίου.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Στατιστικής Υπηρεσίας (Eurostat), και το 2021, το Λουξεμβούργο, η Ιρλανδία και η Ολλανδία βρίσκονταν στην κορυφή του πίνακα με τους υψηλότερους κατώτατους μισθούς. Από την άλλη, οι χώρες με το χαμηλότερο κατώτερο μισθό, ήταν η Βουλγαρία, το Μαυροβούνιο και η Αλβανία.
Αναλυτικότερα, η Eurostat, χωρίζει σε τρεις κατηγορίες τον κατώτατο μισθό που δίνεται και επικεντρώνεται στα 21 κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης που το εφαρμόζουν.
Η πρώτη κατηγορία αφορά τον κατώτατο μέχρι €700 το μήνα. Σε αυτή την κατηγορία βρίσκονται δέκα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης: Η Λιθουανία (€642), η Σλοβακία (€623), η Πολωνία (€619.46), η Τσεχία (€596.36), η Εσθονία (€584), η Κροατία (€567.32), η Λετονία (€500), η Ουγγαρία (€476) η Ρουμανία (€466.72), και η Βουλγαρία (€332.34).
Η δεύτερη κατηγορία αφορά τον κατώτατο μεταξύ €700 και €1100 το μήνα. Εδώ εντοπίζονται τέσσερα κράτη-μέλη: Η Σλοβενία (€1024.24), η Μάλτα (€784.68), η Πορτογαλία (€775.83) και η Ελλάδα (€758.33).
Τέλος, στην τρίτη κατηγορία είναι ο κατώτατος πέραν των €1100 το μήνα. Σε αυτή την κατηγορία εμπίπτουν επτά κράτη-μέλη: Το Λουξεμβούργο (€2,201.93), η Ιρλανδία (€1,723.80), η Ολλανδία (€1,701.00), το Βέλγιο (€1,625.72), η Γερμανία (€1,585.00), η Γαλλία (€1,554.58) και η Ισπανία (€1,108.33).
Υπενθυμίζεται ότι έξι κράτη-μέλη της Ε.Ε. (Δανία, Ιταλία, Κύπρος, Αυστρία, Φιλανδία και Σουηδία) δεν έχουν κατώτατο μισθό. Επιπρόσθετα, με την αποχώρηση του Ηνωμένου Βασιλείου, η Eurostat διαθέτει στοιχεία για 27 κράτη-μέλη.
Ο κατώτατος μηνιαίος μισθός στην Ευρώπη (σε ευρώ) όπως παρουσιάζεται από την Eurostat:
Χώρα |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
Λουξεμβούργο |
1,998.59 |
2,089.75 |
2,141.99 |
2,201.93 |
Ιρλανδία |
1,613.95 |
1,656.20 |
1,706.90 |
1,723.80 |
Ολλανδία |
1,594.20 |
1,635.60 |
1,680.00 |
1,701.00 |
Βέλγιο |
1,562.59 |
1,593.81 |
1,625.72 |
1,625.72 |
Γερμανία |
1,506.00 |
1,561.00 |
1,544.00 |
1,585.00 |
Γαλλία |
1,498.47 |
1,521.22 |
1,539.42 |
1,554.58 |
Ισπανία |
858.55 |
1,050.00 |
1,108.33 |
1,108.33 |
ΗΠΑ |
1,077.94 |
1,104.28 |
1,122.22 |
1,057.44 |
Σλοβενία |
842.79 |
886.63 |
940.58 |
1,024.24 |
Μάλτα |
747.54 |
761.97 |
777.10 |
784.68 |
Πορτογαλία |
676.67 |
700.00 |
740.83 |
775.83 |
Ελλάδα |
683.76 |
758.33 |
758.33 |
758.33 |
Λιθουανία |
400.00 |
555.00 |
607.00 |
642.00 |
Σλοβακία |
480.00 |
520.00 |
580.00 |
623.00 |
Πολωνία |
480.20 |
529.46 |
583.48 |
619.46 |
Τσεχία |
468.87 |
524.62 |
546.00 |
596.36 |
Εσθονία |
500.00 |
540.00 |
584.00 |
584.00 |
Κροατία |
465.72 |
506.94 |
546.07 |
567.32 |
Λετονία |
430.00 |
430.00 |
430.00 |
500.00 |
Ουγγαρία |
418.47 |
460.74 |
451.51 |
476.00 |
Ρουμανία |
407.45 |
439.35 |
460.77 |
466.72 |
Σερβία |
282.51 |
308.41 |
344.43 |
366.13 |
Β. Μακεδονία |
282.48 |
341.00 |
342.12 |
358.97 |
Τουρκία |
380.16 |
389.67 |
383.40 |
346.62 |
Βουλγαρία |
260.76 |
286.33 |
311.89 |
332.34 |
Μαυροβούνιο |
288.05 |
331.33 |
331.33 |
331.33 |
Αλβανία |
190.58 |
211.99 |
209.10 |
244.56 |
Δανία |
- |
- |
- |
- |
Ιταλία |
- |
- |
- |
- |
Κύπρος |
- |
- |
- |
- |
Αυστρία |
- |
- |
- |
- |
Φιλανδία |
- |
- |
- |
- |
Σουηδία |
- |
- |
- |
- |
Ισλανδία |
- |
- |
- |
- |
Νορβηγία |
- |
- |
- |
- |
Ελβετία |
- |
- |
- |
- |
Ηνωμένο Βασίλειο |
1,467.19 |
1,517.11 |
1,583.31 |
- |
Μεταξύ των 21 κρατών-μελών της Ε.Ε. που παρέχεται κατώτατος μισθός, παρατηρείται ότι η διαφορά από τον χαμηλότερο (Βουλγαρία €332.34) με τον υψηλότερο (Λουξεμβούργο €2,201.93) είναι 562.55%.
