Τ. Παπάζογλου: Η αποδοτικότητα και αποτελεσματικότητα δεν έχει ιδιαίτερη σχέση με τον χώρο εργασίας
07:00 - 02 Ιουνίου 2020
H πανδημία COVID-19 έχει επιφέρει δραστικές αλλαγές στον τρόπο που βιώνουμε την κάθε μέρα. Από τις καθημερινές μας δραστηριότητες μέχρι την εργασία δημιουργώντας μια νέα πραγματικότητα. Το ΙnBusinessNews με την θεματική ενότητα “Working Space Daily ” παρουσιάζει στελέχη από διάφορους τομείς της αγοράς, τα οποία εργάζονται είτε από το σπίτι είτε στο νέο εργασιακό περιβάλλον όπως αυτό έχει προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα.
Στο πλαίσιο της νέας θεματικής ενότητας, συζητήσαμε με τον CEO της SoftOne Technologies LTD, Τρύφωνα Παπάζογλου, για τα νέα δεδομένα που δημιούργησε η πανδημία στον χώρο της εργασίας. Σύμφωνα με τον κ. Παπάζογλου, η μεγαλύτερη δυσκολία είχε μάλλον να κάνει με την ώρα που ξεκινάει και τελειώνει η δουλειά, ενώ τονίζει πως οι επιχειρήσεις που προσαρμόστηκαν και ανταποκρίθηκαν στα νέα δεδομένα, δεν θα έχουν κανένα πρόβλημα να συνεχίσουν απρόσκοπτα τη λειτουργία τους από οπουδήποτε.
Πώς έχετε προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα εργασίας; Ποιες ήταν οι αντικειμενικές δυσκολίες ή ευκολίες προσαρμογής στα νέα δεδομένα;
Όπως πιθανότατα θα γνωρίζετε, στη SoftOne έχουμε στο επίκεντρο της δραστηριοποίησής μας το Cloud Computing, το οποίο και αποτελεί το κύριο όχημα για τον ψηφιακό μετασχηματισμό κάθε σύγχρονης επιχείρησης - αυτό που ονομάζουμε “Digital Transformation”. Έτσι, έχουμε αναπτύξει και υιοθετήσει εδώ και χρόνια όλες τις απαραίτητες υποδομές και τα εργαλεία που ευνοούν και κάνουν απλή την εξ αποστάσεως εργασία. Ωστόσο, παρά τη δεδομένη ετοιμότητά μας, οφείλω να σημειώσω ότι οι απότομες αλλαγές που έφερε -σε παγκόσμια κλίμακα- η εξάπλωση της πανδημίας, μας έφερε αντιμέτωπους με δύο σημαντικές προκλήσεις.
Η πρώτη σχετίζεται με την κουλτούρα της εταιρείας μας, καθώς η πελατοκεντρικότητα που μας διακρίνει και το “open door policy” ευνοούν ή εάν προτιμάτε, προωθούν την προσωπική επαφή τόσο μεταξύ των ανθρώπων μας, όσο βεβαίως και με τους πελάτες μας. Αυτό ήταν το πιο εύκολο κομμάτι που κληθήκαμε να διαχειριστούμε, καθώς όπως προανέφερα, διαθέταμε τις υποδομές και ήμασταν εξοικειωμένοι με τη χρήση τους. Το μόνο που χρειάστηκε να κάνουμε, ήταν απλά να προσαρμόσουμε την καθημερινότητά μας στα νέα δεδομένα, συνεχίζοντας να προσφέρουμε απρόσκοπτα τις υπηρεσίες μας στους πελάτες μας, από το σπίτι μας. Σε αυτό το διάστημα, μπορώ να σας πω ότι ανακαλύψαμε πόσο αποτελεσματικοί μπορούμε να είμαστε δουλεύοντας (και) μακριά από το γραφείο. Για εμάς, αυτό που ίσως άλλαξε είναι η ταχύτητα με την οποία θα πρέπει να ληφθεί μία απόφαση και βεβαίως, η ταχύτητα με την οποία θα πρέπει αυτή να υλοποιηθεί.
