Powered by

Μ. Καρογιάν: Το τρίπτυχο του νέου μας παραγωγικού μοντέλου

Αειφόρα ανάπτυξη, ψηφιακός μετασχηματισμός, ισχυρό κοινωνικό κράτος, αποτελούν για την ΔΗΠΑ-Συνεργασία Δημοκρατικών Δυνάμεων το τρίπτυχο του νέου παραγωγικού μοντέλου που προκρίνει για τη χώρα, με τον πρόεδρο της ΔΗΠΑ Μάριο Καρογιάν να τονίζει πως ο συνολικός επανασχεδιασμός της οικονομίας αποτελεί εθνική υπόθεση.

Διαβάστε ακόμη:

Έτσι θα επενδυθούν τα €450 εκατ. για οχύρωση της οικονομίας

Λίφτινγκ στο SuperHome Center στο Mall of Engomi (photos)

Παραθέτοντας τις θέσεις της Δημοκρατικής Παράταξης-Συνεργασίας Δημοκρατικών Δυνάμεων για την οικονομία, στο πλαίσιο συνέντευξής του στο InBusinessNews, o Μάριος Καρογιάν τονίζει, μεταξύ άλλων, πως «αν θέλουμε να προοδεύσουμε και να προχωρήσουμε μπροστά ως κράτος και ως κοινωνία, πρέπει, να προχωρήσουμε σε τομές που θα ανατρέψουν κατεστημένες καταστάσεις».

Διαβάστε ακόμη: 

Α. Θεολόγου: Η ριζοσπαστική πρόταση που θα προωθήσουμε άμεσα

Ακολουθεί πιο κάτω η συνέντευξη του Μάριου Καρογιάν στο InBusinessNews:

Ποιο είναι το οικονομικό μοντέλο, στην ευρύτητά του, που προτείνει και υιοθετεί το κόμμα σας για την Κύπρο της επόμενης δεκαετίας;

Επιτρέψτε μου πρώτα από όλα να θυμίσω ότι ήμουν εξ εκείνων που το 2013 είχαν επιμείνει ότι η οικονομική κρίση εκείνης της εποχής θα έπρεπε να αξιοποιηθεί ως ευκαιρία αλλαγής, τόσο του οικονομικού της μοντέλου όσο και του τρόπου της διακυβέρνησης της Κύπρου. Δυστυχώς τα χρόνια πέρασαν χωρίς να πραγματοποιηθούν ουσιώδεις αλλαγές, είτε σε πολιτικό είτε σε οικονομικό επίπεδο. Και σήμερα βρισκόμαστε μπροστά σε μια νέα πολλαπλή και βαθύτερη κρίση που τείνει να προσλάβει υπαρξιακές διαστάσεις. Φέρνει στην επιφάνεια διαρθρωτικά προβλήματα που σπρώχτηκαν κάτω από το χαλί, διαιωνίστηκαν και συσσωρεύτηκαν υπονομεύοντας την βιωσιμότητα, τόσο του οικονομικού όσο και του πολιτικού μας συστήματος.

Αν την αντιμετωπίσουμε και πάλι σαν μια κρίση περαστική που θα παρέλθει χωρίς να κάνουμε αλλαγές εκ βάθρων φοβάμαι ότι θα κάνουμε ένα θανάσιμο λάθος σε βάρος της Κύπρου και των νεότερων γενεών, που δεν θα μπορεί να διορθωθεί. Πολλοί εξακολουθούν να ζουν με την ψευδαίσθηση ότι κάποια στιγμή η πανδημία θα παρέλθει και αυτομάτως θα επιστρέψουμε στην προ Covid 19 εποχή. Ε, λοιπόν, αυτό δεν πρόκειται να συμβεί. Τίποτα δεν θα είναι πια όπως ήταν πριν. Και αν δεν δράσουμε άμεσα και αποφασιστικά, οι εξελίξεις θα μας προσπεράσουν και θα μας ωθήσουν στο περιθώριο ενός κόσμου που μεταβαίνει ταχύτατα σε μια νέα πολύ διαφορετική εποχή. Στην εποχή της λεγόμενης τέταρτης βιομηχανικής επανάστασης, της τεχνητής νοημοσύνης και της παραγωγής νέων μορφών πλούτου και εργασίας.

