Captain Ηρώ Γιδάκου: Η πρώτη γυναίκα καπετάνιος από την Κύπρο
06:30 - 03 Αυγούστου 2020
Για την 15ετή καριέρα της στον τομέα της ναυτιλίας και τις δυσκολίες που αντιμετώπισε σε ένα επάγγελμα που θεωρείται αντρικό, μιλά σε συνέντευξη της στο InBusinessNews η πρώτη γυναίκα καπετάνιος στην Κύπρο, Ηρώ Γιδάκου – Γεωργίου. Η κ. Γιδάκου, η οποία έγινε πλοίαρχος το 2019 και εργάζεται σε ελληνική εταιρεία ως καπετάνιος πλοίου που μεταφέρει υγροποιημένο φυσικό αέριο, είναι υποψήφια στα παγκόσμια βραβεία Power Play Awards της Exxon Mobil.
Πείτε μας λίγα λόγια για την υποψηφιότητα σας στα διεθνή βραβεία Power Play Awards της Exxon Mobil.
Κατ’ αρχήν να αναφέρω ότι η υποψηφιότητα μου στα βραβεία έγινε μέσω της εταιρίας Interfusion Services και του Managing Director της, κ. Χάρη Νεοφύτου, κάτι το οποίο εγώ προσωπικά δεν γνώριζα. Δεν γνώριζα ούτε τον κ. Νεοφύτου. Εκτός από τον κ. Νεοφύτου, η υποφηφιότητ6α που προτάθηκε και από άλλα δυο πρόσωπα. Τα εν λόγω βραβεία είναι για γυναίκες που βρίσκονται στην τομέα της ναυτιλίας και ειδικότερα στον τομέα του Φυσικού αερίου (Φ.Α). Προσωπικά εργάζομαι ως πλοίαρχος σε πλοίο, το οποίο μεταφέρει υγροποιημένο Φ.Α. Να αναφέρουμε ότι η κατηγορία στην οποία είμαι υποψήφια είναι το rising star, που αφορά γυναίκες κάτω των 35 ετών που έχουν σταδιοδρομήσει στον τομέα του υγροποιημένου ΦΑ.
Πείτε μας λίγα λόγια για την υποψηφιότητα σας στα διεθνή βραβεία Power Play Awards της Exxon Mobil.
Κατ’ αρχήν να αναφέρω ότι η υποψηφιότητα μου στα βραβεία έγινε μέσω της εταιρίας Interfusion Services και του Managing Director της, κ. Χάρη Νεοφύτου, κάτι το οποίο εγώ προσωπικά δεν γνώριζα. Δεν γνώριζα ούτε τον κ. Νεοφύτου. Εκτός από τον κ. Νεοφύτου, η υποφηφιότητ6α που προτάθηκε και από άλλα δυο πρόσωπα. Τα εν λόγω βραβεία είναι για γυναίκες που βρίσκονται στην τομέα της ναυτιλίας και ειδικότερα στον τομέα του Φυσικού αερίου (Φ.Α). Προσωπικά εργάζομαι ως πλοίαρχος σε πλοίο, το οποίο μεταφέρει υγροποιημένο Φ.Α. Να αναφέρουμε ότι η κατηγορία στην οποία είμαι υποψήφια είναι το rising star, που αφορά γυναίκες κάτω των 35 ετών που έχουν σταδιοδρομήσει στον τομέα του υγροποιημένου ΦΑ.
Πόσο σημαντική είναι αυτή η υποψηφιότητα για σας αλλά και την κυπριακή ναυτιλία γενικότερα;
Μόνο και μόνο το ότι είμαι υποψήφια και βρίσκομαι στους τέσσερις τελικούς φιναλίστ του διαγωνισμού της Exxon Mobil, η οποία είναι εταιρεία κολοσσός, είναι σημαντικό από μόνο του, ακόμα και αν δεν κερδίσω το βραβείο. Βεβαίως αν το κερδίσω, θα μου δώσει περισσότερη ώθηση και δύναμη να συνεχίσω το έργο μου, ενώ θα σταλεί ένα θετικό μήνυμα και σε άλλες γυναίκες από την Κύπρο να διεκδικήσουν αντίστοιχες θέσεις εργασίας. Εξάλλου, η υποψηφιότητα, για πρώτη φορά μιας Κύπριας πολίτη, καταδεικνύει για άλλη μια φορά ότι η χώρα μας διαθέτει άτομα που ασχολούνται ενεργά με τη ναυτιλία. Η Κύπρος δεν είναι διεθνώς γνωστή για την ανάδειξη ναυτικών και αξιωματικών, οπότε είναι σημαντικό για την ανάδειξη της Κύπρου και σε αυτό το κομμάτι, πέραν της ναυτιλίας (για την οποία η χώρα μας είναι φημισμένη διεθνώς). Η χώρα μας διαθέτει πολύ αξιόλογους αξιωματικούς, οι οποίοι σταδιοδρομούν σε όλων των ειδών τα πλοία διεθνώς και σε διάφορες θέσεις.