Για εμένα, η μεγαλύτερη δυσκολία είχε μάλλον να κάνει με την ώρα που ξεκινάει και τελειώνει η δουλειά. Η ευκολία και η αμεσότητα πρόσβασης σε δεδομένα, αλλά και η ευελιξία που προσφέρουν οι τηλεδιασκέψεις, με ωθούσαν -χωρίς υπερβολή- στο να εργάζομαι άπειρες ώρες χωρίς να το αντιλαμβάνομαι. Το ίδιο ίσχυε βεβαίως και για τους συνεργάτες μου, οι οποίοι ακόμα και στις πιο «δύσκολες» ώρες ανταποκρίνονταν στα αιτήματα, τις απορίες και οποιεσδήποτε άλλες ανάγκες είχαν οι πελάτες μας.
Και με το παραπάνω, έρχομαι στη δεύτερη και πιο σημαντική πρόκληση, η οποία δεν ήταν άλλη από την υποστήριξη των πελατών μας. Ασφαλώς, δεν αναφέρομαι στην υποστήριξη ρουτίνας (ή αλλιώς σε καθημερινές εργασίες), την οποία ούτως ή άλλως παρείχαμε ως επί το πλείστων απομακρυσμένα και πριν από το ξέσπασμα της πανδημίας. Αναφέρομαι στον ολικό επανασχεδιασμό και αλλαγή διαδικασιών, τιμολογιακών πολιτικών, καθώς και άλλα θέματα που είχαν σχέση με την προσαρμογή των πελατών μας στα νέα δεδομένα της αγοράς, θέματα εξαιρετικά κρίσιμα για την επιβίωσή τους. Σε αυτό σταθήκαμε δίπλα τους, βρεθήκαμε κυριολεκτικά στην «πρώτη γραμμή» των προβλημάτων που έχρηζαν άμεσης επίλυσης και προσφέραμε τις υπηρεσίες μας στις επιχειρήσεις-πελάτες μας, ανεξαρτήτως συνθηκών.
Σε αυτόν τον «αγώνα» είχαμε πολύτιμο σύμμαχό μας το Soft1 ERP, το οποίο στους περισσότερους πελάτες μας, λειτουργεί με το μοντέλο του Software as a Service (SaaS). Αυτό πρακτικά έδωσε τη δυνατότητα σε εμάς, αλλά πρωτίστως στις ίδιες τις επιχειρήσεις, να επικεντρωθούν αποκλειστικά και μόνο σε επιχειρησιακά θέματα και όχι θέματα υποδομών. Και πιστέψτε με, σε αυτές τις επιχειρήσεις, τα αποτελέσματα ήταν θεαματικά. Υπάρχουν περιπτώσεις πελατών μας, στους οποίους η αξιοποίηση του Cloud και η ταχύτητα υιοθέτησης νέων πρακτικών, έφεραν ακόμη και αύξηση των πωλήσεών τους σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή χρονική περίοδο.
Περιγράψτε μας μια τυπική μέρα (τι ώρα ξεκινάτε δουλειά και τι ώρα τελειώνετε, ποια είναι τα καθημερινά σας καθήκοντα, πώς γίνεται ο συντονισμός με την ομάδα σας).
Η ημέρα μου ξεκινάει νωρίς το πρωί, και μετά από σχετική συνεννόηση με τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας, εισερχόμαστε όλοι σε θέματα που αφορούν τη λειτουργία της εταιρείας μας, καθώς και ζητήματα των πελατών μας. Ανάλογα με το πρόγραμμα της ημέρας, πραγματοποιούμε βεβαίως τηλεδιασκέψεις ώστε να έχουμε πλήρη επίγνωση των αναγκών των πελατών μας και να προτείνουμε έγκαιρα λύσεις.