Για την Δημοκρατική Παράταξη-Συνεργασία Δημοκρατικών Δυνάμεων ο συνολικός επανασχεδιασμός της οικονομίας μας αποτελεί εθνική υπόθεση. Αειφόρα ανάπτυξη- ψηφιακός μετασχηματισμός-ισχυρό κοινωνικό κράτος, είναι για μας το τρίπτυχο του νέου μας παραγωγικού μοντέλου.

Το κράτος δεν μπορεί να γίνει επιχειρηματίας ούτε και βέβαια να διογκωθεί πνίγοντας την ιδιωτική πρωτοβουλία. Μπορεί όμως, αφού εκσυγχρονιστεί, να παρεμβαίνει σε στρατηγικού ενδιαφέροντος τομείς της οικονομίας αναλαμβάνοντας ρίσκα που ο ιδιωτικός τομέας δεν μπορεί να πάρει και επενδύοντας σε υποδομές που η ιδιωτική πρωτοβουλία δεν έχει την δυνατότητα να επενδύσει. Η συνεργασία ιδιωτικού και δημόσιου τομέα και η από κοινού προώθηση της καινοτομίας είναι για εμάς το κλειδί με το οποίο θα πρέπει να ανοίξουμε τις νέες προοπτικές του τόπου μας.

Έτσι θα αποκτήσουμε ένα πιο ανθρωποκεντρικό παραγωγικό μοντέλο, που θα διευρύνει τον εθνικό πλούτο, θα προσφέρει απασχόληση σε όλο τον οικονομικά ενεργό πληθυσμό, θα οδηγεί σε συνεχή πρόοδο και ευημερία την κοινωνία, θα διασφαλίζει συνθήκες κοινωνικής συνοχής και δίκαιης κατανομής του εθνικού προϊόντος  και των οικονομικών βαρών.

Σε ποιους τομείς οικονομικής δραστηριότητας ειδικότερα, θεωρείτε πως πρέπει να εστιάσει η Κύπρος τα επόμενα χρόνια, προκειμένου να επιτύχει βιώσιμη ανάπτυξη;

Στον επαναχεδιασμό θα πρέπει να ενταχθούν όλοι οι τομείς της οικονομικής δραστηριότητας μηδενός εξαιρουμένου. Το πρώτιστο, όμως, ζητούμενο είναι η δημιουργία μιας νέας οικονομίας. Μιας πραγματικής οικονομίας που επιστρέφει στην παραγωγή προστιθέμενων αξιών αρχής γενομένης από την παραγωγή διατροφικών προϊόντων υψηλής ποιότητας σαν και αυτά που η κυπριακή γεωργία και κτηνοτροφία μπορούν να προσφέρουν, εξασφαλίζοντας ταυτόχρονα μείωση της εξάρτησης από τα εισαγώμενα τρόφιμα και αύξηση των εξαγωγών προϊόντων ονομασίας προέλευσης, όπως το χαλούμι. Και μόνον η προσφορά τέτοιων προϊόντων στην τουριστική βιομηχανία θα μπορούσε να συμβάλει αποφασιστικά στην αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος της πατρίδας μας, σε μια εποχή που πρέπει να αντιληφθούμε ότι ο μαζικός τουρισμός που άνθιζε στο παρελθόν δεν έχει πια μέλλον. Χωρίς την προώθηση νέων εξατομικευμένων και αναβαθμισμένων μορφών τουριστικών υπηρεσιών, η τουριστική μας βιομηχανία δεν θα μπορέσει να συνεχίσει να αναπτύσσεται.

Το ίδιο ισχύει και για τους υπόλοιπους τομείς οικονομικής δραστηριότητας. Πολύ περισσότερο που στο χώρο ακόμα και των παραδοσιακών χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών συντελούνται κοσμογονικές αλλαγές που θα εξαφανίσουν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που είχε μέχρι σήμερα η Κύπρος.

