Λιανικό εμπόριο: Κορυφαία πρόκληση ο ψηφιακός μετασχηματισμός
12:15 - 19 Μαΐου 2020
Η ανάγκη για κοινωνική αποστασιοποίηση, έφερε όλους τους τομείς της οικονομίας αντιμέτωπους με την πρόκληση της ψηφιοποίησης. Το λιανικό εμπόριο, ως ένας τομέας που κράτησε την οικονομία σε κίνηση κατά την περίοδο του lockdown, χρειάστηκε να κάνει αποφασιστικά βήματα προς αυτή την κατεύθυνση. Ιδιαίτερα οι επιχειρήσεις της εφοδιαστικής αλυσίδας, ήταν υποχρεωμένες να εξεύρουν τρόπους για να εξυπηρετήσουν τις ευάλωτες ομάδες της κοινωνίας, χωρίς να απαιτείται η μετάβασή τους στο κατάστημα.
Εκεί όπου υπήρχαν ήδη οι απαραίτητες τεχνολογικές υποδομές, επισπεύσθηκε ή εξελίχθηκε η μετάβαση από το παραδοσιακό κατάστημα στο online εμπόριο, ενώ επιχειρήσεις που δεν ήταν έτοιμες για τη μετάβαση στο online εμπόριο, εφάρμοσαν άλλες μεθόδους για να αντιμετωπίσουν τον ανταγωνισμό, καταφεύγοντας στη μέθοδο της παραγγελίας μέσω τηλεφώνου ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
Αναμφίβολα, η επόμενη μέρα, θα βρει τον τομέα του λιανικού εμπορίου πιο ώριμο ψηφιακά, ώστε να προσαρμόσει ή να εξελίξει τις λειτουργίες του με βάση τις ανάγκες του σύγχρονου καταναλωτή, ο οποίος χρησιμοποιεί σε όλες τις εκφάνσεις της καθημερινότητάς του το smartphone του και περνά μεγάλο μέρος από τον προσωπικό του χρόνο online. Ολοένα και περισσότεροι καταναλωτές θα ανακαλύψουν στην πορεία τα πλεονεκτήματα που προσφέρει το ψηφιακό περιβάλλον. Μάλιστα, οι τεχνολογικές εξελίξεις που συντελούνται στον τομέα σε παγκόσμιο επίπεδο, έχουν εδώ και καιρό δημιουργήσει μια νέα ομάδα καταναλωτών, οι οποίοι έχουν συνηθίσει να κάνουν τα ψώνια τους αποκλειστικά μέσω διαδικτύου και έχουν διαφοροποιημένες ανάγκες και απαιτήσεις.
Λόγω του ψηφιακού μετασχηματισμού, τα γεωγραφικά σύνορα έχουν καταργηθεί για τον σύγχρονο καταναλωτή, ο οποίος δεν αλληλεπιδρά μόνο με τοπικές επιχειρήσεις, αλλά έχει τη δυνατότητα να ψωνίζει από παγκόσμιους γίγαντες του λιανικού εμπορίου από την άνεση του καθιστικού του. Οι προσδοκίες και οι ανάγκες του καταναλωτή σήμερα, διαμορφώνονται σε μεγάλο βαθμό από την ψηφιακή εμπειρία που του προσφέρουν εταιρείες όπως η Amazon, η Walmart και η Alibaba. Ως αποτέλεσμα, οι εγχώριοι λιανοπωλητές δεν έχουν να αντιμετωπίσουν μόνο τον τοπικό ανταγωνισμό, αλλά και τις διαρκώς αυξανόμενες και μεταβαλλόμενες απαιτήσεις των πελατών, οι οποίες προκύπτουν από την αλληλεπίδρασή τους με μεγαλύτερους, μη εγχώριους λιανοπωλητές.
Ασφαλώς τα άλματα που συντελούνται προς τον ψηφιακό μετασχηματισμό και η επένδυση των επιχειρήσεων στο ηλεκτρονικό εμπόριο σε καμιά περίπτωση δεν υποκαθιστούν την παραδοσιακή εμπειρία ψωνίσματος. Στην πραγματικότητα θα εξελιχθεί με τη βοήθεια της τεχνολογίας και το παραδοσιακό ψώνισμα. Ήδη, σύγχρονες υπεραγορές αξιοποιούν δεόντως την τεχνολογία, με την εμφάνιση των ηλεκτρονικών ετικετών στα ράφια, που μειώνουν την πιθανότητα σφάλματος στις τιμές των προϊόντων και απαλλάσσουν το προσωπικό από τη χειροκίνητη αλλαγή τους και τα Self Checkouts, που προσφέρουν τη δυνατότητα για ολοκλήρωση των αγορών χωρίς αναμονή στην ουρά και χωρίς αλληλεπίδραση με τον ταμεία.