Ωστόσο, οι διαφορές στους κατώτατους μισθούς μεταξύ των κρατών μελών της Ε.Ε. είναι σημαντικά μικρότερες εφόσον ληφθούν υπόψη οι διαφορές στα επίπεδα τιμών: Όταν εκφράζονται σε πρότυπο αγοραστικής δύναμης (PPS), οι κατώτατοι μισθοί στα κράτη μέλη με χαμηλότερα επίπεδα τιμών γίνονται σχετικά υψηλότεροι και σχετικά χαμηλότεροι σε κράτη μέλη με υψηλότερα επίπεδα τιμών.
Με βάση λοιπόν την αγοραστική δύναμη ο πίνακας διαμορφώνεται ως εξής:
Χώρα |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 (εκτίμηση) |
Λουξεμβούργο |
1,537.03 |
1,583.73 |
1,575.10 |
1,619.17 |
Γερμανία |
1,420.08 |
1,454.49 |
1,426.84 |
1,464.73 |
Ολλανδία |
1,395.91 |
1,402.37 |
1,442.63 |
1,460.66 |
Βέλγιο |
1,364.67 |
1,384.38 |
1,411.29 |
1,411.29 |
Γαλλία |
1,316.92 |
1,341.18 |
1,349.58 |
1,362.87 |
Ιρλανδία |
1,203.18 |
1,223.12 |
1,254.58 |
1,267.00 |
Σλοβενία |
967.81 |
1,019.69 |
1,086.82 |
1,183.48 |
Ισπανία |
890.06 |
1,090.65 |
1,159.97 |
1,159.970 |
Πολωνία |
827.70 |
871.45 |
986.10 |
1,061.95 |
Τουρκία |
776.06 |
851.95 |
859.18 |
1,044.42 |
Λιθουανία |
593.34 |
809.20 |
879.70 |
930.43 |
ΗΠΑ |
926.14 |
924.48 |
920.35 |
920.35 |
Μάλτα |
867.53 |
880.16 |
881.48 |
890.08 |
Ελλάδα |
789.41 |
878.84 |
883.72 |
883.72 |
Πορτογαλία |
768.13 |
799.50 |
832.78 |
872.12 |
Ρουμανία |
732.53 |
793.54 |
836.63 |
862.89 |
Κροατία |
657.64 |
710.50 |
775.65 |
811.45 |
Τσεχία |
643.74 |
692.62 |
729.60 |
759.58 |
Ουγγαρία |
656.32 |
685.86 |
711.75 |
740.04 |
Β. Μακεδονία |
566.73 |
685.34 |
679.45 |
712.89 |
Σλοβακία |
569.95 |
602.14 |
656.82 |
705.52 |
Εσθονία |
599.30 |
633.00 |
698.70 |
698.70 |
Λετονία |
561.02 |
552.48 |
562.02 |
653.51 |
Σερβία |
506.41 |
545.78 |
597.59 |
635.09 |
Βουλγαρία |
504.13 |
536.93 |
559.40 |
596.08 |
Μαυροβούνιο |
501.95 |
581.33 |
586.82 |
586.82 |
Αλβανία |
337.25 |
367.37 |
365.50 |
421.74 |
Δανία |
- |
- |
- |
- |
Ιταλία |
- |
- |
- |
- |
Κύπρος |
- |
- |
- |
- |
Αυστρία |
- |
- |
- |
- |
Φιλανδία |
- |
- |
- |
- |
Σουηδία |
- |
- |
- |
- |
Ισλανδία |
- |
- |
- |
- |
Νορβηγία |
- |
- |
- |
- |
Ελβετία |
- |
- |
- |
- |
Ηνωμένο Βασίλειο |
1,231.36 |
1,284.84 |
1,348.67 |
- |
Επομένως, ο κατώτατος μισθός μεταξύ των 21 κρατών-μελών, με βάση πλέον και την αγοραστική δύναμη από το χαμηλότερο (Βουλγαρία €596.08) με τον υψηλότερο (Λουξεμβούργο €1619.17) είναι 171.64%.