Γενικότερα οφείλουμε να δώσουμε προτεραιότητα σε επενδύσεις με μεγαλύτερο στρατηγικό βάθος και δυνατότητες παραγωγής νέου πλούτου.

*Στο κράτος με τον ψηφιακό μετασχηματισμό του.

*Στην οικονομία με ένα σχέδιο μετάβασης στην πράσινη ανάπτυξη και την οικονομία της γνώσης.

*Στην κοινωνία με την ενίσχυση της αλληλεγγύης και της συνοχής της.

*Στην παιδεία με την δημιουργία ενός «Νέου Σχολείου»- φυτώριου ενός ανθρώπινου δυναμικού με ολοκληρωμένη παιδεία και πολλαπλές δεξιότητες.

*Στην υγεία με την αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών προληπτικής ιατρικής, εξορθολογισμό των δαπανών και δημιουργία υποδομών διεθνούς ιατρικού κέντρου.

*Στην απασχόληση με την οργάνωση ενός νέου Συστήματος δια βίου μάθησης  προσαρμοζόμενου διαρκώς στις νέες ανάγκες της αγοράς εργασίας και της αύξησης της ανταγωνιστικότητας της πραγματικής οικονομίας.

Έτσι θα κερδίσουμε την εμπιστοσύνη της νέας γενιάς. Έτσι θα θεμελιώσουμε μια νέα βιώσιμη οικονομία. Έτσι θα παράξουμε ένα νέο πλούτο. Έτσι θα δημιουργήσουμε νέες θέσεις εργασίας.

Η κατάργηση του Κυπριακού Επενδυτικού Προγράμματος(ΚΕΠ), ανεξαρτήτως των λόγων για τους οποίους καταργήθηκε, ήταν αναμφίβολα πλήγμα για την κυπριακή οικονομία. Πώς κατά την αντίληψή σας θα μπορούσε να καλυφθεί το κενό που δημιούργησε η κατάργησή του; 

Αλίμονο εάν μια χώρα με την ιστορία, τον πολιτισμό, τη γεωγραφική θέση, το φυσικό κάλος και την ποιότητα του ανθρώπινου δυναμικού που διαθέτει η Κύπρος, δεν μπορεί να καλύψει το κενό που δημιουργήθηκε με την κατάργηση ενός ευκαιριακού προγράμματος όπως ήταν το Κυπριακό Επενδυτικό Πρόγραμμα.

Αν κάτι έχει ανάγκη η Κύπρος είναι από νόμιμες, διαφανείς και στρατηγικού χαρακτήρα επενδύσεις σε κρίσιμους για την βιώσιμη ανάπτυξή της τομείς της νέας οικονομίας.

Με αυτήν την έννοια θα χρειαστούμε και πάλι ένα νέο, αξιόπιστο και διαφανές Επενδυτικό Πρόγραμμα, που να συνδέεται όμως με τους παραγωγικούς τομείς της οικονομίας, έτσι ώστε τα οφέλη να διαχέονται στην πραγματική οικονομία και όχι σε μεμονωμένα άτομα. Αυτό που σίγουρα δεν χρειάζεται η Κύπρος είναι εγκληματίες λευκού κολλάρου, που να παρανομούν και να θησαυρίζουν οι ίδιοι από το όποιο Επενδυτικό Πρόγραμμα αντί ο κυπριακός λαός και τα κρατικά ταμεία.

Σε ό,τι αφορά γενικότερα τη στήριξη της επιχειρηματικότητας και κατ’ επέκταση της αγοράς εργασίας, ποιο είναι το πλαίσιο των προτάσεων σας;

Η αγορά εργασίας είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την πορεία και την οικονομική ευρωστία των επιχειρήσεων. Βέβαια, η στήριξη και η ενθάρρυνση της επιχειρηματικότητας εξαρτάται και από τις πολιτικές αποφάσεις και τα μέτρα στήριξης της επιχειρηματικότητας από την πολιτεία. Δεν είναι μυστικό πως χάνονται μεγάλες επενδύσεις λόγω γραφειοκρατικών διαδικασιών. Όπως, επίσης είναι γνωστό ότι θα μπορούσαμε να προσελκύσουμε πολλές και μεγάλες επενδύσεις αν είχαμε ένα σαφές και ξεκάθαρο στρατηγικό επενδυτικό σχέδιο για την επόμενη δεκαετία. Γι’ αυτό και προτείνουμε σειρά αναγκαίων τομών που θα επιτρέψουν στο κράτος να μετεξελιχθεί σε παραγωγό ανάπτυξης και ευημερίας:

*Ουσιαστική μεταρρύθμιση και η ψηφιοποίηση του κράτους σε συνδυασμό με τον επανακαθορισμό του ρόλου του, τόσο στην οικονομία όσο και στην κοινωνία.

*Προώθηση βαθιών διαρθρωτικών αλλαγών στην κρατική μηχανή, έτσι που να λειτουργεί με ταχύτητα χωρίς γραφειοκρατικές και άλλες αγκυλώσεις ως ένα ισχυρό αναπτυξιακό εργαλείο.

*Εκσυγχρονισμό του εκπαιδευτικού μας συστήματος μέσα από την τεχνολογική αναβάθμιση του και η σύνδεσή του με τις πραγματικές παραγωγικές και επαγγελματικές ανάγκες του τόπου (τουρισμός, καινοτομία, υγεία).

*Μετατροπή της Κύπρου σε πρότυπο ιατρικό κέντρο της ευρύτερης περιοχής και σε φαρμακοβιομηχανικό κέντρο μεγάλης εμβέλειας.

*Καθιέρωση της Κύπρου ως περιφερειακού κέντρου εμπορίου.

*Μεταρρύθμιση του φορολογικού συστήματος.

*Ενεργοποίηση του επενδυτικού  ταμείου ύψους €20 εκατ. και ενίσχυσή του με επιπρόσθετα κονδύλια προερχόμενα από τη συμμετοχή του τραπεζικού και του υπόλοιπου ιδιωτικού τομέα.

*Προώθηση μεγάλων αναπτύξεων, τόσο με την επίσπευση της έκδοσης πολεοδομικών αδειών όσο και με τη συμμετοχή του κρατικού επενδυτικού ταμείου σ’ αυτές.

*Δημιουργία ενός σύγχρονου επενδυτικού περιβάλλοντος στον τομέα της ενέργειας προσανατολισμένου στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ) και στη λειτουργία συστημάτων αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας.

*Ενίσχυση του ρόλου της Κύπρου ως περιφερειακού ναυτιλιακού, οικονομικού και εκπαιδευτικού κέντρου.

*Ανασχεδιασμός του επενδυτικού προγράμματος με παράλληλη σύσταση ειδικού ταμείου, στο οποίο θα αποταμιεύεται ένα ποσοστό επί των επενδύσεων με στόχο τη δημιουργία και βελτίωση κοινωφελών έργων και την αύξηση των κοινωνικών παροχών.

*Ισορροπημένη ανακατανομή των επενδύσεων και σε άλλους παραγωγικούς τομείς της οικονομίας, όπως γεωργία, κτηνοτροφία, καινοτόμες υπηρεσίες, ώστε να δημιουργηθούν συνθήκες ολιστικής ανάπτυξης.

Κατά καιρούς τίθενται, είτε από συντεχνίες είτε ακόμη και από κόμματα, διάφορα αιτήματα, η ικανοποίηση των οποίων δεν μοιάζει να είναι κίνηση προς την κατεύθυνση της συνετούς δημοσιονομικής πολιτικής, που τουλάχιστον θεωρητικά άπαντες θεωρούν ως αναγκαιότητα. Πώς κατά την προσέγγιση του δικού σας κόμματος πρέπει να αντικρίζονται;  

Δεν πρέπει να στοχοποιούμε τις συντεχνίες. Τέτοια ζητήματα προκύπτουν ενίοτε παραμονές εκλογών. Είδαμε στο παρελθόν να προωθούνται οικονομικά πακέτα με σημαντική δημοσιονομική επιβάρυνση χάριν κομματικών σκοπιμοτήτων.