Οι δύο αυτές καινοτομίες εφαρμόζονται ήδη εδώ και μεγάλο χρονικό διάστημα στις Υπεραγορές Αλφαμέγα, ως μέρος του στρατηγικού σχεδιασμού τους για ψηφιακό μετασχηματισμό, ενώ, η εταιρεία βρίσκεται στο τελικό στάδιο της κυκλοφορίας της πλατφόρμας ePayments. Αξίζει να σημειωθεί ότι στις υπεραγορές Αλφαμέγα, για την ομαλή διεξαγωγή των εργασιών, δόθηκε με ασφαλή τρόπο πρόσβαση σε οποιοδήποτε λογισμικό χρειάζεται το γραφειακό προσωπικό για να διεκπεραιώσει τον όγκο εργασίας του. Παράλληλα, μέσω του Συστήματος Διαχείρισης Πληροφοριών της εταιρείας, όλοι οι χρήστες είχαν τη δυνατότητα να έχουν άμεση πρόσβαση στα αρχεία τους, ακόμα κι αν εργάζονταν από το σπίτι.
Η αναβάθμιση της εμπειρίας ψωνίσματος, η αύξηση της παραγωγικότητας, η μείωση του κόστους, η εξάλειψη σφαλμάτων, είναι μόνο μερικά από τα οφέλη που μπορεί να αποκομίσει μία επιχείρηση λιανικού εμπορίου μέσα από την ψηφιοποίηση των δραστηριοτήτων και των διαδικασιών της.
Η αξιοποίηση των τεράστιων δυνατοτήτων που προσφέρει η τεχνολογία αναδεικνύεται σε κορυφαία πρόκληση για το λιανικό εμπόριο και η βιώσιμη ανάπτυξη κάθε επιχείρησης που δραστηριοποιείται στον τομέα θα εξαρτηθεί από την ταχύτητα και την ικανότητά της να εφαρμόσει αναδυόμενες τεχνολογικές λύσεις που έχουν αντίκτυπο όχι μόνο στη συμπεριφορά των καταναλωτών, αλλά και στη λειτουργία και τις υπηρεσίες που προσφέρει.
* Chief Information Officer των Υπεραγορών Αλφαμέγα
Εκεί όπου υπήρχαν ήδη οι απαραίτητες τεχνολογικές υποδομές, επισπεύσθηκε ή εξελίχθηκε η μετάβαση από το παραδοσιακό κατάστημα στο online εμπόριο, ενώ επιχειρήσεις που δεν ήταν έτοιμες για τη μετάβαση στο online εμπόριο, εφάρμοσαν άλλες μεθόδους για να αντιμετωπίσουν τον ανταγωνισμό, καταφεύγοντας στη μέθοδο της παραγγελίας μέσω τηλεφώνου ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
Αναμφίβολα, η επόμενη μέρα, θα βρει τον τομέα του λιανικού εμπορίου πιο ώριμο ψηφιακά, ώστε να προσαρμόσει ή να εξελίξει τις λειτουργίες του με βάση τις ανάγκες του σύγχρονου καταναλωτή, ο οποίος χρησιμοποιεί σε όλες τις εκφάνσεις της καθημερινότητάς του το smartphone του και περνά μεγάλο μέρος από τον προσωπικό του χρόνο online. Ολοένα και περισσότεροι καταναλωτές θα ανακαλύψουν στην πορεία τα πλεονεκτήματα που προσφέρει το ψηφιακό περιβάλλον. Μάλιστα, οι τεχνολογικές εξελίξεις που συντελούνται στον τομέα σε παγκόσμιο επίπεδο, έχουν εδώ και καιρό δημιουργήσει μια νέα ομάδα καταναλωτών, οι οποίοι έχουν συνηθίσει να κάνουν τα ψώνια τους αποκλειστικά μέσω διαδικτύου και έχουν διαφοροποιημένες ανάγκες και απαιτήσεις.