Μόνο και μόνο το ότι είμαι υποψήφια και βρίσκομαι στους τέσσερις τελικούς φιναλίστ του διαγωνισμού της Exxon Mobil, η οποία είναι εταιρεία κολοσσός, είναι σημαντικό από μόνο του, ακόμα και αν δεν κερδίσω το βραβείο. Βεβαίως αν το κερδίσω, θα μου δώσει περισσότερη ώθηση και δύναμη να συνεχίσω το έργο μου, ενώ θα σταλεί ένα θετικό μήνυμα και σε άλλες γυναίκες από την Κύπρο να διεκδικήσουν αντίστοιχες θέσεις εργασίας. Εξάλλου, η υποψηφιότητα, για πρώτη φορά μιας Κύπριας πολίτη, καταδεικνύει για άλλη μια φορά ότι η χώρα μας διαθέτει άτομα που ασχολούνται ενεργά με τη ναυτιλία. Η Κύπρος δεν είναι διεθνώς γνωστή για την ανάδειξη ναυτικών και αξιωματικών, οπότε είναι σημαντικό για την ανάδειξη της Κύπρου και σε αυτό το κομμάτι, πέραν της ναυτιλίας (για την οποία η χώρα μας είναι φημισμένη διεθνώς). Η χώρα μας διαθέτει πολύ αξιόλογους αξιωματικούς, οι οποίοι σταδιοδρομούν σε όλων των ειδών τα πλοία διεθνώς και σε διάφορες θέσεις.
Και γυναίκες;
Τα τελευταία χρόνια υπάρχουν αρκετές Κύπριες γυναίκες που επιλέγουν να σταδιοδρομήσουν στη ναυτιλία και να ξεκινήσουν την καριέρα τους στις θαλάσσιες μεταφορές. Γνωρίζω αρκετές που είναι ήδη αξιωματικοί. Βέβαια ο δρόμος για να καταφέρεις να φτάσεις στο επίπεδο του πλοιάρχου είναι δύσκολος και απαιτητικός, αλλά στο τέλος ανταμείβεσαι. Αρκετές Κύπριες γυναίκες ήδη έχουν ξεκινήσει τον αγώνα αυτό και τα καταφέρνουν πάρα πολύ καλά.
Εσείς πως αποφασίσατε να ακολουθήσετε αυτό το επαγγελματικό μονοπάτι;
Προέρχομαι από ναυτική οικογένεια και από την πλευρά της μητέρας και του πατέρα μου. Στο συγκεκριμένο επάγγελμα με ενθουσίαζε το γεγονός ότι μπορείς να ταξιδέψεις τον κόσμο, να γνωρίσεις νέα μέρη, να έχεις καλό μισθό. Το είδα σαν μια πρόκληση, ειδικά γιατί την περίοδο εκείνη, το 2004, υπήρχε μια προκατάληψη ότι ήταν ένα καθαρά αντρικό επάγγελμα. Είχα όμως επιμονή και πίστευα ότι μπορώ να τα καταφέρω.
Τα τελευταία χρόνια υπάρχουν αρκετές Κύπριες γυναίκες που επιλέγουν να σταδιοδρομήσουν στη ναυτιλία και να ξεκινήσουν την καριέρα τους στις θαλάσσιες μεταφορές. Γνωρίζω αρκετές που είναι ήδη αξιωματικοί. Βέβαια ο δρόμος για να καταφέρεις να φτάσεις στο επίπεδο του πλοιάρχου είναι δύσκολος και απαιτητικός, αλλά στο τέλος ανταμείβεσαι. Αρκετές Κύπριες γυναίκες ήδη έχουν ξεκινήσει τον αγώνα αυτό και τα καταφέρνουν πάρα πολύ καλά.