Σε όλη τη διάρκεια της ημέρας, διατηρούμε άμεση επαφή με τους ανθρώπους μας, προσφέροντας τους τις απαραίτητες κατευθύνσεις. Ταυτόχρονα, βρισκόμαστε σε συνεχή επικοινωνία και με την Αθήνα όπου βρίσκονται τα κεντρικά γραφεία της εταιρείας μας, ώστε να γνωρίζουμε σε πρώτο χρόνο όλες τις τρέχουσες εξελίξεις και να μεταφέρουμε, με τη σειρά μας, την τεχνογνωσία της SoftOne στους πελάτες και τους συνεργάτες μας.
Κατά τη διάρκεια του lock down αλλά και σήμερα, όπως σας είπα και πιο πάνω, το τέλος της ημέρας δεν προσδιορίζεται από ένα τυπικό ωράριο εργασίας, αλλά αντιθέτως από τις πραγματικές απαιτήσεις της δουλειάς. Αντιλαμβανόμαστε πλήρως το ρόλο που καλούμαστε να διαδραματίσουμε για τους πελάτες μας και γνωρίζουμε τη ζωτική σημασία που έχει η δική μας συνεισφορά στην καθημερινή τους λειτουργία, οπότε στεκόμαστε δίπλα τους ανά πάσα στιγμή.
Πως θα χαρακτηρίζατε το νέο εργασιακό περιβάλλον; Είναι λειτουργικό και συμβάλλει στην αύξηση της αποδοτικότητας; Θα προτιμούσατε να εξακολουθήσετε να εργάζεστε σε ένα τέτοιο εργασιακό περιβάλλον;
Το μόνο που μπορεί να ειπωθεί με βεβαιότητα, και νομίζω πως το διαπιστώσαμε όλοι μας, είναι πως η αποδοτικότητα ή η αποτελεσματικότητα δεν έχει ιδιαίτερη σχέση με το χώρο εργασίας αλλά με τα μέσα της εργασίας. Οι επιχειρήσεις που προσαρμόστηκαν και ανταποκρίθηκαν στα νέα δεδομένα, δεν θα έχουν κανένα πρόβλημα να συνεχίσουν απρόσκοπτα τη λειτουργία τους από οπουδήποτε. Μέσα σε αυτές βεβαίως, είναι και μία σύγχρονη εταιρεία τεχνολογίας όπως η SoftOne.
Είμαι πεπεισμένος ότι οι αλλαγές που επήλθαν στον τρόπο λειτουργίας των επιχειρήσεων, ήρθαν για να μείνουν και εκτιμώ πως είναι θέμα χρόνου να υιοθετηθούν από όλες τις επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως μεγέθους ή δραστηριότητας. Οι αλλαγές αυτές αφορούν θέματα υποδομών και διαδικασιών και υπαγορεύονται πρακτικά από την αναπόφευκτη αλλαγή που παρατηρείται στην αγοραστική συμπεριφορά των πελατών τους. Και επιτρέψτε μου να σημειώσω πως εμείς αυτήν την αλλαγή τη βλέπαμε να έρχεται με τον ένα ή τον άλλο τρόπο και προετοιμάζαμε αντίστοιχα τους δικούς μας πελάτες.
Πως φαντάζεστε το νέο εργασιακό περιβάλλον μετά την πλήρη άρση των περιοριστικών μέτρων;
Η περίοδος που διανύσαμε άλλαξε τα best practices του επιχειρείν και θεωρώ πως αποτελεί το δρόμο και για την εξέλιξη του εργασιακού περιβάλλοντος. Είναι ίσως παράδοξο αλλά νιώθω πως ότι δεν καταφέραμε όλες οι εταιρείες πληροφορικής μαζί τα τελευταία 10 χρόνια -ως προς το να πείσουμε την επιχειρηματική κοινότητα για τα πλεονεκτήματα της υιοθέτησης του Cloud- το κατάφερε o COVID-19 σε μία μόλις εβδομάδα! Το Digital Transformation μπήκε στις ζωές μας, ίσως «άναρχα», αλλά εμείς είμαστε εδώ για να βοηθήσουμε όσους μας επιλέξουν να κατευθύνουν αυτήν την αλλαγή προς δικό τους όφελος.