Λόγω του ψηφιακού μετασχηματισμού, τα γεωγραφικά σύνορα έχουν καταργηθεί για τον σύγχρονο καταναλωτή, ο οποίος δεν αλληλεπιδρά μόνο με τοπικές επιχειρήσεις, αλλά έχει τη δυνατότητα να ψωνίζει από παγκόσμιους γίγαντες του λιανικού εμπορίου από την άνεση του καθιστικού του. Οι προσδοκίες και οι ανάγκες του καταναλωτή σήμερα, διαμορφώνονται σε μεγάλο βαθμό από την ψηφιακή εμπειρία που του προσφέρουν εταιρείες όπως η Amazon, η Walmart και η Alibaba. Ως αποτέλεσμα, οι εγχώριοι λιανοπωλητές δεν έχουν να αντιμετωπίσουν μόνο τον τοπικό ανταγωνισμό, αλλά και τις διαρκώς αυξανόμενες και μεταβαλλόμενες απαιτήσεις των πελατών, οι οποίες προκύπτουν από την αλληλεπίδρασή τους με μεγαλύτερους, μη εγχώριους λιανοπωλητές.
Ασφαλώς τα άλματα που συντελούνται προς τον ψηφιακό μετασχηματισμό και η επένδυση των επιχειρήσεων στο ηλεκτρονικό εμπόριο σε καμιά περίπτωση δεν υποκαθιστούν την παραδοσιακή εμπειρία ψωνίσματος. Στην πραγματικότητα θα εξελιχθεί με τη βοήθεια της τεχνολογίας και το παραδοσιακό ψώνισμα. Ήδη, σύγχρονες υπεραγορές αξιοποιούν δεόντως την τεχνολογία, με την εμφάνιση των ηλεκτρονικών ετικετών στα ράφια, που μειώνουν την πιθανότητα σφάλματος στις τιμές των προϊόντων και απαλλάσσουν το προσωπικό από τη χειροκίνητη αλλαγή τους και τα Self Checkouts, που προσφέρουν τη δυνατότητα για ολοκλήρωση των αγορών χωρίς αναμονή στην ουρά και χωρίς αλληλεπίδραση με τον ταμεία.
Οι δύο αυτές καινοτομίες εφαρμόζονται ήδη εδώ και μεγάλο χρονικό διάστημα στις Υπεραγορές Αλφαμέγα, ως μέρος του στρατηγικού σχεδιασμού τους για ψηφιακό μετασχηματισμό, ενώ, η εταιρεία βρίσκεται στο τελικό στάδιο της κυκλοφορίας της πλατφόρμας ePayments. Αξίζει να σημειωθεί ότι στις υπεραγορές Αλφαμέγα, για την ομαλή διεξαγωγή των εργασιών, δόθηκε με ασφαλή τρόπο πρόσβαση σε οποιοδήποτε λογισμικό χρειάζεται το γραφειακό προσωπικό για να διεκπεραιώσει τον όγκο εργασίας του. Παράλληλα, μέσω του Συστήματος Διαχείρισης Πληροφοριών της εταιρείας, όλοι οι χρήστες είχαν τη δυνατότητα να έχουν άμεση πρόσβαση στα αρχεία τους, ακόμα κι αν εργάζονταν από το σπίτι.
Η αναβάθμιση της εμπειρίας ψωνίσματος, η αύξηση της παραγωγικότητας, η μείωση του κόστους, η εξάλειψη σφαλμάτων, είναι μόνο μερικά από τα οφέλη που μπορεί να αποκομίσει μία επιχείρηση λιανικού εμπορίου μέσα από την ψηφιοποίηση των δραστηριοτήτων και των διαδικασιών της.
Η αξιοποίηση των τεράστιων δυνατοτήτων που προσφέρει η τεχνολογία αναδεικνύεται σε κορυφαία πρόκληση για το λιανικό εμπόριο και η βιώσιμη ανάπτυξη κάθε επιχείρησης που δραστηριοποιείται στον τομέα θα εξαρτηθεί από την ταχύτητα και την ικανότητά της να εφαρμόσει αναδυόμενες τεχνολογικές λύσεις που έχουν αντίκτυπο όχι μόνο στη συμπεριφορά των καταναλωτών, αλλά και στη λειτουργία και τις υπηρεσίες που προσφέρει.
* Chief Information Officer των Υπεραγορών Αλφαμέγα