Τέτοια ζητήματα πρέπει πρώτα και κύρια να είναι αποτέλεσμα κοινωνικού διαλόγου, ώστε να διασφαλιστούν οι αρχές της κοινωνικής δικαιοσύνης, ισότητας και της χρηστής διοίκησης. Σε κάθε περίπτωση, τέτοια ζητήματα δεν θα προέκυπταν εάν είχαμε ένα σωστό, αμερόληπτο, αντικειμενικό και αξιοκρατικό σύστημα αξιολόγησης. Ένα σύστημα που θα επιβραβεύει τους άριστους, παρέχοντας τα σωστά και κατάλληλα κίνητρα που χρειάζεται ένας εργαζόμενος που θα τον ενθαρρύνει να αυξήσει την παραγωγικότητά του.

Το χρηματοπιστωτικό σύστημα

Αναφορικά με το χρηματοπιστωτικό σύστημα του τόπου, το οποίο ως γνωστό πέρασε τα προηγούμενα χρόνια από συμπληγάδες, πώς θα σκιαγραφούσατε σήμερα την εικόνα του; Θα μπορούσε να λεχθεί πως πλέον στηρίζεται σε γερά θεμέλια;

Όπως έχετε πει το χρηματοπιστωτικό σύστημα του τόπου πέρασε από μεγάλες συμπληγάδες, ειδικά το 2013, το οποίο είχε σημαντική επίπτωση και στα δημοσιονομικά του κράτους, με αποτέλεσμα να μας επιβληθούν πολύ σκληρές αποφάσεις.

Έκτοτε έχουν γίνει σημαντικά βήματα βελτίωσης, αλλά γενικά το σύστημα εξακολουθεί να αντιμετωπίζει σοβαρές προκλήσεις, όπως είναι για παράδειγμα τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια. Για εμένα προσωπικά, δεν είναι μόνο με τον τζίρο και την κερδοφορία των τραπεζικών οργανισμών που θα πρέπει να αξιολογείται η κατάσταση του χρηματοοικονομικού τομέα. Θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη οι δυνατότητες αλλά και η βούληση των τραπεζών να ασκούν κοινωνική πολιτική και να στηρίζουν τις αδύναμες ομάδες του πληθυσμού καθώς και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Τα Μη Εξυπηρετούμενα Δάνεια(ΜΕΔ) παραμένουν μια ανοικτή πληγή, όχι μόνο για τις τράπεζες, αλλά και για την οικονομία στο σύνολό της. Είναι  τα ΜΕΔ ίσως και ο μεγαλύτερος κίνδυνος; Και αν ναι, ποιες άλλες ενέργειες θα μπορούσαν να γίνουν για την αποτελεσματική διαχείρισή τους;

Για εμάς οι εκποιήσεις, οι οποίες, δυστυχώς έχουν γίνει πλέον μέρος της καθημερινότητας μας, δεν είναι λύση. Και αυτό, γιατί θεωρούμε πως δεν είναι προς όφελος ούτε των δανειοληπτών, αλλά ούτε και των ίδιων των τραπεζών.

Δυστυχώς, το θέμα αυτό έχει τύχει μεγάλης εκμετάλλευσης και λαϊκισμού, με αποτέλεσμα αντί να προστατεύονται οι αδύναμοι, να προστατεύονται οι στρατηγικοί κακοπληρωτές. Πρέπει να υπάρχει ένας σαφής διαχωρισμός μεταξύ εκείνων που λόγω αντικειμενικών δυσκολιών δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις δανειακές τους συμβάσεις, και εκείνων που συνήθισαν να ζουν σαν αρχοντοχωριάτες.

Μπορεί με το ξεπούλημα μεγάλων χαρτοφυλακίων από τις τράπεζες στα επενδυτικά ταμεία (Funds), να ξεφορτώνεται το τραπεζικό σύστημα ΜΕΔ, αλλά το πρόβλημα παραμένει για τους δανειολήπτες. Θέση μας είναι και παραμένει πως η μόνη σωστή λύση ήταν οι αναδιαρθρώσεις των δανείων, ώστε να μετατραπούν σε εξυπηρετούμενα δάνεια. Πιστεύουμε πως είναι μια λύση win-win και για τις δυο πλευρές.