Συμπερασματικά, θα έλεγα πως οι αλλαγές που ζήσαμε και θα ζήσουμε, είναι ραγδαίες. Η χρήση της τεχνολογίας από μόνη της δεν είναι αρκετή. Είναι η αξιοποίηση της τεχνολογίας προς την κατεύθυνση της προσαρμοστικότητας στις συνθήκες της αγοράς, αυτή που μπορεί να κάνει τη διαφορά.
Στο πλαίσιο της νέας θεματικής ενότητας, συζητήσαμε με τον CEO της SoftOne Technologies LTD, Τρύφωνα Παπάζογλου, για τα νέα δεδομένα που δημιούργησε η πανδημία στον χώρο της εργασίας. Σύμφωνα με τον κ. Παπάζογλου, η μεγαλύτερη δυσκολία είχε μάλλον να κάνει με την ώρα που ξεκινάει και τελειώνει η δουλειά, ενώ τονίζει πως οι επιχειρήσεις που προσαρμόστηκαν και ανταποκρίθηκαν στα νέα δεδομένα, δεν θα έχουν κανένα πρόβλημα να συνεχίσουν απρόσκοπτα τη λειτουργία τους από οπουδήποτε.
Πώς έχετε προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα εργασίας; Ποιες ήταν οι αντικειμενικές δυσκολίες ή ευκολίες προσαρμογής στα νέα δεδομένα;
Όπως πιθανότατα θα γνωρίζετε, στη SoftOne έχουμε στο επίκεντρο της δραστηριοποίησής μας το Cloud Computing, το οποίο και αποτελεί το κύριο όχημα για τον ψηφιακό μετασχηματισμό κάθε σύγχρονης επιχείρησης - αυτό που ονομάζουμε “Digital Transformation”. Έτσι, έχουμε αναπτύξει και υιοθετήσει εδώ και χρόνια όλες τις απαραίτητες υποδομές και τα εργαλεία που ευνοούν και κάνουν απλή την εξ αποστάσεως εργασία. Ωστόσο, παρά τη δεδομένη ετοιμότητά μας, οφείλω να σημειώσω ότι οι απότομες αλλαγές που έφερε -σε παγκόσμια κλίμακα- η εξάπλωση της πανδημίας, μας έφερε αντιμέτωπους με δύο σημαντικές προκλήσεις.
Η πρώτη σχετίζεται με την κουλτούρα της εταιρείας μας, καθώς η πελατοκεντρικότητα που μας διακρίνει και το “open door policy” ευνοούν ή εάν προτιμάτε, προωθούν την προσωπική επαφή τόσο μεταξύ των ανθρώπων μας, όσο βεβαίως και με τους πελάτες μας. Αυτό ήταν το πιο εύκολο κομμάτι που κληθήκαμε να διαχειριστούμε, καθώς όπως προανέφερα, διαθέταμε τις υποδομές και ήμασταν εξοικειωμένοι με τη χρήση τους. Το μόνο που χρειάστηκε να κάνουμε, ήταν απλά να προσαρμόσουμε την καθημερινότητά μας στα νέα δεδομένα, συνεχίζοντας να προσφέρουμε απρόσκοπτα τις υπηρεσίες μας στους πελάτες μας, από το σπίτι μας. Σε αυτό το διάστημα, μπορώ να σας πω ότι ανακαλύψαμε πόσο αποτελεσματικοί μπορούμε να είμαστε δουλεύοντας (και) μακριά από το γραφείο. Για εμάς, αυτό που ίσως άλλαξε είναι η ταχύτητα με την οποία θα πρέπει να ληφθεί μία απόφαση και βεβαίως, η ταχύτητα με την οποία θα πρέπει αυτή να υλοποιηθεί.