«Ψήνουν» νέα οδηγία
Αξίζει να σημειωθεί ότι στο τραπέζι των συζητήσεων βρέθηκε πρόσφατα στο Ευρωκοινοβούλιο η θέσπιση ενός πιο δίκαιου κατώτατου μισθού. Οι ευρωβουλευτές εξέτασαν ένα νέο σχέδιο για τη διασφάλιση ενός εισοδήματος όλων των εργαζομένων.
Συγκεκριμένα, οι ευρωβουλευτές αποφάσισαν τον περασμένο Νοέμβριο να ξεκινήσουν συνομιλίες για μια οδηγία που θα εγγυάται σε όλους τους εργαζόμενους στην Ε.Ε. έναν δίκαιο και επαρκή κατώτατο μισθό.
Το Κοινοβούλιο ενέκρινε την εντολή που συμφωνήθηκε από την Επιτροπή Απασχόλησης και Κοινωνικών Υποθέσεων με 443 ψήφους υπέρ, 192 κατά και 58 αποχές. Οι διαπραγματεύσεις μπορούν να ξεκινήσουν μόλις το Συμβούλιο εγκρίνει τη δική του θέση.
Το σχέδιο οδηγίας για τον κατώτατο μισθό αποσκοπεί στη θέσπιση ελάχιστων απαιτήσεων για τη διασφάλιση ενός εισοδήματος που επιτρέπει ένα αξιοπρεπές βιοτικό επίπεδο για τους εργαζόμενους και τις οικογένειές τους. Αυτό μπορεί να πραγματοποιηθεί, είτε μέσω ενός υποχρεωτικού κατώτατου μισθού (το χαμηλότερο επίπεδο μισθού που επιτρέπεται από το νόμο) είτε επιτρέποντας στους εργαζόμενους να διαπραγματεύονται τους μισθούς τους με τους εργοδότες τους μέσω συλλογικών διαπραγματεύσεων.
Το Κοινοβούλιο θέλει επίσης να ενισχύσει και να επεκτείνει την κάλυψη των συλλογικών διαπραγματεύσεων υποχρεώνοντας τα κράτη μέλη με λιγότερο από το 80% των εργαζομένων που καλύπτονται από αυτές τις συμφωνίες να λάβουν ενεργά μέτρα για την προώθηση αυτού του εργαλείου.
Νωρίτερα τον ίδιο μήνα, είχε παρουσιαστεί στο Ευρωκοινοβούλιο, ένα νέο προσχέδιο νόμου της Ε.Ε. που θα εξασφαλίζει την προστασία των μισθών σε όλα τα κράτη-μέλη, προκειμένου να διασφαλιστεί αξιοπρεπές βιοτικό επίπεδο για τους εργαζόμενους και τις οικογένειές τους.
Σε ψηφοφορία, οι ευρωβουλευτές στην Επιτροπή Απασχόλησης και Κοινωνικών Υποθέσεων υποστήριξαν τη θέσπιση ελάχιστων απαιτήσεων για την προστασία των μισθών σε ολόκληρη την Ε.Ε., είτε με τη θέσπιση ενός νόμιμου μισθού (ο χαμηλότερος μισθός που επιτρέπεται από το νόμο), είτε επιτρέποντας στους εργαζόμενους να διαπραγματεύονται τους μισθούς τους με τους εργοδότες τους. Η νέα νομοθεσία θα πρέπει να ισχύει για όλους τους εργαζόμενους στην Ε.Ε. που έχουν σύμβαση εργασίας ή σχέση εργασίας.
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, τα κράτη μέλη πρέπει να αξιολογήσουν και να αναφέρουν εάν οι υποχρεωτικοί κατώτατοι μισθοί είναι επαρκείς χρησιμοποιώντας κριτήρια για τη δημιουργία αξιοπρεπών συνθηκών εργασίας και διαβίωσης και να περιλαμβάνουν στοιχεία όπως η αγοραστική δύναμη και το ποσοστό φτώχειας. Τα κράτη μέλη στα οποία ο κατώτατος μισθός προστατεύεται αποκλειστικά μέσω συλλογικών συμβάσεων δεν θα υποχρεωθούν να θεσπίσουν νομοθετικούς μισθούς ή να καταστήσουν τις συμφωνίες αυτές καθολική εφαρμογή.