Η κυβερνητική πολιτική

Πώς αξιολογείτε την οικονομική πολιτική που εφάρμοσε και εφαρμόζει η παρούσα Κυβέρνηση, τόσο γενικά, αλλά και υπό το πρίσμα των ιδιαζουσών συνθηκών, που τον τελευταίο ένα χρόνο δημιούργησε η πανδημία;

Πιστεύω πως μέσα στα πλαίσια που επέτρεπαν τα δημόσια οικονομικά, υπήρξε σοβαρή στήριξη των εργαζομένων και των επιχειρήσεων. Και αυτό φαίνεται και από το επίπεδο ανεργίας, τα οποίο φαίνεται-για την ώρα τουλάχιστον-να μην έχει αυξηθεί σημαντικά.

Δεν θέλω ούτε να μηδενίσω τις προσπάθειες που γίνονται, ούτε και ασκήσω εύκολη λαϊκίστικη κριτική. Οφείλω να είναι δίκαιος και αντικειμενικός. Δεν έγιναν όλα σωστά και υπήρξαν αδικίες. Έγιναν λάθη και υπήρξαν  παραλείψεις. Γι’ αυτό και η κυβέρνηση πρέπει να επαναξιολογεί συνεχώς τα σχέδια στήριξης, ώστε να διορθώνονται άμεσα τα όποια λάθη.

Αντιθέτως, θα είμαι πιο αυστηρός στην κριτική μου για τις επιλογές που έκανε η κυβέρνηση στην πριν την πανδημία περίοδο. Καλλιέργησε τον εφησυχασμό για την βιωσιμότητα της ανάκαμψης που πράγματι επέτυχε και δεν έκανε πολλά πράγματα για την αλλαγή του οικονομικού μοντέλου. Αντιθέτως αδιαφόρησε για την προστασία του περιβάλλοντος και την ανάγκη να καλλιεργηθεί μια υγιής επιχειρηματική και επενδυτική κουλτούρα.  

Ενώπιον της Βουλής εκκρεμούν σημαντικά μεταρρυθμιστικά νομοσχέδια, η έγκριση των οποίων θεωρείται καθοριστικής σημασίας στην προσπάθεια για μετεξέλιξη της Κύπρου σε ένα καθ’ όλα σύγχρονο και οικονομικά ισορροπημένο κράτος. Ποια στάση θα τηρήσει απέναντί τους το κόμμα σας;

Χρειαζόμαστε ένα νέο αφήγημα για το μέλλον της πατρίδας μας και της νέας γενιάς. Αν αγαπάμε πραγματικά αυτόν τον τόπο, θα πρέπει να αναστοχαστούμε το όραμα με το οποίο θα πορευθεί στην μετά-την-πανδημία εποχή. Χωρίς ένα νέο συλλογικό όραμα δεν θα πάμε πουθενά. Ιδιαίτερα τώρα που θα χρειαστούμε πολύ δύναμη και έμπνευση για να υπερβούμε την σημερινή πολύπλευρη κρίση. Η απαξίωση έχει χτυπήσει κόκκινο για συγκεκριμένους λόγους.

Είναι συνέπεια της στασιμότητας που επικρατεί όσον αφορά ζωτικής σημασίας μεταρρυθμίσεις, καθώς και της κυριαρχίας των μικροκομματικών σκοπιμοτήτων που δεν αφήνουν τον τόπο και την κοινωνία μας να προχωρήσουμε μπροστά. Αν δεν αλλάξει κάτι,  θα παραμείνουμε δέσμιοι του χθες. Θα παραμείνουμε με άλλα λόγια προσκολλημένοι σε πρότυπα του παρελθόντος την ίδια ώρα που η Ε.Ε. και άλλες χώρες προχωρούν σε νέες στρατηγικές προτεραιότητες και στρατηγικές μεταρρυθμίσεις για την ενίσχυση του κοινωνικού κράτους, την ελεύθερη πρόσβαση σε δημόσια αγαθά, τη στήριξη των συστημάτων υγείας, την μετάβαση σε μορφές πράσινης ανάπτυξης, τον ψηφιακό μετασχηματισμό κ.α. Αν θέλουμε να προοδεύσουμε και να προχωρήσουμε μπροστά ως κράτος και ως κοινωνία, πρέπει, επιτέλους να προχωρήσουμε σε τομές που θα ανατρέψουν κατεστημένες καταστάσεις.