Για εμένα, η μεγαλύτερη δυσκολία είχε μάλλον να κάνει με την ώρα που ξεκινάει και τελειώνει η δουλειά. Η ευκολία και η αμεσότητα πρόσβασης σε δεδομένα, αλλά και η ευελιξία που προσφέρουν οι τηλεδιασκέψεις, με ωθούσαν -χωρίς υπερβολή- στο να εργάζομαι άπειρες ώρες χωρίς να το αντιλαμβάνομαι. Το ίδιο ίσχυε βεβαίως και για τους συνεργάτες μου, οι οποίοι ακόμα και στις πιο «δύσκολες» ώρες ανταποκρίνονταν στα αιτήματα, τις απορίες και οποιεσδήποτε άλλες ανάγκες είχαν οι πελάτες μας.
Και με το παραπάνω, έρχομαι στη δεύτερη και πιο σημαντική πρόκληση, η οποία δεν ήταν άλλη από την υποστήριξη των πελατών μας. Ασφαλώς, δεν αναφέρομαι στην υποστήριξη ρουτίνας (ή αλλιώς σε καθημερινές εργασίες), την οποία ούτως ή άλλως παρείχαμε ως επί το πλείστων απομακρυσμένα και πριν από το ξέσπασμα της πανδημίας. Αναφέρομαι στον ολικό επανασχεδιασμό και αλλαγή διαδικασιών, τιμολογιακών πολιτικών, καθώς και άλλα θέματα που είχαν σχέση με την προσαρμογή των πελατών μας στα νέα δεδομένα της αγοράς, θέματα εξαιρετικά κρίσιμα για την επιβίωσή τους. Σε αυτό σταθήκαμε δίπλα τους, βρεθήκαμε κυριολεκτικά στην «πρώτη γραμμή» των προβλημάτων που έχρηζαν άμεσης επίλυσης και προσφέραμε τις υπηρεσίες μας στις επιχειρήσεις-πελάτες μας, ανεξαρτήτως συνθηκών.
Σε αυτόν τον «αγώνα» είχαμε πολύτιμο σύμμαχό μας το Soft1 ERP, το οποίο στους περισσότερους πελάτες μας, λειτουργεί με το μοντέλο του Software as a Service (SaaS). Αυτό πρακτικά έδωσε τη δυνατότητα σε εμάς, αλλά πρωτίστως στις ίδιες τις επιχειρήσεις, να επικεντρωθούν αποκλειστικά και μόνο σε επιχειρησιακά θέματα και όχι θέματα υποδομών. Και πιστέψτε με, σε αυτές τις επιχειρήσεις, τα αποτελέσματα ήταν θεαματικά. Υπάρχουν περιπτώσεις πελατών μας, στους οποίους η αξιοποίηση του Cloud και η ταχύτητα υιοθέτησης νέων πρακτικών, έφεραν ακόμη και αύξηση των πωλήσεών τους σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή χρονική περίοδο.
Περιγράψτε μας μια τυπική μέρα (τι ώρα ξεκινάτε δουλειά και τι ώρα τελειώνετε, ποια είναι τα καθημερινά σας καθήκοντα, πώς γίνεται ο συντονισμός με την ομάδα σας).
Η ημέρα μου ξεκινάει νωρίς το πρωί, και μετά από σχετική συνεννόηση με τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας, εισερχόμαστε όλοι σε θέματα που αφορούν τη λειτουργία της εταιρείας μας, καθώς και ζητήματα των πελατών μας. Ανάλογα με το πρόγραμμα της ημέρας, πραγματοποιούμε βεβαίως τηλεδιασκέψεις ώστε να έχουμε πλήρη επίγνωση των αναγκών των πελατών μας και να προτείνουμε έγκαιρα λύσεις.
Σε όλη τη διάρκεια της ημέρας, διατηρούμε άμεση επαφή με τους ανθρώπους μας, προσφέροντας τους τις απαραίτητες κατευθύνσεις. Ταυτόχρονα, βρισκόμαστε σε συνεχή επικοινωνία και με την Αθήνα όπου βρίσκονται τα κεντρικά γραφεία της εταιρείας μας, ώστε να γνωρίζουμε σε πρώτο χρόνο όλες τις τρέχουσες εξελίξεις και να μεταφέρουμε, με τη σειρά μας, την τεχνογνωσία της SoftOne στους πελάτες και τους συνεργάτες μας.