Εσείς πως αποφασίσατε να ακολουθήσετε αυτό το επαγγελματικό μονοπάτι;
Προέρχομαι από ναυτική οικογένεια και από την πλευρά της μητέρας και του πατέρα μου. Στο συγκεκριμένο επάγγελμα με ενθουσίαζε το γεγονός ότι μπορείς να ταξιδέψεις τον κόσμο, να γνωρίσεις νέα μέρη, να έχεις καλό μισθό. Το είδα σαν μια πρόκληση, ειδικά γιατί την περίοδο εκείνη, το 2004, υπήρχε μια προκατάληψη ότι ήταν ένα καθαρά αντρικό επάγγελμα. Είχα όμως επιμονή και πίστευα ότι μπορώ να τα καταφέρω.
Δεν σας φόβισε το γεγονός αυτό, ότι δηλαδή θεωρείται αντρικό επάγγελμα;
Το είδα εξ αρχής σαν πρόκληση, δεν με φόβισε, ίσα ίσα που πείσμωνα και σκεφτόμουν ότι μπορώ και θα το αποδείξω.
Το είδα εξ αρχής σαν πρόκληση, δεν με φόβισε, ίσα ίσα που πείσμωνα και σκεφτόμουν ότι μπορώ και θα το αποδείξω.
Στο δρόμο σας αντιμετωπίσατε αμφισβήτηση επειδή είστε γυναίκα;
Στο ξεκίνημα τους οι περισσότεροι το αντιμετωπίζουν αυτό και υπάρχουν στιγμές που σκέφτεσαι «μήπως να τα παρατήσω ή μήπως δεν κάνει αυτό για μένα;». Σχεδόν σε όλα τα επαγγέλματα υπάρχουν τέτοιες προκλήσεις, ειδικά στο ξεκίνημα της καριέρας ενός ανθρώπου.
Στο ξεκίνημα τους οι περισσότεροι το αντιμετωπίζουν αυτό και υπάρχουν στιγμές που σκέφτεσαι «μήπως να τα παρατήσω ή μήπως δεν κάνει αυτό για μένα;». Σχεδόν σε όλα τα επαγγέλματα υπάρχουν τέτοιες προκλήσεις, ειδικά στο ξεκίνημα της καριέρας ενός ανθρώπου.
Στη δική σας όμως περίπτωση δεν ξέρω αν ήταν πιο έντονη η αμφισβήτηση, γιατί πολλές φορές σε κάποιες δουλειές που θεωρούνται κατ’ εξοχήν αντρικές η γυναίκα πρέπει να παλέψει ακόμα περισσότερο σε σχέση με τους άντρες συναδέλφους της για να αποδείξει την αξία της…
Αν το βλέπεις εσύ η ίδια ανταγωνιστικά, ίσως να το δουν και οι άλλοι. Προσπαθούσα να μην το βλέπω ανταγωνιστικά και να στέλνω το μήνυμα στους συναδέλφους ότι πάνω στο πλοίο είμαστε όλοι ναυτικοί, ότι είμαστε εδώ για τον ίδιο σκοπό. Εξάλλου, δεν υπάρχει κάτι που ένας άντρας ή μια γυναίκα δεν μπορούν να το κάνουν αν πραγματικά το θέλουν και το αγαπούν. Ναι, υπήρξαν στιγμές αμφισβήτησης, αλλά μέσα μου πείσμωνα πιο πολύ ότι σ’ αυτόν που με αμφισβητεί θα αποδείξω ότι θα τα καταφέρω…
Αν το βλέπεις εσύ η ίδια ανταγωνιστικά, ίσως να το δουν και οι άλλοι. Προσπαθούσα να μην το βλέπω ανταγωνιστικά και να στέλνω το μήνυμα στους συναδέλφους ότι πάνω στο πλοίο είμαστε όλοι ναυτικοί, ότι είμαστε εδώ για τον ίδιο σκοπό. Εξάλλου, δεν υπάρχει κάτι που ένας άντρας ή μια γυναίκα δεν μπορούν να το κάνουν αν πραγματικά το θέλουν και το αγαπούν. Ναι, υπήρξαν στιγμές αμφισβήτησης, αλλά μέσα μου πείσμωνα πιο πολύ ότι σ’ αυτόν που με αμφισβητεί θα αποδείξω ότι θα τα καταφέρω…
Πόσο εύκολο είναι για μια γυναίκα να κάνει ένα επάγγελμα που προϋποθέτει μεγάλο διάστημα απουσίας από το σπίτι, συνδυάζοντας το με τη δημιουργία οικογένειας;
Είμαι παντρεμένη από το 2018. Είναι σπάνιο για γυναίκα ναυτικό να είναι και παντρεμένη. Δεν είναι εύκολο, θέλει πολλές θυσίες. Και οι πιο πολλές θυσίες είναι από το σύζυγο και όχι από εμένα. Θεωρώ τον εαυτό μου τυχερό που έχω ένα σύζυγο που είναι σύμμαχος μου σε αυτό το ταξίδι και με στηρίζει.