Εξίσου σημαντική παράμετρος, η πάταξη της διαφθοράς και η ενίσχυση της διαφάνειας. Πώς θα κινηθεί το κόμμα σας προς προώθηση και επίτευξη των συγκεκριμένων στόχων;

Το πρόβλημα της διαφθοράς δεν είναι σημερινή υπόθεση. Είναι το «σαράκι» που κατατρώει τον κοινωνικό ιστό, πλήττει την κοινωνική δικαιοσύνη, αποστερεί σημαντικούς πόρους που θα μπορούσαν να διοχετευτούν σε κοινωνικές παροχές και ώθηση της ανάπτυξης, διαβρώνει την εμπιστοσύνη των πολιτών και, εν τέλει, καταβαραθρώνει τους θεσμούς του κράτους και κατ’ επέκταση της ίδιας της Δημοκρατίας. Πρόκειται αναμφίβολα για ένα εξαιρετικά σύνθετο ζήτημα. Απαιτείται πολύπλευρη και υπεύθυνη αντιμετώπιση. Η μεταρρύθμιση και ο εκσυγχρονισμός στις δομές και διαδικασίες του κράτους μας είναι η μόνη οδός που θα μας βγάλει από το φαύλο κύκλο της διαπλοκής και της διαφθοράς. Οι αλλαγές στο σύστημα απονομής της δικαιοσύνης αποτελούν επείγουσα προτεραιότητα.

Ως Δημοκρατική Παράταξη-Συνεργασία Δημοκρατικών Δυνάμεων έχουμε επεξεργαστεί ένα πακέτο μέτρων.  Συγκεκριμένα, προτείνουμε:

*Εφαρμογή της οριζόντιας ψηφοφορίας.

*Ριζική αναδόμηση του δικαστικού συστήματος

*Νέο θεσμικό πλαίσιο που θα εξασφαλίζει τον ουσιαστικό έλεγχο του Πόθεν Έσχες.

*Εισαγωγή του ασυμβίβαστου.

*Μείωση της εμβέλειας της ασυλίας των βουλευτών.

*Περιορισμό των θητειών όλων των πολιτειακών αξιωματούχων σε δύο συνεχόμενες.

*Αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου που διέπει τις δημόσιες συμβάσεις.

*Εγκαθίδρυση και λειτουργία Ανεξάρτητης Αρχής Κατά της Διαφθοράς.

*Άμεση εισαγωγή σε Νόμο των νομοθετικών πλαισίων περί Lobbying και Προστασίας του Πληροφοριοδότη.

*Άμεση εφαρμογή και υιοθέτηση των εισηγήσεων που έγιναν από την Επιτροπή Greco του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου.

Το κράτος δικαίου και η ασφάλεια των πολιτών αποτελούν το θεμέλιο της κοινωνίας μας.

Προτάσεις και ψηφοδέλτια

Ποια θα χαρακτηρίζατε ως την πιο ριζοσπαστική σας πρόταση, την οποία ως κόμμα θα προωθήσετε στο άμεσο μέλλον, σε σχέση με την οικονομία;

Την θεσμοθέτηση και επιδότηση Κέντρων Προαγωγής της Καινοτομίας σε κάθε επαρχία με την συνεργασία των πανεπιστημίων και του ιδιωτικού τομέα, ώστε να δημιουργηθούν θερμοκοιτίδες εντός των οποίων θα παρέχονται οι απαραίτητες υποδομές, υποστηρικτικές υπηρεσίες και χρηματοδοτικά επενδυτικά σχέδια σε επιλεγμένες, καινοτόμες εταιρείες, προκειμένου να διασφαλίσουν την επιτυχία και βιωσιμότητά τους στην αγορά. Αποστολή των θερμοκοιτίδων θα είναι ο εντοπισμός καινοτόμων επιχειρηματικών ιδεών και η στήριξη της εμπορευματοποίησής τους με τρόπο αποτελεσματικό και βιώσιμο.

