Συμφωνία στη διαμάχη Airbus-Boeing
16:33 - 15 Ιουνίου 2021
Συμφωνία στη διαμάχη για τις κρατικές ενισχύσεις Airbus-Boeing ανακοίνωσε ο Αντιπρόεδρος της Κομισιόν Βάλντις Ντομπρόσβκις στο περιθώριο της Συνόδου ΕΕ-ΗΠΑ. Τη συμφωνία είχαν επιβεβαιώσει νωρίτερα κοινοτικοί αξιωματούχοι, ενώ η Πρόεδρος της Κομισιόν είχε δηλώσει ότι "αυτό ανοίγει πραγματικά ένα νέο κεφάλαιο στις σχέσεις μας καθώς περνάμε από τις νομικές διαδικασίες στη συνεργασία. Το ζήτημα των κρατικών ενισχύσεων θα τεθεί τώρα εκ νέου σε ομάδα εργασίας ΕΕ - ΗΠΑ".
Συγκεκριμένα, ο Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος Ντομπρόβσκις και η εκπρόσωπος του εμπορίου των ΗΠΑ Κάθριν Τάι κατέληξαν σε μια συμφωνία σχετικά με μεγάλα πολιτικά αεροσκάφη, τερματίζοντας σχεδόν 17 χρόνια διαφωνιών με μια προοπτική για την αντιμετώπιση διμερών ζητημάτων καθώς και παγκόσμιων προκλήσεων, ανακοίνωσε η Κομισιόν.
"Και οι δύο πλευρές θα επιδιώξουν τώρα να ξεπεράσουν τις μακροχρόνιες διαφορές προκειμένου να αποφευχθούν μελλοντικές διαφορές και να διατηρηθούν ίσοι όροι ανταγωνισμού μεταξύ των κατασκευαστών αεροσκαφών μας και θα εργαστούν επίσης για να αποτρέψουν την εμφάνιση νέων διαφορών", αναφέρει.
Η ΕΕ και οι ΗΠΑ συμφώνησαν επίσης να αναστείλουν την εφαρμογή επιβλαβών δασμών αξίας 11,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ για μια περίοδο πέντε ετών που πλήττει εταιρείες και ανθρώπους και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού.
Οι δύο πλευρές θα συνεργαστούν για την από κοινού ανάλυση και αντιμετώπιση πρακτικών τρίτων μερών που δεν εμπορεύονται και ενδέχεται να βλάψουν τους μεγάλους τομείς πολιτικών αεροσκαφών μας.
Ο Πρόεδρος της Κομισιόν Φον Ντερ Λάιεν δήλωσε σχετικά ότι "σήμερα, με τη συμφωνία για την Boeing-Airbus, κάναμε ένα σημαντικό βήμα για την επίλυση της μεγαλύτερης εμπορικής διαφοράς στην ιστορία του ΠΟΕ. Χαίρομαι που βλέπω ότι μετά από εντατική εργασία μεταξύ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της αμερικανικής διοίκησης, η διατλαντική εταιρική μας σχέση βρίσκεται στο δρόμο για να φτάσει στην ταχύτητα της πλεύσης. Αυτό δείχνει το νέο πνεύμα συνεργασίας μεταξύ ΕΕ και ΗΠΑ και ότι μπορούμε να λύσουμε τα άλλα ζητήματα προς όφελός μας".
Ο Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος Ντομπρόβσκις συμπλήρωσε ότι "αυτή η συμφωνία αποδεικνύει ότι η διατλαντική σχέση κινείται τώρα στο επόμενο επίπεδο και ότι μπορούμε να συνεργαστούμε με τις ΗΠΑ για την αντιμετώπιση μακροχρόνιων διαφορών. Τώρα έχουμε χρόνο και χώρο για να βρούμε μια διαρκή λύση μέσω της νέας ομάδας εργασίας μας για τα αεροσκάφη, εξοικονομώντας παράλληλα δισεκατομμύρια ευρώ σε δασμούς για τους εισαγωγείς και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού".
Στο πλαίσιο της συμφωνίας για ένα πλαίσιο συνεργασίας για μεγάλα πολιτικά αεροσκάφη, οι δύο πλευρές εξέφρασαν την πρόθεσή τους για συγκρότηση ομάδας εργασίας για τα μεγάλα πολιτικά αεροσκάφη με επικεφαλής τον αντίστοιχο Υπουργό Εμπορίου κάθε πλευράς. Επίσης προτίθεται να παρέχουν χρηματοδότηση σε μεγάλους παραγωγούς πολιτικών αεροσκαφών με όρους αγοράς, να παρέχουν χρηματοδότηση Ε & Α μέσω μιας ανοιχτής και διαφανούς διαδικασίας και να καθιστά ευρέως διαθέσιμα τα αποτελέσματα της Ε & Α που χρηματοδοτείται από το δημόσιο, στο βαθμό που επιτρέπεται από το νόμο και να μην παρέχουν χρηματοδότηση Ε & Α καθώς και ειδική υποστήριξη (όπως συγκεκριμένες φορολογικές ελαφρύνσεις) στους παραγωγούς τους που θα βλάψουν την άλλη πλευρά.
Επίσης, θα συνεργάζονται για την αντιμετώπιση πρακτικών τρίτων μερών που δεν εμπορεύονται και ενδέχεται να βλάψουν τις αντίστοιχες μεγάλες βιομηχανίες πολιτικών αεροσκαφών τους και θα συνεχίσουν να αναστέλλουν την εφαρμογή των αντιμέτρων τους, για περίοδο 5 ετών, αποφεύγοντας δασμούς ύψους δισεκατομμυρίων ευρώ για τους εισαγωγείς και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού.
Οι διαφορές της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των Ηνωμένων Πολιτειών για τα μεγάλα πολιτικά αεροσκάφη (LCA, γνωστές και ως Airbus-Boeing Dispute) είναι η πιο μακροχρόνια διαμάχη στην ιστορία του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου (ΠΟΕ).
Ξεκίνησε το 2004, όταν οι ΗΠΑ κατέθεσαν υπόθεση στο ΠΟΕ ενάντια στην ΕΕ, υποστηρίζοντας ότι το μπλοκ επιδοτούσε παράνομα τον κατασκευαστή της Air Large Civil Aircraft (LCA) Airbus. Η ΕΕ υπέβαλε επίσης καταγγελία εναντίον των ΗΠΑ τον Μάιο του 2005, για παράνομη υποστήριξη της Boeing.
Μετά τις αποφάσεις του ΠΟΕ, τόσο οι ΗΠΑ (τον Οκτώβριο του 2019) όσο και η ΕΕ (το Νοέμβριο του 2020) επέβαλαν τιμωρητικούς δασμούς στις εξαγωγές ο ένας του άλλου, επηρεάζοντας συνολικά μια αξία συναλλαγών 11,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων μεταξύ των δύο πλευρών. Ως αποτέλεσμα, οι επιχειρήσεις της ΕΕ και των ΗΠΑ έπρεπε να πληρώσουν πάνω από 3,3 δισεκατομμύρια δολάρια δασμούς.
Οι δύο πλευρές θα συνεχίσουν τις συζητήσεις για να λειτουργήσουν τις προθέσεις τους σχετικά με τη χρηματοδότηση, τη χρηματοδότηση έρευνας και ανάπτυξης καθώς και την ειδική υποστήριξη μεγάλων πολιτικών αεροσκαφών
ΠΗΓΗ: ΚΥΠΕ