Τα τελευταία χρόνια βλέπουμε ότι η Κύπρος ξεχωρίζει διεθνώς στον τομέα της ναυτιλίας. Ποια προβλήματα εντοπίζετε εσείς;
Θεωρώ πολύ σημαντικό βήμα τη δημιουργία του Υφυπουργείου Ναυτιλίας. Είναι επίσης σημαντικό το γεγονός ότι σαν πρώτη υφυπουργός ήταν η κ. Νατάσα Πηλείδου, η οποία πιστεύω ότι έβαλε το λιθαράκι της για να αναδείξει ακόμα περισσότερο την κυπριακή ναυτιλία. Βέβαια υπάρχει και το κυπριακό ναυτιλιακό επιμελητήριο, του οποίου εδώ και πολλά χρόνια ο ρόλος είναι αξιοσημείωτος. Προσωπικά, έχοντας μια καλή εικόνα από το τι γίνεται στο εξωτερικό εντοπίζω ως πρόβλημα το γεγονός ότι η Κύπρος δεν διέθετε ναυτική εκπαίδευση/κουλτούρα, όπως υπάρχει σε άλλες χώρες. Για παράδειγμα, η Ελλάδα η οποία διαθέτει ναυτικά σχολεία, έχει μεγάλη ιστορία στη ναυτιλία. Η Κύπρος στο χώρο της ναυτιλίας επικεντρωνόταν περισσότερο στην παροχή υπηρεσιών και όχι τόσο στην ανάδειξη της ναυτικής κουλτούρας. Τα τελευταία χρόνια έχει παρατηρηθεί αλλαγή σε αυτό το κομμάτι, υπάρχει μια προώθηση της ναυτιλίας στους νέους και αυτό είναι πολύ σημαντικό.
Είμαι παντρεμένη από το 2018. Είναι σπάνιο για γυναίκα ναυτικό να είναι και παντρεμένη. Δεν είναι εύκολο, θέλει πολλές θυσίες. Και οι πιο πολλές θυσίες είναι από το σύζυγο και όχι από εμένα. Θεωρώ τον εαυτό μου τυχερό που έχω ένα σύζυγο που είναι σύμμαχος μου σε αυτό το ταξίδι και με στηρίζει.
Τα τελευταία χρόνια βλέπουμε ότι η Κύπρος ξεχωρίζει διεθνώς στον τομέα της ναυτιλίας. Ποια προβλήματα εντοπίζετε εσείς;
Θεωρώ πολύ σημαντικό βήμα τη δημιουργία του Υφυπουργείου Ναυτιλίας. Είναι επίσης σημαντικό το γεγονός ότι σαν πρώτη υφυπουργός ήταν η κ. Νατάσα Πηλείδου, η οποία πιστεύω ότι έβαλε το λιθαράκι της για να αναδείξει ακόμα περισσότερο την κυπριακή ναυτιλία. Βέβαια υπάρχει και το κυπριακό ναυτιλιακό επιμελητήριο, του οποίου εδώ και πολλά χρόνια ο ρόλος είναι αξιοσημείωτος. Προσωπικά, έχοντας μια καλή εικόνα από το τι γίνεται στο εξωτερικό εντοπίζω ως πρόβλημα το γεγονός ότι η Κύπρος δεν διέθετε ναυτική εκπαίδευση/κουλτούρα, όπως υπάρχει σε άλλες χώρες. Για παράδειγμα, η Ελλάδα η οποία διαθέτει ναυτικά σχολεία, έχει μεγάλη ιστορία στη ναυτιλία. Η Κύπρος στο χώρο της ναυτιλίας επικεντρωνόταν περισσότερο στην παροχή υπηρεσιών και όχι τόσο στην ανάδειξη της ναυτικής κουλτούρας. Τα τελευταία χρόνια έχει παρατηρηθεί αλλαγή σε αυτό το κομμάτι, υπάρχει μια προώθηση της ναυτιλίας στους νέους και αυτό είναι πολύ σημαντικό.