Οι βασικοί στόχοι είναι:

•Η υποστήριξη νέων εταιριών από την ίδρυση μέχρι την ολοκληρωμένη ανάπτυξή τους.

•Η συμμετοχή στο εταιρικό τους κεφάλαιο μέχρι να αποκτήσουν την δυνατότητα αυτοχρηματοδότησης της ανάπτυξης τους. 

•Η υποστήριξη νέων επιστημόνων στην δημιουργία βιώσιμων επιχειρηματικών εγχειρημάτων.

•Η γεφύρωση του χάσματος μεταξύ της ακαδημαϊκής και επιχειρηματικής κοινότητας.

•Η διάδοση της καινοτομίας και της παραγωγής καινοτόμου γνώσης και τεχνογνωσίας.

•Η συμμετοχή σε εθνικά και διεθνή δίκτυα και προγράμματα και η σύνδεση της έρευνας και καινοτομία με τον πρωτογενή τομέα και την αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος.

Ο σκοπός είναι να δημιουργηθούν ζωντανά παραδείγματα παραγωγής νέου πλούτου και δημιουργικής αξιοποίησης του ανθρώπινου δυναμικού.

Σε ποιο βαθμό θα λέγατε ότι στα ψηφοδέλτια του κόμματός σας περιλαμβάνονται υποψήφιοι με βαθιά γνώση σε θέματα οικονομίας;

Τα ψηφοδέλτια μας ανταποκρίνονται στο αίτημα των πολιτών για ανανέωση με άτομα με εμπειρογνωμοσύνη, νέες ιδέες, νέες αντιλήψεις και νέα νοοτροπία. Και αυτό κάναμε. Το ψηφοδέλτιο μας κοσμούν άνθρωποι απ’ όλο το φάσμα της οικονομικής δραστηριότητας, γιατροί, επιστήμονες, δικηγόροι, τεχνοκράτες, άνθρωποι του αθλητισμού, ακτιβιστές, εκπρόσωποι της τοπικής αυτοδιοίκησης, συνδικαλιστές κ.α.

Ειδικά, όμως στα θέματα της οικονομίας, έχω την χαρά και την τιμή να έχω ως Σύμβουλους μου στα θέματα της οικονομίας προσωπικότητες με ευρεία και μακρόχρονη γνώση των οικονομικών και των οποίων λαμβάνω την άποψη σοβαρά υπόψη.

Δειτε Επισης

Richard House: Υψηλές αποδόσεις το 2025 από αναδυόμενες αγορές
Κωνσταντίνος Ιωάννου: Αρκετές βελτιώσεις στο σύστημα «Ιππόδαμος»-Πλάνο για ακόμη περισσότερες
Α. Τσουλόφτας: Ατμομηχανή της οικονομίας η Λεμεσός-Μένει ηχηρά εκτός των κυβερνητικών εξαγγελιών
Σύσταση τεσσάρων θεματικών ομάδων εργασίας από Κυπριακή Επιτροπή Χρηματοοικονομικού Αλφαβητισμού
Σε χαμηλό τριών ετών ο πληθωρισμός-Περιορίστηκε στο 0,6% τον Οκτώβριο
Kατανομή αγορών σταθερού εισοδήματος: Εξελίξεις και επιτυχημένες στρατηγικές
Ε. Ασημακοπούλου: Άνοδος στην αυτοματοποίηση συναλλαγών και στη χρήση ΑΙ
Jay Woods: Από τι εξαρτάται η επιτυχία σας στη χρηματοπιστωτική αγορά
Μαρία Παναγιώτου: Εθνικός πλούτος τα κυπριακά παραδοσιακά προϊόντα ποιότητας
Γεώργιος Λεοντάρης: Οι θεμελιώδεις οικονομικοί παράγοντες παραμένουν ισχυροί