Κατά τη διάρκεια του lock down αλλά και σήμερα, όπως σας είπα και πιο πάνω, το τέλος της ημέρας δεν προσδιορίζεται από ένα τυπικό ωράριο εργασίας, αλλά αντιθέτως από τις πραγματικές απαιτήσεις της δουλειάς. Αντιλαμβανόμαστε πλήρως το ρόλο που καλούμαστε να διαδραματίσουμε για τους πελάτες μας και γνωρίζουμε τη ζωτική σημασία που έχει η δική μας συνεισφορά στην καθημερινή τους λειτουργία, οπότε στεκόμαστε δίπλα τους ανά πάσα στιγμή.
Πως θα χαρακτηρίζατε το νέο εργασιακό περιβάλλον; Είναι λειτουργικό και συμβάλλει στην αύξηση της αποδοτικότητας; Θα προτιμούσατε να εξακολουθήσετε να εργάζεστε σε ένα τέτοιο εργασιακό περιβάλλον;
Το μόνο που μπορεί να ειπωθεί με βεβαιότητα, και νομίζω πως το διαπιστώσαμε όλοι μας, είναι πως η αποδοτικότητα ή η αποτελεσματικότητα δεν έχει ιδιαίτερη σχέση με το χώρο εργασίας αλλά με τα μέσα της εργασίας. Οι επιχειρήσεις που προσαρμόστηκαν και ανταποκρίθηκαν στα νέα δεδομένα, δεν θα έχουν κανένα πρόβλημα να συνεχίσουν απρόσκοπτα τη λειτουργία τους από οπουδήποτε. Μέσα σε αυτές βεβαίως, είναι και μία σύγχρονη εταιρεία τεχνολογίας όπως η SoftOne.
Είμαι πεπεισμένος ότι οι αλλαγές που επήλθαν στον τρόπο λειτουργίας των επιχειρήσεων, ήρθαν για να μείνουν και εκτιμώ πως είναι θέμα χρόνου να υιοθετηθούν από όλες τις επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως μεγέθους ή δραστηριότητας. Οι αλλαγές αυτές αφορούν θέματα υποδομών και διαδικασιών και υπαγορεύονται πρακτικά από την αναπόφευκτη αλλαγή που παρατηρείται στην αγοραστική συμπεριφορά των πελατών τους. Και επιτρέψτε μου να σημειώσω πως εμείς αυτήν την αλλαγή τη βλέπαμε να έρχεται με τον ένα ή τον άλλο τρόπο και προετοιμάζαμε αντίστοιχα τους δικούς μας πελάτες.
Πως φαντάζεστε το νέο εργασιακό περιβάλλον μετά την πλήρη άρση των περιοριστικών μέτρων;
Η περίοδος που διανύσαμε άλλαξε τα best practices του επιχειρείν και θεωρώ πως αποτελεί το δρόμο και για την εξέλιξη του εργασιακού περιβάλλοντος. Είναι ίσως παράδοξο αλλά νιώθω πως ότι δεν καταφέραμε όλες οι εταιρείες πληροφορικής μαζί τα τελευταία 10 χρόνια -ως προς το να πείσουμε την επιχειρηματική κοινότητα για τα πλεονεκτήματα της υιοθέτησης του Cloud- το κατάφερε o COVID-19 σε μία μόλις εβδομάδα! Το Digital Transformation μπήκε στις ζωές μας, ίσως «άναρχα», αλλά εμείς είμαστε εδώ για να βοηθήσουμε όσους μας επιλέξουν να κατευθύνουν αυτήν την αλλαγή προς δικό τους όφελος.
Συμπερασματικά, θα έλεγα πως οι αλλαγές που ζήσαμε και θα ζήσουμε, είναι ραγδαίες. Η χρήση της τεχνολογίας από μόνη της δεν είναι αρκετή. Είναι η αξιοποίηση της τεχνολογίας προς την κατεύθυνση της προσαρμοστικότητας στις συνθήκες της αγοράς, αυτή που μπορεί να κάνει τη διαφορά.